Transmisjonslinje høyttaler endelig ferdig. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 94
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må bare si meg enig,meget pent gjennomført.
    Gratulere!
    Mvh Jan I

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev tidligere var dette første gangen jeg prøvde å lage noe med buete flater, og jeg var veldig usikker på hvor mye en finerplate kunne bøyes. Jeg lagde derfor ikke noen detaljerte kappe-tegninger på forhånd, men bare skisser over hvordan jeg ville høyttaleren skulle se ut.

Men jeg regnet ganske mye på det innvendige volumet, for å passe på at transmisjonslinjen hadde en jevnt minkende volum hele veien. På grunn av at høyttaleren blir smalere bakover, og for å unngå at den skulle bli for dyp så endte jeg opp med et forhold på ca 3.5 til 1 mellom start og slutt på transmisjonslinjen.

4 mm var det tynneste kryssfinerplaten de hadde hos min lokale Maxbo, så jeg kjøpte inn et par plater og satte i gang.

Først så saget jeg ut fire former lik det innvendige tversnittet av høyttaleren, og slipte dem så de var helt like. Deretter spente jeg dem fast og forsøkte å bøye finerplaten rundt dem. Dette viste seg å være klin umulig. :x

4 mm kryssfiner er vanvittig stivt - ihvertfall når du prøver å bøye dem med ca. 5 cm. radius. Men jeg visste råd - trodde jeg. :idea: Jeg husket nemlig å ha sett min bestefar som bygde trebåter. Og han bruke kokende vann til å myke opp eikeplankene til skroget. Ikke noen sak tenkte jeg, og dro fram steam-renseapparatet jeg kjøpte på loppemarked i fjor. Fylte på vann og plugget i stikkkontakten. Det ble veldig mye vann og damp og griseri, og finerplaten bøyde seg noen cm til. Men ikke på langt nær nok.

Konklusjonen var at 4 mm finer klarer jeg å bøye med 20 til 25 cm radius men ikke mer. :cry: Det var på tide å tenke nytt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runer
    Konklusjonen var at 4 mm finer klarer jeg å bøye med 20 til 25 cm radius men ikke mer. :cry: Det var på tide å tenke nytt.
    Nå er jeg virkelig spent på fortsettelsen!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo egentlig bare den kraftige svingen bakerst på høyttaleren som var et problem for finerplatene mine. Sideflatene var ikke noe problem. Og siden høyttaleren ikke trenger å være likedan inni som utvendig :wink: så var løsningen å lage en form med rett bakkant.

Jeg kappet noen cm av mine tidligere former, og i tillegg saget ut en frontplate, bakplate, og en topplate av 19 mm MDF. Så ble det hele limt sammen med vanlig hvit Casco trelim. Topplaten fikk en 30 grader helling, fordi det var den vinkelen jeg syntes så best ut. :wink: Dessuten er 30 grader ganske lett å måle og kappe.
    Men å holde ting på plass med skrutvinger i 30 grader vinkel var ikke lett, så det måtte limes i flere omganger, med kreativ bruk av skrutvinger. Noen skruer måtte også til.

Jeg lagde nå et 10 cm rom i bunnen av høyttaleren til delefilteret. Den nederste platen samt de to i midten ble foreløpig bare festet med skruer og er der for å stive det hele av mens limet tørket.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott !! Som transmisjonlinje eier er jeg meget glad for å se et prosjekt med denne teknik, venter utålmodigt på noen tilbakemeldinger om lyden.....
    P.S. Ganske god effektivitet på disse ser det ut til.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er målløs :shock:
    Dette var virkelig vakre høytalere.
    Kan du fortelle litt mer i detalj om bygge prosessen??
    (flere bilder?)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert :shock:

Når det går an å få det så pent med normale verktøy kan hvem som helst bli inspirert til å følge i dine fotspor

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fortsetter litt mer om byggeprosessen.

Når rammen var klar la jeg på første lag med 4 mm kryssfiner på den ene siden. Som dere (kanskje) ser på bildet nedenfor så ble denne platen både skrudd og limt. Jeg brukte fremdeles hvit Casco trelim. Med to kraftige lekter (rester av stenderverket fra musikkrommet) så gikk limingen greit. Det fikk stå over natten å tørke.

Deretter lagde jeg to innvendige skråkanter dels for å avrunde transmisjonslinjen i bunnen og få jevnere volum i overgangen, og dels for å stive opp litt. Nå begynte det å bli vanskelig fordi det ikke var rette kanter langs siden på høyttaleren. Jeg lagde modeller i papp og klippet gradvis til inntil de passet. Så overførte jeg omrisset til MDF platen, sagde ut, slipte til og limte fast. Legg merke til at jeg bruker en del kiler (MDF rester) for at skrutvingene skal få feste og ikke gli. Et nytt døgn gikk. :roll:

Nå var det den innvendige deleveggen som stod for tur. Den ble grovskåret av 19 mm MDF, og så gradvis høvlet ned inntil den passet bra. Fordi den går på skrå inne i kassen som er smalere bakerst, så er bredden på deleveggen mindre oppe enn nede, og vinkelen på de lange endene varierer også fra øverst (mye skrå) til nederst (lite skrå). Dette var ganske tidkrevende arbeid å tilpasse, men absolutt nødvendig skulle det bli helt tett og god limflate mellom deleveggen og finerplatene på siden av høyttaleren. Denne ble så limt fast på riktig posisjon. Som dere ser av bildene så lagde jeg en del støtter slik at ting holdt seg i riktig posisjon under limingen. Ytterligere et døgn gikk.

Men så er altså hoveddelene på plass slik som siste bildet viser.
    Der synes også godt hvordan transmisjonslinjen blir smalere etterhvert.

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lengde beregning

Hvordan beregner man lengden på "transmisjons kammeret"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Lengde beregning

Sitat Opprinnelig postet av Mithrandir
    Hvordan beregner man lengden på "transmisjons kammeret"
    Jeg har har hatt stor hjelp Martin King's websider http://www.quarter-wave.com/, hvor du bl.a. kan finne en MathCad modell for beregning av transmisjonslinjen.
    Ellers så har du Dave Dlugos websider http://www.t-linespeakers.org/,
    samt DIYAudio.com's forum på http://www.diyaudio.com/forums/forum...&forumid=6

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mer byggeinfo:
    Jeg hadde bestemt at det skulle være lett å komme til delefilteret for senere justering, så høyttaleren måtte kunne åpnes i bunnen. Jeg ville ikke ha noen synlige skruer på siden, så løsningen ble å lage en ramme av MDF og feste den 19 mm inn i bunnen. Siden borret jeg 8 huller i denne rammen, og festet vanlige islagsmuttere på innsiden. Dermed er det lett å skru av og på bunnplaten.

Legg også merke til at kryssfineren stikker ut på alle kanter. Dette høvles og slipes ned etter at lamineringen er ferdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at første lag med kryssfiner var lagt på på begge sider, begynte den kjedelig jobben med å bygge opp sidene til 20 mm tykkelse. Første laget var både limt og skrudd, men de øvrige lagene ble bare limt.

Når jeg prøvde å feste neste lag finer fikk jeg problemer med å presse lagene jevnt sammen. Det viste seg at det var ikke nok med skrutvinger bare langs langsidene. Platen hadde en stygg tendens til å bule opp på midten. :!: Jeg var redd for å ikke få nok kontakt mellom flatene til å bruke vanlig Casco trelim, så jeg valgte å bruke Bostik's ekspanderende polyuretan lim. Denne er litt kinkig å bruke på store flater, fordi den starter å ekspandere ganske raskt. Du smører lim utover, dusjer overflaten lett med vann fra en sprayflaske, og så har du bare et minutt eller to før limet begynner å skumme opp. :shock: Jeg prøvde meg frem på noen finer rester først, bl.a. for å finne ut hvor mye limet ville presse platene fra hverandre når det begynte å ekspandere.

Som bildene nedenfor viser, så måtte jeg legge press midt på sidene også for å få god nok kontakt. Jeg hadde ikke store nok skrutvinger, men med hjelp av noen lastestropper så gikk det bra.

Dette var som sagt den kjedelige delen av jobben. 5 lag med 4mm kryssfiner på hver side, på to høyttalere. Og hvert lag måtte tørke ordentlig før jeg la på neste lag. Dermed tok dette nesten en måned. :roll:

Men da endte jeg altså opp med grovkassen slik som siste bildet viser.
    I bakgrunnen til venstre sees forresten også bunnlokket som passer pent inn mot bunnrammen.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sinnsykt!

fortsett, fortsett!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at alle finerplatene var limt på, så ble to striper MDF limt på baksiden av høyttaleren. Deretter ble de høvlet ned til en noenlunde pen avrunding, og slipt resten. Da begynte høyttaleren etterhvert å ta den formen jeg hadde ønsket meg.

For å dekke endeveden av finerplatene ble det også limt på en ekstra topplate og en frontplate. Det stiver også av fronten, og gir høyttalerene bedre festemulighet.

Se også detaljbildene som viser hvordan hjørner og bakstykker er bygget opp. Dersom noen lurer på fargeforskjellen på finerplatene, så skyldes det at min lokale Maxbo gikk tom for plater, så jeg kjøpte noen hos Byggern. De hadde tydeligvis en annen leverandør... :shock:

Deretter var det sliping, pussing, sparkling, pussing, sparkling, pussing... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som alle platene var limt på plass, og høyttalerne hadde fått riktig form, var tiden kommet til å åpne opp bak. Jeg hadde regnet hvor stor åpning jeg måtte ha, og syntes at tre hull så penere ut enn en lang spalte. Dermed ble det borring med en vanlig hullsag. Nå bestod baksiden av tre lag 19mm MDF, og hullsagen var ikke dyp nok. Jeg måtte borre i flere omganger, og hogge bitene ut med hoggjern underveis. Men det gikk egentlig ganske greit, selv om hullsagen gikk varm og det luktet svidd MDF over hele huset.

Fresing av hull til høyttalerne var vel det som gikk lettest. På vanlig måte freste jeg først forsenkningen til elementene, og deretter tvers igjennom.

Når jeg først var igang med hullsagen, så lagde jeg også en forsenkning for tilkoblingsskruene. Jeg syntes det var mer i stil med resten av høyttaleren, og tok pluggene fra det plast bakstykket jeg hadde fått tak i hos Eltek.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan klarte du å pusse bakstykket så bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: wow det her er selvbygg på høyt niva. Knallbra

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: :shock: :shock: Fy, de var lekre!

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være noe av det beste jeg har sett.
    Minner en en del om produksjon av Dali i Danmark, var der og tittet på produksjonen for noen år siden.
    Dette er bare inponerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende selvbygg! Er i starten av bygginga av Thor kitet kjøpt fra Eltek. Skal bygge det med 25 mm MDF og finere med bjørkefiner. Planen er og bruke et stort stykke finer fra bakhjørne til bakhjørne. Men er usikker på om det blir problemer med bobler på så store stykker... Denne tråden ga et (nødvendig) kick til bygge formen.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •