Lakkering av kasse (f.eks Klipsch RF-35)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Hr kotelett sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lakkering av kasse (f.eks Klipsch RF-35)

Nærmer meg nå et muligens kjøp av klipsch rf35, men har egentlig ikke lyst på svarte kasser, og den kirsebærfargen syns jeg er for lys, liker den rf5 og rf7 har men har ikke råd til å gå opp til de.

Sitter her med noen dali3003 kirsebær som jeg liker fargen på veldig godt

Er det mulig å lakkere den lyse kirsebær kassen til rf35 til å få en mørkere kirsebær ala dali3003/rf5 og rf7? Vil lakken holde seg på den allerede lakkerte kassen? kan vel eventuelt slipe kassen pittelitt ned.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk innom nærmeste fargehandel, der kan de gi tips til grunning. Det burde ikke være noe problem siden du får grunning for det aller meste.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunning er neppe bra hvis du vil bevare trestrukturen. Litt nedmatting med fint slipepapir er ofte veien å gå for å få ny farge til å feste på lakk. Jeg tror du skal kunne få en slik kasse mørkere ved å påføre en møbellakk med litt pigment i (blir en slags lakkbeis). Ulempen er at det fort kan bli skjoldete ved ujevn påføring, så det gjelder å stryke tynt og jevnt på. Det kan også være vanskelig å forutsi hvordan resultatet vil se ut, så man bør forsøke på et sted hvor det ikke syns så godt først (underside/bakside)?

Du får sikkert god hjelp hos fargehandleren også. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Er det ekte kirsebærfiner på disse kassene? I såfall vil de kanskje forandre farge til en mørkere nyanse etterhvert. Dette er avhengig av overflatebehandlingen. Endel lakk hindrer treet i å bli mørkere.

Våre møbler har ihvertfall blitt mye mørkere etterhvert, men de er jo også oljet og ikke lakket.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få mørkere med beis må du pusse vekk all lakk som er på høytaleren. Om ikke får du flekker som er lik den gamle fargen. Beste hadde vert å få en lakk med litt mørkfarge i slikat du slipper å pusse ned alt, de er tidskrevende og de kan være vanskelig å se om all den gamle lakken er borte.

Mvh

Kjetil

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm virker litt usikkert dette her om jeg får det bra til, litt kjipt å sitte igjen med 1 stk kasse som ble støgg.

Skulle gjerne hatt noe og øvd meg på, sånn laminat gulv ala alloc og sånt, er det samme overflate som kassene er av? isåfall kunne jeg jo testet meg på et par sånne før jeg la igang med kassen,

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig så hadde jeg vært skeptisk av flere grunner til dette prosjektet.

Grunner:

- Mulighet for at det ikke blir heelt bra
    - 2. håndsverdien av høyttalerne svekkes ved DIY lakkering (vanskelig å finne tilsvarende surrerundt høytt. etc. )
    - Er du sikker på at det er ekte tre i høytt. og ikke laminat?

Jeg hadde nok valgt den lyse varianten eller lett litt videre på andre høyttalermerker (hvis design har for mye å si...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det for ille, kan du jo alltids levere den inn til lakkering, og lakke den sort metallic eller noe sånt...

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Grunning er neppe bra hvis du vil bevare trestrukturen.
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    - Er du sikker på at det er ekte tre i høytt. og ikke laminat?
    Høyttalerne har såvidt jeg vet laminat, og da er det vel ikke noe trestruktur å bevare? Det var derfor jeg foreslo å grunne de før event. lakkering...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle alternativer dere kommer opp med, men ser som sagt ut til at det kan bli mye jobb og sluttresultatet kan bli ganske føkkt.

Sånn finer greie da? Er det et godt alternativ? Da kan jeg jo og få resten av høytalerene i surround anlegget til å bli kirsebær, RS og RC 35 fåes kun i svart (og hvit RS).

Og med tanke på at det kan bli vanskelig å få solgt de i etterkant er ikke noe problem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •