BEL teknisk info sammenfattet. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 271
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Konrad: Spørsmålene dine er egentlig av mer generell art enn egentlig spesielle for BEL.
    Busted!

.....slik det er skissert i katalogen til Eltek.
    Busted, again!

Det jeg ville frem til var at man ikke kan parallellkoble elementer med samme frekvensområde i det uendelige. Snikers-is har jo nevnt en høytalervariant med 4 x 6 1/2". De var sikkert tenkt å spille sammen to og to i samme frkevensområde, men impedansen ville vel da komme helt ned i 2 ohm i deler av frekvenskurven og det er vel lite heldig? Eller kan man da sette de to parene i serie slik at man kommer seg opp til 8 ohm igjen?

Så Elteks katalog er litt missvisende når det gjelder demping av elemneter. Tenker da på at det står at det må være en mptstand i serie og en i parallell. Noe det forsåvidt er, men på to forskjellige elementer.

Finnes det forøvrig noen tråd hvor mine spørsmål vil passe bedre inn må du gjerne flytte de. Takk for svar!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang element plassering bel mk2:

Jeg vet at man ikke bør forandre på selv oppbygningen av høyttalerne, men man kan forandre på design, så lenge kabinettet blir det samme.
    Men vil det gjøre store utslag om jeg flyttet den nederste bassen litt opp? slik at den kommer litt nærmere den andre? Syntes den ser litt ensom ut nedi der..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ang element plassering bel mk2:

Jeg vet at man ikke bør forandre på selv oppbygningen av høyttalerne, men man kan forandre på design, så lenge kabinettet blir det samme.
    Men vil det gjøre store utslag om jeg flyttet den nederste bassen litt opp? slik at den kommer litt nærmere den andre? Syntes den ser litt ensom ut nedi der..
    Den er plassert der for å gi en mer uniform spredning av bassen i rommet enn det man fikk med mkI. Flytter du den oppover igjen, så mister du den fordelen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bare lurte jeg! da beholder jeg den nok der nede...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går nå med seriøse planer om å bygge, og har et spm ang. bassporten.

Hvis man plasserer bassporten i front, vil HT fortsatt være like kresen på avstand til bakvegg, dvs. kan den plasseres nærmere bakveggen? Hakke tenkt å endre på dimensjonene ellers, men kanskje bruke rør i stedet for hylleport.

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis man plasserer bassporten i front, vil HT fortsatt være like kresen på avstand til bakvegg, dvs. kan den plasseres nærmere bakveggen?
    Akkurat det spurte jeg Snickers-is om før jul og da fikk jeg dette svaret:

"Jeg anbefaler deg å ikke ta ut bassrefleksen på fremsiden. Det går nok greit å sette den ganske nær bakveggen."

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder rør så har jeg brukt et Ø70mm rør(innvendig) og 100mm lengde, og det er ikke noe pustelyder!

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørdimensjonen angitt i spesifikasjonen er ikke standard dimensjon hos rørleggerbutikker, men de skaffer/bestiller opp uten problem.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superkonge
    Akkurat det spurte jeg Snickers-is om før jul og da fikk jeg dette svaret:

"Jeg anbefaler deg å ikke ta ut bassrefleksen på fremsiden. Det går nok greit å sette den ganske nær bakveggen."
    OK. I så fall bruker jeg nok den opprinnelige tegningen. Føler ikke at jeg har nok kunnskap til å begynne å eksperimentere for mye. Bruker heller kreftene på å forterke WAF ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mine mk1 satte jeg inn rør istedet for port. Nå har disse rørene mindre diameter, men endte med å måtte trekke dem en halvmeter ut i fra veggen til slutt. Dette var absolutt minimumsavstand og de burde nok vært enda lengere unna hvis jeg hadde hatt plass til det.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pønk
    ... men endte med å måtte trekke dem en halvmeter ut i fra veggen til slutt. Dette var absolutt minimumsavstand og de burde nok vært enda lengere unna hvis jeg hadde hatt plass til det.
    Er dette pga. bass spesielt eller lydbildet generelt? På mine nåværende HT blir lydbildet mye mer ryddig og bassen mer balansert med en veggavst. på min. 60 cm, men pga. hund/barn/fru Tols1 osv. blir dette veldig upraktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga bassen. Har en plagsom "dur" (i mangle av et bedre ord) i et gitt frekvensområde som forsvinner når jeg trekker høytaleren vekk fra bakveggen.
    Men dette har kanskje invirkning fra 2 rør på 46mm. Er ingen ekspert på dette så her kan sikkert andre si hva dette skyldes.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine har en WAF-avstand på litt under 50cm. Det spiller greit, men heller ikke noe mer. Så langt får jeg best lyd med omtrent 70cm klaring bak høyttaleren, hvilket vil si at jeg nesten har en meter fra vegg til frontbaffel.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine har en WAF-avstand på litt under 50cm. Det spiller greit, men heller ikke noe mer. Så langt får jeg best lyd med omtrent 70cm klaring bak høyttaleren, hvilket vil si at jeg nesten har en meter fra vegg til frontbaffel.
    Hmm, tja, vel. Jeg får prøve og se. Skjærer det seg helt så får jeg forsøke å lage kasser med portene foran, selv om Snickers har anbefalt å droppe dette.

Takk for innspill hvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bruke 3-4 rør jeg. Noen som kan anbefale meg en diameter som totalt passer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Jeg må bruke 3-4 rør jeg. Noen som kan anbefale meg en diameter som totalt passer?
    Hva er diameter/lengde på originalrøret i BEL mkII? Bassrefleksavstemmingen der skal visst være en tanke mer optimal.

Det er jo en grunn til at det er bøy på røret i BEL mkII og at bassporten er rettet oppover på mkI. Det kreves nemlig ganske lange porter for å få nok tverrsnittsareal til å unngå blåselyder.

Basert på BEL mkI:
    Tror uansett man skal kunne unngå det meste av blåselyder med en rørlengde på 30cm. For 3 rør blir da den indre diameteren 4.7cm. For 4 rør blir det 4.0cm. Blir det vanskelig å få plass, ville jeg forsøke å montere rørene på skrå oppover i kassa. Rørlengden måles da langs senter av røret (ytre munning blir elliptisk). Det er også viktig at den indre munningen på røret har en klaring til alle vegger som er større enn rørets diameter.

Vil man leve litt farlig mhp. blåselyder kan man forsøke rørlengde på 25cm, men noe under dette ville jeg aldri vurdere en gang, her er man helt på grensen. Da blir indre diameter for 3 rør ca 4.3cm og indre diameter for 4 rør ca 3.7cm. Dette er imidlertid ikke noe jeg vil anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er diameter/lengde på originalrøret i BEL mkII? Bassrefleksavstemmingen der skal visst være en tanke mer optimal.

Det er jo en grunn til at det er bøy på røret i BEL mkII og at bassporten er rettet oppover på mkI. Det kreves nemlig ganske lange porter for å få nok tverrsnittsareal til å unngå blåselyder.

Basert på BEL mkI:
    Tror uansett man skal kunne unngå det meste av blåselyder med en rørlengde på 30cm. For 3 rør blir da den indre diameteren 4.7cm. For 4 rør blir det 4.0cm. Blir det vanskelig å få plass, ville jeg forsøke å montere rørene på skrå oppover i kassa. Rørlengden måles da langs senter av røret (ytre munning blir elliptisk). Det er også viktig at den indre munningen på røret har en klaring til alle vegger som er større enn rørets diameter.

Vil man leve litt farlig mhp. blåselyder kan man forsøke rørlengde på 25cm, men noe under dette ville jeg aldri vurdere en gang, her er man helt på grensen. Da blir indre diameter for 3 rør ca 4.3cm og indre diameter for 4 rør ca 3.7cm. Dette er imidlertid ikke noe jeg vil anbefale.
    Jeg blir å lage kmII, Tror jeg skal prøve å vinkle rørene nedover i kassa, samt ha munningen rimelig høyt. Håper å slippe å ha vinkel på røret. Men, om det blir eneste løsning klarer jeg vel det også.
    Går det å få bestilt rør på alle diametre? Eller snakker vi om nermeste standard? I så fall hvor får man bestilt egne diametre?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen gi innspill her? ser ikke dette ut til å være den mest nøyaktige BEL tegningen hittil i tråden?

Denne er tegnet utifra foto'et fra snickers. Om noen er interrisert i hele modellen i Sketchup format, kan dere få det! PM meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få tak i skikkelige tegninger uten å kjøpe kitet først?
    For min del er det mer interessant å bygge ferdig kabinettene, og deretter montere inn elementer og elektronikk.

Da får jeg mye bedre tid til å få en skikkelig fin finish, når ikke alt ligger klart
    Mye lettere å montere det raskt ihop for å spille med en gang

-Jannis

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger ikke tegninger med i kittet, den eneste tegningen som er 100%, er et foto som snickers-is har lagt ut her, tegningen over har jeg laget i sketchup, og er så godt som lik til originalen.

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •