Tips og meninger angående 3veis

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips og meninger angående 3veis

Prøver å finne frem til en grei 3veis høyttaler. Det jeg ønsker er at den skal ha en underholdende spillestil.

Høyttalerene vil bli brukt 70% til film, og 30% til "seriøs" musikklytting. Jeg ser mest action, thriller og skrekkfilmer, så lydtrykk og bass er vel ganske viktige engenskaper. Jeg vil også at den skal være fin og nøytral på dialoger i foreksempel komedie og dramafilmer. Musikk smaken min er mest pop, rock og trance, men ønsker også at den skal ha litt gode egenskaper hvis jeg finner ut jeg vil høre på litt "fin musikk"..

Det jeg selv har kommet frem til er at jeg vil bruke følgende komponenter:

Seas H1189 27TDFC (NOK 362.00), denne vil jeg dele ved 2000hz
    Seas H0624 CC17RCY (NOK 598.00) denne vil jeg dele ved 3000hz og 80hz
    Seas H0250 CA25RE4 (NOK 698.00) denne vil jeg dele ved 150hz

(Totalt 3316kr)

Vil denne delingen være bra? Når jeg prøver meg i WinISD vil dette gi best mulig "innsmelting" av lyden mellom bass og mellomtone. Har ikke prøvd å sette inn diskanten enda, da jeg ikke finner noen spesifikasjoner om den.

Noen tips og meninger angående dette? Noen som kan regne ut hvordan delefilteret bør være?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å noen av de nyere modellene fra SEAS ? Tenker da spesielt på CA18RLY og CA26RFX (datablad).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor akkurat 3-veis?

CA18RNX kan levere nesten like mye trykk som den nevnte gamle 10-tommeren. Hvorfor ikke lage 2,5-veis i stedet?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som f.eks bel...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor akkurat 3-veis?

CA18RNX kan levere nesten like mye trykk som den nevnte gamle 10-tommeren. Hvorfor ikke lage 2,5-veis i stedet?
    Den vil vel slite litt med å levere like mye trykk som CA26RFX evt.? Og vil det ikke bli en bedre mellomtonegjengivelse ved å bygge en treveis?

- Christer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo stor forskjell på den nye RFX og den gamle RE4 da. RFX har over dobbelt så lang slaglengde.

2,5-veis er lettere å få til å fungere bra. Det er årsaken til at vi valgte det i BEL også. Det er mange knallgode konstruksjoner som bruker 2,5-veis prinsippet og allikevel har en utmerket mellomtonegjengivelse. Balansen i mellomtonen er en av de store fordelene med 2,5-veis.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Moif
    Hvorfor akkurat 3-veis?

Den vil vel slite litt med å levere like mye trykk som CA26RFX evt.? Og vil det ikke bli en bedre mellomtonegjengivelse ved å bygge en treveis?

- Christer
    Neppe, en god treveis konstruksjon kan bli bedre enn 2.5 veis, men det er mye lettere å få til en bra 2.5 veis konstruksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo stor forskjell på den nye RFX og den gamle RE4 da. RFX har over dobbelt så lang slaglengde.

Var derfor jeg skrev eventuelt CA26RFX!

2,5-veis er lettere å få til å fungere bra. Det er årsaken til at vi valgte det i BEL også. Det er mange knallgode konstruksjoner som bruker 2,5-veis prinsippet og allikevel har en utmerket mellomtonegjengivelse. Balansen i mellomtonen er en av de store fordelene med 2,5-veis.
    Men mellomtonen i en god 3-veis konstruksjon vil jo være bedre... Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvorfor akkurat 3-veis?

- Christer
    Neppe, en god treveis konstruksjon kan bli bedre enn 2.5 veis, men det er mye lettere å få til en bra 2.5 veis konstruksjon.
    Neppe? Du sier jo selv at det kan bli bedre med 3-veis...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hvorfor akkurat 3-veis?

- Christer
    Neppe? Du sier jo selv at det kan bli bedre med 3-veis...
    Ja, om du er ulatra rik og har erfaringer til tusen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart delefiltermessig er det vesentlig enklere å få god lyd fra 2,5 veis, enn 3-veis. Men prismessig ligger de jo ikke veldig langt fra hverandre, du trenger jo min. 3 elementer pr høyttaler på begge variantene.

Ettersom Cobra hovedsaklig skal bruke høyttalerene til film, ville jeg kanksje bygd en enkel toveis høyttaler med f.eks. CA18RNX, og supplert med en sub.

Mvh
    Christer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med 2,5-veis er at man kan kompensere for avrulling i mellomtonen med det ekstra basselementet og få en tilnærmet perfekt balanse i mellomtonen. Imidlertid kan man med en 3-veis redusere modulasjonen i mellomtonen, og i tillegg bruke en mindre mellomtone med bedre spredning.

På gulvet her står det nå 2 ulike 2,5-veis konstruksjoner, og mellomtonen fungerer svært godt på begge disse. Det er en lett vei å gå, men man når som regel med enkle midler lenger på en 2,5-veis enn på en 3-veis. Teoretisk skulle en 3,5-veis være det ideelle. Da bygget som et 2,5-veis mid/twe-system med en stor bass. Det er imidlertid ikke lett å bygge. Husk også at man må ta hensyn til bandoverlapp i mellomtonen i en 3-veis. Det kan da fort bli en ganske slem off axis response om man ikke bruker bratte filtre. Men bratte filtre = null dynamikk igjen. :?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan sette opp en bra 2.5veis konstruksjon til meg da? Noe som funker på den typen film/musikk jeg hører på.. Vil helst at det skal spille høyere, med bedre trøkk og finere enn mine nåværende Cerwin Vega CLSC 10.. Har ett ganske stort rom(ca 50-60km2) så det trengs litt lydtrykk..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et rom på 50-60 kvadratkilometer er jo ganske stort da. Skal ha en del høyttalere for å få til det. Hvilken kommune er det du eier forresten?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lol..

Mente jo selvfølgelig 50-60m2...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Tips og meninger angående 3veis

Sitat Opprinnelig postet av C0bra
    Vil denne delingen være bra? Når jeg prøver meg i WinISD vil dette gi best mulig "innsmelting" av lyden mellom bass og mellomtone. Har ikke prøvd å sette inn diskanten enda, da jeg ikke finner noen spesifikasjoner om den.
    Med mindre WinISD med et trylleslag har blitt mye mer avansert, så tror jeg du bruker programmet til noe det egentlig ikke skal kunne si noe om. WinISD gir deg kun avrulling i bassen og forteller deg lite som kan brukes hvis du skal finne ut noe om responsen i delefrekvensområdet mellom to elementer. Å bruke WinISD til mellomtonen blir altså etter min mening temmelig rart.

Du får en masse faseproblematikk hvis du begynner å dele langt nede i mellomtonens avrullingsområde, og med den delingen du skisserer får du overlapp gjennom en hel oktav. Kan du si noe om hvilke volumer og avstemminger du tok utgangspunkt i for basselement og mellomtone?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: Høres ut som jeg må la noen som kan dette finne ut hvor jeg skal dele :shock:

Men noen som kan hjelpe meg med ett oppsett på en høyttaler som vil innfri mine behov?

Den bør heller ikke komme noe serlig over 4500kr i komponenter..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •