Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 185
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    :idea: Du skjønner, jeg har et par 15" elementer fra tiden jeg holdt på med bil som jeg har lurt på å bygge noe av. Har et par 216 til overs også.... Lurte på å bygge noen 120 l kasser og sette under 1515. Elemntene tenkte jeg skulle peke nedover. Grunnen til at jeg har tenkt på dette er at jeg får all bassen på bakveggen og "lite" hørbar bass ellers i rommet..... "man tager hva man haver".....
    Og i det tillfellet hvor du alerede har ett par bilelement liggende, er det selvsagt ikke noe i veien for å prøve dem. Som du sier: "man tager det man haver".

Skulle ønkse jeg hadde noen 15"ere og ett par Nad 216 liggende å slenge. :roll:
    Hvem har slikt liggende da. :? Det må jo brukes.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags elementer er det snakk om da? 120l lukket kan sikkert fungere det. hvilken vei elementet peker spiller egentlig ikke stor rolle da bølgelengden er såpass lang uansett!

men prøv å sette de rett bak sofaen! da får du bassen der du er

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet ut at jeg ikke vil få noe særlig for det..... derfor har jeg planer om å bruke det selv. Elementene er av typen Rockford Fosgate, mener de heter PWR-415.... altså 4 ohm og 15".

Vas=334 Fs=24 Qts=0,28

"Ille mange" watt og 3" spole..... :wink:

Dette var i hverfall råe elementer når jeg kjøpte de for 96/97 hvis jeg ikker husker helt feil..... brukte de på den største Rockford Stereoforsterkeren den gangen..... spillte bra, men manglet strøm.....

Dere er våkne enda? Skal vi se hvem som sitter oppe lengst i dag....

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den hadde jo ganske lav Qverdi, og med så høy vas må nok de resisterende verdiene være ganske gode for å holde Qts på 0,28.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Den hadde jo ganske lav Qverdi, og med så høy vas må nok de resisterende verdiene være ganske gode for å holde Qts på 0,28.
    Har ikke peil på dette, men kanskje databladet kan si noe mer til dere som har peil på slikt?

http://www.rockfordfosgate.com/libra...415_815-ts.pdf

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet ut at jeg ikke vil få noe særlig for det..... derfor har jeg planer om å bruke det selv. Elementene er av typen Rockford Fosgate, mener de heter PWR-415.... altså 4 ohm og 15".

Vas=334 Fs=24 Qts=0,28

"Ille mange" watt og 3" spole..... :wink:

Dette var i hverfall råe elementer når jeg kjøpte de for 96/97 hvis jeg ikker husker helt feil..... brukte de på den største Rockford Stereoforsterkeren den gangen..... spillte bra, men manglet strøm.....

Dere er våkne enda? Skal vi se hvem som sitter oppe lengst i dag....
    Rockford er da ganske bra det, så vidt jeg vet.
    Ille mange watt, jammen da går det bra skal du se. :P
    Du får legge ut bilder og slikt hvis du går igang med dette da. Må jo se hva det blir til. Nedover-vendt (eller downfiring) element synes jeg er kult på suber. Hva med å lage til en lignende "fot" som det er på Yamaha suben min da (legger ved bilde). Og hvis du får til den pyramiden (vet ikke om du ser den) så har du jo nesten QD-bass (quatre dispersion bass, eller hvordan det nå skrives), uansett foten ser veldig kul ut da, hehe.

Jeg sitter oppe lenge, ...lenge, lenge. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Rockford er da ganske bra det, så vidt jeg vet.
    Ille mange watt, jammen da går det bra skal du se. :P
    Du får legge ut bilder og slikt hvis du går igang med dette da. Må jo se hva det blir til. Nedover-vendt (eller downfiring) element synes jeg er kult på suber. Hva med å lage til en lignende "fot" som det er på Yamaha suben min da (legger ved bilde). Og hvis du får til den pyramiden (vet ikke om du ser den) så har du jo nesten QD-bass (quatre dispersion bass, eller hvordan det nå skrives), uansett foten ser veldig kul ut da, hehe.

Jeg sitter oppe lenge, ...lenge, lenge. :wink:
    600 w var det visst, ikke at det betyr noe..... men det er jo lite i forhold til hav som opereres med i bilstereo i dag....

Den der foten? Er det for å spre lyden? Burde kunne lages i tre, men den på yamahaen er vel i plast? Downfiring fungerer bra..... har hatt/har en 90 l kasse med PA element i en slik kasse..... Ikke spessielt pen å se på men, billig og mye lyd....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    600 w var det visst, ikke at det betyr noe..... men det er jo lite i forhold til hav som opereres med i bilstereo i dag....

Den der foten? Er det for å spre lyden? Burde kunne lages i tre, men den på yamahaen er vel i plast? Downfiring fungerer bra..... har hatt/har en 90 l kasse med PA element i en slik kasse..... Ikke spessielt pen å se på men, billig og mye lyd....
    Nja, selve foten med de 4 føttene og bunnplata på foten, er i tre eller mdf eller noe lign. men selve pyramiden er i plast ja. Den er skrud fast med en batalion skruer. Men det burde ikke være helt umulig å få til noe slikt i tre da, jeg vet ikke jeg. :roll:

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra med poster her. Flott! La oss prøve å sirkle det inn på et gjennomførbart prosjekt.

Synest Keiga 52100 som snicers-is anbefalte virker som en fin løsnig til et slikt prosjekt.

Subwooferen ønskest lagest i en kasse/tube. Men kan gjerne bruke flere element. Plassen jeg har disp for plasering er på ca 1m x 1,5m, så det skulle vel romme en passe kasse/tube.

Så kommer det ann på hvilke element en skal velge.

En Aura ns 18 frister jo, men prismessig kan en jo nesten få 2 15" tumult. Vil keigaen kunne drive 2 tumult? Ser på adire sine sider at de har forsterkere oxo. Denne ADA1200: 1200W into 4 Ohms (600W/8 Ohm) er vel den som evt må brukest?

Mvh Ivan

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ADA1200 forsterkeren så interessant ut, veldig bra delefilter og equalizerfunksjoner på den. En slik en pluss et stykk Tumult burde ha potensiale Likte også at de har lagd plass på forsterkeren til å oppgradere kondensatorbanken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Vil keigaen kunne drive 2 tumult?
    Ja, det kan den, men med så "lite" effekt kan du knapt bruke halve slaglengden til tumultene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Keigaen litt og må si den leverer enormt med effekt. Imidlertid skal det enorm til for å utnytte tumulten fullt ut.

Jeg tror når alt kommer til alt at du kanskje bør satse på disse:
    http://www.aespeakers.com/products_av15.php
    Eller som 12":
    http://www.aespeakers.com/products_av12.php

Eller eventuelt:
    http://www.partsexpress.com/pe/pshow...-420&DID=7
    Eller som 12":
    http://www.partsexpress.com/pe/pshow...-404&DID=7

De gir vel kort og godt mest for pengene, og lydtrykksmessig bør de innfri greit i det lille rommet ditt selv med en Keiga. (Dersom du bestiller fra USA og finner på å legge en forsterker på samme bestilling som elementene så ikke glem å sjekke om den er 230V-kompatibel).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt spent på de subbene fra AE. Foreløbig er det jo ikke laget noen, så det kan jo lønne seg å vente for å høre andres erfaring. De blir visst klare i slutten av mars. Det blir vel ikke akkurat like de som det er linket til, siden de ble produsert av TC-sounds. Nå skal han jo lage egne isteden.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg er litt spent på de subbene fra AE. Foreløbig er det jo ikke laget noen, siden de ble produsert av TC-sounds.
    :shock: TC-sounds produserer elementer for SVS eller.....som det står på Webben til SVS: "We told our in-house engineers and famed woofer designers at TC-Sounds to make the best 12" woofer possible"

Er ikke dette virkelig å finne opp kruttet på nytt :wink:

Tips: Den korteste vei mellom A og B er:__________________ for å unngå omveier eller hur.... :wink:

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen fortelle meg HVORFOR alt oppstyr rundt SVS??

..minner meg jo om barnehagen det her.. -min far er mye sterkere enn din.. :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ÅHH!!! Så lei av alt SVS prat. Hva har svs i en DIY kategori å gjøre da, kan dere ikke holde opp med den tåpelige propagandaen. Inntil svs kommer med en diy sub kan dere vel la være eller hva? :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan A M, hvis du er lei SVS prat så foreslår jeg du lager en tråd som ikke omhandler SVS.

Det gjør nemlig denne tråden om du ikke har fått det med deg, se i trådnavnet!

Og Tormod, oppstyret er grunnet subwoofere med fantastisk lydkvalitet, dybde og prestanda, til meget gunstige priser.

Selv Likerhifi som er meget kresen ble mektig imponert og mener det er det beste man kan kjøpe ferdig.

Selvbygg er gøy for byggingens skyld, og i teorien kan man bygge ting som er kjempebra, men i praksis vil dere ikke komme i nærheten av SVS prestanda tror nå jeg da.. Det hjelper ikke hvor mye dere kan kalkulere og hva slags materiell som blir brukt, det må produsere ekstrem godlyd i virkeligheten. Har hørt noen få selvbygg og blitt skuffet.
    Jeg stiller meg tvilende til resultatene, men vil gjerne høre hjemme hos han i Trondheim neste gang jeg er oppover til våren

Og de som argumenterer med at produsentene skal tjene penger og at det derfor er bedre å bygge, har dere ikke fått med dere at det er noe som heter produksjon, som faktisk er MYE mer kostnads effektivt?

Og til dem som mener at man bygger selv fordi man skal skreddersy til eget behov, så er jeg enig mht form og størrelse. Men jeg stiller jeg meg tvilende til skreddersøm av lyd, her kommer teorien inn igjen, og den stemmer sikkert, men som sagt tviler jeg på at man klarer å beregne lyden i samme grad som man kunne ønske.

DET ALLER VIKTIGSTE, dere kimser av årelang erfaring og produktutvikling, det virker ikke spesielt smart på meg.

Og det gjelder dere alle sammen, ingen i denne tråden er kritiske til egne kunnskaper og erfaring. Det er her Flageborg kaller dere "Petter Smartere", og han har vel litt rett i det.

Vi SVS fans har sikkert masse dustete ting ved oss vi også, så det går sikkert opp i opp.

Men lykke til skal dere ha, og ingenting er bedre enn om noen kan invitere meg på demo av selvbygg som er overlegent SVS, da begynner jeg å snekre med en eneste gang!

Noen som vil invitere meg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dag johnsen:

Hva i all verden er det med dere? Dette er er en "do it yourself" tråd. Trådstarter har lyst å lage seg en sub selv! Noe vi prøver å få dere til å forstå.

DENNE TRÅDEN HANLDER IKKE OM SVS, DEN HANDLER OM Å LAGE EN SUB SOM ER BEDRE!!! FOR JAAAAAA DET ER MULIG Å LAGE EN SUB SOM ER BEDRE!!!! NEI, JEG PÅSTÅR IKKE AT JEG KAN LAGE DET, MEN, JEG PÅSTÅR AT DET ER MULIG!!!! KAN IKKE DENNE TRÅDEN FÅ LÅV TIL Å HANDLE OM DET DA??? DERE HAR JO HAUGEVIS MED TRÅDER SOM OMHANDLER SVS FRA FØR AV.

:evil:

Edit: Dere kan jaggu det å provosere, det skal dere ha. Men dere begynner kanskje å bli litt høy på pæra!! Hadda faktisk kunnet tenke meg en svs tidligere. Men på grunn av all denne idiotiske svs propagandaen deres, kommer det aldri til å stå en svs hjeme hos meg, det er bra sikkert. :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sa du vel det meste om deg selv i en fei