BEL teknisk info sammenfattet. - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 271
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det følger ikke tegninger med i kittet, den eneste tegningen som er 100%, er et foto som snickers-is har lagt ut her, tegningen over har jeg laget i sketchup, og er så godt som lik til originalen.
    Lekker! Men den er jo uten mål. Tror nok mange vil foretrekke mål også. Det ser dessuten ut som om en del sliter med å forstå hvor mye høyttaleren skal skrå bakover ut fra originalfotografiet.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke en av dere som faktisk har bygd høyttaleren, evt. snickers selv satt mål på en av disse tegningene som er her inne??

Hadde vært noe det!!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er to nye bilder, ett med utvendige mål, og ett med innvendige detaljer, vinkler, og mål. Bare spør om det er uklarheter, da det blir veldig trangt med mål på disse bildene.

Mulig at målene på elementene er noe trange, da de er hentet fra Silver flute sim hjemmeside.

PS: Feil på snickers foto? ehh, avdekningen bak diskanten, klarer jeg ikke få til en høyde på 170mm, denne er justert opp til 176mm, for å få klaring til diskanten.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine oversiktlige tegninger!

Bare de stemmer nå så!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser interesant ut dette her, er helt fersk her på forumet jeg, så dere får unskylde min uvitenhet. Men jeg lurer på tekniske data på x-over, delefrekvenser, avrulling osv. Er ganske fersk så jeg klarer ikke å lese så mye ut av tegningene av filtrene. Fint hvis noen kunne forklare.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snickers-is & roffe... Og alle andre:-) Har bygget ett par prosjekter før, men det har blitt noen år siden nå. Har investert i hus, og nå vurderer jeg å bygge meg "kino" på loftet.
    BEL høytalerne virker jo helt perfekte til formålet... MEN? Lar det seg gjøre å bygge disse inn i vegg, eller vil det påvirke lyden for mye...? Kan man dempe evt. refleksjoner på en tilfredstillende måte?
    Tenkte da å bygge BEL 2,5 MkII forran (3stk) og BEL 2,0 bak....(4stk) Har projector og lerret (acoustic).

Kan være litt rotete/lange disse trådene på høytalerne, har noen oversikt over filtre og kassetegninger på 2,5MkII og 2,0...

Takker for svar...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i samme situasjon som deg og lettere forvirret, det har blitt mange tråder med mye info.

Men her http://avforum.no/forum/showpost.php...6&postcount=46 har g-h (snille mannen) samlet linker til det viktigste.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL er et prosjekt som foreløpig har resultert i en rekke høyttalere basert på de samme elementene, nemlig SilverFlute YAG-20 bånddiskant og SilverFlute W17RC-38S-08 (et skjermet 6,5" bassmellomtoneelement).

Disse modellene er i ulik grad av ferdigstilling:

BEL 2.5 mkI - Gulvstående modell med to bassmellomtoner og båndiskant i 2.5-veis konfigurasjon, ferdig utviklet. Har blitt erstattet av:
    BEL 2.5 mkII - Gulvstående modell med nytt filter, lavere kabinett, rørbasert port og en bakoverrettet ambience-diskant for mer luft i lydbildet. Denne er ferdig utviklet.
    BEL 2-veis - 2-veis stativhøyttaler med en bassmellomtone og bånddiskant. Eksisterer i ferdig versjon, men filteret regnes ikke som ferdigutviklet.
    BEL center - MTM-høyttaler som er planlagt basert på 2-veis filtrering. Filteret er ikke ferdig, men det finnes ferdige utgaver som spiller med BEL 2.5-veis filter (samme som BEL 2.5 mkI)
    BEL XL - Gulvstående modell med fire bassmellomtoner og bånddiskant, med opsjon på ambience-diskant. Det er ikke utviklet noen ferdig prototype på denne, men man regner med at BEL 2.5 filtre kan anvendes med justering av en del komponentverdier på denne. Vil kunne takle en del høyere lydtrykk enn BEL 2.5 mkI/II. Det er flere som har ønsket seg denne og sagt seg villig til å lage den første utgaven, men ingen har ennå fullført.
    BEL XL center - senterhøyttaler basert på BEL XL. Man regner med at den kan bruke omtrent samme filter som BEL XL. Ingen har sagt at de kommer til å bygge denne.

Videre er det spinoff-prosjekter for å lage subwoofere, samt lignende høyttalere der man bytter ut basselementene med andre fabrikater.

Når det gjelder å bygge innbyggingshøyttalere basert på BEL, så er det en del utfordringer. Alle BEL-høyttalere er så langt bassreflekskonstruksjoner. Det krever at kammeret bak bassene er nøye avstemt med matchende bassrefleksrør. Skal man bygge inn i veggen må man altså bygge hele kammeret inn i veggen med samme volum, samt ha et riktig dimensjonert bassrefleksrør som munner ut i front. Videre er det en stor utfordring at baffelen (frontplaten) er tilnærmet uendelig. Frontplaten i BEL er 20cm bred, og delefilteret kompenserer for forsterkning fra baffelen over en viss frekvens basert på dette. Det betyr at for en innbyggingsløsning må det utvikles nye filtere.

Håper dette klarte opp litt på overskriftsnivå.

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av feinar
    Kan være litt rotete/lange disse trådene på høytalerne, har noen oversikt over filtre og kassetegninger på 2,5MkII og 2,0...
    Skulle du være interessert i en detaljert byggebeskrivlse av MKII, så kan du finne det på denne linken. Der er også alle tegninger du trenger...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare lurer, er bel es c en 2-veis konstruksjon med 2 elementer eller er den en 2,5?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det er en stund siden det er postet noe under denne posten. Er det noen som har kommet i mål med sin bel es c? Evnt. fått testet den med ett prototype filter? Husker at det var en som skulle bygge den som frontene med to bass/mellomtone, båndiskant og bakdiskant.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel meg?
    Er egentlig ferdig, men har ikke fått spillt noe med bakdiskant enda.
    Det spiller helt ypperlig!
    Regner med diskant vil bli bedre utenfor sweetspot med bakdiskanten, noe som jo er ganske viktig for en center som jo har mye info på disse frekvensene, og det ofte er flere kamerater på besøk, og alle kan ikke sitte i sweetspot.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan syntes du den er i de dypere frekvensene? Jeg har nå en yamaha senter som jeg ikke er fornøy med så det neste blir ny senter, men har ikke fått noe skikkelig lyd i mine fronter enda, selv om jeg er veldig fornøyd med oppløsligheten. Jeg har brukt en yamaha stero forsterker på 2x90watt i 8 ohm. Tror ikke dette er nok for å få noe særlig ut av dem. Jeg er derfor litt i tvil om det blir bel veien rundt eller om det ender opp med noe Patos basic.ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke frekvenser er de forskjellige elementene delt ved?
    jeg antar at bassen deles en plass mellom 200 og 400hz? og mid'en opp mot 2000hz?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får jeg dassrøret til å sitte skikkelig i mdf. Fins det engrei lim som tar både plast og mdf? Skal rockwool depmpingen bare stappes, eller skal den festes på annen måte?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte polyurethan lim til å lime alle platene og røret, men rubbet den siden som skulle limes med sandpapir for å få skikkelig feste.

Rockwoolen limte jeg med kontaktlim på spray, men det går sannsynligvis bra uten, men jeg ville for sikkerhets skyld hatt på litt kontaktlim.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg bygde, så kuttet jeg isolasjonen litt trang, alt blir låst når siste plate kommer på.. røret limte jeg bare med noe sika lignende som jeg fant på verkstedet til far, men pusset på røret jeg også, slik som Britax forklarer...

Newcomer cosmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avløpsrør er laget av en plast som dei ferraste limprodukt fester seg til.

Newcomer Protector sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ikke lim som fester seg godt til polypropylen rør som de fleste avløpsrør er laget av

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bakdiskant - mk1

Hei!

Lurer bare på om det er vits å montere bak-diskant rett på baksiden av mk1?
    Eller har dette ingen mening siden man ikke får den vinkelen som på mk2?

Side 12 av 14 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •