Komplett surround oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett surround oppsett

Dette skal være beregnet på surround i 5.2/6.2/7.2 . Alle høyttalere skal bruke samme elementer/design, untatt senter grunnet plassering.
    Jeg deler dette arbeidet med dere fordi jeg må ha ferdige tegninger av disse til midten av februar. Jeg får da kappet platene i eksakte mål, og det er antageligvis siste sjanse.Skal jeg tilegne meg like mye kunskap som det som her er tilgjengelig, så går åra fort.
    Krav :
    1. Maks 2000.- i elementer pr høyttaler.
    2. Fungere bra i et rom på 17 m2.
    3. Lukket kasse.(liker lyden bedre)
    4. 2 veis system for enkelhets skyld.Regner med det holder når jeg slipper dypbassen.
    5. 2 stk 15" skal ta seg av bassen.
    6. Prioriterer derfor de høyere frekvenser her.

Elementene jeg har funnet nå er

Diskant : LPG 25FS som har en veldig fin frekvenskurve og grei pris. 88Db/1W/1M http://www.madisound.com/lpg.pdf .
    Bass/mid : Hi Vi Research m8a 87Db/1W/1M. http://www.madisound.com/hivicatalog.pdf

Er det lett å skjerme bassen for bruk i senterhøyttaler ?
    Vil ikke gå ned til 7" modellen for den har for tidlig avrulling.

Jeg valgte først diskanten fordi den går såpass lavt i frekvens før den ruller av, som igjen gir større valgfrihet til midbass element.Og i tillegg hadde den veldig jevn kurve som forenkler delefilter.
    Bassen valgte jeg fordi det var en av få jeg fant som gikk opptil 1000 Hz med en fin kurve, og fordi jeg forventer at en 8 tommer kan spille ganske høyt i fra 60-80Hz og opppover.(F3 = 50Hz v 29,5liter lukket kasse)
    Da har begge elementer litt over 4 oktaver å ta seg av.

Planlegger da et 3. ordens filter med delefrekvenser ca. HP=1200 og LP=1500 ? Dette er ikke så nøye foreløpig, så lenge de ikke har problemer med å overlappe hverandre. Noe jeg ikke kan se at de skal ha utifra kurvene deres.

Alle høyttalere vil ha et HP filter på 60/80Hz, grunnet oppsett på Rotel RSP 1068. 2 suber skal ta seg av det nedenfor. Derfor ønsker jeg at disse høyttalerene skal spille ned til ca 50/70 helst, slik at jeg kan bruke 60/80 til delefrekvens, og at de overlapper hverandre litt.

Har det mye for seg å bruke 3kantet/5kantet design for å slippe paralelle vegger. Høyttalerene bør heller ikke kreve for stort kabinett, slik at de er litt plasseringsvennlige.

Er spesielt interessert i om noen kjenner til de spesifikke elementene, og hvordan de låter.
    Og om noen kan ta en titt på elementenes data/kurver og komme med synspunkt.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det kan bli tøft å få en god overgang ved de delefrekvensene du foreslår. Diskanten har en resonansfrekvens på 800Hz, mao. er dette kun en halv oktav unna delefrekvensen du har tenkt å bruke. Basselementet bryter opp stygt over 1000Hz, dette vil ligge midt i området der du prøver å få til avrullinga.

Seas L22RNX/P har en penere kurve, oppbrytningene kommer ikke før 3000Hz. Begynner riktignok å rulle av over 1000Hz, men jeg vil tro det er lettere å få til noe med dette elementet vs. M8a'en.

Diskantvalg - vurdert Scan-Speak D2905/930000 eller 950000 ? Resonans på henholdsvis 650 og 550Hz.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    L22 vil bli et kjempeproblem. Det kommer en CA22, den vil være enklere.

Men hvorfor ikke HiVi F8? Den har mye penere avrulling. Dessuten kan du ikke dele så lavt. Da kommer du til å måtte kjøpe inn diskanten på pall.

Jeg tenkte å bruke den diskanten, samt F8 i prosjektet på HiFisentralen, så om du bygget med samme elementet kunne vi jo dele erfaringer.

Jeg tenkte da på ca 2,5kHz delefrekvens og 2. ordens filter. StativHT med bassrefleks.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det med L22...Sjekker Seas' sine nettsider daglig for å se om de har kommet med informasjon om CA22, men det har ikke vært noen oppdateringer siden august

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgte ikke F8 pga litt tidligere avrulling F3=66Hz i lukket kasse på 15 liter.Og jeg godtok m8a´s peaker på 2/6-7Khz siden det var over delefrekvens. Men som du sier Snickers så kan ikke 25FS´en spille høyt ned mot 1Khz. Og da må jeg gjøre endringer.
    Leste gjennom prosjektet på hifisentralen, masse bra info, men håper diskusjoner utenom tema her kan holdes unna tråden,både her og der. :twisted:
    F8 er magnetisk skjermet som fjerner et problem for meg, men den klarer ikke overlappe en delefrekvens på 60Hz til sub i lukket kasse. Og det målet vil jeg oppnå om mulig.
    Foretrekker en stativhøyttaler, men dette er ikke noe krav.

Hvorfor er resonansfrekvens på 800Hz et problem, jeg ser impedanspeaken.

Hvorfor er L22 et problem ? ser at kurvene er litt rare på den , så jeg var litt usikker på hvilke kurver jeg skulle se på....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppbrytningene på 3kHz på L22 fører til at oppbrytningen trigges av en grunntone på 1kHz. Elementet må altså deles på rundt 5-800Hz eller lavere med 2. ordens filter om du skal slippe de plagsomme oppbrytningene.

CA22 får papirmembran og egner seg langt bedre.

Kan du ikke bruke F8 i en liten bassrefleks? Imidlertid er ikke -3dB på 66Hz så galt. Når folk snakker om -3dB på 30 eller 20-tallet så kan det ikke under noen omstendighet låte bra. Jeg vil vel si at .3dB skal ligge over 50 Hz. Skal du i tillegg ha sub fra 60 Hz er det i hvertfall ikke noe problem. Jeg vil vel snarere si at det er perfekt til et sånnt oppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonansfrekvensen til diskangen bør forresten ligge minst en oktav fra delefrekvensen.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en plass at det fungerte veldig bra med ca 10 Hz overlapping i denne konfigurasjonen. Det er dessverre min eneste årsak til at jeg vil ha den overlappingen, bedre vet jeg ikke. Foruten at det høres fornuftig ut.
    Om dette er lydmessige detaljer jeg aldri vil høre så si for all del ifra.
    Men etter litt mer leting fant jeg dette :
    Audax HM210G6 med F3 = ca 48Hz (også 8tommer)

Jeg så derfor for meg en F3 = ca50Hz og en delefrekvens for basser på 60Hz.

At jeg vil ha lukket kasse er bare min egen stahet, jeg ser bort fra dette når jeg ikke lengre tror lukket kasse kan oppfylle mine utgangspunkt. Altså ikke helt enda.

Bør resonansfrekvensen ligge minst en oktav fra delefrekvensen også på basselement ? altså maks Fs =30/40Hz ved 60/80Hz HP filtrering.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare ved passiv deling resonansfrekvens i forhold til delefrekvens har noe særlig å si. På en diskant vil det ha litt å si på aktiv deling også, men bare fordi den er litt utsatt for mekaniske skader ved litt slaglengde.

BTW så ville du sikkert gitt blanke i lukket kasse om du hadde vært en tur og hørt oppsettet mitt. Jeg har helt klart raskere respons fra frontene i bassreflekskasser enn fra suben i lukket kasse. Det skuldes enkelt og greit plasseringen. De står like langt unna, men suben har noen faseproblemer i romet.

Hvor lang slaglengde kan Audaxen skilte med? Har den pen respons i toppen?

Hvilken respons som fungerer best hos deg er avhengig av størrelsen på romet. Imidlertid kan du spille opp mot 6 dB høyere med bassrefleks. (Det har litt mindre betydning så lenge du skal bruke sub).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xmax 4,4mm peak på audaxen.
    Og kurve her http://www.madisound.com/audaxcatalog.pdf
    Fant nettopp en Morel Hu 9.1 som så veldig pen ut i kurvene, men ser litt praktiske problemer med skjerming av magnet. det er antageligvis skrivefeil på siden at det er 10" da det lengre nede står 8" og Sd = 219Cm2 http://www.madisound.com/morelcatalog.pdf

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 5,35*3,15 med takhøyde på 215Cm. Skikkelig kjellerstue på nesten 17m2.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eton har kommet med noen helt rålekre elementer nå, endelig med bedre slaglengde.

SilverFlute har en 8" som er skjermet, den har pen avrulling i toppen og pen pris.

Audaxen så forøvrig ganske pen ut i toppen.

Morelen ser jo helt nydelig ut i topen. Det er Morels første støpte chassis forresten. Ser ganske tøft ut.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert att og fram og rundt opp ned og tilbake.Morel´en er fristende men i 5-7 høyttalere blir prisforskjellen 5-7 tusen, og så stor tror jeg ikke den lydmessige forskjellen blir. Vil forskjellen være enorm så vil jeg revurdere Morel´en. Men det kan ikkje eg svara for. Er selv av den oppfatning at når jeg har funnet noen fine kurver som dekker område fra 50-20 000Hz , så er det delefilteret som har nesten alt å si.

Silverfluten er temmelig "lineær"? fra 40-5000Hz med en peak på 2Db ved 3800Hz. Den har også en peak på 1,5-2Db fra 15-20Khz men denne regner jeg med at er så dempet at den blir ubetydelig.Den har også X-Max på 5mm og 88Db følsomhet, F3=51Hz i lukket kasse på43Liter.
    Og den koster 35$ +porto/toll.
    For meg sier alt dette(untatt prisen)at elementet skal passe mitt i blinken til mitt prosjekt.

Eton forsvant pga 5-6Db peak ved 3100Hz.(Eton 8-800)
    Audax forsvant fordi den krevde 75liter lukket kabinett. (Audax 210G6)
    Morel´en frister men koster ganske mye mer. (Morel HU 9.1)

Silverflute W20RC38-S-08 er den jeg går for.(så lenge ingen overbeviser meg om annet)
    Dette burde passe veldig bra sammen med LPG 25FS som har en flott kurve fra 1-20Khz. Maks 2Db følsomhetsendring i nevnte frekvens !!
    De har begge 88Db følsomhet og er magnetisk skjermet.
    Elementene overlapper hverandre med hele 2 oktaver, som gir store muligheter med delefrekvens.

Jeg er veldig takknemlig for synspunkt, selv om jeg ikke hører på alt. Da ville jo aldri dette blitt MIN høyttaler.
    Så protester på det dere vil ,men fortell meg da gjerne hvorfor og med tips om hvordan forbedre dette.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har anbefalinger til volum på silverflute W20RC38-S-08.
    Regnet meg til 42,9 liter. Men synes det er fint med en sjekk hos dere som kanskje har brukt dem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •