Et forsøk på hifilyd og ikke minst hifibass i bil! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et forsøk på hifilyd og ikke minst hifibass i bil! :)

Inspirert av andre spennende DIY-historier her kom jeg til å tenke på prosjektet til meg og fatters i høst, og måtte bare skryte litt av det

Håper det er godkjent for DIY-forumet selvom det er i bil, og at noen synes det er artig med litt bilbygge også

Drivkraften bak prosjektet var at jeg hadde innbrudd i bilen og hadde bestemt meg for å ikke la det ta "motet fra meg", og ville lage et enda fetere ett.

Kort om målene til prosjektet:
    *Best mulig lyd i hele frekvensområdet innenfor budsjettets rammer
    *God, kontant og velspillende bass fremfor høy "romlebass"
    *Litt "showfaktor", da bilen av og til er å se på biltreff osv
    *Bagasjerommet skal fortsatt ha bagasjeplass

For å ta det siste først, alt av originalhøyttalere ble kastet ut, inn kom nye elementer fra MB Quart (som jeg hadde god erfaring med fra før), 2x6.5" i hattehylla, 6.5" i framdørene og 3/4" diskant i a-stolpene, alt i originale hull så alt så originalt ut. Frontspilleren ble en av de beste bilspillerne jeg har hørt, en Pioneer DEH-P77MP med Burr Brown DAC, her snakker vi hifi i bilen. Alt av signal- og høyttalerkabler ble selvfølgelig også trukket på nytt.

Så gjensto den største jobben, nemlig bagasjerommet. Pga kravet om plass trengte jeg små høyttalere, bagasjerommet var nemlig ikke så stort i utgangspunktet. Men jeg ville likevel ha god og kraftig bass. Resultatet ble to små, lukkede basskasser med en 8" i hver.

Dette høres ikke så mye ut, men for å likevel oppnå ønsket trykk falt valget på kraftige rockford fosgate 8" subber som var nesten lengre enn de var brede pga de kraftige magnetene. Jeg kan love at disse to kassene ikke står tilbake for noen 12" jeg har hørt. Resultatet ble over all forventning med en bassgjengivelse med høy grad av renhet og kontroll, helt atypisk for den typiske "romlete" bassgjengivelsen i store bilanlegg. I tillegg snekret vi nytt, dobbelt bagasjegulv (reservehjulet ble kastet ut til fordel for naf-medlemsskap). Det nederste gulvet huser to forsterkere (en monoblokk til subbene og en firekanals til resten), kondensator og delefiltre.

Alt i alt et anlegg jeg ble kjempefornøyd med, som hvertfall etter min mening også ser ganske tøft ut, og jammen har jeg ikke litt bagasjeplass igjen også

Alt av design og beregning stod jeg for selv, hva gjelder selve utførelsen må jeg rette en stor takk til min kjære far som var til god hjelp når det ble litt mange tommeltotter hos meg. :lol:

Bilder i neste post.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Også noen bilder av resultatet

Disse bildene ble tatt dagen etter at alt for første gang var koblet sammen, så det er litt ledninger synlige her og der, og plexiglasset skal egentlig ha dobbelt lag, bare det underste er på her, så det ser litt ujevnt ut, skal på en plate på toppen så det kommer i flukt med selve gulvet. Men man ser da konseptet. Selve installasjonen utseendemessig er sikkert ikke kjempeimponerende for proffe bilbyggere, men jeg og fatters synes da det ble tålelig bra. Og det viktigste var uansett lyden, og DEN ble over all forventning!

Også et par bilder av selve bilen da, må vel høre med det?

--
    Thorbjørn

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, moro med bilstereo
    Og bilen var ikke verst den heller! Regner med du har gått til innkjøp av alarm nå?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hehe, moro med bilstereo
    Og bilen var ikke verst den heller! Regner med du har gått til innkjøp av alarm nå?
    Det kan du banne på!!
    --
    Thorbjørn

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett lite spm, hvis man stiller subene mot hverandre vil de ikke da utligne hverandre??

Uansett så er det veldig pent

Tror jeg hadde fjernet de synlige skiltene hadde jeg vært deg :wink:

Nok av folk som ikke vil la andres ting være i fred :evil:

Mvh

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis begge subbene er i fase...?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ett lite spm, hvis man stiller subene mot hverandre vil de ikke da utligne hverandre??

Uansett så er det veldig pent

Mvh
    Takk takk.

Jeg var veldig nervøs for akkurat dette, og var forberedt på å måtte sette de så de spilte bakover/forover, altså i lengderetningen til bilen, men det spiller så bra som bare det. Mulig at det faktum at frontene skråner slik at de begge spiller skrått oppover og ikke direkte mot hverandre hjelper på, ikke vet jeg.

EDIT: Skilter fjernet. Bilen er såpass sjelden i Norge at går noen inn for det finner de vel bilen åkkesom, men selve installasjonen er såpass spesialisert, og komponentene er ikke SÅ mye verdt, så såå utrolig interessant bør det ikke være. Ved forrige innbrudd var det nok tilfeldig ungdom eller dophuer som brøt seg inn i bilen, for det var ikke akkurat et sofisitikert innbrudd, bare skadene på selve bilen var vel på 35000, før man tok med det som var stjålet i regnestykket, og bilen stod på verksted i 3.5 uker og ventet på deler fra japan... :evil: Håper jeg slipper det igjen
    --
    Thorbjørn

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEI DU! hvordan er punch subben? tenkt å kjøpe en sånn

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott installasjon!
    Liker spesielt at dere har trukket subkassene i samme materiale som resten av bagasjerommet. Vil det si at dere trakk om hele bagasjerommet når dere først var i gang?
    En ting til: Er det fri passasje for luft mellom bagasjerommet og kupeen? Eller er det gjort kreative ting med hattehylle/seterygg for å få bassen til å strømme fritt og uhindret fra bagasjerommet og inn i kupeen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    HEI DU! hvordan er punch subben? tenkt å kjøpe en sånn
    Som beskrevet i første post fungerer den veldig bra. Jeg har den i lukket kasse, så hvordan den oppfører seg i bassrefleks er jeg usikker på. Jeg vil også tippe at det krever endel forsterker å kontrollere de. jeg bruker en 1x300W rockford fosgateforsterker til 2 stk 8" P2 (altså fra den miderste serien).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    En flott installasjon!
    Liker spesielt at dere har trukket subkassene i samme materiale som resten av bagasjerommet. Vil det si at dere trakk om hele bagasjerommet når dere først var i gang?
    En ting til: Er det fri passasje for luft mellom bagasjerommet og kupeen? Eller er det gjort kreative ting med hattehylle/seterygg for å få bassen til å strømme fritt og uhindret fra bagasjerommet og inn i kupeen?
    Mange takk Høyttalergulvet (samt det under plexiglasset) samt høyttalerne har vi trukket i samme materiale (for alle disse delene er nye), og jeg var så heldig å finne et stoff som var ganske likt det som var i bilen fra før, så vegger forøvrig er urørte.

Det er et lukket bagasjerom, men det det fungerer bra likevel. Noe av grunnen til dette er at "taket" i bagasjerommet i bakre del av bagasjerommet er perforert, så det kommer lyd opp via hattehyllen (selve hattehylleplata som ligger oppå metall"taket" til bagasjrommet er veldig tynn). Seteryggen i baksetet er nok heller ikke så veldig tykk, og bassfrekvensene er jo relativt gjennomtrengende

Jeg glemte å nevne at jeg har også gjort endel jobb med å isolere under bagasjeromsgulvet, på siden av bagasjerommet, og i "veggene" på hver side av baksetet, og selvfølgelig i framdørene hvor det sitter høyttalere.

Dette er en sportsbil hvor konstruktørene følte at vekt har vært et mer interessant tema enn isolasjon, så det var i utgangspunktet mangelvare. F.eks i hjulbuene bak var det i praksis ingen isolasjon, så når man kjørte i regnvær hørtes det ut som om det regnet i baksetet. Og mellom indre og ytre tak er det så lite isolasjon (ingen?) at hvis bilen står en liten stund med taklampen i kupeen på mens taket er vått, så blir det en tørr flekk på taket(på utsiden altså) over lampa
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •