Senterhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøyttaler

Hei.
    Planlegger å bygge med senterhøyttaler til hjemmekinoen min med disse elementene:
    1x http://www.mamut.com/dynabel/subdet325.htm
    1x http://www.mamut.com/dynabel/subdet92.htm
    Er dette bra elementer til prisen?
    Passer det å ha delefrekvensen på 3000hz til disse elementene?
    Og hvordan kan jeg dempe diskanten slik at den blir like følsom som bass/mellomtone-elementet?

Høyttaleren skal bare brukes som senter midlertidig og skal benyttes som bakhøyttalere etter hvert.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskanten er god den, bruker samme diskanten i bilen min. SDS134 har jeg ingen erfaring med, men det ser jo ut til å ha rimelig jevn frekvensgang...om enn med en del oppbrytninger over 3000Hz. Har simulert litt på det og funnet at det ikke ser ut til å takle høy effekt veldig elegant. Men så er det jo også et rimelig element.

For å dempe diskanten kan du f.eks bruke en L-pad (to motstander, en i serie og en i paralell med diskanten). Verdier for L-pad pleier å stå i Eltek katalogen. Når det gjelder delefilteret burde du helst hatt noen målinger å gå utifra.

Hva med å gå opp litt i pris og f.eks bruke SEAS CA18RLY og SEAS 27TDF ? Disse er det måledata tilgjengelig på som kan puttes inn i demoen av LSPcad6. Deretter kan du pusle litt med delefilter selv fra scratch eller et utkast.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takker for svar.
    Har dessverre ikke mulighet til å gå opp i pris

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SDS er meget grei den, benytter den selv i egen høyttaler konstruksjon.
    Dessverre har jeg "filter feil" som gjør at den er meget anstrengde rundt 2500 Hz. Om jeg var deg ville jeg vurdert en Vifa DX25 diskant eller Seas 27TDF(C?) sammen med Peerless CSX eller Seas CA15RLY.

Vifa/seas diskantene er 20 kroner billigere/30 kroner dyrere, her tror jeg du kan gå opp uten at lommeboka blir flat. :wink:

Bassene blir tilsammens 320 eller 520 kroner dyrere..(Peerless/Seas)

Jeg ville definitivt godt opp til disse elementene..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv brukt CA15RLY (sammen med 25TFFN/G) i et par høyttalere jeg bygde til mamma og pappa. Veldig lette å jobbe med filtermessig og meget god lyd Diskanten ble valgt fordi det var den eneste som passet (ombygging av et par infinity Alpha 10 med kaputte elementer).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.. skal vurdere den vifa-diskanten vertfall.

Så lurte jeg på et par ting ang. delefiltret:

-Blir det bra med elektrolyttkondensatorer i delefiltret, eller er det lurt å investere i litt dyrere kondensatorer?

-Seriemotstanden i L-pad-en blir 3,3ohm i stedet for 3,55 ohn (de hadde ikke 3,55 ohm på Eltek), vil det ha nevneverdig innvirkning på lyden?

-Bør jeg investere i Trådviklet eller Metalloksyd motstander?

-I en tabell på Eltek sine hjemmesider står det hvilke verdier man bør ha på kondensatorene og spolene i forskjellige delefilter. Da jeg regnet ut verdiene selv ved hjelp av formlene som står i høyttalerboka på Eltek, stemte verdiene nesten, men ikke 100%. Trolig fordi Eltek har valgt verdier som de selv selger.
    Vil det ha stor betydning for lyden at ikke verdiene stemmer helt?

På forhånd takk!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Granberg
    -Blir det bra med elektrolyttkondensatorer i delefiltret, eller er det lurt å investere i litt dyrere kondensatorer?
    Komponenter som står i serie med elementet bør være av god kvalitet, så elektrolytter bør unngås f.eks i diskantfilteret. Som paralellkondensator til bassfilter burde det fungere. Det er utrolig mye elektrolytter i vel ansette høyttalere på markedet.

-Seriemotstanden i L-pad-en blir 3,3ohm i stedet for 3,55 ohn (de hadde ikke 3,55 ohm på Eltek), vil det ha nevneverdig innvirkning på lyden?
    Det vil bety at du demper signalet litt mindre enn du hadde tenkt - men om dette er bedre eller dårligere er umulig å si på forhånd. En slik forskjell må du lytte på for å avgjøre om du skal gjøre noe med det. Det nytter ikke å gi noe entydig svar utifra en datasimulering på slike småjusteringer

Husk at du kan treffe uvanlige motstandsverdier ved å paralellkoble forskjellige motstandsverdier. Formelen er R = (R1^-1 + R2^-1)^-1 hvor R er ønsket motstand og R1/R2 er motstandene du parallellkobler.

-Bør jeg investere i Trådviklet eller Metalloksyd motstander?
    Trådviklede motstander har en liten induktans, så de bør f.eks ikke brukes som seriemotstander til diskanten. Bortsett fra det ser jeg ikke de store problemene med å bruke dem. Det er alltids mulig å bytte senere.

-I en tabell på Eltek sine hjemmesider står det hvilke verdier man bør ha på kondensatorene og spolene i forskjellige delefilter. Da jeg regnet ut verdiene selv ved hjelp av formlene som står i høyttalerboka på Eltek, stemte verdiene nesten, men ikke 100%. Trolig fordi Eltek har valgt verdier som de selv selger.
    Vil det ha stor betydning for lyden at ikke verdiene stemmer helt?
    På grunn av elementenes frekvensrespons, impedanstopp ved resonans og stigende impedans ved høye frekvens vil aldri de teoretiske filtrene stemme helt med teorien. Det er her nytten av gode målinger og datasimuleringer gjør seg gjeldende. Jeg har dog laget et 2. ordens filter til en treveishøyttaler ved hjelp av formler tatt rett ut av kokeboka som spilte rimelig bra. Kunne nok ha blitt enda bedre hvis jeg hadde jobba videre med det (ikke min høyttaler, derfor ikke min avgjørelse).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok

Men hvis jeg kjøper Vifa DX25TG05-04 i stedet for Peerless DT 100 må jeg altså korrigere impedansen til diskanten (bassen er 8 ohm og diskanten 4 ohm). Dette løses så vidt jeg har forstått ved å seriekoble en motstand på 4 ohm før diskanten. Hvis jeg har forstått det riktig blir da diskanten samtidig dempet med 6 dB?
    I såfall må diskanten dempes ca. 1 dB til for å spille like høyt som bassen.
    I en tabell på Eltek over nivådemping står det:
    8 ohm, 1dB: R1=1 ohm, R2= --
    Da slipper jeg altså å ha R2? Kan jeg da i stedet for å seriekoble en motstand på 4 ohm og en på 1 ohm før diskanten, ha en på 5 ohm?
    Eller er jeg helt ute på jordet??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har valgt elementer som tilsammen koster rett under tusenlappen.
    Må jo bare anbefale BEL, da: Se her:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10004
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17427
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=17456

Elementene som benyttes finner du i disse postingene:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...822249#6822249 - Silver Flute YAG-20 Ribbon Tweeter
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...803918#6803918 - Silver Flute W17RC-38S-08

Tror absolutt dette kan være noe for deg. Som du ser er ikke senteren ferdig ennå, og vi ser etter noen som er villig til å gjøre arbeidet med å bygge den første senteren i dette prosjektet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis jeg kjøper Vifa DX25TG05-04 i stedet for Peerless DT 100 må jeg altså korrigere impedansen til diskanten (bassen er 8 ohm og diskanten 4 ohm). Dette løses så vidt jeg har forstått ved å seriekoble en motstand på 4 ohm før diskanten. Hvis jeg har forstått det riktig blir da diskanten samtidig dempet med 6 dB?
    I såfall må diskanten dempes ca. 1 dB til for å spille like høyt som bassen.
    I en tabell på Eltek over nivådemping står det:
    8 ohm, 1dB: R1=1 ohm, R2= --
    Da slipper jeg altså å ha R2? Kan jeg da i stedet for å seriekoble en motstand på 4 ohm og en på 1 ohm før diskanten, ha en på 5 ohm?
    Eller er jeg helt ute på jordet??
    Du trenger ikke å tenke på at diskanten er oppgitt til å være 4ohm mens bassen er 8ohm. Man velger filter utifra hvilket element som skal filtreres.

Uansett må jeg si meg enig med roffe og anbefale at du vurderer BEL istedet. Å lage en god høyttaler uten skikkelig måleutstyr krever en god del erfaring :?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... Har vurdert BEL ja..
    Men så har jeg regnet ut delefilter, kassevolum osv. til den jeg tenkte å lage(planlegging er jo en del av moroa). Det eneste som sto igjen var å finne ut om det blir bra med en 5 ohms motstand før diskanten.. Hadde tenkt å bestille i dag..
    Høyttaleren var dessuten en del av en skole oppgave. Jeg går elektro så litt av poenget med oppgaven var og regne ut delefiltret selv osv.

Men BEL blir jo bra da. Skal vurdere det en gang til..
    Når mottar jeg forresten BEL-kitet hvis jeg bestiller nå?

Men var jeg helt på jordet i det andre inlegget mitt over? Blir det bra med en motstand på 5 ohm?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 5ohms motstand i serie kan fungere det, men uansett ville jeg nok ha kjøpt med litt flere motstander for å kunne teste forskjellige dempingsnivåer for å høre hva som spiller best.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    En 5ohms motstand i serie kan fungere det, men uansett ville jeg nok ha kjøpt med litt flere motstander for å kunne teste forskjellige dempingsnivåer for å høre hva som spiller best.
    En annen ting er at motstander på 5R er vanskelig å oppdrive. 4R7 og 5R6 er standardverdier.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, 1000 takk for svar!
    Skal vurdere BEL hvis leveringstiden ikke er for lang (prosjektet må være ferdig 7. februar tror jeg, konstruksjonen tar jo litt tid også).
    Men jeg kan ikke låve noe..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, 1000 takk for svar!
    Skal vurdere BEL hvis leveringstiden ikke er for lang (prosjektet må være ferdig 7. februar tror jeg, konstruksjonen tar jo litt tid også).
    Men jeg kan ikke låve noe..
    Hmmmm.. det er jo i morgen.
    Tror for øvrig Snickers-is nevnte han bare hadde en enkelt diskant igjen, og noen flere basser fra prototypings-batchen han bestilte. Det vil vel si at han har nok elementer liggende til én senter... DEt er vel litt først til mølla-prinsipp hvis du trenger elementene NÅ.

Ellers tror jeg nok det vil ta minst 2 uker før vi har elementene fra neste bestilling...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    En annen ting er at motstander på 5R er vanskelig å oppdrive. 4R7 og 5R6 er standardverdier.
    Får prøve begge og finne ut hva som blir best da :wink:

Men den høyttaleren jeg bygger nå skal uansett brukes som bakhøyttaler etter hvert. Ikke umulig at jeg bygger gulvsående BEL i front etter hvert når jeg får råd og byggingen ikke har noe med en skoleoppgave og gjøre.

Hmmmm.. det er jo i morgen. Wink
    Mente 7. mars

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kommet fram til følgende komponenter til høyttaleren:

Peerless SDS 134 (Bass)
    Vifa DX25TG05-04 (Diskant)
    Akustilux dempeull
    Bassrør 4,3x14cm
    Spole Luft 0,82mH (lavpass)
    Spole Luft 0,27mH (lavpass)
    Spole Luft 0,39mH (høypass)
    Kondensator Elektrolytt 10uF (lavpass)
    Kondensator Glattfolie 4,7uF (høypass)
    Kondensator Glattfolie 15uF (høypass)
    Motstand Metalloksid 4,7ohm (L-pad og impedanskorreksjon)

Noen kommentarer til valg av komponenter? Er glattfoliekondensatorer bra nok i diskantfiltret?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette en effektmotstand eller en vanlig 1/4w?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "10W metalloksyd" står det på Eltek: http://www.mamut.com/dynabel/subdet41.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kommet fram til følgende komponenter til høyttaleren:

Peerless SDS 134 (Bass)
    Vifa DX25TG05-04 (Diskant)
    Akustilux dempeull
    Bassrør 4,3x14cm
    Spole Luft 0,82mH (lavpass)
    Spole Luft 0,27mH (lavpass)
    Spole Luft 0,39mH (høypass)
    Kondensator Elektrolytt 10uF (lavpass)
    Kondensator Glattfolie 4,7uF (høypass)
    Kondensator Glattfolie 15uF (høypass)

Noen kommentarer til valg av komponenter? Er glattfoliekondensatorer bra nok i diskantfiltret?
    Det ser altså OK ut? :?:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •