Hvordan virker WinIsd og BassBox 6.0?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan virker WinIsd og BassBox 6.0?

Har nå fått tak i et par høytaler program. Blant annet WinIsd og BassBox 6.0. Har også prøvd meg frem med div ljudia element, men forstår ikke alle de der grafene og alt det der. Det kommer opp kassevolum, men hvordan vet jeg hvilken fasong jeg skal bruke på høytaleren, bassporter og alt sånn. Noen som kan ta en kjapp gjennomgang av WinIsd eller bassbox 6.0?

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: Hvordan virker WinIsd og BassBox 6.0?

Sitat Opprinnelig postet av Evoz
    Har nå fått tak i et par høytaler program. Blant annet WinIsd og BassBox 6.0. Har også prøvd meg frem med div ljudia element, men forstår ikke alle de der grafene og alt det der. Det kommer opp kassevolum, men hvordan vet jeg hvilken fasong jeg skal bruke på høytaleren, bassporter og alt sånn. Noen som kan ta en kjapp gjennomgang av WinIsd eller bassbox 6.0?
    Jeg har nettopp begynt å bruke winISD selv, og har fått endel hjelp av feks roffe her på forumet.

I tråden min (her) kan du se litt hva han har skrevet til meg!

Ellers har han (med fler) kommet med gode tips i den samme tråden om hva du bør lese hvis du er i startgropen for høytaler bygging, se bare her:

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Anbefaler deg å laste ned et simuleringsprogram du kan lære av å eksperimentere med.
    Dette bruker jeg hele tiden når jeg skal gjøre grovsimuleringer, og det inneholder greie hjelpefiler for å lære om basisting:
    WinISD (link hjemmeside).
    For å fullføre et godt prosjekt behøver du nok noe mer avansert som kan måle elementer og simulere delefiltre også, men WinISD er en god start og har en temmelig lav brukerterskel sammenlignet med de mer avanserte programmene.

Denne siden gir oversikt over ulike måter å avstemme bassen på (ikke la deg skremme av at siden tilsynelatende omhandler subwoofere, teorien er akkurat den samme for dypbassen i enhver høyttaler):
    http://www.diysubwoofers.org/
    For deg er vel denne siden mest interessant, siden den omhandler bassrefleksavstemming:
    http://www.diysubwoofers.org/prt/
    Vi snakker også mye om T/S-parametre, eller Thiele/Small-parametre. Dette er grunnlaget for å simulere bassavstemminger i bl.a. dataprogrammer. Her er en side som greit forklarer hva disse betyr:
    http://www.diysubwoofers.org/define.htm#tsparam

Ta deg et par timer for å titte på dette, så kan vi ta mer konkrete spørsmål etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •