BEL teknisk info sammenfattet. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 271
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er nesten alt sendt.

Imidlertid klarte jeg å glemme å legge i klistrelogoen i samtlige pakker :shock:

Får ta en brevrunde når jeg får summet meg.

Intermediate Sub-Lock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye er sendt, men jeg har mitt hjemme hos meg *erte alle som ikke har enda*

Takk til Snickers-Is som inviterte seg inn i sitt hjem (selv med sjåføren min som jeg mener å ikke ha annonsert). Etter å ha hørt høyttalerene (BEL 2,5veis) må jeg bare si WoW! Det gjelder vel egentlig alt som sto der =) Jeg har lite å sammenligne med da jeg ikke er like audiofil som mange andre og sliter med delvis ødelagt hørsel, men det var MYE som skjedde og det som som skjedde føltes og hørtes så riktig. Gleder meg til jeg får slengt sammen kassene og får et par XL inn også, sidne mye vil ha mer så får jeg vel lyst på nok et sett med 2,5veis og en senter for et streamlinet 7.1 oppsett (dog med min trofaste CV, så sant ingen gir meg en god pris ettehvert=))

Nå hørte jeg ikke på senteren, men den mangler enda litt jobb, så kanskje like så greit. Det som overrasket meg en del var vekten på delefilteret :shock: Bortimot like mye som 2 bassere (filteret for begge høytallerene altså). Vi pratet også litt om den kommende SUB'en og litt om det ekkofrie rommet samt mye anna moro.

All heder til JR sin bedre halvdel som ikke murret (til meg jaffal:P) om besøk og lytteseanse til over kl. 23:45 =)

Nok en gang takk til Snickers-Is for en varm velkomst og et hyggelig besøk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demo er og blir gøy

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Synes det er litt lite fokus på den originale 2.veis BEL jeg!
    Jeg er veldig spent på hvordan den blir. Du og Thror er vel de som har kommet lengst med disse. Jeg vil vel tro at de skal kunne spille like bra som 2.5-veis BEL, men med mindre dybde i bassen og litt mindre headroom. Jeg tror vel at det blir mer fokus på det igjen når noen tar med et sett til Snickers igjen og får tunet delefilterne skikkelig.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Det som overrasket meg en del var vekten på delefilteret :shock: Bortimot like mye som 2 bassere (filteret for begge høytallerene altså).
    :shock:
    Fikk tingenen i går, og hvis filterdelene skal veie like mye som 2 av bass/mellomtone elementene, så mangler drøyt halvparten hos meg... (Posen med alle delene jeg fikk veier nesten like mye som et element)

Gleder meg som en unge på julaften til jeg engang blir ferdig med allt, men kommer til å ta endel tid desverre

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående filter, så er det vel noe med at delene ikke bør komme for tett på hverandre, så hva er ca lengde og bredde på det du har brukt som underlag for filterdelene? Så har jeg en noenlunde indikasjon på hvor tett det kan sitte, og risikerer ikke å lage det så stort at jeg ikke får det inn gjennom terminalhullet (noen som har mål på dette hullet? Skal bruke biltema "bi-wire terminaler, og målene på biltema.no er vel yttermål for rammen?)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet spm ang delefilter. Jeg finner ikke noe data på spolene. Men antar at det går etter str? Altså at 0.680mH er den minste, 0.820mH er den nest minste (uten "trommel") og 6.8mH er den med "trommel"? Eller er jeg helt på jordet?

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt korrekt Soundfreak.

Den lille spolen skal sitte i parallell med diskanten, mens den med kjærne skal sitte på den nederste bassen.

Ellers vil jeg vise til bildet av mitt filter der spolene har ulik retning. Dette er vesentlig for å redusere innbyrdes påvirkning.

Terminalhullet skal være 75x95,5mm.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe og si i hvilken ende man kobler spolene ? Den ene tråden starter jo i senter av spolen og den andre ytterst?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Sitat Opprinnelig postet av Sub-Lock
    Det som overrasket meg en del var vekten på delefilteret :shock: Bortimot like mye som 2 bassere (filteret for begge høytallerene altså).
    :shock:
    Fikk tingenen i går, og hvis filterdelene skal veie like mye som 2 av bass/mellomtone elementene, så mangler drøyt halvparten hos meg... (Posen med alle delene jeg fikk veier nesten like mye som et element)

Gleder meg som en unge på julaften til jeg engang blir ferdig med allt, men kommer til å ta endel tid desverre
    Mulig jeg overdreiv litt, men det overrasket meg, er jo ikke så store spolene egentlig. Jeg har ikke skjert en millimeter, fikk først tak i tvinger i dag,v enter enda på sirkelsag..ser for meg litt kapping og liming i morra. Bare 4 tvinger, vil ta litt tid ja

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om det var Jernia som har tilbud på tvingesett til 200kr. Vel investerte kr spør du meg da...

Mvh

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    506
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jernia har masse tilbud for tida ja. Men jeg har ikke plass til noen ting og en SVÆRT snevert budjsett for tida. Verksted / hobbyrom - Hva er det? :P

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen nevnte de skruene som fulgte med elementene ikke var av beste kvalitet, noen ide hvor man kan skaffe svarte skruer av bedre kvalitet og rett lengde. Foresten noen spesielle skruer jeg bør gå for når jeg skrur i mdf generelt(skal skrue og lime kabinettet)!?

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lurer på noe..

Se vedlegg..

Hva er det disse delene jeg har merket gjør når de ikke ligger før elementet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Disse komponentene endrer impedansen som spolen ser. Det er spolens størrelse og impedansen den ser som bestemmer delefrekvens og filterbratthet. Dersom man da kobler komponenter i parallell vil disse være med på å danne den totale impedansen som spolen møter. Om man fjerner disse komponentene vil spolen bare se basselementet. Det gjør at kaarakteristikken ville vært annerledes uten de komponentene.

Kondensatoren gjør at karakteristikken nærmer seg 12dB/oktav. Motstanden gjør at lasten fra elementet blir noe mer resistiv og mindre induktiv uten at den stjeler noe fra selve elementet da den ikke står i serie med dette. Den vil også redusere modulasjon i filteret som følge av induktansmodulasjon da den gjør impedanskomponenten fra høyttalerelementet prosentvis lavere.

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

Er det disse komponentene man endrer på når man "tweaker" ..

Forsto jeg det rett:

Dette gjør at ikke all watten må gå gjennom elementet?

hehe..

Ny på dette vettu :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: hmm

Sitat Opprinnelig postet av WildRover
    Forsto jeg det rett:

Dette gjør at ikke all watten må gå gjennom elementet?
    Det stemmer.

Når man tweaker kan man endre på hvilket som helst av komponentene.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri lodda sammen et filter før i mitt liv og ser for meg at dette kan bli det vanskeligste i hele byggeprosessen. Ville ikke blitt lei meg hvis noen andre som bygger hadde lagt ut en steg for steg prosess med bilder av hvordan filteret skal settes sammen... Filter for dummies... Jeg skal ikke bygge før etter eksamen i mai/juni så jeg har god tid. Ellers vil jeg ønske alle andre BEL-byggere lykke til med bygginga!

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri lodda sammen et filter heller men fattern som er elektriker og har bygget noen høyttalere i sin ungdom skal hjelpe meg
    Tenkte på høyttalerledning som man bruker inne i kassa, bør den være 6mm eller mindre(vanskelig å lodde etc?)?
    ...hvor mye kabel trenger jeg ca.?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Titt litt på komponentene og sorter. Finn ut hva som er hva (Det står parametre på alt utenom spolene). Etter det er det bare å legge de i rett rekkefølge og lodde i vei. Det er som et puslespill, begynn i ene enden og jobb systematisk. Det er ikke fryktelig vanskelig, bare man tar seg litt tid. Print ut *gif'en og se på den mens man lodder. Et tips er å stripse fast/ feste delene man er ferdige med. Følg tegningen slavisk så går du ikke feil.

Ps tilogmed økonomer (dvs meg :wink: ) klarte dette

Lykke til

Mvh

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •