-3dB 30hz vs -3dB 40hz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, det kommer jo ann på systemet som en helhet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nemlig, hva er fordelen med store kasser da?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg så for med et maks volum på 70 liter altså 35 liter pr element

har nå en tre veis konstruksjon med Vifa p21wo39-08
    57 liter med avstemming på 31 hz gir -3dB ved 30hz. Det trykker bra og jeg liker den dype bassen. Kunne egentlig "trengt" litt mere trykk. membranarealet på 2x18rly blir 260cm2. P21wo er på 235. den har riktinok 2mm lengre slaglengde.

har brukt Ca18rly i en toveiskonstruksjon før og likte lyden.
    Kassen var da bare på 22 liter og jeg synes bassen ble litt slank selv om det forsåvidt sparket bra fra for å være EN 6.5"

vis man regner med rommet vil den høyttaleren jeg har i praksis gå lenger ned en 30hz?

flytter 8" min mere luft enn de to 6.5" på grunn av 2 mm lengre slaglengde?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange rom forsterker dypbassen litt, men ikke allverden.
    Hos meg får jeg ca 2 hz ekstra.

Mht 1X8" kontra 2X6,5", det spørs vel veldig på hvordan elementet er bygd også, 10 tommeren i Elteks S33 ruller av ved 40 hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Nemlig, hva er fordelen med store kasser da?
    Det er ingen fordel med store kasser i seg selv. Kassa er bare del av en helhet. Høytalerelementet, rommet og hva slags egenskaper man ønsker seg avgjør tilsammen om stor kasse er en fordel eller en ulempe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange rom forsterker dypbassen litt, men ikke allverden.
    Alle rom forsterker bass, og de aller fleste rom vil forsterke mye. Hvordan du vet at rommet ditt kun hever 2hz er jeg spent å høre. Det forutsetter jo at du har sammenlignet resultater fra ditt rom med resultater fra et lyddødt rom. Og så vidt jeg vet finnes det ikke rom som er lyddøde i dypbassen. Ikke i Norden ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kverulantisk og uriktig svar, større kasser gjør det mulig å bygge høyttalere med bedre bass. Punktum.

Og velge mindre kasser er å bygge inn en begrensning.

Det samme gjelder for membran-areale.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kverulantisk og uriktig svar, større kasser gjør det mulig å bygge høyttalere med bedre bass. Punktum.
    I høyste grad kverulantisk, men ikke uriktig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan måler du det? Og i forhold til hva da?

Med all respekt for deg som person Dag, men det er en del graverende feil i det du sier. Det er bra du engasjerer deg men det er litt dumt om det tar byggelysten fra trådstarter også.

Membranareal er selvsagt viktig, det samme er slaglengde, men den subjektive oppfattelsen av lyd og trykk er svært avgengig av den rette avrullingen. Det er også svært viktig med den rette kombinasjonen av element og kasse som igjen gir rett Q. De parametrene som i hovedsak gir grunnlaget for denne beregningen er Sd, Mms og BxL. Konsekvensen av et feil tunet system er at det bare tåler effekt ved noen få frekvenser i bassområdet. En annen konsekvens er at man mister trykket i mellombassen.

Det bor et ganske stort potensiale i de elementene og de bør kunne gi mye moro i bassområdet. Uten å ha simulert noe på dem i det siste mener jeg å huske at de ved 40 liter har svært høy Q. Ved 30 liter vil de (etter hva jeg husker) ha en Q som letere lar seg integrere i et rom uten å bli boomete. Du skal opp i et ganske dyrt element (rundt 9-10" eller noe) for å få vesentlig mer trykk enn fra to slike 6,5". Disse bassene er bedre enn mye av det som finnes på markedet i ferdige høyttalere i relativt høye prisklasser, men de krever litt store kasser på grunn av den lille magneten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte bare jeg skulle illustrere med en kjapp simulering.
    Litt overdrevent, men pytt.
    Elementet er CA18RLY.

Rød linje er 35 liter avstemt til 33hz.
    Blå linje er 100 liter avstemt til 33hz.

De tykke linjene er inkludert en generell og litt forsiktig tilnærmelse av romforsterkningen i et rom på 30kvm.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvordan måler du det? Og i forhold til hva da?

Med all respekt for deg som person Dag, men det er en del graverende feil i det du sier. Det er bra du engasjerer deg men det er litt dumt om det tar byggelysten fra trådstarter også.

Membranareal er selvsagt viktig, det samme er slaglengde, men den subjektive oppfattelsen av lyd og trykk er svært avgengig av den rette avrullingen. Det er også svært viktig med den rette kombinasjonen av element og kasse som igjen gir rett Q. De parametrene som i hovedsak gir grunnlaget for denne beregningen er Sd, Mms og BxL. Konsekvensen av et feil tunet system er at det bare tåler effekt ved noen få frekvenser i bassområdet. En annen konsekvens er at man mister trykket i mellombassen.

Det bor et ganske stort potensiale i de elementene og de bør kunne gi mye moro i bassområdet. Uten å ha simulert noe på dem i det siste mener jeg å huske at de ved 40 liter har svært høy Q. Ved 30 liter vil de (etter hva jeg husker) ha en Q som letere lar seg integrere i et rom uten å bli boomete. Du skal opp i et ganske dyrt element (rundt 9-10" eller noe) for å få vesentlig mer trykk enn fra to slike 6,5". Disse bassene er bedre enn mye av det som finnes på markedet i ferdige høyttalere i relativt høye prisklasser, men de krever litt store kasser på grunn av den lille magneten.
    Hva er graverende feil med å si at stort kassevolum og stor membranflate gjør det lettere å bygge høyttalere med god bass? Jeg forutsetter da ikke feilkonstruksjoner og feil tuning.

Du trenger ikke å si med all respekt for deg som person osv, det regner jeg med er på plass for lengst!?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thror

Hvilke instrumenter er det som går ned til 20 hz da?
    for ikke å snakke om at cd plata stopper ved 22hz elns :lol:
    det du trolig er ute etter er kraft bass rundt 30, skulle så gjerne målt hørselen din ved 20hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er elementets parametre som avgjør om elementet er brukbart i store kasser. Så fort kassa blir for stor blir elementet ustabilt og bunner nesten uansett hva du ber det om. Dette gjelder også store elementer som får mer volum enn de passer for.

En resultant av forholdet Sd, BxL og Mms er virkningsgraden (som påvirker følsomheten direkte). Et ekstremt lettdrevet element vil trenge stor kasse for å gå skikkelig dypt, men igjen må elementet være designet for å gå dypt.

Hemmeligheten med 5-tommerne i M4 er at man kan tillate seg litt større kasse pr element da de alene vil bli ustabile fort, men sammen kan de produsere et respektabelt lydtrykk. Som regel må man opp i 6,5" om man vil ha noe som går hele veien ned.

BEL gir en god del output ved 25 Hz, selvom de er avstemt til 34 Hz. Det skyldes generelt lav Q.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er elementets parametre som avgjør om elementet er brukbart i store kasser. Så fort kassa blir for stor blir elementet ustabilt og bunner nesten uansett hva du ber det om. Dette gjelder også store elementer som får mer volum enn de passer for.

En resultant av forholdet Sd, BxL og Mms er virkningsgraden (som påvirker følsomheten direkte). Et ekstremt lettdrevet element vil trenge stor kasse for å gå skikkelig dypt, men igjen må elementet være designet for å gå dypt.

Hemmeligheten med 5-tommerne i M4 er at man kan tillate seg litt større kasse pr element da de alene vil bli ustabile fort, men sammen kan de produsere et respektabelt lydtrykk. Som regel må man opp i 6,5" om man vil ha noe som går hele veien ned.

Du snakker hele tiden om feilkonstruksjoner, jeg snakker om grunnleggende prinsipper og forutsetter riktig valg av membraner.

Det er tydelig at du ønsker å være uenig. Jeg skjønner at det er nødvendig og populært med litt smale og små høyttalere pga at folk ikke vil ha de så store, og at utvalget av membraner til slike konstruksjoner er rikelig.

Stor kasse med riktige utvalgte store bassmembraner gir den beste bassen med best dynamikk og extension.

BEL gir en god del output ved 25 Hz, selvom de er avstemt til 34 Hz. Det skyldes generelt lav Q.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    føler at denne diskusjonen sporer av litt
    Det jeg ønsker å få svar på er om jeg kommer til å oppfatte musikken veldig forksjellig fra en høyttaler med -3dB ved 30hz, kontra en med -3dB ved 35-37hz. Jeg vet at større membranareal gir mere trykk, men jeg har verken behov eller penger til å stappe en haug med 15" i kasser på 200 liter inn i stua.....

Har hørt ca18rly i en toveis, riktinok med litt liten kasse, og ble overrasket over trykket. Den sparket minst like bra fra i midbassområdet som p21wo39-08. så om jeg ved å bruke 2 stk i en større kasse og samtidig kan få nesten like dyp bass som jeg har nå, tror jeg det vil bli bra. Det vil jo uansett bli et kompromiss.

et annet sørsmål er om forsterkeren min uansett orker å levere ved så lave frekvenser? (en sansui (med kraftigere strømforsyning) aux701) gått ut a produskjon for sikker ti år siden

tidligere her har det blitt sagt at det er lyd ned til 27 hz på dark side of the moon. Er det elektronisk lagd, eller et akustisk instrument?

Det beste hadde selvsagt verdt flat response fra 20-20.000hz, men jeg er dessverre ikke mangemillionær

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle Sansui ting er ikke til å kimse av, tror den leverer varene

27 hz er sikkert elektonisk instrument på Dark Side......

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ut som om CA18RLY hadde den avrullingen som passet deg, så jeg tror du fort vil oppfatte den ferdige høyttaleren som svært stram i lyden, men samtidig med kapasitet til å spille svært høyt.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, musikk er ikke bare instrumenter da tor..
    Mye effekter er lagt til via data, keyboard eller hva det måtte være.

Jeg satt mine SLSer i 100 liters bass refleks tunet til 20Hz.
    Poenget var å tune til 24Hz men jeg hadde feil mål til bass refleks røret.
    Uansett ble det mye bedre og dypere bass etter de kom i større kasser.
    39Hz lukket vs 29Hz bass refleks. Jeg ble kvitt en del pukler og fikk bedre transient gjengivelse men merket de 10 siste svningningene veldig godt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SLS trives godt i store kasser.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vi fikk økt Q og mindre trykk i mellombassen.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •