ønsker en meningsutveksling ang plater til høytaler kasser.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ønsker en meningsutveksling ang plater til høytaler kasser.

som nybegynner så leser man til øyet blir vått og prøver å skjønne alt det som alle andre vet så godt :roll: , så nå tenkte jeg at jeg (og andre i min situasjon) skal "melke" dere guruene litt for deres kunnskap.. :wink:

Jeg har vel funnet ut at at mdf er det som duger til kabinetter, og dette etter alt jeg kan fortså er fordi det har forholdsvis lyddødt.

Platene bør være tykke, slik at man demper (så god som mulig) vibrasjonene i platen.

Stemmer min oppfatning så langt? ..håper det så over til spørsmålene..

Hvorfor benyttes ikke hdf i stedet? -dette skulle jo være bedre da disse platene har enda større densitet. ..eller ikke?

hvis målet er en så død overflate som mulig, hvorfor benyttes da ikke kjente måter som feks lag på lag, uten mekanisk gjennomgang. -ser for meg at en kasse bygget på denne måten skulle være sykt død:

1 lag: 4mm asfaltplater, heldekkende innvendig i kabinet
    2 lag: 10mm mdf, skrudd og limt på vanlig måte
    3 lag: 4mm asfaltplater heldekkende utenpå lag 2
    4 lag: 10mm mdf liggende "flyende" utenpå lag 3.

Noen tanker rundt dette?

Vil mange lag med mdf bli en bedre løsning enn èn plate? feks 10 stk 3mm i stedet for 1 stk 30mm?

kom igjen folkens, la erfaringer, tanker osv løpe fritt og skriv dem ned her!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tormod
    Flere tynne lag(gjerne med lim som forblir mykt) er bedre enn et tykt.
    Og helst med forskjellige matrialer. Etter min mening.
    Husk bare at enkelte høyttalerprodusenter har tynne vegger med i sin produktutvikling (f.eks gamle audio note) og dette var høyttalere som lød virkelig bra.
    Grunnen til at ikke så mange bruker flere lag, er at det blir tidkrevende. ( men tid har vel vi DIY folk nok av :roll: :?: koster litt mere gjør det også
    Har selv brukt 19mm sponplater kombinert med 19mm hobbyplater med stort hell. Grunnen til forskjellig matrialer er at de har forskjellig tetthet/utklingningstid (enkelt sagt)Altså ene matrialet utligner det andre.
    Det er vel flere Grunner til at HDF plater ikke blir brukt:
    Koster mer
    Vanskeligere å få tak i
    Vanskeligere å bearbeide (sage/frese)
    Mere fint støv under arbeid.
    Og etter hva jeg har skjønt ikke så mye å hente i forhold til MDF. (har dog IKKE prøvd dette selv.
    Det er nok flere som har bygget et "kabinett inni kabinettet" gjerne med sand e.l. i mellom. og dette kan også bli meget bra.
    Kan jo også anbefale løse benkplater som høyttalermatriale.
    Dette kan du få i de fleste matrialer og tykkelser.
    Mvh Jan I

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjøre det så tungvint?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann Jan I, takk for ditt innspill.

intresangt det du sier om bruk av "mykt" lim i mellom lagene, vil tro at dette har noe av den samme effekten som rene asfaltplater.

-ett slikt sandwich prinsipp du snakker om, gjerne ved bruk av forskjellige matrialer er jo noe som brukes hyppig i andre kosntruksjoner, nettop som du sier fordi det (i alle fall hvis "veden" tverrlegges) opphver spenninger.

-stadig flere høytalere bygges jo med buede kasser (for å minske problemet med stående bølger ikke sant?), jeg vil tro at det å bøye en 22mm mdf plate, selv maskinelt vil være ugusntig, og ikke minst skadelig for selve mdf'n. -da er det jo igjen bare 2 måter å lage buene på, enten å frese dem ut fra store blokker, eller bruke lag på lag strategien.

Noen som vet hvordan man løser dette på highend høytalere? ..bare av sånn ren nysgjerrighet mener jeg.. :wink:

Hvis man ser på HDF, så skulle jo egentlig ingen av punktene dine gjelde hvis man snakker highend. -så da kan man vel bare konkludere at det ikke bedre lyden noe særlig.

@Snickers-is

hehe, nei du kan si, ver vel ikke det at jeg på død og liv skal gjøre det, men er intresangt å vite hvordan det gjøres, og hvorfor enkelte tekniske løsninger velges fremfor noe annet.

..er vel noe med at uansett hva jeg begynner med så har jeg en egen evne til å dykke dypt ned i alt som høre til for å finne ut meste mulig

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    -stadig flere høytalere bygges jo med buede kasser (for å minske problemet med stående bølger ikke sant?), jeg vil tro at det å bøye en 22mm mdf plate, selv maskinelt vil være ugusntig, og ikke minst skadelig for selve mdf'n. -da er det jo igjen bare 2 måter å lage buene på, enten å frese dem ut fra store blokker, eller bruke lag på lag strategien.

Noen som vet hvordan man løser dette på highend høytalere? ..bare av sånn ren nysgjerrighet mener jeg.. :wink:
    Hornflex brukes av f.eks System Audio. Dette er MDF som er slisset opp slik at man kan bøye platene til ønsket form. Slissene fylles med lim slik at når limet herder har man en fast fasong på kassa

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    ..er vel noe med at uansett hva jeg begynner med så har jeg en egen evne til å dykke dypt ned i alt som høre til for å finne ut meste mulig
    Bruk en teknikk som først og fremst bringer deg i mål mht form. Deretter kan du se om kassa er tilstrekkelig død, og det skal ikke så voldsomt mye til. Liker HiFi bygde seg en sub med 38mm vegger. Den veier noe helt enormt, men jeg er veldig usikker på om han har noe å vinne. Jeg har hørt mange konstruksjoner som skal ha utrolige spennende materialer som Corian, HDF, aluminium, marmor og granitt uten at det i seg selv klarer å tilføre høyttaleren nevneverdige kvaliteter. 19mm MDF gjør en kjempejobb selv på høyttalere som kan spille svært høyt. Det er ikke der godlyden ligger. Den finner du ved å tenke rett konfigurasjon, bølger, dynamikk, transientgjengivelse, frekvensgang, resonans, fase, q-verdier osv osv. Jeg har sett mange eksempler på for eksempel diskanter som er montert i sofistikerte viberasjonsdempere eller hva det måtte være. Så hører jeg en høyttaler der diskanten er skrudd inn i ei normal frontplate med normale treskruer som gjør technobomben til skamme til de grader.

Ikke lag deg ei superavansert kasse du har brukt et år på for deretter å finne ut at den ikke fungerer etter intensjonen, og kanskje heller aldri vil kunne gjøre det. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buede flater BTW lager du lettest ved å laminere tynn MDF. Bruk da lim med god hefteevne da MDF ikke biter på samme måten som tre og finer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som vanlig Snickers-is så snakker du fornuft!

Når det kommer til det prosjektet jeg holder på med nå så har jeg ikke tenkt å gjøre det mer avansert enn jeg allerede har, det var derfor jeg laget en ny tråd. -var bare intresert i å lære noe om matrialvalg

-men mine buede flater blir laget med lag på lag med tynn mdf (3 eller 6mm) så var godt å se at jeg ikke var helt på jordet her!

Jeg har hørt mange konstruksjoner som skal ha utrolige spennende materialer som Corian, HDF, aluminium, marmor og granitt uten at det i seg selv klarer å tilføre høyttaleren nevneverdige kvaliteter.
    Ja detter var nettopp grunnen til at jeg startet denne tråden, at i min søken etter kunskap på nettet dukket den ene mer eksotiske saken opp etter den andre.. -man må jo bare bli nysgjerrig av slikt!! :lol: :roll: :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hornflex brukes av f.eks System Audio. Dette er MDF som er slisset opp slik at man kan bøye platene til ønsket form. Slissene fylles med lim slik at når limet herder har man en fast fasong på kassa
    Ja har prøvd slik mdf selv ved ett par annledninger, men uten å lime igjen slissene, da men.

Dette burde jo være bar hvis man skal ha ekstreme buer osv. -men noe billig morro var ikke den mdf mener jeg å huske :roll:

-så dette gir samme ressonanse som annen mdf? hmmm.. intresangt!

..en buet flate burde jo være bedre i den form at det er stivere, og tåler mer trykk en rette plater -i alle fall hvis buen går rett vei.. hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er enig i det snickers-is sier her.
    En strategisk (skjev) plate inne i kassa kan gjøre mer for lyden enn mange lag i kassa.( noe som snickers anbefalte meg ved bygging av woofere)
    Husk at selv om høyttaleren kan ha en firkantet form utvendig,så trenger ikke dette gjelde innvendig.
    Som det blir sagt så finnes det ferdig slisset mdf å få kjøpt.
    Meget enkelt å kutte/lime/bruke.
    En kan jo også bøye plywood (finer) og lime dette fast på slisset mdf (laminering)
    Mvh Jan I

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •