høytaler bygging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

høytaler bygging

hvordan får man blank svart finish på høytalere?

jeg tenker meg to alternativer:

1. sparkle og lakke med svart lakk må kanskje bruke sprøyte?

2. legge på svart folie: hvor får man tak i slikt?

noe meninger om det? blir en lakka finish fort stygg (riper, merker)?

bør man unngå bruk av skruer (mener jeg har hørt noen teorier om at det er ugunstig for resonansen i kassa).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lakk er solid, men du må helsparkle for at det skal bli pent. Bruk sprøytesparkel og stor pussedisk med myk pute (slik som de bruker på biler.)

De må selvsagt sprøytes. Overlat det til noen som har utstyr til det. Hvis ikke er det like greit å rulle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bekymre deg for resonsproblemer fordi du evt. bruker skruer. Det som kan være litt dumt med skruer, er at det blir vanskeligere å få en jevn sparklet flate. Sparkelen har en tendens til å synke litt, så derfor vil det kreve mange omganger med sparklig og pussing.

Lakk, sikkert avhengig av hvordan :?: , skal være ganske slitesterkt. Når det gjelder blank lakk, så må du huske at alle unøyktigheter i arbeidet vil syntes veldig godt. F.eks skulle du komme til å pusse med for grovt papir før lakkering, vil pusserillene bli meget tydelige når du ser finishen i motlys.

Personlig syntes jeg blank finish er penest, men det krever sitt rengjøringsmessig også, skla ikke så mye støv til før det syntes :wink:

For å få penest mulig resultat, bør sprøyte brukes, og i et egnet rom. Det sies dog at en bør ha litt peiling på hva en driver med for å få pent resultat med sprøyte. Jeg har selv lakket med rulle, i et uegnet rom, og det vil jeg ikke anbefale videre.
    Alternativ 1 er vel det beste alternativet!

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med skruer er at de utvider seg og trekker seg sammen en del med temperatur, men lar seg ikke påvirke av fuktighet. Derfor kan kassene bli stygge dersom de fraktes/lagres kaldt/varmt/fuktig.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jeg faktisk ganske uenig med deg!

Jeg har malt mine høyttalere selv, og det med meget godt resultat!

Hvis du benytter MDF som byggemateriale er mye allerede gjort for å få et godt resultat!

Er du nøye med sammenføyningene av platene og benytter treplugger, eller freser spor og bruker lameller er du også spart for mye sparklings-arbeid.

Knekk alle hjørner og kanter til 45 graders kanter (kun et par mm) med en fres eller lignende, fordi 90 graders kanter ikke er så veldig snille hvis du er uheldig og dunker borti med et eller annet.

Bruk et par strøk HeftGrunn, så lakker du videre med Lady 80. (blankeste interiørmalingen)

Puss med meget fint sandpapir imellom hvert strøk (spør i en fargehandel hva som er egnet) så burde det bli meget bra vel og merke hvis du er nøye av deg.

Det beste er å benytte skumgummi-rulle fordi den ikke legger igjen fibrer fra rullen.

Ellers får du et slags kontaktpapir (blank, sort) i 45cm bredde hos Coop OBS byggevarehandel. Den koster 24kr pr meter, men jeg vil anbefale deg og male; enten selv, eller at du får noen til å sprøyte de.
    Grunnen til dette er at maling er mye mer slitesterkt enn den folien.

Uansett er det grunnarbeidet som har mest og si for finishen, hvis du ikke er nøye med å jevne ut alle hakk o.l. får du ikke noe bra resultat uansett hva du gjør for noe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er meg du er uenig med så må jeg bare legge til at jeg ikke mener resultatet blir elendig av å rulle heller. Det er bare det at det er liten vits i å sprøyte selv i en støvete garasje med ei dårlig sprøyte (eller aller verst sprayboks).

80-glans er ganske blankt, men på biler bruker man ofte 90-glans. Den må sprøytes. Den gir enda mer dybde om man vil ta den helt ut.

Skruene fremhevet jeg selvsagt som en ulempe i forhold til lakk.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er Mr.Moif jeg er uenig med... :wink:

Deg er jeg enig med, og jeg er forsåvidt ikke så uenig med Mr.Moif heller, jeg mener bare at man kan få til et veldig bra resultat selv også, hvis man bare gjør nok forarbeid, og er nøyaktig... :wink:

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange bra innspill

må vel nesten gå for sprøytelakkering da.

er det en idè å skru og lime, så ta ut skruene før sparkling?

føler meg ikke hel sikker på treplugger.. blir det ikke vanskelig å få bra nok toleranse på det for hånd?

nytt spørsmål, hvordan anbefaler dere å kappe platene? hva slags sag skal man bruke? har laget noen basskasser tidligere og har hatt endel problemer med å få platene til å passe skikkelig sammen..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som har laget kasser tidligere har vel opplevd problemer med nøyaktigheten. Kjøp gjerne ferdig kappede plater.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Alle som har laget kasser tidligere har vel opplevd problemer med nøyaktigheten.
    regner med det ja.

men det er kanskje noen tips forde?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær pinlig nøyaktig når du kapper og kontroller det du gjør under veis. Bruk sirkelsag med rettholt. Utstyr til plugging er ikke dyrt og da har du en mal å bore etter som gjør at det blir svært nøyaktig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    men det er kanskje noen tips forde?
    Få platene skjært hos en møbelsnekker. Jeg gjorde dette på en bilstereo sub-kasse jeg bygget for noen år siden. Bygget den i 22mm mdf med frontplate i 30mm mdf og intern avstiving. Alle delene var "kapp" som var tenkt kastet...

Når det gjelder finishen har jeg ikke noe å komme med, da jeg hadde stoff utenpå subben min.

DrE

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki.. takk

det er plugging som er å foretrekke?

regner med at jeg får plass til platene til bel center i en liten cnc maskin jeg har tilgang til så den bør hvertfall bli bra.. er du ferdig med noe tegninger eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •