Diy SVS killer! Er d mulig?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 185
    Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmm, nei, tror ikke det. Lenge siden jeg har lest om underhengt talespole nå, men prinsippet er at magnetgapet er dekker hele spolen, og Xmax er den lengden spolen kan bevege seg og er fullstendig dekket av magnetgap.
    Det som er den klare fordelen er at følsomheten er markant høyere en på ordinære elementer (98db) ellersom det ikke går noe magnetfelt tapt når spolen til en vær tid er dekket av magnetgap.
    En XLS betegnes som heftig, og har 25mm p-p, men 10db mindre følsomhet.
    MEN 25mm p-p på en UNDERHENGT talespole er ikke lite. Det er helt sinnsykt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tegningen viser det kanskje bedre, hvis noen skulle lure.
    Her ser man tydelig hvorfor underhengt er mye mer kostbart en overhengt.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm ok. bare lurte siden det sto 38mm p-p på spesifikkasjonene.

kjekt å få vite hva en underhengt spole er fornoe, lurt litt på det egentlig!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den aktuelle Auraen er oppitt til effektivt ca 2,5" p-p. Det vil si ca 63mm.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den vil nok gradvis forvrenge mer og mer over 25mm

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at magnetgapet er utformet på en måte slik at magnetfeltet ikke ser slik ut som på et konvensjonelt element. Det er gjort som en invers funksjon av opphengets ulinjæritet. I følge databladet fra Aura som jeg har her har de målt X-max til 50,8mm p-p. Ulinjæriteten inntreffer så gradvis at de skal (i følge Madisound) ha rimelig god linjæritet til 63mm p-p.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsetter det magnetiske gapet videre etter at det fysisk har sluttet da eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis er polstykket forlenget.

Se på www.tcsounds.com, der står det en del om det.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det vert aktivitet i løpet av dagen. Fint.

Ivan skrev:
    .........ny og heftig sub. Har lest med stor intr. SVS subbens omtaler. Denne frister meget......som mener at en diy sub lett kan matche en SVS og noen mener oxo at en diy sub slår knock out på SVS subbene. Men det er vanskelig å finne informasjon om et slik diy sub.(Ønsker en kokebok) Derfor mitt inlegg. Har noen denne informasjonen? Kan noen med litt faglig tyngde hjelpe å lage en slike kokebok.

Det er litt morsomt å lese slike selvmotsigende konklusjoner.....
    Tok ikke helt denne, men ok!

Men det jeg mener at det er lett å finne folk som mener at diy lett matcher/slår nok out på SVS, men det er ikke så lett å finne desse diy sub prosjektene.

Skal lete lett mer i løpet av natten. Men må si at jeg allerede har blitt tent på denne løsningen vedr ny sub. Det er jo ingenting som slår føleselsen av å skape noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivan-Er det Veslefrikk som vises på bildet ditt?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok Veslefrikk ja.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Syns du tok den greit ref. ditt innlegg. Stiller følgende spørsmål:
    :arrow: Mange folk sier at det er enkelt å DIY en sub som er bedre enn SVS.
    :?: Hvorfor det ingen som kan invitere meg på en demo av et slikt DIY prosjekt. Hvorfor har INGEN andre på min vei sagt at xxxxx ER BEDRE
    :!: Konklusjon: Folk er bare STORE i kjeften og disse supre DIY SUB-prosjektene finnes bare i hue på noen evige "Petter Smart".
    :idea: Spørsmålet du må stille deg: Hvorfor finne opp kruttet på nytt? For så god er ikke følelsen av å skape et mislykket SUB prosjekt, som så mange andre har gjort før deg, og mange anerkjente produsenter holder på med daglig.
    8) Kostnader: Hvis du ikke setter PRIS på tiden din, er det vel uansett ingen som leverer et bedre produkt i pris/ytelse enn SVS.

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjon: Folk er bare STORE i kjeften og disse supre DIY SUB-prosjektene finnes bare i hue på noen evige "Petter Smart".
    Dette er hva jeg ønsker å komme til bunns i med denne tråden.

Spørsmålet du må stille deg: Hvorfor finne opp kruttet på nytt? For så god er ikke følelsen av å skape et mislykket SUB prosjekt, som så mange andre har gjort før deg, og mange anerkjente produsenter holder på med daglig.
    Hvorfor finne opp kruttet på nytt? Ja skal en tenke slik så stagnerer jo utviklingen!
    Om sub prosjektet blir mislykket, så har jeg jo lykkest i å komme med en konklusjon vedr diy sub. vs SVS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et innlegg til ettertanke!

Personlig er jeg så elendig til å bygge og fikse ting, at hvis jeg skulle bygge en sub ville det ta årevis.

Og skulle den se bra ut noen år til.

Og skulle den låte bedre enn mine SVS subber da måtte nok et bedre hode kobles på kroppen min :roll:

Jeg synes at det er lurere å kjøpe seg en sub og bruke tiden til lytting på bra bass istedenfor bygging. Men det er bare meg, og mange elsker å bygge ting, så bygg ivei!

Men ikke forvent resultater som overgår markedsledernes produkter, dvs Velodyne, HSU, SVS og noen få andre.

Så smarte/flinke og arbeidsledige er neppe noen på dette forumet.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Syns du tok den greit ref. ditt innlegg. Stiller følgende spørsmål:
    :?: Hvorfor det ingen som kan invitere meg på en demo av et slikt DIY prosjekt. Hvorfor har INGEN andre på min vei sagt at xxxxx ER BEDRE
    :!: Konklusjon: Folk er bare STORE i kjeften og disse supre DIY SUB-prosjektene finnes bare i hue på noen evige "Petter Smart".
    :idea: Spørsmålet du må stille deg: Hvorfor finne opp kruttet på nytt? For så god er ikke følelsen av å skape et mislykket SUB prosjekt, som så mange andre har gjort før deg, og mange anerkjente produsenter holder på med daglig.
    8) Kostnader: Hvis du ikke setter PRIS på tiden din, er det vel uansett ingen som leverer et bedre produkt i pris/ytelse enn SVS.
    Ok, hvem andre enn SVS´ere er det som er store i kjeften da, bare hør på dere selv. HA HA HA, dere tar jammen kaka altså... :lol: :lol: :lol:

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Janteloven har satt sine spor :lol:

Mine DIY subwoofere spiller helt etter mine ønsker (dyyypt uten å miste kontroll), men jeg har aldri hørt en SVS sub, så jeg kan ikke si noe om hva som er best. Har til gode å høre subwoofere som spiller bedre enn de jeg har nå. Hvis det er noen i Trondheim med SVS subber som vil sette meg på plass er jeg klar for demo når som helst

Man vil selvfølgelig spille høyt med god kontroll, men for min del er kontrollen viktigere enn å spille absolutt høyest i nabolaget (noe huseieren jeg leier hos sikkert vil si seg enig i :wink

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntest kanskje at du var litt kjapp med denne uttalsen Dag. Ikke vær så negative.

Forumet besitter jo en del medlemmer etterhvert, og med mindre du kjenner alle personlig så bør en være litt mer beskjeden vedr slike konklusjoner.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si meg enig i at det daglig produseres mange mislykkede subwoofere av selv "anerkjente" produsenter

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk det.
    Fordi det er få seriøse selvbyggere i Norge: Færre er det som ønsker/har råd til noe slikt. Og enda færre er villige til å gi demo til fremmede personer.
    De fleste gjør nok det ja, men det betyr ikke at det er vanskelig å lage noe sånt.
    Det er ikke snakk om å finne opp kruttet på nytt. Det er snakk om å lage et system som er som man selv vil ha det. Enten det nå gjelder utseende, størrelse, lydkvaliteter eller andre ting.
    Det er jeg helt enig i, forutsatt at man liker lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntest kanskje at du var litt kjapp med denne uttalsen Dag. Ikke vær så negative.

Forumet besitter jo en del medlemmer etterhvert, og med mindre du kjenner alle personlig så bør en være litt mer beskjeden vedr slike konklusjoner.

Kjapp??? Jantelov???

Nei nå får dere gi dere gutter!

Det jeg sier er at man ikke kan forvente å få til like gode resultater som de tre-fire beste subwoofer firmaene som finnes på denne planeten.

Men for guds skyld, hvis dere gutta mener dere eller andre her på vårt forum er bedre enn verdens beste, ja da lurer jeg litt på hvorfor dere ikke driver høytalerfabrikk og er velkjent verden rundt?

Nei, det er greit at man er flink, men de aller beste i verden som har brukt årevis med ressurser til utvikling og forskning tror jeg nok klarer å levere de beste subbene.
    At det finnes masse dårlige subber der ute som også har kostet en formue å designe er en annen sak, jeg refererer kun til de aller beste.
    Dag

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •