Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 185
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

Roffe,

det er forskjell på nedrakking og sunn skepsis. Det synes jeg man må få lov til å uttrykke i denne tråden så lenge man holder en god tone, i og med valg av tittel.

Tross alt ber jeg om invitasjon til demo fordi jeg er genuint interessert i god lyd.

Skal gjerne forlate tråden Roffe om du vil, men dersom målet er å lage noe bedre enn SVS må jo folk som har inngående kjennskap til SVS trekkes inn for lytting, ikke sant???

Dag

Dag
    dag johnsen, dette skrev du tidligere:

DET ALLER VIKTIGSTE, dere kimser av årelang erfaring og produktutvikling, det virker ikke spesielt smart på meg.

Og det gjelder dere alle sammen, ingen i denne tråden er kritiske til egne kunnskaper og erfaring. Det er her Flageborg kaller dere "Petter Smartere", og han har vel litt rett i det.
    Hvilken positiv tone du har, ja det må jeg jammen si du.
    Dette er ikke skepsis fra din side, du påstår jo faktisk det du skriver. Uten at det er sant engang.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 kjappe spørsmål:

1: Bruker SVS verdens beste elementer i sub-ene sine?

2: Bruker SVS verdens beste forsterkere i sub-ene sine?

3: Lager SVS verdens beste sub-kasser, som ikke kan forbedres?

Hvis svaret er Nei på ett av de spm, så er det fullt mulig å lage en bedre sub enn SVS`s. Kun lommeboka setter begrensninger.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    3 kjappe spørsmål:

Hvis svaret er Nei på ett av de spm, så er det fullt mulig å lage en bedre sub enn SVS`s. Kun lommeboka setter begrensninger.
    Genialt, kunne ikke sagt det bedre selv. :wink:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    3 kjappe spørsmål:

La meg si det sånn:
    Jeg kommer til å fylle drivstoff til bilen min fra vannkrana på kjøkkenet fordi bensin/diesel er "avlegs" FØR dere lager en DIY-SUB som spiller bedre enn SVS, så vi er helt enige om teori og praksis-delen i dette prosjektet. KLARER dere å bygge dette, bør ikke penger være diskusjonstema, whatsoever.......... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er 110% sikker på at jeg kan lage en sub som er bedre enn SVS. Jeg holder faktisk på. Men jeg er sterkt tvilende til at SVS-fanatikerne vil like den, for det er en helt annen type konstruksjon. Men jeg får vel prøve å fikse en demo engang, så får vi se, øh, høre...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg er 110% sikker på at jeg kan lage en sub som er bedre enn SVS. Jeg holder faktisk på. Men jeg er sterkt tvilende til at SVS-fanatikerne vil like den, for det er en helt annen type konstruksjon. Men jeg får vel prøve å fikse en demo engang, så får vi se, øh, høre...
    Som du vet: På størrelse og design er ikke vi så nøye.......som regel bruker vi HELE kroppen til å vurdere SUB-kvalitet :wink:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en samling med dusteinnlegg! Her er det en helt gjeng med såkalte selvutnevnte sunne skeptikere som ikke kan stort om høyttalerteori og allikevel forsøpler denne tråden med besserwissermeninger uten noe som helst saklig grunnlag.

Det er ingen problem å finne bedre elementer enn SVS. Både høyere lydkvalitet, lengre slaglengde, større areal og mer anvendelige parametre.

Det er ingen problem å bygge langt bedre kasser.

Forsterkerne er langt fra verdens beste. Det er ingen problem å lage bedre forsterkere.

Men det er altså ikke mulig å bygge en bedre sub? SVS har altså så peil at ingen kan lage noe bedre? Hva med DD18?

Jeg sender en PM til moderator og ber om å få ryddet vekk alle usaklige innlegg. Saklige innlegg er de som setter fokus på hva som må til for å nå målet i tråden: å bygge en bra subwoofer (nødvendig vis bedre enn SVS).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    det er forskjell på nedrakking og sunn skepsis. Det synes jeg man må få lov til å uttrykke i denne tråden så lenge man holder en god tone, i og med valg av tittel.
    Har du lest det du selv skriver? Les denne (link) en gang til og fortell meg at dette bare er "sunn skepsis" og ikke en holdning som sier "det er ikke mulig, det er bare å gi opp med en gang".

Og forresten er ikke flageborg en meter bedre:
    Jeg kommer til å fylle drivstoff til bilen min fra vannkrana på kjøkkenet fordi bensin/diesel er "avlegs" FØR dere lager en DIY-SUB som spiller bedre enn SVS, så vi er helt enige om teori og praksis-delen i dette prosjektet.
    Dag Johnsen og flagebord@flageborg.no er definitivt de to som har profilert SVS mest her på AVforum og når BEGGE går inn med så tungt skyts som dette i en DIY-tråd, så dreier det seg om mer enn sunn skepsis. Dette virker mer som tung propaganda for å få folk fra å bygge noe som er bedre enn SVS. Det virker rett og slett som dere begge er redde for at det skal bygges noe som er bedre enn deres kjære SVS. Så dere rakker ned istedenfor å gi støtte til et ambisiøst prosjekt som KANSKJE gjør at dere må endre på deres fastlåste, dogmatiske holdning om at SVS er bedre enn alt annet.
    Dere kan sikkert bidra konstruktivt til dette, men det har jeg til gode å se så langt. Deres erfaring med SVS burde jo kunne brukes for å fortelle hva som kan gjøres bedre, eller hva? Hvis dere er interessert i det, da (og det bør dere når dere deltar i en DIY-tråd...)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For en samling med dusteinnlegg! Her er det en helt gjeng med såkalte selvutnevnte sunne skeptikere som ikke kan stort om høyttalerteori og allikevel forsøpler denne tråden med besserwissermeninger uten noe som helst saklig grunnlag.

Det er ingen problem å finne bedre elementer enn SVS. Både høyere lydkvalitet, lengre slaglengde, større areal og mer anvendelige parametre.

Det er ingen problem å bygge langt bedre kasser.

Forsterkerne er langt fra verdens beste. Det er ingen problem å lage bedre forsterkere.

Men det er altså ikke mulig å bygge en bedre sub? SVS har altså så peil at ingen kan lage noe bedre? Hva med DD18?

Jeg sender en PM til moderator og ber om å få ryddet vekk alle usaklige innlegg. Saklige innlegg er de som setter fokus på hva som må til for å nå målet i tråden: å bygge en bra subwoofer (nødvendig vis bedre enn SVS).
    Det er bra det snickers-is, bare synd du er to timer for sen... :roll:

Ja den meldinga her blir sikkert sletta av moderator den og. :wink:

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det vert aktivitet i løpet av dagen.

Kanskje litt mye snikk snakk, men ok.

3 kjappe spørsmål:

Dett er vel det tingene vi bør konsentrere oss om. Finne bedre komponenter til en dertil egnet kassekonstruksjon.

Men prisspørsmålet er jo av intr. da en påstand er jo at SVS er blant det best innen pris/ytelse forhold.

Siden tråden heter SVS killer, er det SVS som er referansen!

Et slikt diy prosjekt må derfor produsere en subwoofer som spiller i samme sjanger som SVS, men samtidig kunne slå SVS på pris/ytelse.

Håper vi kan samles om dette å prøve å finne desse komponentene og samle de i en egnet kasse/tube konstruksjon.

Jeg tror fortsatt at dette er mulig, men jeg har på ingen måte mulighet til å realisere dette uten hjelp fra dere der ute.

Mvh Ivan

Mvh Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den skal spille i samme sjanger som SVS bør det vel nesten bli bassrefleks. Eventuelt et system med slave.

De gamle AV elementene fra AE var veldig populære med slave. 2 stk AV15 med tilhørende slaver hadde nok blitt morro.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En godt konstruert hornkonstruksjon burde vel kunne konkurere med svs? Eller blir kanskje kassene altfor store? Har personlig litt trua på hornbass. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også tro på 2 stk AV15 med tilhørende slaver. Det blir prismessig greit også. Kommer til å ta helt av.

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en Rockford Fosgate P215S8/4? Greit nok det er en bil sub, men når jeg tasta inn parameterene i LoudSpeaker Lab 2 fikk jeg opp at den ville gå dyyyyyyypt! Det krevde litt stor kasse da men(570l :shock.. Men til jengjeld gikk den ned til ca12hz ved -3db..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C0bra
    Hva med en Rockford Fosgate P215S8/4? Greit nok det er en bil sub, men når jeg tasta inn parameterene i LoudSpeaker Lab 2 fikk jeg opp at den ville gå dyyyyyyypt! Det krevde litt stor kasse da men(570l :shock.. Men til jengjeld gikk den ned til ca12hz ved -3db..
    570liter. :lol: Dæven det blir stort det. Hvis du bygger, du legge ut bilder her, den kassa bli stor. :wink:

Litt tøft hvis du faktisk lager en så stor sub da. Er vel det jeg mener her.

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok ikke til å bygge en slik selv.. Den blir "LITT" vel stor for min smak.. Men det hadde vært rått å testet, fikk hvertfall meget bra graf i LoudSpeaker Lab 2!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Litt tøft hvis du faktisk lager en så stor sub da. Er vel det jeg mener her.
    Husk at minst en av de ytre dimensjonene ikke bør overstige 60 cm. Beistet bør kunne flyttes ut av rommet det bygges i...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C0bra
    Det blir det nok bare tull ut av. Med så stor kasse blir det praktisk talt ingen effektålighet. En lukka kasse på 200 liter kunne kanskje vært noe, men det blir nok noe boomy. Uansett kan man ikke spille noe særlig høyt.
    Det finnes mye bedre og billigere elementer enn dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11mm X-max.... Trodde man skulle spille høyt jeg :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    11mm X-max.... Trodde man skulle spille høyt jeg :?
    Hvem, hva, hvor? :roll:

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •