BEL teknisk info sammenfattet. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 271
    Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde jo self vært morsomt å bygge BEL anderledes enn malen, men jeg forsto det slik at andre materialtyper og slikt kunne påvirke resultatet lydmessig. Nå har jo jeg bygget i 22mm spon, men ellers skal den være lik. Regner med det vil bli en del forskjellige finnisher da

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synest den ser kreativt utformet fra før av så jeg skal bygge etter tegning, men om jeg hadde vert lyd-geni kunne man jo tenkt på å utforme den anderledest uten at man ødlegger lyden.
    Må innrømme den ser stilig ut da...

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å beholde baffeldimensjonen, og avstemningen, så er resten så uviktig at det kan eksperimenteres med...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Det er jo bare å beholde baffeldimensjonen, og avstemningen, så er resten så uviktig at det kan eksperimenteres med...
    Diskanten bør også peke normalt på lytteposisjon også for å ikke miste nivå i diskanten.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt mindre kamuflert delefilter til BEL 2.5 , regner med dette er rett selv om ingen spoler er merket?? De tre komponentene til venstre og motstand utgjør diskant filter.kondenstaor,hvit motstand og midterste spole utgjør mid filter, og de to siste til høyre utgjør bassfilter.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par spørsmål fra en student som skal bygge BEL 2,5 etter eksamener i juni

Hvor mye måtte en betalt på f.eks eltek for å fått elementer av samme kvalitet som silverflute brukt i bel?

Jeg har diskutert mitt prosjekt med folk jeg kjenner som mener at de billigste elementene fra seas og scanspeak vil matche silverflute brukt i bel.... :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Et par spørsmål fra en student som skal bygge BEL 2,5 etter eksamener i juni

Hvor mye måtte en betalt på f.eks eltek for å fått elementer av samme kvalitet som silverflute brukt i bel?

Jeg har diskutert mitt prosjekt med folk jeg kjenner som mener at de billigste elementene fra seas og scanspeak vil matche silverflute brukt i bel.... :roll:
    Det er en del innvendinger mot dette:
    * Matchingen av delefilter og elementer er nøye tilpasset, simulert og målt gjentatte ganger. Elementene i BEL kan ikke erstattes med andre og gi tilsvarende resultat. Da må delefiltre også utvikles på nytt, kassen simuleres på nytt etc. Man får altså ikke BEL, men en helt annen høyttaler.
    * Hverken Seas eller Scanspeak lager rimelige bånddiskanter.
    * Scanspeak lager betydelig dyrere elementer enn dem som er brukt i BEL. Seas på sin side lager kanskje elementer som er i nærheten prismessig, men egenskapene er neppe helt de samme.

Det er altså godt mulig at du kan bygge en like god høyttaler som BEL med Seas/Scanspeak-elementer, men det vil kreve utviklingsarbeid helt fra bunnen. Du kaster altså alt utviklingsarbeidet du får gratis ved BEL-bygging ut av vinduet ved å starte fra bunnen. Det er jo moro, det, men resultatet er ikke garantert, det avhenger av dine evner og tilgang til godt utstyr for måling og simulering av kabinetter og filtre.

Da vi startet BEL-prosjektet var litt av poenget å finne elementer som hadde et svært godt pris/ytelse-forhold og å trekke det maksimale ut av konstruksjonen. Det tror jeg vi har klart med BEL. Scanspeak og Seas lager glimrende elementer, ingen tvil om det, men de har knapt nok elementer i det hele tatt i den prisklassen vi snakker om her.

Ta gjerne en titt på Elteks katalog for en oversikt over priser og elementer. Jeg har ihvertfall ikke funnet noe fra disse leverandørene som matcher på pris/ytelse-forhold, men ved å legge noen ekstra kroner i potten kan det godt hende du får til en bedre høyttaler enn BEL. Jeg vil likevel si at mye av "roen" i lydbildet til BEL kommer fra bånddiskanten, og med dynamiske Seas/Scanspeak-diskanter får du et annet lydbilde. Spredningsmønsteret til diskanten blir nemlig helt annerledes, men ikke dermed sagt dårligere.

Lykke til!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forklaringen, selv er jeg ikke kunnskapsrik nok innen hifi til å kunne forklare BEL i en diskusjon. Folk rynker på øyenbryna når de hører prisen og at elementene er fra Asia.

Det at oppfattelsen om av hva som er bra lyd er individuelt gjør diskusjoner enda mer håpløse.

Personlig liker jeg dynamisk lyd som kan klare både musikk og hjemmekino, derfor tror jeg BEL vil passe perfekt for meg basert på erfaringene folk har postet her. Dessuten blir det spennende å bygge selv for første gang.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt vanskelig å komme utenom elementer som er bygd i asia :wink:
    Det meste er "Designed in us" også står det med liten skrift : Made in China. Mtp pris så er det ikke så ille gærnt, du får jo 4* 6.5" og to bånddiskanter og to kilo delefilter-komponenter.

Mvh

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Takk for forklaringen, selv er jeg ikke kunnskapsrik nok innen hifi til å kunne forklare BEL i en diskusjon. Folk rynker på øyenbryna når de hører prisen og at elementene er fra Asia.
    Desto morsommere blir det når du demonstrerer dem. BEL låter BRA!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: Noen formening om hvordan en rørforsterker som Ella (http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...sc&start=0) vil yte sammen med BEL?

-thomap

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et godt spørsmål. Jeg har ikke testet, men siden en transistorisert 65-watter klarte seg utmerket kan jeg ikke se for meg at det blir noen katastrofe. Hvor stor den eventuelle suksessen blir avhenger av samspillet mellom forsterkeren og høyttaleren. I den sammenheng er det kanskje verdt å merke seg at BEL er nede og snuser på 3-ohm i overgangsområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du impedansekurven til BEL? (Mulig den har blitt postet tidligere, men har ikke funnet den...)

thnx
    -thomap

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca HER står det noe om dette. Men ser at bildene har falt ut så det her ikke så mye til hjelp. Men du kan jo kanskje finne silverflute elementene hos madisound.com selv..

Edit: http://www.madisound.com/pdf/silverflute.pdf

Mvh

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk ikke impedanskurven da jeg ikke har konfigurert impedansmålingen i Clio ennå.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ha noen innvirkning på lyden viss en bruker tykkere MDF plater til bunn,topp og front? Har noen 30 mm mdf liggende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du beholder de indre målene, vil det neppe utgjøre noen forskjell. Det vil til og med kunne forenkle konstruksjonen, siden 30mm blir så stivt at du ikke trenger avstiverne på frontplata. Kan også hende du kan forenkle diskant-boksen, men det kommer an på hvor dypt diskanten stikker.

Mulig du bør avrundingsfrese litt på kantene på baksiden av hullene til bassene.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte å poste litt kabling og delefilter noen bilder av mine nye BEL:

Lager skråfeste til delefilteret.

Bunnplata skal skrus fast, med en gummipakning mellom, så jeg kan komme til delefilteret for eventuelle modifikasjoner. Den felles kobberjordingsfolien gjør det enkelt å modde og koble sammen komponentene til jord. Folien har også til hensikt å gi elementene så mye informasjon som mulig ved at tverrsnittet i større grad bevares ved høye frekvenser med folie tråd fremfor rund tråd - kanskje bikkja til naboen hører forskjellen :lol: . Jeg har sørget for at foliene er mekanisk adskilt så de ikke kortslutter.

Mvh.

Vidar

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde først det var goertz kabel jeg...

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    En ting som slår meg ang kabinetter er jo at dette må kunne lages/bestilles betydelig billigere fra Kina ...eller Sverige (Proson) for den saks skyld.

Kanskje en ide for BEL II - å først finne et billig kjøpe-kabinett og deretter finne passende bedre elementer osv.
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303954&cks=PRL

Bare en tanke...
    legg merke til ka han duden øverst seie. han får ikkje til og spele høgt, og forsterkaren han e veeeeldi bra.. den e nemli på heile vanvittige 20watt!!!
    WOOOOOW!!!!! sann forsterker ønske eg meg!

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •