BEL teknisk info sammenfattet. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 271
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu
    Tenkte på høyttalerledning som man bruker inne i kassa, bør den være 6mm eller mindre(vanskelig å lodde etc?)?
    ...hvor mye kabel trenger jeg ca.?
    Kjøp (minst) en 10-meters rull med 2,5mm2 på Biltema (det er det som er brukt i den originale BEL-prototypen). Regn med 4 meter innvendig kabel i en kasse (3 strekk fra elementer til delefilter, samt kabling fra delefilter til terminaler). Det vil altså si omtrent 8 meter per par av BEL 2.5.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha noen erfaring med høyttalerbygging (noe jeg håper å gjøre noe med når jeg en gang skal ta tak i dette prosjektet) vil jeg tro at det kanskje kunne være lurt å tenke på plasseringen av spoler. En transformator er to spoler, der magnetfeltet fra den ene ledes inn i den andre for å skape spenning og strøm. Dersom spolene står 90° på hverandre blir de ikke påvirket. Jeg vil derfor foreslå å lage et filter der spolene står i hver sin retning. (spole 1 i øst-vest, spole 2 i nord-sør, og spole 3 i opp-ned, for å komme med eksempel.) Dette skal føre til at delinga av lydsignalet skal bli renere ifølge teorien. Om det har noe å si i praksis vet jeg ikke... :?

-Ko_deZ-

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du studerer filteret snickers har laget ser du at det er tatt hensyn til dette med spoler!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et vanskelig filter å studere. Kanskje tape har noe med det å gjøre

Det er mulig kanskje å tyde seg til noe der. Jeg bare så andre bilder av filtre som ikke så fult så gunstige ut.

-Ko_deZ-

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ko_deZ
    Det var et vanskelig filter å studere. Kanskje tape har noe med det å gjøre

Det er mulig kanskje å tyde seg til noe der. Jeg bare så andre bilder av filtre som ikke så fult så gunstige ut.
    Sant, det, men på bildet med mye tape (tidligere i denne tråden) så er spolens plassering indikert med sort-gul sirkel for liggende spole, og sort-gule piler for vindingsretningen på de andre spolene.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arg.. Filteret til 2. veis? Er så spent på å få lyd i dem...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har kanskje noen ventet på?

Sinus sweep kombinert on-axis 60cm uten bassport.

MLS isolert nærfelt hhv bass (gul) bass/mid (hvit) og port (rød)

Jeg er litt usikker på hva som gir størst nøyaktighet av MLS og Sinus i de nedre delene av mellomtonen, men i bassen er det som regel MLS som gir brukbare resultater.

Det er fristende å eksperimentere litt over 10kHz uten at jeg tor det er så voldsomt nødvendig. Jeg måler på den filtermessige aksen i det tilfellet, og på nært hpld innebærer det en liten off axis i forhold til diskanten. Måler jeg på diskantens akse blir det mer riktig. Da står den på uten nivåfall på mer enn 1 dB til ca 18-19kHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det så flott ut.Som du er inne på vil vel det lille fallet fra 10 kHz ikke være representativt på vanlig lytteavstand.Dette er vel målt i det isolerte rommet ditt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er målt i det ekkofrie romet ja.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekker bassen (gul kurve) seg virkelig så høyt i frekvens? Ville kanskje trodde den rullet av tidligere (baffelkompensasjon). Eller er dette målt med hele høyttaleren i drift, og bare variert posisjonering av målemikrofonen?
    Det virker også som bassen er mindre belastet enn bassmellomtonen (kurven ligger omtrent 7dB lavere). Vil ikke det føre til at bassmellomtonen har betydelig mindre "headroom" enn det dedikerte basselementet?

Eller er det vanskelig å lese slike ting fra diagrammet på grunn av begrensninger i måleoppsettet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bassområdet slår de omtrent like langt. Nivåforskjellene må ha med mikrofonplassering å gjøre.

Baffelstep blir omtrent så slakk som du ser på kurvene siden baffelen er rektangulær. En rund baffel mer elementet i senter vil gi baffelstep som er lett synlig over en oktav med 6dB, men det er jo sjelden praksis.

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått en plass igjennom jobben med verktøy og alt av utstyr jeg kan bygge høyttalerne på slik at jeg ikke trenger stå i den lille gangen min å bygge de. En ting om bi-amp\wireing, noen som kan forklare bedre hvordan man ordner dette bedre(tegning)!?
    Er det dumt å bi-ampe med 100w pr høyttaler?
    Hvor ca bør forsterkeren ligge på(helt n00b når det gjelder slike ting.. :P) bel2.5?
    Fant ikke disse vevsmattene på coop, kan blygummi anbefales isteden for vevsmatter!?

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger mere hjelp hvordan man kobler opp filteret iforhold til bi-amp\wiering, noen som kan forklare bedre eller tegne på en av de tekniske tegningene hvordan man gjør det enkelt.. :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er det ingen som faktisk har bi-wiret disse ennå. :shock:

Mitt heteste tips er at det blir best å koble sammen diskantfilteret med bassmellomtonen på den ene terminalen, og la det nederste basselementet spille alene på den andre terminalen. Det vil ihvertfall fordele kreftene ved bi-amping på en relativt jevn måte, samtidig som overgangen mellom mellomtone og diskant ikke vil påvirkes av eventuelle avvik i gain mellom de to effekttrinnene.

Hvis det skal bi-wires med forskjellige kabler (spesialtilpasset henholdsvis bass og diskant), og uten bi-amping, så ville jeg koblet diskanten alene på den ene terminalen, og de to bassene på den andre.

Det er da en mulighet igjen, og den kan man jo også forsøke...

Poenget er ihvertfall at man står fritt til å bruke terminalene som man vil. Fo bi-wiring/bi-amping av BEL er det fortsatt lite erfaring å øse av.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med mange andre høyttalere skal det ikke mye effekt til for å bringe BEL ut mot sine dynamiske grenser, men på den annen side er det kontroll man vinner ved å tilføre mer effekt, man drar altså liten nytte av den maksimale effekten.

Snakker vi 150W-200W av topp kvalitet ber nok aldri en BEL 2,5 om mer i hvertfall. Prøv å unngå brokobling.

Jeg skal legge ut en liten Bi/Tri-amp guide.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tror jeg skulle være rimelig selvforklarende:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger litt spredt informasjon om det, men kanskje det hadde vært kjekt med en liten liste over hvilket materiale som må kjøpes inn utover selve kitet?

et par, 2,5veis:
    2x30cm mdf, 19 mm tykkelse.
    3x20cm mdf, 19mm tykkelse.
    Casco trelim
    filleryer
    minst 8 meter 2,5mm kabler til internt, Biltema.
    filleryer fra Obs.
    biwiring terminal, Biltema
    hvilke skruer anbefales?
    treplugger?
    "duct-tape" til feste av ryer.
    hva slags sparkel?
    høyttalerstoff? fra eltek?
    andre ting?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at resten av kjøpelista ikke ligger ute, er at det er store friheter til å velge disse komponentene selv.

Likevel vil jeg anbefale Biltema biwiringsterminalen, siden den er tilpasset dimensjonene til det anbefalte delefilteret.

Kabinettet bygges jo ikke på noen måte som er spesiell for BEL. Skruer trenger du jo ikke med riktig liming, ellers bruker du sponplateskruer. Samme gjelder treplugger. Valg av limtype er også valgtfritt.

Internkabling er i prototypen gjort med kabling fra Biltema, og 8-10 meter er vel passe å kjøpe inn for et par. Man må gjerne prøve andre kabeltyper.

Feste av ryer kan gjøres slik det passer (pass bare på at det ikke havner fillerye slik at bassrefleksporten sperres, helt eller delvis).

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kjekkeste er jo og ikke følge kitet, men bygge det helt annerledes!

Er det ingen som synes det er litt kjipt å bygge lik høyttaler som alle andre, når man alikevel skal legge sjela si i noe?

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •