Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 185
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men selv om de er verdens beste sub firma, så betyr ikke det at de selger subene så billig at det er umulig å lage seg en bedre selv. Tenk bare på hvor mange ganger høyere prisen blir når den endelig blir solgt i butikken. Riktig nok litt spesielt med SVS, men alikevell. Selv SVS skal jo tjene på subene sine. Lager man sub selv slipper man å betale for det arbeidet det er å lage suben osv....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at man kan bygge noe bedre selv er ikke fordi man er verdensmester. Som sagt er det fordi man kan konstruere en sub som passer bedre til ens eget behov.

Produsentene kan ikke produsere en hel haug med subber tilpasset ulike behov fordi kostnadene hadde blitt for store. Dermed må de nøye seg med å lage produkter som passer sånn passe bra for mange.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som bare skal snakke piss kan lage en egen tråd om dette. Fyren er ute etter konkrete elementer og forsterkere, samt kasseforslag.

Det finnes masse elementer som leverer like mye som og også langt mer enn de kraftigste SVS-elementene.

Det eneste SVS oppgir ifm den gromeste bassen de har er at den har ete oppheng som tillater 2" P-P. Den har altså maks 50mm mekanisk slaglengde. Med 2 stk Adire AV12 i bassrefleks skal man kunne oppnå noen dB mer enn SVS Ultra/2. Nå kjører også SVS mulighet for subsonic filter, noe som gjør at man kan presse på litt mer når det kommer scener med dypbass.

Aura 18-tommeren har lenger linjær slaglengde enn den mekaniske slaglengden på SVS-en. Den har i tillegg godt over dobbelt så stort areale.

Så lenge man er på selvbygg og allikevel er inne på såpass høy prisklasse bør man benytte muligheten for å kjøre flere elementer og fordele dem litt rundt.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som bare skal snakke piss kan lage en egen tråd om dette. Fyren er ute etter konkrete elementer og forsterkere, samt kasseforslag.
    Takk Snicers-is!!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med fire XLSer da? riktignok "bare" 25mm p-p, men den er lett å få tak i, og det finnes sikkert 10 personer her på AVforum som har erfaring med dem.

En annen ting er om det er lydtrykk du er ute etter, eller om det er lydkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den grommeste bassen til SVS er en underhengt TC3HP variant og skal visstnok ha tilnærmet lineær slaglengde på ca 55mm p-p. Riktignok er membranarealet lite til å være 12".

Jeg kan anbefale RL-p 15" fra www.soundsplinter.com
    Jeg har bare rukket å teste mine et par timer, men det virker veldig lovende.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Hva med fire XLSer da? riktignok "bare" 25mm p-p, men den er lett å få tak i, og det finnes sikkert 10 personer her på AVforum som har erfaring med dem.

En annen ting er om det er lydtrykk du er ute etter, eller om det er lydkvalitet.
    Det er jo 4 xls´er i den suben jeg foreslo, eltek sier jo selv at det er mulig å lage en 12" versjon uten problemer. Ville brukt en annen forsterker i så tilfelle jeg da. En kraftigere en.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med forsterker blir jo det dynabel Antaios som er nevnt før
    men man kan jo bygge helt annerledes og benytte andre forsterkere og da seff

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her går det unna!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    her går det unna!
    Seff!

Her gjelder det å henge med i svingnene.

Snickers-is: vet du ca.pris på den 18" du foreslo, i norske kr. Den er vel veldig dyr eller?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over denne suben på audionova.nu , den har jo ett meget snedig design som tillater lange porter uten at kassa trenger å være så alt for stor (ja suben tar vel nok plass alikevell). Det er en 10" som er brukt på denne da. Men 4 slike med 12" xls, det kunne kanskje utkonkurere svs... :roll: ...bare en tanke da.

Edit: Bassportene går ut fra siden og rundt kassa og ut på frammsiden. Bare hvis noen lurer.

Edit 2: Og de tre små svarte bassportene på frontbaffelen er tettet igjen, så de skal ikke være en del av denne konstruksjonen.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Kom over denne suben på audionova.nu , den har jo ett meget snedig design som tillater lange porter uten at kassa trenger å være så alt for stor (ja suben tar vel nok plass alikevell). Det er en 10" som er brukt på denne da. Men 4 slike med 12" xls, det kunne kanskje utkonkurere svs... :roll: ...bare en tanke da.

Rettere sagt; 4 slike med 12" xls, bør kunne utkonkurere svs.
    Den der minna meg mest om et par ungdomsanlegg jeg har sett i hyllene på Elkjøp :roll: Men klart...om man er rørfanatiker så er den jo midt i blinken :wink:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så lenge man er på selvbygg og allikevel er inne på såpass høy prisklasse bør man benytte muligheten for å kjøre flere elementer og fordele dem litt rundt.
    Helt enig, bedre med flere mindre subber enn én stor. Både lydmessig og praktisk (det er sabla mye lettere å flytte fire små enn én gigant). To elementer per kasse er en god idé (montert på motsatte sider av kassa).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Den der minna meg mest om et par ungdomsanlegg jeg har sett i hyllene på Elkjøp :roll:
    HA HA :lol: Det har du egentlig litt rett i, men alikevel en snedig måte for å få lange porter på da. :wink:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skal absolutt ha ros for innsatsen, han gjorde det med mening og fikk løst problemet han hadde. Men spesielt pent synes jeg ikke det ble :? Han nevner ikke noe om orgelpiperesonanser på sia si, så jeg regner med at han deler lavt nok til at dette ikke er noe problem.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å herregud! :shock: Den jeg foreslo ser jo normal ut i samenligning.

Men den funker sikkert.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Han skal absolutt ha ros for innsatsen, han gjorde det med mening og fikk løst problemet han hadde. Men spesielt pent synes jeg ikke det ble :? Han nevner ikke noe om orgelpiperesonanser på sia si, så jeg regner med at han deler lavt nok til at dette ikke er noe problem.
    Er det vanlig med orgelpiperesonanser i en sub da? :roll:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noe info om denne da eller er det bare bilde?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert et mer fremtredende fenomen et ekte orgel, men ethvert bassreflekssystem vil ha orgelpiperesonanser. Hvor i frekvensområdet de inntreffer og hvor stygge de er avhenger av størrelsen på porten (diameter og lengde).

Men klart, deler man et godt stykke under disse er de ikke noe problem. Sjelden et problem i subwoofere, men siden subwooferen du viste hadde en uvanlig portløsning ville jeg nevne det.

eXa: den subben minte meg om roboten fra The Forbidden Planet

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0