BEL teknisk info sammenfattet. - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 271
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg tror nok at poenget med en 'ambience-diskant' er at den skal være montert et annet sted enn den 'normale' diskanten, dvs. enten på toppen av eller bakpå høyttaleren. Tror også at Snickers-is sitt design tilsier bakmontering av denne diskanten.

PS! Mener ikke å ha en belærende eller på godt norsk 'patronizing' tone.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Youre not patronizing youre condescending

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg å montert den i front er et designkriterie, høyere, mindre dypt kabinett. Anywho, hva ville effekten av en frontmontert amb.diskant vært? Ville ikke fungert i det hele tatt eller ikke fullt så godt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Youre not patronizing youre condescending ;-)?
    Søren, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Og så syns jeg det var dårlig gjort av deg å rette på meg .

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg å montert den i front er et designkriterie, høyere, mindre dypt kabinett. Anywho, hva ville effekten av en frontmontert amb.diskant vært? Ville ikke fungert i det hele tatt eller ikke fullt så godt?
    Dette fikk meg til å tenke på noe: Hva skjer med lyden hvis man monterer 2 diskanter på frontplata, slik phonar ønsker, og kobler den ene i riktig fase og den andre fasevendt? Blir dette bare kluss, eller vil/kan det skape en slags ambience-følelse?

Kanskje et idiotisk spørsmål, men jeg tenkte jeg skulle slenge det ut. Kanskje lærer jeg noe nytt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Youre not patronizing youre condescending

Det ville ikke fungere i det hele tatt. En diskant montert i front vil ha direktelyd og vil således konkurrere med hoveddiskanten. Det blir det bare kamfiltereffekter og annen forvrengning av.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener en ambiencediskant bør vinkles fra 150 til 210 grader bort fra hoveddiskanten. Det er to faktorer som bør taes med:

Man må unngå å få noe særlig lyd direkte fra ambiencediskantene. Dersom man har et veldig dempet rom skal man ikke kunne høre disse selv når de spiller alene (i teorien). Det er dermed viktig at de ikke stikker seg ut på noen måte slik at de roter til direktelyden. Fler diskanter som forsøker å gjøre samme jobb vil også skape problemer med kamfiltereffekt.

Skal du ha BEL høyere og mindre dyp kan du jo rette den opp og heve elementene slik at du beholder den samme lytteaksen i forhold til diskanten og mellomtonen. Plasseringen av den nederste bassen er ikke så kritisk, men jo mer avstand det er mellom dem jo mindre vil de trigge de samme romeffektene. Men man bør ikke ha basser helt nede ved gulvet med mindre de deles bratt under 100 Hz.

Kondensatoren skal i serie med ambiencediskanten.

Newcomer almightybozo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tegning

Hei, hvor finn je arbes tegning tell kabinett tell bel2,5 mk2?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av almightybozo
    Hei, hvor finn je arbes tegning tell kabinett tell bel2,5 mk2?
    Dette er vel det nærmeste du kommer:

http://avforum.no/forum/showthread.p...177#post255177

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man monterer Ambience diskanten bak på skråplata til BEL mkI kabinettet, blir det da for mye refleksjoner fra bakvegg? Du brukte jo dette opsettet på BEL da du først testet den med ambient diskant, snickers... Med MkII vinklet du diskanten mye mer oppover. Var forskjellen stor?

Jeg har høytalerene mine stående i et rom med trepanel bak høytalerene, ca 60 cm unna (målt fra baksiden av høytaleren), og ser helst (kosmetisk) at jeg bare kan felle diskanten inn i bakplata...

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Før jeg snekra i hop kassa begynte jeg å lure på om dette er nok dempet, synest det så lite ut og skal det ikke være noe bak front dekselet?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål. Er det mulig å montere BEL 2.5 elementene i en center eller trenger de et større kabinet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu

Før jeg snekra i hop kassa begynte jeg å lure på om dette er nok dempet, synest det så lite ut og skal det ikke være noe bak front dekselet?
    Dette er BEL mkI-kabinettet, ikke sant?

Innsiden av frontbaffelen skal være udempet, ja. Du skal ha mer dempemateriale i bunnen av kassa (over delefilteret) og øverst i kassa (bak diskantboksen). Mulig det er litt tynt på veggene ellers også, men det er ikke kritisk.

Lykke til videre!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    Et lite spørsmål. Er det mulig å montere BEL 2.5 elementene i en center eller trenger de et større kabinet?
    Det er gjort skisser på en senter som bruker elementene i BEL i liggende MTM. Utfordringene ligger i delefilteret, men man kan inntil et slikt foreligger benytte originalfilteret.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er gjort skisser på en senter som bruker elementene i BEL i liggende MTM. Utfordringene ligger i delefilteret, men man kan inntil et slikt foreligger benytte originalfilteret.
    Liggende MTM? Hva betyr det? og hvor finner jeg tegninger på BEL center? har lett og lett, men finner ingenting.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    Liggende MTM? Hva betyr det? og hvor finner jeg tegninger på BEL center? har lett og lett, men finner ingenting.
    MTM = (Bass-)mellomtone-Diskant-(Bass-)mellomtone.
    MTM indikerer altså at diskanten er plassert mellom to mellomtoner. Liggende MTM er den vanligste måten å ordne høyttalerelementene på i en senterhøyttaler.

Endelige byggetegninger er vel ikke laget, men det er noen skisser i den opprinnelige byggetråden:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...&page=33&pp=20
    Her har jeg gjort noen avstemmingsberegninger:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...221#post201221

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for det Roffe

Newcomer pimpmobil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL XL??? Ble det noe av det eller?? En stund siden jeg var her sist...
    Har søkt og søkt men finner ingenting.
    Kan noen hjelpe meg??

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal vi se om jeg husker riktig:

Det er vel Thror som skal bygge prototypen og snickers skal vel designe delefilteret. men thror var i en bilulykke og det blei naturlig nok en pause i prosjektet, men er litt i gang igjen nå tror jeg!
    så de kommer, må bare ha litt tolmodighet!

jeg tror det var noe alla sånn det var(er ikke helt sikker på om det var Thror eller en annen) :grin:

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nedlasting av Sketshup, så har jeg lekt meg litt med det for å bli litt bedre kjent... Tegnet like gjerne BEL mkII jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å sette meg litt inn i hvordan delefilter generelt er bygd opp og hvordan/hvor de ulike komponentene "plasseres". Har bygs noe småtteri før, men da har jeg bare akseptert verdien og ikke stusset noe mer over det. Jeg er med på at verdiene som er valgt på BEL er gjort på grunnlag av mange timers lytting og måling.

MEN, når jeg ser på verdiene og komponentvalgene skjønner jeg ingen ting. Eller har jeg forstått det rett hvis diskant er dempet med 9 dB og midbass med 3 dB? Trodde hvert element måtte ha en mostand i serie og en i parallell. Og skal motstandene monteres etter eller før delefilter?

Og en annen ting, hvirdan er den nominelle impedansen på høytaleren totalt sett? Det er jo tross alt tre 8 ohms elementer i parallell. Men siden de spiller på hver sin frekvens regner jeg med at det blir annerledes enn enkel parallellkobling av elementer. Men hvordan hadde det blitt hvis begge bassene hadde hatt samme frekvensområde? Er det behov for dobbelt opp med spoler og kondensatorer? Eller er det nok med ett delefilter til begge elementene?

Mange spørsmål, godt mulig jeg hadde funnet svar hvis jeg hadde brukt søkefunksjonen. Men siden jeg har fulgt med litt i denne BEL tråden kan jeg ikke huske å ha lest noe slikt her eller andre steder.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad: Spørsmålene dine er egentlig av mer generell art enn egentlig spesielle for BEL.

Først: Det er enorme forskjeller mellom å bruke manuelle designmetoder for delefiltre slik det er skissert i katalogen til Eltek, for eksempel, og målinger og dataassistert design og simulering av responsen for systemet. Ved bruk av dataverktøy som gir en simulering av responsen direkte kan man justere delefrekvenser, avrulling etc. i filterne på en måte som gjør at man ikke alltid trenger å ha impedanskorreksjon, nivåjustering (L-pad), evt notch og level-filtre etc. som separate "moduler" i kretsen.

Når det gjelder nominell impedans, så er den kanskje en av verdens mest unyttige parametre. Den KAN være interessant hvis man skal matche forsterker og høyttaler, men nominell impedans er ikke noe man tenker så mye på ved høyttalerdesign. BEL er en 2.5-veis høyttaler, hvilket betyr at den ikke er en toveis eller treveis-konstruksjon, men noe midt i mellom. Den enkleste måten å forstå en 2.5-veis konstruksjon på er å tenke seg en treveis-konstruksjon der mellomtoneelementet spiller sammen med basselementet helt ned i dypbassen. Impedansen ved en gitt frekvens er som du indikerer avhengig av hvilke elementer som spiller ved den frekvensen. BEL har to elementer som spiller i bassen, i parallell, slik du nevner. I det området er impedansen helt nede i 4 ohm. Det ene basselementet spiller gradvis mindre med over 1000Hz, og mellom 1000Hz og 3000Hz, der diskanten kommer gradvis inn, vil høyttaleren gå over til å være 8 ohm. Bånddiskanten i BEL er dessuten spesiell i forhold til vanlige diskanter ved at den har en konstant impedans på 8 ohm. Diskantelementet er altså 100% resistivt.

Side 10 av 14 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •