Valg av DIY kit

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Valg av DIY kit

    Jeg har i dag noen høyttalere basert på noen Seas elementer jeg arvet av min far :P Bygget disse inn i ny kasse når jeg var 12-13, noe som er 8 år siden. Byggekvaliteten bærer selvsagt preg av den unge alderen jeg var i

    Etter at diskanten røyk i den ene høttaleren, og jeg ikke har lyst til å fikse på de høyttalerene jeg har, vil jeg gjerne bygge meg et sett nye høyttalere. Jeg vil helst holde meg til elementer og komponenter som Eltek fører. Jeg vil foretrekke en toveishøyttaler med et ganske enkelt delefilter. Kassebyggingen bør heller ikke være av den mest utfordrende sorten. En enkel og bra konstruksjon er det jeg søker. Jeg ønsker helst en gulvstående høyttaler, men kan også gå for bokhylle/stativ-høyttalere.

    Prismessig vil jeg helst ikke gå over 2500-3000kr for komponenter eksklusive kasse. Jeg har forresten en NAD 216THX effektforsterker fra før og ønsker å drive høyttalerene med denne. Jeg har kikket litt rundt på nettet og har funnet noen mulige kandidater:



    Er den noen som har flere mulige kandidater? Er det noen som har erfaringer og komme med? Jeg presiserer at jeg helst ønsker gulvstående toveishøyttalere som bruker Seas/Vifa elementer (noe som utelukker BEL).

    Jeg har sett at mange av kassene blir bygd med nedsenkede elementer. Hvor vanskelig er denne fresingen å få til og hva slags verktøy trenger man?

    På forhånd takk for all hjelp

  2. #2
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Velkommen til AVforum, shagrat!

    Siden du begrenser deg til Eltek-sortimentet vil jeg anbefale dynaBel S12. Synes det gir mye for pengene. Til hjemmekino vil du trenge en sub i tillegg. dynaBel Nut er etter min mening en morsom høyttaler. Mindre nøytral og mindre detaljert enn S12, men har til gjengjeld en tendens mot det rocka og er ganske musikalsk. Også et godt kjøp, men bruker de litt mindre påkostede Sammi-elementene.
    Etter min mening kan du like gjerne slenge deg på BEL-prosjektet hvis du skal gå for dynaBel Nut. Tror at vi skal klare å distansere Nut på de fleste områder i BEL-prosjektet, riktignok for noen få hundrelapper ekstra (men så har SilverFlute-elementene en forrykende spesifikasjon til sammenligning med Sammi-elementene i Nut også).

    Når det gjelder fresing av elementhull, så er ikke det så vanskelig. Man borer sentreringshull for fresens sirkelfresansordning. Så freser man nedsenkingen først. Deretter bruker man samme sentreringshull for å frese hullet i tvers gjennom plata. Voila!

  3. #3
    Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei,
    Noen linker her.
    Kanskje litt over busjettet ditt, men det er vel kjente elementer som ofte blir brukt i DIY og som ELTEK fører.



    http://www.fys.uio.no/~magnushj/Spring/
    http://www.kaiaudio.com/
    http://www.hometheaterhifi.com/volume_5_1/diy70398.html

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Siden du begrenser deg til Eltek-sortimentet vil jeg anbefale dynaBel S12. Synes det gir mye for pengene. Til hjemmekino vil du trenge en sub i tillegg. dynaBel Nut er etter min mening en morsom høyttaler. Mindre nøytral og mindre detaljert enn S12, men har til gjengjeld en tendens mot det rocka og er ganske musikalsk. Også et godt kjøp, men bruker de litt mindre påkostede Sammi-elementene.
    Har sett på S12 og Nut, men jeg synes Seas Njord virker mere spennende. Jeg vurderer å stikke nedom Monter å kjøpe materialer til denne modellen i dag å begynne på kassene. Det klør i fingrene etter å begynne .
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Når det gjelder fresing av elementhull, så er ikke det så vanskelig. Man borer sentreringshull for fresens sirkelfresansordning. Så freser man nedsenkingen først. Deretter bruker man samme sentreringshull for å frese hullet i tvers gjennom plata. Voila!
    Nå har det seg slik at jeg ikke har noen fres Men vil det ikke være mulig å kutte ut hullene i MDF platene med monteringsdiameterene til elementene og kutte hullene i fineren (som jeg har tenkt å kle kassa med) med ytterdiameteren på elementene? Da vil jo elementene bli forsunket lik tykkelsen på fineren. Altså bruke finer på tykkelsen 4-5mm, ikke bladfiner. Noen som har prøvd dette?

  5. #5
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvorfor vil du bare bruke Eltek-elementer?

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor vil du bare bruke Eltek-elementer?
    For å gjøre det enklest mulig mht bestilling og leveranse.

  7. #7
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ang. fresing av hull:
    Det er nesten umulig å få til sirkelrunde hull med noe annet verktøy enn fres med sirkelfresanordning. Man klarer det med andre verktøy også, men det krever mye tålmodighet og nøyaktighet.
    Til sammenligning tar det 5 minutter fra sentreringshullet er boret til hullet er frest med stor nøyaktighet. Freser kan man få helt fra 300 kroner og oppover. De kan også brukes til å avrunde kanter der det måtte behøves, og ikke minst frese alle typer forsenkinger, også på frihånd.

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ang. fresing av hull:
    Det er nesten umulig å få til sirkelrunde hull med noe annet verktøy enn fres med sirkelfresanordning. Man klarer det med andre verktøy også, men det krever mye tålmodighet og nøyaktighet.
    Til sammenligning tar det 5 minutter fra sentreringshullet er boret til hullet er frest med stor nøyaktighet. Freser kan man få helt fra 300 kroner og oppover. De kan også brukes til å avrunde kanter der det måtte behøves, og ikke minst frese alle typer forsenkinger, også på frihånd.
    Ok skjønner. Jeg blir vel nødt til å krype til korset å kjøpe meg en fres da . Jeg var forresten å bestillte 2.44x1.22 19mm MDF i dag. Får den i morgen. Så hvis dere skal overbevise meg om et annet design en Seas Njord, så må dere henge i...

  9. #9
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av shagrat
    Jeg var forresten å bestillte 2.44x1.22 19mm MDF i dag. Får den i morgen. Så hvis dere skal overbevise meg om et annet design en Seas Njord, så må dere henge i...
    Seas Njord er et bra kit, det, så jeg kommer ikke til å få deg fra det valget hvis du har bestemt deg. Ellers er 2.44x1.22 19mm MDF anvendelig for de fleste høyttalerbygg, så selv om du kjøper det så er ingen broer brent.

    Forresten: 2.44x1.22 er en STOR og TUNG plate. Tenk gjennom hvordan du skal frakte den. Hvis du ikke kapper den opp der du kjøper den, så få med en kamerat til bæringen og kappingen. Denne håndterer du neppe alene. Kjøpte selv en slik, og fikk den da delt opp langs midten slik at jeg fikk to plater på 244x60cm istedet. Ved en slik kapping må du jo sjekke at det ikke ødelegger for din kappeplan for den valgte høyttaleren. 244x60cm går greit å håndere alene.

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av shagrat
    Jeg var forresten å bestillte 2.44x1.22 19mm MDF i dag. Får den i morgen. Så hvis dere skal overbevise meg om et annet design en Seas Njord, så må dere henge i...
    Seas Njord er et bra kit, det, så jeg kommer ikke til å få deg fra det valget hvis du har bestemt deg. Ellers er 2.44x1.22 19mm MDF anvendelig for de fleste høyttalerbygg, så selv om du kjøper det så er ingen broer brent.

    Forresten: 2.44x1.22 er en STOR og TUNG plate. Tenk gjennom hvordan du skal frakte den. Hvis du ikke kapper den opp der du kjøper den, så få med en kamerat til bæringen og kappingen. Denne håndterer du neppe alene. Kjøpte selv en slik, og fikk den da delt opp langs midten slik at jeg fikk to plater på 244x60cm istedet. Ved en slik kapping må du jo sjekke at det ikke ødelegger for din kappeplan for den valgte høyttaleren. 244x60cm går greit å håndere alene.
    Jeg kjøpte en 3.66x2.44 22mm MDF plate ei gang jeg bygde noen subber, så jeg er fult klar over hvor sinnsykt tunge platene er

    Etter å ha surfet litt mere rundt å lett etter diy design kom jeg over DD8-MkII. Jeg syntes denne virket ganske rå. Jeg liker at det er blitt benyttet nye typer elementer, og ikke de steingamle (men gode) elementene som Njord benytter. Noen som har erfaringer med DD8-MkII eller lignende konstruksjoner? Vil denne levere høyere lydkvalitet enn Njord? Hva med bass og trykk?

  11. #11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha sett litt på dynabel.no etter delefilterkomponenter var disse de likeste jeg kunne finne:

    L1 Inductor-Air 0,47mH 1,2mm tråd
    L2 Inductor-Air 0,82mH 1,2mm tråd
    L3 Inductor-Air 0,22mH 0,8mm tråd
    C1 Capacitor Polyprop. 15uF
    C2 Capacitor Polyprop. 10uF
    C3 Capacitor Polyprop. 4,7uF
    C4 Capacitor Polyprop. 22uF
    R1 Resistor Metall 1,5ohm
    R2 Resistor Metall 10ohm
    R3 Resistor Metall 6,8ohm
    R4 Resistor Metall 3,3ohm

    Her er originalen:

    L1 = 0,47 mH air-core inductor 1,4 mm wire, R = 0,19 W (tolerance max 5%)
    L2 = 0,82 mH air-core inductor 1,4 mm wire, R = 0,28 W (tolerance max 5%)
    L3 = 0,22 mH air-core inductor 0,71 mm wire, R = 0,39 W (tolerance max 5%)
    C1 = 15mF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
    C2 = 10mF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
    C3 = 4,7mF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
    C4 = 22mF MKP polypropylene foil capacitor (tolerance max 5%)
    R1 = 1,5 W, 10 watts metal film resistor (tolerance 2%)
    R2 = 10 W, 10 watts metal film resistor (tolerance 2%)
    R3 = 6,8 W, 10 watts metal film resistor (tolerance 2%)
    R4 = 3,3 W, 10 watts metal film resistor (tolerance 2%)

    Vil de små forskjellene i tykkelsen på ledningen i spolene ha noe å si? Og hva med uF contra mF. Er dette den samme måleenheten? Og motsandene er oppgitt i W på originalen, kan det overføres til ohm slik jeg har gjort på delene fra eltek?

  12. #12
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Åh, den Njord var jo veldig vintage da. Førsteordens filter på en 1" dome er jo ikke akkurat lett å få til bra. Ikke bli overrasket om det må byttes en gang i blant.

    Jeg har bladd gjennom kitene til Seas en gang nå og sett blant annet på vintagekitene. De har Njord der en dome alene skal ta seg av alt over 2,5k med et førsteordens filter uten impedanskorreksjon :shock: . De har også Odin der den skal helt ned til 2,2k, riktignok med impedanskorreksjon, men allikevel da :roll:

    Når det gjelder DD8 så ville jeg i såfall brukt CA18RNX i stedet da den løser problemet med oppbrytning på en fin måte. Jeg ser det ligger en sugekrets med svært høy Q der også. Ikke akkurat drømmen i et seriefilter (du ser den havner i serie med diskanten).

    Nei, bygg Njord og lær så mye du kan av det. De tåler ikke mishandling, men kommer sikkert til å spille relativt musikalsk. Jeg ser Jon Paulsen har konstruert dem, jeg vet ikke hvor god han er på det men han kan i hvertfall måle og den målingen de legger ved ser jo grei ut. Jeg vil nok si at Njord er et like spennende prosjekt i all sin enkelhet. Ingen av dem vil spille veldig høyt uansett og er heller ikke ment å skulle gjøre det. Njord er også som skapt for tweaking i filteret og der er det mye å lære.

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er veldig klar for å prøve å bygge en modifisert versjon av DD8 med 24l kabinett i steden for 12l. Konstruktøren selv skriver:

    This driver is a very flexible driver and will also work in a floorstanding cabinet of 24 litres (when lightly filled with damping material) tuned to 35Hz it will give a –3dB point of about 37Hz. This version will give ample bass providing 4,5dB more output at 20Hz, +6dB at 30Hz, +4dB at 40Hz and +3dB at 50Hz. Up to you which one you want to build.
    Har laget noen primitive byggetegninger:

  14. #14
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da ville jeg kastet inn 2 basser, tunet kassa litt lavere og byttet til papirbasser.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha lest det jeg har kunnet finne om 2-veis DIY HIFI konstruksjoner har jeg nå endt opp med HFLS-1 som det beste alternativet. Grunnen til dette er at det er en velprøvd konstruksjon. Alle skriver bare positive ting om dem. De virker relative lettbygde, og prisen er overkommelig. Det eneste negative er at jeg ikke kan finne basselementet hos Eltek. Jeg har sendt de en mail for å høre om de kan skaffe det.

    Mit lille dilemma er at jeg helst ikke ønsker å kjøpe stativer. Jeg har nok MDF til å lage høyttalerene 1m høye. Dvs, konstruere høyttalerene med det innvendige volumet de skal ha, men forlende de med et kammer som bare vil inneholde delefilter og sandsekker. Da kan jeg kanskje med tiden bygge de ut som en 3-veis konstruksjon hvis jeg trenger mere bass. Vil dette ha noen negativ invirkning på lyden kontra å bygge de med den oppgitte lengden og sette de på stativer?

    Takk for alle svar og hjelp så langt. Jeg skjønner hvis dere blir trøtt av at jeg ikke klarer å bestemme meg :P

  16. #16
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde du ikke kjøpt elementer til Njord da?

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hadde du ikke kjøpt elementer til Njord da?
    Nei, har bare bestilt MDF som jeg får i morgen. Har ikke bestilt elementer enda. Grunnet en kjapp feriering med kjæresten blir det nok ikke råd til elementer å delefiltre før om en måneds tid. Er ikke greit å være student... Defor tenkte jeg at jeg kunne begynne å bygge kassene, slik at de var ferdige når jeg fikk komponentene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •