Herre, gi meg styrke!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Herre, gi meg styrke!

Det har vært en laaaaang dag!

Tenkte vi skulle feste projektoren og lerretet i taket idag, og stilte med borr og alskens skruer og tenkte "To høl og så er lerretet oppe. Jadda, null roblem. Bare å følge spikerslaga til gipsplatene så skal det være en enkel sak å finne ut hvor bjelkene går."
    Den gang ei.
    Det vi ikke tok med i beregninga var at han gjøken som satte opp de platene må ha vært på syre, for de spikerslaga gikk ikke noe sted i nærheten av noen bjelker. "Ok," tenkte vi etter noen test hull i taket (sparkel er vår venn) "standarden til de som bygde huset sier at bjelkene skal ligge 60cm fra hverandre, altså er det bare å måle 60 cm ut fra utveggen og der skal bjelka ligge."
    Niks. Ikke noen bjelke.
    "Ok, selv om bjelkene på loftet ligger denne veien, kanskje disse her ligger andre veien."
    Niks. Ikke noen bjelke.
    Ringer HAN SOM BYGDE HUSET! Han sier joda, skal ligge på 60cm og med samme mellomrom.
    Justerer et par cm i bakkant.
    BINGO! Vi har en bjelke! Jubelen står i taket. For å være sikre så tester vi 60cm videre inn.
    BINGO! Ny bjelke! Seieren er i sikte.
    Måler opp de meterne til den bjelken som lerretet skal henge i. Måler NØYE!
    Borrer...

Niks. Ikke noen bjelke.
    Banner litt.
    Prøver et par cm i forkant.
    Niks.
    Prøver et par cm i bakkant.
    Niks.
    Borrer hull med en centimeters mellomrom i avstand 40 til 70 centimeters avstand fra forrige bjelke.
    Niks.
    På dette punktet så har det dukket opp en tredje mann (faglært, yrkesaktiv snekker), som heller ikke kan fatte hvorfor bjelka ikke ligger der den skal. På MÅFÅ så prøver vi tredve cm ut fra forrige bjelke.
    BINGO!
    Av ren, pur nysgjerrighet (og fordi et ekstra hull å sparkle og male over har pent lite å si på dette punktet) så prøver vi 60 centimeter ut fra denne bjelka igjen.
    BINGO!

Så for å oppsumere:
    Bjelkene i taket hos meg har følgende avstand: 60 cm, 60cm, 60cm, 60cm, 30cm, 60cm.
    Gipsplatene er holdt oppe av noe som virker som ren magi (dog en teori sier at de er festet i andre takplater igjen).
    Snekkern som bygde huset er en j***a nisse!
    Jeg har ca. 25 til 30 hull i taket som må sparkles.
    Hjemmekinoen er en smule bak skjema.
    Jeg trenger en øl...

Men, på den lyse siden:
    Takfeste er montert.
    Krokene til lerretet er montert.
    Jeg har et par bokser Guinness i kjølen.
    Og jeg har fri, herlig fri, imorgen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla,

Først, må si det var en fengende tilttel på inlegget..

Det finnes utrolig mange udugelige fagarbeidere nå til dags... Og jeg føler virkelig med deg... Har du klagd til byggmesteren????

Jeg kjøpte meg nettop ny leilighet, og sliter også med en del idiotiske småfeil som dukker opp over allt...... :evil: Men det er liksom litt for lite til å klage over til byggfirmaet...

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liiitt, sent å klage. Huset ble bygget på tidlig åttitall. Og ingenting er forsåvidt galt. Det er bare så håpløs måte å gjøre ting på. Men, ingenting ikke litt sparkel vil fikse, og taket trengte et strøk maling åkke som.
    Man får se det fra den lyse siden, og i enden så er det vel verdt det når kinoen er oppe og kjører.
    Merkelig hvordan optimismen stiger etter en øl eller to?

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å banke for å høre på lyden først kanskje? Enkelt å høre om det er "hult" eller hardt bak gipsen..
    Får også kjøpt måleapparater som piper der det er bjelker bak...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kom iallfall et underholdende innlegg ut av strevet!

Gratulerer med ferdig installert projektor!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig innlegg! Er det flere som sliter, vil jeg gjerne høre om det. :lol:
    Du skulle hatt deg et slikt tak som jeg har. :lol:
    (sjekk bildet av projen på utstyrstråden min.)

Newcomer THX-MaN sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsomt inlegg det der. Men må kaste meg på Zamot. Hva med å banke? Er jo verdens enkleste sak å finne bjelker under gips, og det uten å bore hele taket fullt av hull... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, vi banket oss såre. Men siden det etter all sannsynlighet er TO lag med plater så hjalp det overhodet ikke. Vi fant en, men det var en bærebjelke av stål. Skulle hatt en av de fancy elektroniske bjelkefinnerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

elktronisk

Vet ikke om de er nooe bedre. Gikk til innkjøp no i sommer av to store takmontere vifter. Skulle ha en over sengen på soverommet og en i stua.
    Stakk en tur på jobben og henta en slik elektronisk dings for å finne bjelker. Etter mye banning, banking og duting på maskina, startet jeg og borre. neida ingen bjelke der. I taket på soverommet har jeg ca 10 hull som må sparkles. i Stua heldigvis bare to..

Så jeg vet ikke om du hadde kommet noe bedre ut med en slik
    -El. gismo

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En finfin historie der! Veldig irriterende med slike "feil" eller at man plages over noe som i teorien skulle være enkelt!

Vel, jeg leide inn en hyggelig gammel snekker til å sette opp takstativet til prosjektoren. I forkant hadde jeg målt opp og funnet bjelker. (jeg banket bare og målte 60cm(takplater)). Det var perfekt midt i bjelken! Jeg hadde nok flaks! :lol:

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korleis går det med kinorommet ditt CS???

bilder og hadde vært kjekt å sjå

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden har jeg ikke sett før, men jeg kjenner meg sånn igjen! Dette huset er bygd i 79, tror jeg, og det tok meg ett år bare å få strømmen så noenlunde lovlig. Blant annet var kretsene i kjelleren koblet (sjekk dette) FØR måleren. Det kunne blitt j... dyrt hvis jeg hadde fått stikkprøvekontroll på døra, ja. Og for å tipse litt om hvor ille det var: Det lå vegg-til-vegg-tepper overalt. Til og med på doen og badet! Kona ble kvalm da hun så dem... Og gulvplatene i hele overetasjen var huntonitt. Den begynner som kjent å knirke med tiden. Da jeg rev den vekk, så jeg at den trolig hadde knirket en stund. Enkelte steder var det 30-40 spiker per kvadratmeter som var spikret IGJENNOM teppet!

Og taket i kinoen var en helt egen sak. Doble gipsplater? Check. Bjelker på kryss og tvers? Check. Feilmonterte vannrør i taket? Check. Jeg måtte til slutt bruke 1 m lange 2x4-bord for å henge opp en liten LCD prosjektør (som var det jeg begynte med)! Jeg ga opp det originale taket og monterte opp lydbøyler og lydplater, så taket ble senket 12 cm. Det er ikke akkurat full høyde under taket i kinoen, men det fungerer veldig bra for det.

Og enda verre: Det var ikke brukt isolasjon mellom noen rom i hovedetasjen! Når noen satt på do, var det som om de satt i stua... Så det ble å rive ned veggene og sette dem opp igjen, med 10 cm glava. Og nå sist fikset vi på soverommet vårt. De store skapene fra golv til tak skjulte tapet som var så grusomt skrikende at de som bodde her på 80-tallet må ha vært både blinde og døve! Og det var selvsagt ikke noe isolasjon der heller, så jeg hørte min sønn på sju år puste gjennom veggen! Uten skap der var det ikke mulig for mor og far å gjøre noen "sprell" uten at ungen begynte å røre seg mer. Der ble det trippelvegg og to lag isolasjon...

Å ja, nevnte jeg at murgolvet i kinoen var omtrent like jevnt som Skagerak i oktober? Så der ble det klosser overalt for å få bjelkene til golvet til å ligge noenlunde rett. Men 100 % ble det ikke. Det så jeg sist her i sommer, for prosjektøren lå på to helt like treklosser, men var likevel skjev. Det måtte et par mynter til for å jevne det ut. Og loftet er bygd uten luftepiper, så de ventilene som gikk opp fra nedløpsrørene får store (enormt store!) brune istapper over seg, oppdaget vi i fjor, da vi var på loftet om vinteren for første gang! Dermed blir det litt mer jobb i høst... Det tar aldri slutt når amatørsnekkere/murere/elektrikere har bygd huset!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler med deg Mastiff.
    Jeg er glad jeg bygde nytt i steden for å pusse opp noe gammelt, pusse opp gammelt er jo dobbelt så mye jobb. Har hjulpet andre med oppussing, og hver gang blir relativt enkle jobber mye mer komplisert så fort en tar ned veggene og ser hva som befinner seg (eller ikke befinner seg) på baksiden.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •