BEL teknisk info sammenfattet. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 271
    Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man kan kansje spørre, hvordan gjenkjenner man bra dempematriale!?
    Kan man f.eks lage det selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dra på loppemarked å kjøp med en hel haug med gamle klær.. bare å ekspremintere og prøve

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2-veis BEL delefilter?

Ferien har startet og jeg skal til å snekre BEL 2-veis nå. Men jeg har helt mistet oversikten i alle disse BEL trådene. Er det publisert noe delefilter for 2-veis nå? Og anbefalt kasse og portstørrelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Filtrene er forresten nå ankommet Norge. Regner med å få dem hit i morgen ettermiddag eller på fredag. De er altså fraktet med DFDS (Daglige Forsinkelser og Dårlig Service) så ha det på minnet dersom dere skal ha fraktet noe. De forlangte ikke mindre enn 900kr for å tolle det inn også :shock:
    går det ann å få kjøpt ferdige delefilter? hmmm.. JIPPY!!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Silverfluite

Tideligere lurte noen på holdbarheten og påliteligheten til Silverfluite.

Nå har jeg hatt ulyder i bassene en stund, uten at det ble helt tatt alvorlig.
    Nå streika diskanten delvis også, og det på laaavt volum uten mye bass i bildet (utelukker luftskade.) Kommer og går som den selv finner det passende.

Ja, jeg vet det kan være en dårlig kontakt, og nei, jeg har ikke fått tid til å undersøke det nøyere, men burde det ikke blitt undersøkt litt i holdbarheten til disse elementene før produksjon i de tusen hjem starter?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskantrøbbelet hadde jeg også. Ved lavt volum datt diskanten bort, og når jeg skrudde volumet opp kom den tilbake. Sjekket alt og fant ingenting. Tilslutt tok jeg ut delefilter og monterte det slik det er gjort i byggebeskrivelsen + at jeg da ihvertfall fikk sjekket alle loddepunkter. Etter det har det vært et bortfall på en diskant en gang, that's it.
    Har merket meg at en skal være forsiktig med å skru diskantene for hardt fast. Kommer en ikke god knakelyd bare en strammer bittelitt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg bytta en diskant, men nå får jeg bortfall på begge to. Skal ikke vært greit. Kan kanskje være kammrene som ikke er tette.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg så at silverflute har både 5" og 8" elementer, er det ikke lurt å begynne å selge de også på midgard audio? jeg holder på med et par minimonitorer, og jeg syns det 5" elementet så bra ut...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddk
    Diskantrøbbelet hadde jeg også. Ved lavt volum datt diskanten bort, og når jeg skrudde volumet opp kom den tilbake. Sjekket alt og fant ingenting. Tilslutt tok jeg ut delefilter og monterte det slik det er gjort i byggebeskrivelsen + at jeg da ihvertfall fikk sjekket alle loddepunkter. Etter det har det vært et bortfall på en diskant en gang, that's it.
    Har merket meg at en skal være forsiktig med å skru diskantene for hardt fast. Kommer en ikke god knakelyd bare en strammer bittelitt.
    Jeg skjønner ikke det der. Jeg har strammet så mye jeg synes er forsvarlig, og har ingen problemer. Du har ikke for grunt/lite diskantkammer, vel, så loddinger kommer i klem når du strammer til?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brainstorm:

Roffe: For lite kammer = kabling i klem.
    Ikke tett kammer = lufttrykk fra bassen.
    For hard tilskruing.
    Loddetinn som smelter av lissen mellom terminal og membran.
    Feillodding i filteret.
    Og selfølgelig: Defekt diskant.

Diskanten blir sansynligvis ikke påvirket av basstrykk, fordi fenomenet oppstår mest (nesten alltid) på lavt livå.

Løsninger:
    -Lodde/sjekke hele filteret på nytt.
    -For og sjekke om det er luftpåvirkning kan man skru ut diskanten og la den spille en stund i friluft.
    -Banne og steike og spenne inn alle membraner som innspennes kan (anbefales ikke.)

Noe mer som kan ramses opp?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kammeret er bygd etter mål oppgitt tidligere i prosjektet, så tror ikke feilen ligger der. Filtret er loddet om på nytt,totalt! Etter dette hadde jeg et bortfall og ikke noe mere på en diskant. Nå kjører jeg med bakoverstrålende diskanter i tillegg, så hvis et av båndene faller ut, er det kanskje ikke så tydlig.
    Spilling i friluft mener jeg at jeg prøvde uten noe bedre resultat av den grunn.
    Uansett,sommer er ikke høytid for denne type aktivitet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt diskantproblemet før jeg også... løsningen var å løsne skruene litt. da kom dem seg...
    Mine har fåt så sinnsvakt med juling i den tida jeg har hatt dem og har ikke gitt antydning til å gi opp... så jeg er strålende fornøyd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI]
    Tideligere lurte noen på holdbarheten og påliteligheten til Silverfluite.

Nå har jeg hatt ulyder i bassene en stund, uten at det ble helt tatt alvorlig.
    Nå streika diskanten delvis også, og det på laaavt volum uten mye bass i bildet (utelukker luftskade.) Kommer og går som den selv finner det passende.

Ja, jeg vet det kan være en dårlig kontakt, og nei, jeg har ikke fått tid til å undersøke det nøyere, men burde det ikke blitt undersøkt litt i holdbarheten til disse elementene før produksjon i de tusen hjem starter?
    Ser du kommenterer også i en senere posting at fenomenet oppstår hovedsaklig på LAVT volum. Det er jo ganske interessant, gjelder det BÅDE ulydene i bassene og bortfallet av diskanten? Jeg bedriver sjelden kritisk lytting på lavt volum. Skal se om jeg opplever noen "ulyder" eller bortfall når lydtrykket er lavt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ser du kommenterer også i en senere posting at fenomenet oppstår hovedsaklig på LAVT volum. Det er jo ganske interessant, gjelder det BÅDE ulydene i bassene og bortfallet av diskanten? Jeg bedriver sjelden kritisk lytting på lavt volum. Skal se om jeg opplever noen "ulyder" eller bortfall når lydtrykket er lavt.
    Blir det noen gang høyt?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg bytta en diskant, men nå får jeg bortfall på begge to. Skal ikke vært greit. Kan kanskje være kammrene som ikke er tette.
    Kanskje dårligere QC (Quality Control) i Kina er en medvirkende årsak? Ser at det bl.a. kommenteres for Silver Flute.

Klippet fra http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-31619.html
    "There was some discussion about how the TB's quality control is horrible because they moved production from Taiwan to China. QC is horrible in China (e.g. Hi-Vi and now Silver Flute)."

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

delefilter senter og 2 veis

hvordan går det med 2 veis delefilteret?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Diskant ved lavt volum, og bass ved litt mer volum på spesielle sanger (ikke på sinustoner faktisk) prøv Massive attack - Angel

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Diskant ved lavt volum, og bass ved litt mer volum på spesielle sanger (ikke på sinustoner faktisk) prøv Massive attack - Angel
    Den er dessverre ikke i min musikksamling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å følge denne BEL utviklingen.
    Jeg ivrer etter å bygge disse høytalerne selv. Men min bedre halvdel liker ikke designet på de. Hun vil ha buede sidevegger, og hvis det er det som skal til for å fylle stua med nye høytalere, så må hun få det.
    Det jeg lurer på, er om det vil påvirke lyden på høytalerne?
    Kan jeg bygge høytalerne i hvilket som helst design, bare elementene peker i samme retning som på originaltegningene, og det indre volumet er det samme?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke nok kunskap til å svare ordentlig men regner mat at lengden og diameteren på bassrefleksen kan spille litt inn også..

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •