BEL teknisk info sammenfattet. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 271
    Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1x20w faktisk!

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, nettop, og d blir ikkje bedre av den grunn.. hadde eg hatt mailadressa han så skulle eg ha sendt han en mail..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vits i å håpe på at dette skal gå bra? :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Noen vits i å håpe på at dette skal gå bra? :lol:
    Hvis det er uisolert tråd alt sammen, så ville jeg vel være forsiktig med å trykke det inn i kassa. Spesielt tråden fra den største spolen til punktet der den grønne og den sorte kondensatoren møtes ser ut som noe som lett flytter seg til et annet sted. Ser også ut som om ting ligger ganske tett borte ved den mellomstore spolen og ligger an til kortslutning der også.

Men skal du bare teste med filter på utsiden av kassa ser ikke det der verre ut enn en del av prototypefilterne vi brukte innledningsvis under uttesting av BEL. Det er når filteret skal inn i kassa at ting må være robust og uten uisolerte ledninger som henger og slenger.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte bare på om koblingen og plasseringen var riktig, tenkte å surre litt isolasjonstape her og der. Siden du ikke sier noe er helt feil, så satser jeg på å lodde det sammen slik. Takk for hjelp.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Jeg lurte bare på om koblingen og plasseringen var riktig, tenkte å surre litt isolasjonstape her og der. Siden du ikke sier noe er helt feil, så satser jeg på å lodde det sammen slik. Takk for hjelp.
    Åneidu. Du skal ikke få skyve ansvaret over på meg.

Poenget er at jeg synes det er vanskelig å se ut fra bildet om dette er gjort riktig. Mye kryssende ledninger som det er litt uklart om er loddet sammen eller går forbi hverandre. Jeg ville avventet tilbakemelding fra Snickers-is før jeg gjorde noe her. Jeg husker ikke i farten hvilke komponenter som har hvilke verdier...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. men jeg tar nå sjansen på at det er riktig.

bare et lite spørsmål jeg håper noen kan svare på...
    skal minus for alle elementer og minus fra terminal loddes sammen i enden av "motstand til mellomtone 18" utfra bildet her http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6877706#6877706
    :?:

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen skulle lure, så regna jeg nettopp ut nettovolum på 2,5. veis til 33liter. Og avstemningen (per helmholz formel i exel) til 34,5hz.

Sinnsykt areal på den porten, tror man klarer seg med to 19cm lange rør med diameter på 4,5cm. Er ikke helt sikker på om det er nok, men det finner jeg ut til uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Hvis noen skulle lure, så regna jeg nettopp ut nettovolum på 2,5. veis til 33liter. Og avstemningen (per helmholz formel i exel) til 34,5hz.

Sinnsykt areal på den porten, tror man klarer seg med to 19cm lange rør med diameter på 4,5cm. Er ikke helt sikker på om det er nok, men det finner jeg ut til uka.
    Får forhåpentligvis skrudd sammen en kasse om ikke så alt for lenge.
    Går også for to rør, 46mm, som jeg regnet meg fram til med omtrentlig samme lengde (litt større kasse - 37L).
    Men har problem med at jeg begynner å nærme meg frontplata. Spørs om jeg må gå ytterligere ned på diameteren

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]Hvis noen skulle lure, så regna jeg nettopp ut nettovolum på 2,5. veis til 33liter. Og avstemningen (per helmholz formel i exel) til 34,5hz.

er dette mål som vil passe for senter høytaleren også?

33l og 2x Ø4,5x19cm bass rør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beregningene dine virker riktige. Portens tverrsnitt er laget stort med vilje for å unngå blåselyder. Mulig den er overdimensjonert, og at du kan klare deg med rør med mindre samlet tverrsnitt. Anbefaler likevel å ikke pushe formelverket til ytterkantene (uten at jeg kan si om du gjør det her). Ingen synes blåselyder er kult. :roll:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp folkens.
    Ang. arealet. Hvis musikkhøring uten for mye rene basstoner er prioritet (klassisk etc.) holder 2X45mm fint. Men hvis en ser film uten sub er det på langt nær nok. En ren basstone, og du har støvsugerlyd bak (eller foran, eller hvor det skal være.)

Målene vil passe senteren og, men jeg tror jeg vil anbefale et 30 cm 80mm rør. Men hvordan det skulle få plass sjønner ikke jeg.

Ja roffe. Hylleporten er akkratt passe. Ikke overdimensjonet, men dimensjonert :wink:

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et spørsmål.. Hvorfor må man frese en kant til elementene på høytalerne? Jeg har alltid montert elementene rett på frontplata med skruer og har aldri hatt noen problemer med det.

Vi får jo litt ekstra volum (et par milliliter=P) ,men har dette noen innvirkning på lyden? Eller er det bare for at det skal se fint ut?

Tror personer har spurt om dette før ,men fant ingenting i søkefunksjonen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Bare et spørsmål.. Hvorfor må man frese en kant til elementene på høytalerne? Jeg har alltid montert elementene rett på frontplata med skruer og har aldri hatt noen problemer med det.
    1. Det gir potensielt økt diffraksjon, altså et mer uklart lydbilde. Likevel er dette problemet drastisk redusert med spredningskarakteristikken til bånddiskanten i BEL.
    2. Det akustiske senteret forskyves, noe som kan ha noe å si i overgangen mellom mellomtone og diskant.
    3. Det ser proffere ut med nedsenking.

Endringen i volumet i kabinettet kan du ignorere.

Sannsynligvis vil man ikke oppleve enorme forskjeller, men delefilteret er optimalisert for nedsenket mellomtone, og ingen nedsenking av diskanten. Vil man gjøre byggingen enklere, så dropper man nedsenkingen, men man risikerer som sagt en liten endring i frekvensgangen i ved delefrekvensen mellom mellomtone og diskant. Vi snakker da om faseforskjeller som sannsynligvis vil være målbart. Om det er hørbart i vesentlig grad vites ikke, da en slik konfigurasjon ikke er testet under prototyping. Det er også vesentlig å merke seg at dersom man har en håndoverfres med sirkelfresanordning, så er det svært enkelt å frese en slik nedsenking.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er prislappen på en slik? Jeg har minimalt med utstyr så hvis det blir dyrt å kjøpe inn så dropper jeg det nok.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson selger billigversjoner til rundt 400kr

http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...N&sw=17293

Mvh

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så da ganske liten ut. Er du sikker på at den kan brukes? Ser ikke helt hvordan jeg skal få en stor Treplate inn for å få frest ut spor til elementene.

Jeg har jo også noen Dynabel Phobos og tenkte jo at den kan brukes til fremtidige DIY prosjekter (for tiden så er det alltid noe som står på liming)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en gul en på Europris, av alle steder. Tror den kostet 299,- eller noe deromkring.
    Sirkelfresanordning har jeg laget selv i MDF etter mal av Snickers-is' fresanordning (i pleksiglass). Ellers kan man lage enkle versjoner som angitt her:
    http://www.wealdentool.com/acatalog/tips_4.html

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg brukt dremel til å frese med. fungerer glimrende. Den minste pakken kommer med freseanordning. (sjekk esken)

Side 6 av 14 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •