Transmisjonslinje høyttaler endelig ferdig. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 94
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan ser den ut inni? Ser du har en TL som går fra topp til bunn og til topp igjen, men du har jo horisontale avstivere. Hvordan er det løst?

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GROMT DIY
    Bare si i fra om du vil lage et par kasser til

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lå visst noen bilder der jeg hadde misset. Ser utrolig bra ut dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Bare si i fra om du vil lage et par kasser til
    He he. Jeg går i gang med surround høyttalerne nå. De skal henge på veggen, og definitivt ikke være firkantet. Så jeg tror nok jeg er opptatt en god stund fremover... :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Hvordan klarte du å pusse bakstykket så bra?
    Først høvle ned til en omtrentlig form, og så pusse med maskin. Først med 60 papir inntil formen var OK, og så gradvis finere ned til 300 papir. Tilslutt for hånd med slipekloss.
    Jeg synes også at hendene er et utrolig følsomt instrument. Jeg kan kjenne ujevnheter som jeg ikke kan se med øyet så jeg følte hvor det var ujevnt eller "feil" krumning. Men dette tok jo ganske mye tid da. Og det støvde fælt, så jeg brukte konsekvent støvmaske (og noen ganger beskyttelsesbriller) når jeg jobbet. Jeg brukte nok to uker på å slipe og pusse høytalerne ned til riktig form. (Det ble jo gjort i helgene og på kveldstimer).

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir bare mer og mer imponert for hvert bilde jeg ser av disse.

Utrolig bra!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av delefilteret.
    Ettersom jeg bruker samme elementer som Seas Thor, så tok jeg utgangspunkt i Joe D'Appolito's delefilter, og regnet med at det brakte meg ganske nær. Jeg regner med noen mindre justeringer - det kan virke som at mellomtonen er noe fremtredende, men det er ikke noe poeng i å gjøre det inntil musikkrommet mitt blir ferdig. Akkurat nå er det betongulv og ingen møbler, så det er en skrekkelig akustikk der.

Delefilteret er enkelt montert på noen finer rester, og lett å ta ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av graks
    Planen er og bruke et stort stykke finer fra bakhjørne til bakhjørne. Men er usikker på om det blir problemer med bobler på så store stykker...
    Nei, jeg tror ikke bobler er noe problem dersom du bruker rett lim og passer på å få et jevnt skikt med lim. Det vanskelige er å få limet raskt og jevnt utover.

Jeg har brukt Casco S9 Super kontaktlim. Det skal tørke i 10-20 minutter før flatene presses sammen. Det gir deg akkurat tid til å smøre på begge flatene hvis du er rask. Limet begynner å tørke i overflaten med en gang du begynner å stryke på, og jeg fant ut at bruk av pensel lett gav klumper i limet. Det er uheldig ikke bare fordi det gir følbare kuler i fineren, men fordi da tørker limet ujevnt og kan feste ujevnt. Det kan gi bobler. :cry:

Min løsning var å bruke en metall sparkelspade. Jeg helte limet rett fra boksen og ned på høyttaleren og fineret, og bruke sparkelspaden til å dra det utover i et jevnt tynt lag. Dermed fikk jeg på limet på under et minutt på hver flate. Så var det bare å vente de foreskrevne minuttene, og legge fineren på høyttaleren. Pass på fordi limet hugger fast direkte og lar seg ikke løsne igjen. Jeg fant ut at en vanlig kjevle var idell til å presse fineret fast. Jeg rullet hardt frem og tilbake en fem minutters tid, og så satt det som det skulle.

Jeg hadde ett uhell under fineringen: jeg gikk tom for kontaktlim en lørdag kl. 1430. Jeg hadde planer om å gjøre fineringen ferdig den helgen, så jeg sprang ned til min lokale Maxbo, men de var tom for Casco kontaktlim. Krise :!: Full fart lenger ned i gata til en malingsbutikk, men de hadde heller ikke Casco. Derimot hadde de Bostik 1782 kontaktlim. Det var bare noen få minutter igjen til stengetid, så jeg kjøpte boksen uten å se noe særlig på den. Vel hjemme igjen smurte jeg Bostik limen på fineret og høyttaleren og satt meg til å vente de vanlige 10 minuttene. Så la jeg fineret på og den beit ikke :!: Det vil si, noen steder festet det og andre steder ikke i det hele tatt. Fineret lå i bølger bortover, og det hele så ganske grufullt ut. Da først leste jeg bruksanvisningen på Bostik limet og fant til min forferdelse at den skulle bare tørke i 3 til 6 minutter. Ikke 10-20 slik som Casco limet. :evil:

Limet hadde satt seg bånn fast i flekker, og det var ikke noe annet å gjøre enn å rive fineren av igjen i småbiter, og slipe den flaten av høyttaleren ned igjen. Det var noe dritt fordi limet festet seg i sandpapiret og fylte opp mellom kornene. Jeg tilbrakte helgen med å slipe høyttaleren ennå en gang istedet for å legge finer. :cry:

Konklusjonen er: vær veldig nøye med en jevnt limlag, og overhold tørketidene til limet. Ikke for kort og ikke for lang. :!:

Ettersom høyttaleren hadde krumme flater var det ikke så lett å skjære bort overskytende finer med kniv. Jeg brukte derfor en kraftig neglesaks til det grøvste, og slipte resten ned for hånd med pussekloss. Jeg prøvde meg litt med en Dremel med en liten slipeskive på, men den var for effektiv, og i det ene diskant hullet tok den litt for mye.

Jeg hadde valgt amerikansk rød eik. Den hadde ingen rette kanter, slik at jeg måtte skjære til alle lengder som skulle skjøtes. Fineret var relativt sprøtt, og ganske vanskelig å skjære langsetter veden. Svært ofte skar kniven ut og fulgte veden istedet for stållinjalen min. Det tok litt tid før jeg fant en teknikk med kniven som fungerte... :wink:

Her er noen bilder fra fineringen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var gutten sin som kunne snekre høyttalere det! Imponerende! :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at man skal tenke litt på mønsteret når man legger finer. F.eks på toppflaten valge jeg ut finerstykker slik at jeg fikk noen ellipseformete årringer synlig. Og så prøvde jeg å få mønsteret fra toppflaten til å fortsette nedover fronten av høyttaleren. Begge høyttalere ble laget av identiske finer stykker, slik at de har tilnærmet samme mønster.

Et annet tips: Selv om man prøver å skjære rette kanter, så hender det at det blir noen sprekker mellom finerstykkene. De sprekkene kan fylles med formtre og bli nesten usynlige. Formtre (også kalt plastisk tre) kan kjøpes i ulike farger - furu, lys eik, mørk eik, teak osv. Det kan være du må blande sammen noen klumper for å få riktig farge. Merk at fineret blir mørkere når det oljes eller lakkes, mens formtreet ikke mørkner like mye. Det må derfor gjerne blandes noe mørkere enn det ubehandlete fineret.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser på filteret ditt tror jeg du har litt å hente på å sette de to små spolene på høykant slik at alle spolene står 90 grader på hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når jeg ser på filteret ditt tror jeg du har litt å hente på å sette de to små spolene på høykant slik at alle spolene står 90 grader på hverandre.
    Ah... det tenkte jeg ikke på. Skal prøve det når jeg trimmer filteret og stuffingen.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i alle dager utgjør det?

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hva i alle dager utgjør det?
    ..uten at jeg kan si hva dette skulle gjøre med lyden, så har nok dette med spolenes induskjonsfelt å gjøre..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/
    Her er litt testing av forskjellig plassering av spolene.Som Tormod skriver endres verdien pga induksjonfeltet.Leser du ikke sidene du linker til Martin :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Leser du ikke sidene du linker til Martin :wink:
    He he. Lese er en ting, huske er noe ganske annet :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok.Siden til Gravesen er forresten veldig bra.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne der nævnt i tråden DIY links er også bra : http://home.hetnet.nl/~geenius/
    Som eksperimentel amatør har jeg laget nye filtre til mine 80 tals highend høyttalere, og komponenter til delefiltre er nu en stor interesse av min.
    Det er forbavsende så mye der er å hente med disse komponenter.
    Etterhvert har interessen for forsterkere osv. avtatt hos mig, når jeg er ferdig med mine delefiltre kommer den kanskje igjen, men jeg må først finde ut hvad der gjemmer sig av lyd i høyttalerne.
    Dette er en farlig vei, når først man finder ut forskjellene tar det helt av, og pengene fyker avgårde, men nytelsen ved lyden er såpass bra at man bare ler.....
    Men ellers, ditt filter ser meget bra ut...., liker Eltek sine foliespoler, har satt de i mine små IMF også.....

PS. Er netop ved å spille inn min nye pickup, og det er helt vilt, etter ca. 50 timer har lyden plutselig åbnet sig opp. Fra at lyden kom fra et punkt imellom høyttalerne har høyttalerne faktisk forsvunnet nu, må ut å lete etter de....kjempebra !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte bare prøve meg med noen målinger i kveld. Jeg har ikke noe ordentlig utstyr til dette, men jeg koblet høyttalerne til PC'en via en gammel Tandberg Huldra 12. (Jeg holder fremdeles på å bygge forsterkeren som skal brukes på disse høyttalerne). Tidligere i år bygde jeg en mikrofonforsterker for et par kondensatormikrofoner, så de ble også koblet til PC'en. Med gratis-programvare fra DazyWeb Labs, så fikk jeg frem kurven nedenfor.

Jeg har en relativt kraftig dipp rundt 2KHz som bør være greit å korrigere i delefilteret. Så er det en hump rundt 75 Hz og en dipp ved 120 Hz som sannsynligvis skyldes litt for lite stuffing i transmisjonslinjen.

Det kraftige fallet fra 14 KHz og oppover skyldes nok at mikrofonen ikke klarer mer. (Dette er en vanlig instrument mic og ikke noen målemikrofon). Men selv om målingene ikke gir noe resultat som kan brukes i sammenligninger med andres målinger, er det muligens godt nok som sammenligningsgrunnlag for mine egne justeringer fremover.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant frekvensgangen til mikrofonen min på nettet i dag, og den viser jo et jevnt fall i følsomhet i bassen, fra en 2-300 Hz. Den er ned 10 dB ved 20 Hz. Så da må nok den forrige målingen min korrigeres en del.
    (Jeg fikk det ikke helt til å stemme for jeg mente å høre mer bass enn hva målingen viste).

Er der noen som har anbefalinger til en god (og billig) målemikrofon?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •