Hva skal til for å bygge en high end sub ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skal til for å bygge en high end sub ?

Hei

Målet mitt er å lage en sub som er rask, spiller presist. Som greier å holde følge med bassen i mine energy veritas 2.4i.

Har lyttet til en del 12" sub av div ferdig vare produsenter, disse synes jeg generelt er "trege" i responsen. Nesten så bassen flyter sammen, og detaljer blir borte.

Derfor så vurderer jeg å undersøke hvordan en sub bygd opp av flere mindre og lettere bass elementer kan bli satt sammen.
    Dette fordi jeg tror at å bruke f.eks flere stk 6,5" vil kunne oppnå å flytte like mye luft som et større element, men kunne benytte seg av fordelen med at man pr element skal bevege en langt mindre masse.

Så forslag til konstruksjon og element valg er interesanne. Samt hvilket beregningsprogram som kan være aktuelt å benytte seg av.

Subben skal neppe spille høyere opp i frekevens enn 100HZ, forsterker valg må man se på når resten er nogenlunde klart.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ace bass 2 fra AudioPro benytter prinsippet du nevner her. 4 stk. 5 1/4 tommere, samt ett passivt 10 " element (dvs. ingen magnet).

Du kan jo kikke litt på den og få ideer?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva skal til for å bygge en high end sub ?

Sitat Opprinnelig postet av Energy
    Hei

Målet mitt er å lage en sub som er rask, spiller presist. Som greier å holde følge med bassen i mine energy veritas 2.4i.

Har lyttet til en del 12" sub av div ferdig vare produsenter, disse synes jeg generelt er "trege" i responsen. Nesten så bassen flyter sammen, og detaljer blir borte.

Derfor så vurderer jeg å undersøke hvordan en sub bygd opp av flere mindre og lettere bass elementer kan bli satt sammen.
    Dette fordi jeg tror at å bruke f.eks flere stk 6,5" vil kunne oppnå å flytte like mye luft som et større element, men kunne benytte seg av fordelen med at man pr element skal bevege en langt mindre masse.

Så forslag til konstruksjon og element valg er interesanne. Samt hvilket beregningsprogram som kan være aktuelt å benytte seg av.

Subben skal neppe spille høyere opp i frekevens enn 100HZ, forsterker valg må man se på når resten er nogenlunde klart.
    Kjenner ikke til energy veritas 2.4i.
    Alikevell er det jo ett konstruksjons-spørsmål. Det finnes flere prinsipper, lukket, refleks, slave... multiple kammer etc.
    Pre equalising er som navnet sier en eq som kan korigere frekv responsen til høytaleren. Skal man lave en ULTIMATE sub/bass ht er ikke aktiv drift til å unngå, og da helst med ekstra tilbakekopling fra elementet (også kalt servo, her finnes flere framgangsmåter). Det ender opp med ett spørsmål om resurser, knowhow og budsjett.
    Audio express hadde i nov/des 2003 ( 2003 CD'n tilgjengelig på nett) en artikkel om aktiv tilbakekopling ( servo ) også andre aktuelle magasiner har hatt flere artikkler om emnet slik som www electronics world ( roaring sub, 15 Hz sub MFB sub, dvc-mfb sub.... ), audio exspress, elektor..... Der finnes litteratur, men det forutsetter selvsagt basiskunskaper om elektronikk, og gjerne litt til. Ett enkelt eksempel: sub amp controller AKTIVE subber dvs med ekstra elementkontroll blir til sammenlikning vanskelig å forklare utbyttet av i forhold til konversjonell forsterkeren rett på, DET må oppleves. Passiv elementkontroll kontra aktiv elementkontroll er forskjellen større enn fra passiv drift (vanlig høytaler-filter ) til forsterkeren rett på. En ny dimensjon i lydgjenskapelse, all up 2 u. ekstended element kontroll.

Dette finnes ikke i ETT program, her må man flette kunskapene sammen, man vil alikevell lage sin versjon, og da må det bli noen tilpassinger eller justeringer i forhold til flere applikasjons-noter.

Aktiv sub er for noen forsterkeren rett på, for andre er det bare halveis aktiv da utvidet elementkontroll er ett must have. Men desverre ingenting for noviser.
    R

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interesant svar.

Løsningen jeg er ute etter ligger nok i retningen av aktiv element kontroll, men den kan også ligge i bruk av sub forsterker til å drive flere lette elementer.

Når det gjelder bygging av subben i seg selv så skal det være innenfor min kompetanse, men å bygge forsterkertrinn er i utgangspunktet utenfor det jeg kan.
    Har kikket på utvalget fra eltek på forsterker moduler og elementer, men finnes det flere nettbutikker som er greie å handle fra som har greit utvalg. Mest for å kunne kikke over et større spekter av komponenter enn hva eltak tilbyr, spesielt på forsterker siden.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjappe bassen du er på jakt etter får du med rett frekvensgang i bassområdet. Skal du ha bass som er rask med god fordeling har jeg litt tro på å bruke mange elementer i en linjekonfigurasjon. Lager du deg 2 kasser med 4 stk 8" eller 10" i hver kan du få sinnssyk bass av det. Et annet spennende eksperiment kan være å lage en dipol. Du mister da en del lydtrykk men med for eksempel 8x10" kan jeg ikke se for meg at det er et savn.

Fordelen med dipol er det 8-tallsformede spredningsmønsteret som gjør at bassen kommer "krypende" bort i lyttepossisjon i stedet for å ende opp alle andre plasser i romet.

Fordelen med linjekildeformen er at man da får kansellert ut en del tak/gulv-refleksjoner. Ulempen er selvsagt størrelse.

Tar du for eksempel 8 stk Excel-basser eller ScanSpeak-basser i 2 stk linjekilder vil du få god spredning av bassen. Fordelen med disse er kortslutningsringene i polstykket. Disse gjør induktansen nesten helt jevn ved store utslag.

En sammenlikning viste at Seas CA18RNX omtrent dobler induktansen fra maks utslag fremover til maks utslag bakover. Den nye W18 (excel med papirmembran) holder seg derimot innenfor rundt 10% avvik. Dette kan høres i midbassområdet da basselementene vil endre sin induktans kraftig ved utslag i dypbassen.

Servostyring har store fordeler, men også store ulemper. Mellom en forsterker og en høyttaler kan man måle stående bølger fra romet fordi disse reduserer membranutslaget. Derfor vil servokontrollen kompensere for romresnonasene, men da feil vei. Den forsterker lyden der man har stående bølger og demper den der man har utfasinger. Dette kan rettes på ved hjelp av en parametrisk EQ, men dette er en veldig omstendig prosess.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det trykket som rommet skaper mot elementet er sammenliknbart med kassens volum kontra rommets volum.... don't care.

Og skal elementet oppfattes som hardt (samme som høytalerkassen så korigerer ingen andre møbler rommets resonans(er). Det er farten til elementet som lager trykk, hvilken annen lyd som er i rommet er også Uinteressant da det er den nye lyden som skal ut/fram/skapes. Det er jo ikke en akustisk demper man lager heller, men en høytaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kom det frem interesanne momenter ja. Positivt med litt menings utvekslinger for man begynner et prosjekt.

Har foresten hatt en tilnærmet dipol bass i den forrige bilen min. Det fungerte helt fint det når man slapp løs litt effekt. Det ble oppnådd ved at jeg ikke hadde noen plass å montere min 6x9" høytalere, dermed lagde jeg en enkel hylle i varerommet de ble montert i. Spilte helt greit.

Det er jo snakk om å supplere veritas høytalerne med bass, ikke en sub som skal gjøre jobben alene. Derfor kan det være interesant med å prøve en dipol konstruksjon.

Mener jeg en gang har vært borti en høytaler bygd slik at det som skulle være bakvegg i kabinettet var en variant av skumplast der man hadde en nogenlunde kontroll over luftgjennomstrømningen. Altså en semidipol konstruksjon, kan det være en vei å gå for å opnå en dipol lignende spredning av lyden men med noe mere trykk i subben ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Energy
    Her kom det frem interesanne momenter ja. Positivt med litt menings utvekslinger for man begynner et prosjekt.

....... Derfor kan det være interesant med å prøve en dipol konstruksjon.

Mener jeg en gang har vært borti en høytaler bygd slik at det som skulle være bakvegg i kabinettet var en variant av skumplast der man hadde en nogenlunde kontroll over luftgjennomstrømningen. Altså en semidipol konstruksjon, kan det være en vei å gå for å opnå en dipol lignende spredning av lyden men med noe mere trykk i subben ?

Å snakke med dobble tunger er ikke bra, heller ikke dette. Men pass på å lese med riktig tunge , akkurat som dipol :shock:

DER har du virkelig noe som spiller på rommet.
    Hvilken frekvensområde du manipulerer er plasseringsavhengig, og diam på dipolen og element og og og litt god tro så er det bare å hiv seg på :twisted:

Derimot syns jeg en manipulasjon i mellembassen med en dipol kan være ganske så kledelig for lyden. Kan man kombinere med en "liten flyttbar lettvegg" (dipol) så er møbleringen plutselig ett HETT tema i heimen. :roll:

Ett hetere tema:
    Det er bare EN ting som gjelder og det er SIZE RERALLY MATTER'S, displacement fortrenging av luft for å skape trykk på LAVE frekvenser. Så kompromisser man med rør som hjelper litt, og forværrer andre steder, det er for D***o å regne, du skulle vel nyte selv, ikke bare se. Ganske kjipt å se bassen slår ut og inn voldsomt ved lave frekvenser og så KOMMER det ikke ett 'pip' før etter en halvtimes tid. 'pipet' skulle jo kommet med en gang bare på grunn av DISPLACEMENT. Cresendo kommer alltid som musikk.

Hva er værst, fire på kravene eller ikke nå sitt mål ?
    Hva som værre er:
    Hvisssssssst man nå spilte litt begge veier, er det jo en viss fare for litt tilsmussing den ene veien, eller omvendt. Går mann lengre ned i frekvens blir det no displacement at all. :roll:

Tenker det holder med meninger fra min side om kompromisser i mål framfor baklengsmål.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •