3D program for oss mindre flinke

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3D program for oss mindre flinke

Finnes det noen prog som kan brukes til å designe høyttalere i 3D uten spesiell større tegnekunskap ??
    Forsøker med 3d studio max, men sliter litt..

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale Sketchup
    mspaint i 3d... enkelt.[/url]

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3ds max er et rent design verktøy, er ikke noe særlig til å lage målsatte modeller. Vil anta du hadde hatt mere glede av et konstruksjons program som Solid Works, mechanical desktop, Catia eller lignende.

Jeg har mest erfaring med Solid works og tror ikke du ville brukt lange tiden på å komme i gang med det.

eller er du kun ute etter å lage et fint bilde av høytalerne?

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars^
    3ds max er et rent design verktøy, er ikke noe særlig til å lage målsatte modeller. Vil anta du hadde hatt mere glede av et konstruksjons program som Solid Works, mechanical desktop, Catia eller lignende.

Jeg har mest erfaring med Solid works og tror ikke du ville brukt lange tiden på å komme i gang med det.

eller er du kun ute etter å lage et fint bilde av høytalerne?
    Som autodesk mann så må jeg jo legge til:

Inventor (..konkurent til solid works)
    evt mechanical desktop eller hele pakka med invenor og denne

Jeg har tegnet mine høytalere i:

ABS (Autodesk building system)
    men også vanlig Autocad (ikke LT) kan fin brukes..
    ..har også skissert litt i innventor for å få riktige arbeidstegninger
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...c&start=30

Men alle disse produktene er svært kostbare.. (ved kjøp..)

Ellers vil jeg vel anbefale Maya i stedet for 3dstudio hvis det er den veien du vil gå.. -dem har en gratis "skolelisens"!

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anta du hadde hatt mere glede av et konstruksjons program som Solid Works, mechanical desktop, Catia eller lignende.
    Dette er da tunge CAD-programmer for profesjonelle. Visst er de meget bra, men jeg vil tro de er både vanskelige å skaffe (dyre) og har høy bruker-terskel (tenker på tittelen på denne tråden).
    Dessverre har jeg ikke oversikt over hvilke enklere CAD-verktøy som finnes tilgjengelig, men "Maya" som Tormod anbefaler høres jo lovende ut.

Ellers er det interessant at det er flere med CAD-erfaring her. Jeg har selv brukt AutoCad, EMS, PDMS og MicroStation. For tiden er det Pro/Engineer som gjelder.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Vil anta du hadde hatt mere glede av et konstruksjons program som Solid Works, mechanical desktop, Catia eller lignende.
    Dette er da tunge CAD-programmer for profesjonelle. Visst er de meget bra, men jeg vil tro de er både vanskelige å skaffe (dyre) og har høy bruker-terskel.
    Dessverre har jeg ikke oversikt over hvilke enklere CAD-verktøy som finnes tilgjengelig, men "Maya" som Tormod anbefaler høres jo lovende ut.

Ellers er det interessant at det er flere med CAD-erfaring her. Jeg har selv brukt AutoCad, EMS, PDMS og MicroStation. For tiden er det Pro/Engineer som gjelder.

Er sant som du sier, alle produkter som nevnes her er tunge proffe vertøy.

Jeg jobber selv med CAD til daglig, og har derfor ingen problemer med å anbafale slike.. -men man må jo se på at ett produkt som AutoCAD i utganspunktet har ett 3 dagers grunnkurs..

Men har jo sett att brukere har på forumet har brukt Sketchup, og sier at dette er svært enklet å bruke.. -så kan jo være at det er veien å gå..

Maya er svært bra, og er også beregnet for proff.
    -det er både krevende for maskinvare og bruker, men man kan få noen sykt bra resultater!

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Dette er da tunge CAD-programmer for profesjonelle. Visst er de meget bra, men jeg vil tro de er både vanskelige å skaffe (dyre) og har høy bruker-terskel (tenker på tittelen på denne tråden).

sant at det er cad programmer for profesjonelle men jeg vet av egen erfring at solid works er meget lett å sette seg inn i. men er nok litt værre å få tak i! tror ikke du finner så masse freeware cad programmer.

maya er samme type program som 3dsmax, altså ikke veldig godt egnet til konstruksjon. men vil du ha et fint bilde av en høytaler er det en god vei å gå..

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Sketchup er det du er ute etter hvis du ikke skal lage veldig avanserte modeller. Veldig lett å lære seg, og du finner også mange gode instruksjonsvideoer på websiden.

www.sketchup.com

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tegner greit på 2D i autocad 2000. men eg fekk store problemer med å få det som eg ville i 3D. Takker for tips , så får eg prøve litt forskjellig så skal me vel få det til.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    tegner greit på 2D i autocad 2000. men eg fekk store problemer med å få det som eg ville i 3D. Takker for tips , så får eg prøve litt forskjellig så skal me vel få det til.
    bare så det er sagt, Autocad er IKKE spesielt god på 3D..

Det bygger på gammel teknologi

Men den Sketchup saken kan jo være noe. -er lett for oss som jobber med disse "highend" produktene til daglig å bli litt "blinde" for di små systemene..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På autocad kan man lese seg til det meste via help, men på 3d studio mangler jeg help, altså ingen hjelp å få. Og da blir det litt å famle rundt i blinde.Det er veldig enkelt å tilpasse volum og gjøre endringer i 3D, (når jeg først kan litt) som var planen.trur eg..
    skal teste MAya om få minutt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    På autocad kan man lese seg til det meste via help, men på 3d studio mangler jeg help, altså ingen hjelp å få. Og da blir det litt å famle rundt i blinde.Det er veldig enkelt å tilpasse volum og gjøre endringer i 3D, (når jeg først kan litt) som var planen.trur eg..
    skal teste MAya om få minutt.
    ..og autodesk building system (ABS) eller Autodesk Architectural Desktop (ADT) er enda bedre på volum og masse beregning

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •