Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 185
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg aner ikke hva mente med den siste komentaren din, men en ting er iallefall sikkert: Vi ødelegger bare tråden her. Og jeg synes i allefall det er dårlig gjort å drive å trekke fram svs hele tiden. Og spesielt her da, hvor det hanler om å lage seg noe selv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Der sa du vel det meste om deg selv i en fei
    Den komentaren der plager meg. Hva er det jeg har sagt. Du kan da ikke bare skrive noe slikt uten å utdype mere. :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Er ikke dette virkelig å finne opp kruttet på nytt.
    Når svs driver å finner opp kruttet på nytt, så kan vel vi også?
    Hvis dere vil være kritiske til selvbygg kan dere starte en ny tråd så kan det diskuteres der istedenfor.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET ALLER VIKTIGSTE, dere kimser av årelang erfaring og produktutvikling, det virker ikke spesielt smart på meg.

Og det gjelder dere alle sammen, ingen i denne tråden er kritiske til egne kunnskaper og erfaring. Det er her Flageborg kaller dere "Petter Smartere", og han har vel litt rett i det.
    Hvem er det som har sagt at svs er dårlig da. Det virker ikke serlig smart på meg at du/dere tolker en slik tråd, som at vi kimser av årelang efraring osv... Hvorfor skulle ikke vi være kritiske til egen erfaring og kunskap. Jeg sier jo det selv jeg, at jeg mest sansynlig ikke kan klare å lage en bedre sub. Men det er sikkert noen her med kunskaper nok til klare det. Og det er vel derfor trådstarter har laget tråden kanskje. :idea: :?

Og hvem er det som ikke er kritiske til egne ting her da, "vi har best sub, og uansett hva dere koker ihop så kommer det ikke til å bli bra!" :?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt noen få selvbygg og blitt skuffet.
    Jeg stiller meg tvilende til resultatene, men vil gjerne høre hjemme hos han i Trondheim neste gang jeg er oppover til våren
    Hvis det var meg du sikta til er du velkommen så snart jeg har bygd ferdig forsterkeren, har til nå måttet låne effekttrinnet til en kompis for å få testet subbene.

Og til dem som mener at man bygger selv fordi man skal skreddersy til eget behov, så er jeg enig mht form og størrelse. Men jeg stiller jeg meg tvilende til skreddersøm av lyd, her kommer teorien inn igjen, og den stemmer sikkert, men som sagt tviler jeg på at man klarer å beregne lyden i samme grad som man kunne ønske.
    Her er jeg uenig, all høyttalerbygging handler om kompromisser, da er det nødt til å bli en form for skreddersøm av lyden. Da tenker jeg på hvilke sider man prioriterer. Skal det først og fremst spille høyt og dypt? Hvor viktig er integreringen oppover i frekvens? Synes man bassrefleks/slave låter greit eller må man ha det hermetisk lukket?

Det gutta hos SVS har gjort er å finne frem til et sett kompromisser som er salgbart. Håper jeg ikke sårer noen SVS-eiere med denne påstanden

DET ALLER VIKTIGSTE, dere kimser av årelang erfaring og produktutvikling, det virker ikke spesielt smart på meg.

Og det gjelder dere alle sammen, ingen i denne tråden er kritiske til egne kunnskaper og erfaring. Det er her Flageborg kaller dere "Petter Smartere", og han har vel litt rett i det.
    Å si at vi kimser av erfaring er kanskje å ta litt hardt i? Jeg for min del vet å sette pris på erfaring, det er bare å kikke tilbake på hva jeg har lært siden 2001 når jeg begynte med skikkelig høyttalerbygging. Jeg er så heldig at jeg har en kompis som har bygd høyttalere i 20 år og som har måleutstyr pluss programvare til å jobbe med. Han er ingen kløpper på data, men han har praktisk erfaring i forhold til hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

Vi SVS fans har sikkert masse dustete ting ved oss vi også, så det går sikkert opp i opp.
    Ja, de dustete SVS-boksene deres :lol: :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan A M, hvis du er lei SVS prat så foreslår jeg du lager en tråd som ikke omhandler SVS.

Det gjør nemlig denne tråden om du ikke har fått det med deg, se i trådnavnet!
    Nei den handler ikke om SVS. Den handler om et forsøk på å lage noe som kanskje er bedre enn SVS. En "DIY SVS-killer". Jeg synes dere som er så glad i SVS at dere må forsvare den i alle tråder hvor navnet nevnes bør tenke dere litt om. Ingen i denne tråden sier at SVS er dårlig. Tvert imot er det en hyllest til SVS at den brukes som representant for det råeste som er å få av kommersielle subwoofere til en fornuftig pris.

Trådens tema er hvorvidt det er mulig å lage noe som er bedre enn noe av det beste som er å få av kommersielle produkter, og LIKEVEL går SVS-eierne i skyttergravene og bombarderer oss nok en gang med informasjon om hvor bra den er. Det VET trådstarter allerede. Det VET faktisk omtrent alle de 5000 AVForum-brukerne, for propagandaen er massiv. Og siden det er mange seriøse aktører i forumet som stiller seg bak denne oppfattelsen, så er det vel nå opplest og vedtatt at SVS leverer svært gode subwoofere.

Men det er altså ikke dette denne tråden handler om. Den handler om hvorvidt man kan lage noe bedre selv. Og det er et ganske ambisiøst mål. Er det mulig å få konsentrere seg om dette? Jeg er sikker på at om prosjektet kommer i mål på skikkelig vis, så vil man få sjansen til å prøvehøre det. Men ingen VET ennå.

Jeg ber derfor: La dem som vil prøve å lage dette få lov til det uforstyrret, så kan dere rakke ned på forsøket etter at det er realisert. Men den nedrakkingen vi ser på et ambisiøst DIY-prosjekt her er slett ikke noe bedre enn nedrakking av SVS uten å ha hørt dem. Det er klart at med denne propagandastrategien hvor man hele tiden hevder at SVS er så bra at det ikke er noe vits i å bygge selv, så kan det ta motet fra den mest ambisiøse selvbygger, og da blir jo profetien fra SVS-predikantene selvoppfyllende: Ingen kan lage noe som er bedre enn SVS, for det er ingen som tør...
    Propaganda-spammingen blir rett og slett for heftig hvis man forsøker. :evil:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Der sa du vel det meste om deg selv i en fei
    Den komentaren der plager meg. Hva er det jeg har sagt. Du kan da ikke bare skrive noe slikt uten å utdype mere. :cry:
    Jeg venter på en forklaring på den komentaren der, dag johnsen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg er så heldig at jeg har en kompis som har bygd høyttalere i 20 år og som har måleutstyr pluss programvare til å jobbe med. Han er ingen kløpper på data, men han har praktisk erfaring i forhold til hva som fungerer og hva som ikke gjør det.
    Er jeg da urimelig som ganske enkelt spør:
    1. Hva er resultatet av 20 års DIY bygging til kompisen din?
    2. HVOR kan man oppleve noe av det som er bygget?
    3. Hvor mange høytalersett er bygget i denne perioden?
    4. Hvor mange høytalersett har DIY-byggeren virkelig vært fornøyd med basert på egne målinger og lyttetester?
    5. Har han ikke egentlig bare "hatt det jæv..... trivelig" med hobbyen sin i alle disse årene. Det er ikke målet som helliger midlet, så lenge veien blir til mens man går.... :wink:

Jeg bare spør............

Det skal bli trivelig med et besøk når Trondheim's området kommer på kjørelista til våren. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4. Hvor mange høytalersett har DIY-byggeren virkelig vært fornøyd med basert på egne målinger og lyttetester?
    5. Har han ikke egentlig bare "hatt det jæv..... trivelig" med hobbyen sin i alle disse årene. Det er ikke målet som helliger midlet, så lenge veien blir til mens man går.... :wink:

Ja, det ER urimelig å spørre om dette hvis målet er å si noe om kvaliteten på produktet som produseres. Ikke nok med at dere hevder at å lage noe som er bedre enn SVS er umulig, men nå krever dere også dokumentasjon på kunnskapene og ressursene til dem som prøver. Det må da være resultatet som teller, ikke hvem som har skapt det?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en moderator kan slette alle ikke-konstruktive innlegg i denne tråden, inkludert mitt eget.. Dette blir jo bare latterlig.

Det er meningen at man skal hjelpe trådstarter her.. DIY handler ikke BARE om å lage noe bra, men også er det noe med at man har laget det selv. Kanskje bruke tiden som rekreasjon el. Mange liker å ha en hobby å sysle med, og hvis denne hobbyen er ht bygging så må folk få lov til å være interessert i dette.

Mvh

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Kanskje en moderator kan slette alle ikke-konstruktive innlegg i denne tråden, inkludert mitt eget.. Dette blir jo bare latterlig.

Det er meningen at man skal hjelpe trådstarter her.. DIY handler ikke BARE om å lage noe bra, men også er det noe med at man har laget det selv. Kanskje bruke tiden som rekreasjon el. Mange liker å ha en hobby å sysle med, og hvis denne hobbyen er ht bygging så må folk få lov til å være interessert i dette.

Mvh
    Ja, jeg vet ikke jeg, burde kanskje stå her som ett skrekk eksempel på hva som kan skje med en dersom man kjøper svs.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det foreløpige resultatet er denne (flekkene på bildet sitter på linsa, ikke på høyttaleren :lol. Men dette er et langtidsprosjekt. Vi har samarbeidet om konstruksjonen siden 2001 utifra en idé han har hatt lyst til å realisere lenge. Det har blitt endel timer med lytting for å lage filter.

Hjemme hos han, han kommer på nett i løpet av mars - så du kan spørre ham selv.

Jeg vet ikke hvor mange han har laget, men det er en grei samling høyttalere. I løpet av tiden jeg har kjent ham (2001->) har han bygd ihvertfall fire høyttalersett som han har brukt selv, i tillegg til ting han har hjulpet meg og andre med.

Av de han har hatt i hus siden 2001 har han vært rimelig fornøyd med alle på hver sin måte (varierende størrelser).

Jeg VET at han har hatt det jæv...trivelig som du kaller det. Ellers ville han nok ha sluttet for mange år siden. Det er akkurat derfor vi som bygger selv driver med det, det er en hobby vi LIKER! Derfor bryr det oss midt i ryggen hva andre mener om hobbyen vår

Det fins ikke dumme spørsmål, bare dumme svar :P :lol:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, da er vi tilbake til Start.

1. Tråden inneholder utrolig mye bra teori.
    2. Teorien er ennå ikke omsatt i praksis.

Dette Tema ser ut til å bli en helt utrolig "boble" og når den sprekker :wink: ......som så mange ganger før :shock: .....
    Eller som Clinter'n: "Do You Feel Lucky???"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette Tema ser ut til å bli en helt utrolig "boble" og når den sprekker :wink: ......som så mange ganger før :shock: .....
    Denne tråden kommer aldri innpå sitt rette spor igjen når dere holder på slik. Nokk er nokk! :evil: :!: :evil:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det foreløpige resultatet er denne (flekkene på bildet sitter på linsa, ikke på høyttaleren :lol. Men dette er et langtidsprosjekt. Vi har samarbeidet om konstruksjonen siden 2001 utifra en idé han har hatt lyst til å realisere lenge. Det har blitt endel timer med lytting for å lage filter.
    Dette må da være en Montana kopi??? eller.....hva med denne:
    http://www.hifisentralen.no/album//P...nedefra_03.JPG

Uansett ser jeg at vi er "sole mates" i meningen om høytalere generellt:
    STOOOOOOORE HØYTALERE = STOOOOOOOOR LYD :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg faktisk to DIY subber stående på det rommet her som er det beste jeg har hørt (nå har ikke jeg hørt SVS). Stort mer teori i praksis kan det ikke bli :?

Ideen min var ikke å lage en sub som var bedre enn SVS sine modeller, men å lage en sub som oppfylte mine egne krav (går dypt, spiller høyt nok og kontrollert nok).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jan A M, hvis du er lei SVS prat så foreslår jeg du lager en tråd som ikke omhandler SVS.

Det gjør nemlig denne tråden om du ikke har fått det med deg, se i trådnavnet!
    Nei den handler ikke om SVS. Den handler om et forsøk på å lage noe som kanskje er bedre enn SVS. En "DIY SVS-killer". Jeg synes dere som er så glad i SVS at dere må forsvare den i alle tråder hvor navnet nevnes bør tenke dere litt om. Ingen i denne tråden sier at SVS er dårlig. Tvert imot er det en hyllest til SVS at den brukes som representant for det råeste som er å få av kommersielle subwoofere til en fornuftig pris.

Trådens tema er hvorvidt det er mulig å lage noe som er bedre enn noe av det beste som er å få av kommersielle produkter, og LIKEVEL går SVS-eierne i skyttergravene og bombarderer oss nok en gang med informasjon om hvor bra den er. Det VET trådstarter allerede. Det VET faktisk omtrent alle de 5000 AVForum-brukerne, for propagandaen er massiv. Og siden det er mange seriøse aktører i forumet som stiller seg bak denne oppfattelsen, så er det vel nå opplest og vedtatt at SVS leverer svært gode subwoofere.

Men det er altså ikke dette denne tråden handler om. Den handler om hvorvidt man kan lage noe bedre selv. Og det er et ganske ambisiøst mål. Er det mulig å få konsentrere seg om dette? Jeg er sikker på at om prosjektet kommer i mål på skikkelig vis, så vil man få sjansen til å prøvehøre det. Men ingen VET ennå.

Jeg ber derfor: La dem som vil prøve å lage dette få lov til det uforstyrret, så kan dere rakke ned på forsøket etter at det er realisert. Men den nedrakkingen vi ser på et ambisiøst DIY-prosjekt her er slett ikke noe bedre enn nedrakking av SVS uten å ha hørt dem. Det er klart at med denne propagandastrategien hvor man hele tiden hevder at SVS er så bra at det ikke er noe vits i å bygge selv, så kan det ta motet fra den mest ambisiøse selvbygger, og da blir jo profetien fra SVS-predikantene selvoppfyllende: Ingen kan lage noe som er bedre enn SVS, for det er ingen som tør...
    Propaganda-spammingen blir rett og slett for heftig hvis man forsøker. :evil:
    Roffe,

det er forskjell på nedrakking og sunn skepsis. Det synes jeg man må få lov til å uttrykke i denne tråden så lenge man holder en god tone, i og med valg av tittel.

Tross alt ber jeg om invitasjon til demo fordi jeg er genuint interessert i god lyd.

Skal gjerne forlate tråden Roffe om du vil, men dersom målet er å lage noe bedre enn SVS må jo folk som har inngående kjennskap til SVS trekkes inn for lytting, ikke sant???

Dag

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Denne tråden kommer aldri innpå sitt rette spor igjen når dere holder på slik. Nokk er nokk! :evil: :!: :evil:
    Du bare simpelthen eeeeeelsker slik snikk-snakk, du :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må da være en Montana kopi??? eller.....hva med denne:
    http://www.hifisentralen.no/album//P...nedefra_03.JPG

Uansett ser jeg at vi er "sole mates" i meningen om høytalere generellt:
    STOOOOOOORE HØYTALERE = STOOOOOOOOR LYD :wink:
    Høyttalerene til Per Morten er fine de ja, men de så jeg først for en uke siden, så der har vi ikke tatt noen idéer. Montana er en inspirasjonskilde, men hovedpoenget er egentlig å ha en fullstendig symmetrisk swmtmws konstruksjon. Kompisen min var litt lei av å bare ha bygd høyttalere i "normal" størrelse, så når han først ville bygge stort ble det stort!

For å ikke hoppe helt ut av sporet som denne tråden lå i så er det faktisk subwoofere bygd inn i de høyttalerene. 4x10" Scan-Speak 25W/8555-01 (isobarisk montert, back-to-back).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke hoppe helt ut av sporet som denne tråden lå i så er det faktisk subwoofere bygd inn i de høyttalerene. 4x10" Scan-Speak 25W/8555-01 (isobarisk montert, back-to-back).
    Slapp helt av.......Montana gjemmer også elementer inni kassa :wink:
    og siden det vel egentlig ikke er så mange måter å "designe" høytalere på så ligger vel den største utfordringen i lyden fra et "ferdig" produkt.
    Og det ser ihvertfall mer spennende ut enn det meste på "ferdigmarkedet"

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •