Få høyttalere til å bli 8 ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Få høyttalere til å bli 8 ohm

hei
    jeg har et par fronthøyttalere som jeg har laget selv som er på 6 ohm.
    nå skal jeg snart bygge nye fronthøyttalere så da tar jeg fronthøyttalerene bak. Problemet er at forsterkeren bare kan drive høyttalere ned til 8 ohm i bakkanalene. Spørsmålet blir da hvordan jeg kan får høyttalerene til å bli 8 ohm :?:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går nok desverre ikke an å få en høyttaler til å bli 8ohm....

Men uansett er 6ohm en nominell impedans, som vil si at det er en slags gjenomsnitts impedans. Med andre ord kan man si at selv en 8ohms høyttaler kan gå lengre ned i impedans når den trekker mye strøm (peaker). Det er det som avgjør hvor vanskelig en høyttaler er å drive, ved siden av den nominelle impedansen.

En 8ohms høyttaler kan nå helt ned til 4 ohm og mindre.
    Mens en 6ohms høyttaler ikke nødvendigvis trenger å gå til 3 ohm.

Jeg sier ikke at en 6ohms høyttaler ikke har like mye "impedans dipper".
    Men at den nominelle impedansen ikke alltid forteller deg hvor vanskelig den er for en forsterker å drive.

Så det jeg egentlig prøver å si er: Det går nok fint å kjøre 6ohms høyttalerene dine på bak kanalene.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke legge ut noen detaljer om denne høyttaleren?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og forsterkeren...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Så det jeg egentlig prøver å si er: Det går nok fint å kjøre 6ohms høyttalerene dine på bak kanalene.
    Hørtes ikke så dumt ut..

Forsterkeren er en Yamaha RX-V650.
    I høyttalerene er disse elementene brukt:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=
    og
    delefilter:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det skal fungere helt fint, jeg.

Men skulle du få problemer kan du jo f.eks. kjøpe to pakker av denne:
    Så parallellkobler du 4 stykk for hver av høyttalerne (4 stk 10ohm i parallell gir 2.5ohm) og kobler dette i serie mellom terminalen og inngangen på delefilteret. Vips har du en høyttaler på 8.5ohms nominell impedans istedenfor 6ohm.

(Ja, jeg vet at lyden kan bli noe farget, men siden denne høyttaleren neppe er tweaket optimalt, så tror jeg ikke den kvalitetsmessige forskjellen blir så stor).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du gå og skamme deg Roffe. Tenk at du skriver tekniske artikler for DVDogHjemmekino :shock:

650 klarer det uten problem. Blir det problemer er det bare å kreve pengene tilbake.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå må du gå og skamme deg Roffe. Tenk at du skriver tekniske artikler for DVDogHjemmekino :shock:

650 klarer det uten problem. Blir det problemer er det bare å kreve pengene tilbake.
    Skammer meg ikke overhodet. Kan du gi meg EN grunn til at det tweaket ikke skulle gjøre at forsterkeren "ser" en last som er 2.5ohm høyere?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5ohm ekstra motstand mellom forsterkeren og høyttaleren hjelper ikke akkurat på dempingsfaktoren. I tillegg vil lydnivået dempes et par dB. For veldig bassfattige bakhøyttalere kan det jo hende at den lavere dempingsfaktoren er et pluss...men kvantitet går på bekostning av kvalitet vil jeg tro.

Har selv RXV-640 som fint driver alt som fins av "normale" høyttalerimpedanser. Bruk høyttalerene som de er og snurr film!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da virkelig ikke påstått at en seriemotstand ikke har ulemper. Lyden vil farges og det er riktig at lydnivået vil bli lavere. Hjemme hos mine foreldre har de to sett høyttalere, ett på kjøkkenet og ett i stua, koblet til samme forsterker (par A og B, for dem som husker gamle stereoforsterkere). De på kjøkkenet hadde tydeligvis høyere følsomhet, og spilte for høyt i forhold til de i stua. For å dempe dem satte vi på en motstand i serie. Husker ikke størrelsen, men sikkert 10-20ohm. Poenget mitt er at lyden selv om den sikkert ble farget, så var den absolutt fortsatt lyttbar.

Og det er hele poenget mitt: Har du en forsterker som av en eller annen grunn skulle slite på grunn av for lav impedans, så kan man forsøke en motstand i serie. Det kan jo hende man liker lyden sånn også...

Nå skal jeg gi Snickers rett i en ting: En 6ohms høyttalerlast burde være uproblematisk på alle forsterkere, og da blir seriemotstand-tweaket temmelig irrelevant. Så klarer ikke forsterkeren din en vanlig 6 ohms last, så burde du få pengene igjen. Jeg tror egentlig forsterkerprodusentene sier 8ohms høyttalere fordi dette ofte er standard i stuehøyttalere, og fordi de vil ha en sikkerhetsmargin i forhold til "vanskelige høyttalere".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil farge lyden i en hver høyttaler med et delefilter voldsomt. Det vil også ødelegge hele sammenhengen i bassområdet, spesiellt ved bassrefleks.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det vil farge lyden i en hver høyttaler med et delefilter voldsomt. Det vil også ødelegge hele sammenhengen i bassområdet, spesiellt ved bassrefleks.
    Går ut fra at du la merke til at det er brukt et helt standard Ljudia-delefilter uten optimalisering. Hadde selvfølgelig ikke foreslått noe sånt til en godt tunet høyttaler. Dessuten er det et billig tweak som er enkelt å reversere hvis det ikke gir noen fordeler.

Slapp av, Snickers, jeg har ingen planer om å foreslå dette for møysommelig tunede høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •