BEL teknisk info sammenfattet. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 271
    Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kjøpte en bosch fres og i tillegg en sirkelfres annordning til 600kr å jeg er fortsatt like langt. den funker bare på hull fra ca 200mm og opp ops:

så da må jeg lage en mal.. :evil:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    kjøpte en bosch fres og i tillegg en sirkelfres annordning til 600kr å jeg er fortsatt like langt. den funker bare på hull fra ca 200mm og opp ops:

så da må jeg lage en mal.. :evil:
    Da har du ihvertfall fått deg en god fres. Det er et kjekt verktøy som kan brukes til mye mer enn å lage runde hull til høyttalerelementer.

Hvis du leser denne får du sikkert ideer til annet du kan bruke den til:
    http://www.wealdentool.com/acatalog/..._and_tips.html

For øvrig brukes fresen også til å avrunde åpningene til bassporten i BEL 2.5.
    I starten klarer du deg med et billig fressett med 12 freser. Slike får du overalt til 400 kroner eller mindre (eller mer dersom du går for merkesettene):

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har allerede gjort det, bruke en billig radius fres fra europris, har hatt mye glede av det frese settet :wink:

må nesten lage meg ei bass kasse etterhvert så jeg får prøvd den sirkel saken.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken effekt vil det ha å integrere et par avstivere pr kabinett på BEL? Regner med at det ikke blir være negativt. Kommer jeg til å bygge et sett, så kommer jeg til å sette mitt eget preg på dem... er tross alt DIY

mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Hvilken effekt vil det ha å integrere et par avstivere pr kabinett på BEL? Regner med at det ikke blir være negativt. Kommer jeg til å bygge et sett, så kommer jeg til å sette mitt eget preg på dem... er tross alt DIY
    Eget preg er bra!

Nå er jo fronten avstivet litt allerede, og sidene er delvis avstivet på grunn av at den stående hylleporten gir en avstivning. Hvis du skal bygge ytterligere avstivning er det viktig å sørge for skikkelig luftgjennomstrømning. Jeg ville også unngå å sette avstivere slik at de kommer mellom noen av basselementene og den indre åpningen på bassporten.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    roffe... joda.. det er klart at evt avstivinger blir satt slik at de ikke forstyrrer/forhindrer resten av konstruksjonen. Har ikke helt satt meg inn i tegningene. Men når det en gang blir bygging, finner jeg nok ut av det Eneste jeg har gjort så langt er noen skisser over designet... mye morro man kan ha med DIY...

mvh

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skjerer dere ut rundingen som bass\mellomtone skal være i?, ikke utfressingen men selve hullet?
    Tenkte å starte opp stikksaga men om bedre løsning finns så er det prima

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu
    Hvordan skjerer dere ut rundingen som bass\mellomtone skal være i?, ikke utfressingen men selve hullet?
    Tenkte å starte opp stikksaga men om bedre løsning finns så er det prima
    Man freser med håndoverfres der også, bare med mindre radius (selvsagt ) og dypere. Rekkefølgen er slik:

* Fres forsenkingen først fra frontsiden.
    * Fres hullet litt over halvveis gjennom plata fra frontsiden (full sirkel).
    * Fres hullet ferdig fra baksiden av frontplata. (Grunnen til dette er at på slutten av denne operasjonen vil sentreringsholdet "bli borte", siden den ikke henger sammen med frontplata lenger, så siste biten av hullet freses på frihånd. Eventuelle unøyaktigeter her er det greit å få på baksiden, spesielt i tilfeller der forskjellen mellom ytre diameter (forsenking) og selve hullet er liten.)

Ellers fungerer det med stikksag også. Hullet blir ikke så pent, og man må streke opp på forhånd. Men fordelen er at det blir mindre støv av det (fresing av elementhull produserer store mengder MDF-støv. Støvmaske er anbefalt på det sterkeste uansett om man bruker stikksag eller fres).

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett lite tillegg til roffes frespunkter. Blir nesten det samme, personlig, føler jeg at man her bedre kontroll dersom man ikke freser helt gjennom med en gang fra baksiden, men først sånn at det er noen millimeter igjenn. Så freser man en gang til, helt gjennom men ikke hele veien rundt; man lar det stå igjenn små felter 2 eller 3 steder fordelt rundt sirkelen. Da er det bare brekke av midtbiten til slutt akkurat som man brekker av biter fra modellbyggesett. På den måten beholder man midtstykket helt til slutt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med 2-veis BEL, er disse klare for å slippes ut blant allmennheten? Frister helt klart å prøve seg på selvbygg, men jeg er rett og slett for lat til gå løs på svære gulvstående sånn umiddelbart. :roll: Thror og LikerHifi har jo fått til flotte resultater.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på byggmakker å snakket, de kunne skaffe en hul borr(husker ikke navnet på de :? ) på 6,5" som man fester på drillen og bruker som en vanelig borr. Tenkte det kansje kan være en ide for andre, ble litt for mye for lommeboka mi da det er bare 4 hull som skal uthules, kosta ca 800 men var vist et kvalitetsmerke så gjetter man får de billigere.
    Disse "hule borrene" er ganske vanelige i byggebransjen men har skjelden sett de i opp i den størrelsen.
    Tenkte ivertfall med meg selv at dette må være genialt siden man bare trenger å borre i 20sec så er det ferdigt+at det må bli nøyaktig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hullbor på 6,5" hadde jeg styrt unna. Stakars drill.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....og stakkars ellementhull

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor det, med sterk nok drill kan man nok komme igjennom uten problemer.
    Blir ikke hullet nøyaktig eller?

Newcomer BM BOB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en hullsag det er snakk om her tenker jeg.Man trenger ikke rare drillen for å sage hullene i en 19mm plate.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hullsag var det ja
    hehe, skal gjøre grundigere research neste gang

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen hadde jeg helt klart valg overfres. Den er tross alt mye mer fleksibel, og du kan bruke den til å runde av kanter og tja.. hva kan man ikke bruke den til? Steke egg?

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hullsag på 6,5"?! Ville vel tenkt meg om 4-5 ganger... For det er ytterkantene på elementet som er 6,5". Så du trenger en mindre hullsag enn det, ellers faller elementet gjennom hullet. Og hva med forsenkingen til elementet?

Nei, fres er det eneste fornuftige, glem hullsagen. Du får håndoverfres og fressett til under 600 kroner tilsammen på Europris og da er en "passerspissanordning" til sirkelfresing med i pakken.

Og forresten: Dette er den samme fresen som går under merket "Einhell" på OBS Bygg... Nesten halve prisen på Europris (ca 300 kroner)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hvordan går det med 2-veis BEL, er disse klare for å slippes ut blant allmennheten? Frister helt klart å prøve seg på selvbygg, men jeg er rett og slett for lat til gå løs på svære gulvstående sånn umiddelbart. :roll: Thror og LikerHifi har jo fått til flotte resultater.
    *mase*

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skumgummi brukes til demping?I tilfelle hvilken tykkelse og plassering,samme plass som på tegningene ??

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •