PWM-forsterkere og lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer T2000 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PWM-forsterkere og lydkvalitet

Hei.

Som leser av AV-forum i lang tid finner jeg ofte interessante tråder, og endelig har jeg "tatt meg tid" til å registrere meg og skrive mitt første innlegg.

Planlegger for tiden bygging av effektforsterker til min hjemmekino, og synes diskusjoner rundt PWM-forsterkere er veldig interessante.

Trenger pr idag mer effekt/strøm for å drive hovedhøyttalerne mine som er Infinity Kappa 8.1, og min Sony receiver gir ikke nok til at jeg synes jeg har akseptabel lydkvalitet, spesielt blir Sony'en for strømsvak slik at bassen blir skikkelig slapp og mangler den kontrollen jeg ønsker. Har tidligere hatt litt av hvert av effektforsterkere som har tatt den jobben (også selvbygg), men har dessverre kvittet meg med disse...

Hadde selv nesten bestemt meg for å bygge meg en forsterker basert på PWM-moduler og synes ZAPpulse sine løsninger ser spennende ut, og kostnadene er ikke noe å si på. Synes PWM-forsterkerne ser ut til å gi mye for pengene og har hørt mye lovord om kvalitetene.

Samtidig ser jeg jo at det er flere tilbydere, f.eks. ICE-Power og Hypex.
    I tidligere tråd har jeg sett at ICE-Power ikke skal være tilgjengelig for privatkunder, men jeg kjenner til et firma i Danmark som skal klare å levere disse

Det jeg hovedsaklig lurer på når det gjelder de ulike modulene fra ZAPpulse, ICE-Power og Hypex er lydkvalitet; er det noen her som har erfaringer fra de ulike fabrikatene?
    Postive og negative sider om de ulike fabrikatene? Synes selv ZAPpulse og ICE-Power ser mest interessante ut.
    Har hørt at ZAPpulse sliter med at utgangen kan ryke hvis det ikke er noen belastning når de slås på, stemmer dette?
    Erfaringer med konvensjonell PSU kontra Switch Mode?
    Andre hensyn å ta?

Prismessig er det jo ikke store forskjellene mellom ulike fabrikater, og byggemessig ser det jo veldig greit ut.
    Personlig synes jeg de største utfordringene med dette er å lage noen kabinetter som ser bra ut, da det ser ut som det stort sett er strømforsyning som mangler og resten er plug'n'play.

Håper på snarlige og konstruktive svar.

Med vennlig hilsen
    Terje

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICE-Power modulene får mye skryt, spesielt 250A og 250ASP utgavene. HVis du er ute etter kraft, er vell ICE 1000ASP det beste du kan få.
    Det fine ved ASP modulene er at de har innebygd strømforsyning. Da slipper du å plages med det.

Her er en som har bygd en effektforsterker med 1000ASP modulene fra B&O: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34008

Velkommen til forumet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ICEPower-moduler er ikke tilgjengelige for DIY, kun til profesjonell produksjon. Det er et forretningsvalg fra B&O, og i den grad disse modulene dukker opp i selvbyggprosjekter, så dreier det seg sikkert om noen som kjenner noen som jobber hos en produsent, og dermed bryter avtalebestemmelsene mellom B&O og nevnte produsenter.

Men det er ingen grunn til å fortvile. Tror det er flere selvbyggmoduler både fra Hypex, LCAudio m.fl. som kan gi glimrende klasse D for selvbyggerne. Til nå er det (så vidt meg bekjent) ikke gjort noen sammenligningstest mellom DIY-moduler og B&Os ICEpower-moduler.
    Det kunne vært interessant med henblikk på hva som er oppnåelig av lydkvalitet for selvbyggere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å sjekke litt rundt på andre forum for sammenligning av ulike PWM-sluttrinn, og her er noen foreløpige tråder jeg synes er av interesse:

Denne tråden (http://www.hififorum.nu/forum/topic....rms=,ice-power) sammenligner ICE-power 500A, Hypex UcD180 och Tripath TA3020.

DIY ICE-Power kontra Krell (http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/icekrell1.htm).
    Morsomt å se konklusjonen, og at eieren av Krell har byttet dette ut til fordel for norske Embla basert på ICE-Power moduler.

Etter jeg startet å se litt på ulike alternativer rundt ulike DYI PWM-forsterkere ser jeg at det er flere muligheter enn jeg var klar over, og jeg vil ikke stresse med valget av moduler til mitt prosjekt.

Kan også se ut som viktigheten av en skikkelig PSU er en nøkkel til å få maksimalt ut av PWM-forsterkerne. Enkelte tråder kan tyde på at konvensjonelle strømforsyninger er bedre enn switchmode, men har ikke sett noen absolutte konklusjoner her.

Kommer med mer info etterhvert som jeg finner mer av interesse, og når jeg kommer så langt at jeg setter igang regner jeg med at byggebilder er på sin plass.

Mvh
    Terje

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget Zappulse forsterkere fra Versjon 1.1 til den siste som jeg jobber med nå v. 2.2 SE. Du kan få veldig mye igjen for pengene med Zappulse. Men som nevnt strømforsyningen er hele nøkkelen til å få god lyd. Stor trafo (800VA+++), raske likerettere (schotky), gode kondensatorer (Elna, Simens) og bra internkabling er oppskriften på god Zappulse lyd.

Mvh

Roy-E

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som allerede er "opplært", hadde dere giddet å legge med noen linker til f.eks en howto som forklarer gangen i et PWM bygge? Evt skrive en egen da det hadde vært morsomt å se hva dere tenker/gjør og hvorfor under konstruksjon.

Evt fallgruver etc...

Interessant lesning.

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PWM enheter

Om man kjøper en pwm forsterker med psu trafo.
    http://www.cadaudio.dk/pwmprisliste04.htm
    Trenger man da mer enn tilkoblingene utenom ?
    eller må man koble til duppeditter og duppedotter for at det skal låte bra ??
    Noen som vet / har prøvd ?
    De selger også ICEPower moduler !!!!!!
    Kan jo bli en rimelig heftig bass med 3000Watt / 4ohm effekt og en grom 15" !!!! Og det koster kun 3400.- for effekt trinn og trafo.(2*1000W eff trinn, og 800VA trafo)
    Det kommer dessverre litt porto og 25% moms i tillegg på prisen...så ca. 4500.-

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på denne siden, og utfra all informasjonen der er nok ikke strømforsyningen med trafo komplette. Man kommer til å trenge en del "duppeditter" i tillegg til trafoe; likerettere, kondensatorer mm.

Enkleste og raskeste måte å sette sammen en komplett forsterker med deler fra Cadaudio er å kjøpe en av switch mode PSU'ene. Disse strømforsyningene kan se ut som de er relativt dyre, men skal man ha delene som skal til for å sette sammen en konvensjonell PSU med trafo og skal bruke litt kvalitetskomponenter vil man nok raskt passere pris på switch mode.

Det store spørsmåler er jo hvilken PSU som vil være den beste, switch mode eller med trafo?
    En del DIY-forum på nett ser ut til å foretrekke konvensjonelle varianter, men problemet kan nok være at det er få DIY switch mode strømforsyninger tilgjengelige som er tilpasset audiobruk, spesielt for å drive forsterkere med litt effekt. Cadaudio's forsyninger er hvertfall spesielt tilpasset PWM-modulene, så muligens vil disse være et bra valg? Noen erfaringer her med moduler fra Cadaudio?

Mvh
    Terje

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cad audio anbefalte selv "vanlig" trafo pga. lydkvaliteten.Men en slipper nok både billigere unna og med mye mindre arbeid med pwm trafo da. For min del er dette aktuelt i en sub, og da tror jeg ikke det blir noen særlig lydmessig forskjell.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt Vs trafo

T0104S modul + SMPS800 + kasse 2 x 1000W, 3000W mono 4380,-

Blir dette totalt feil dimensjonering.Regner med at skal man ha 2000Watt ut(2*1000)
    så må det minst 2000 watt inn også!!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo sikkert ikke RMS det er snakk om. Det er sikkert hvor mye de klarer å levere peak. RMS er jo et worst case scenario og musikk er jo sjelden RMA ,men jo lenge ned man kommer jo mer strøm krever det jo.

Har selv hatt litt lyst til å bygge en slik siden det ikke er slowstart på PA forsterkeren min. (Må ha en ledning liggende ifra kjøkkenet siden 13B sikringen på dette rommet ikke er kraftig nok)

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Dere som allerede er "opplært", hadde dere giddet å legge med noen linker til f.eks en howto som forklarer gangen i et PWM bygge? Evt skrive en egen da det hadde vært morsomt å se hva dere tenker/gjør og hvorfor under konstruksjon.

Evt fallgruver etc...

Interessant lesning.
    Tja, men hva er det du vil vite, how to what? Er ikke en skisse som denne ganske selv-forklarende?
    Fallgruver er selvsagt feed thru eller at utganger ikke slår av fort nok, da vil jo forsyningen kortsluttes ett øyeblikk.
    Her vil flere forveksle det tradisjonelle strømspeil i differensialtrinnet som en bistabil multivibrator, og på en måte er det det. Alikevell var den nødvendig for å klare av med selvstarten.

Neivell, det handler om ett differensialtrinn som feeder en H-bro i dette tilfellet. Så er det triggenivåer for to og to speilede AV/PÅ ledd som 2.orden lavpasfilterers med en smule feed-forward slik at man har kontroll på switchingen og på sløyfens hastighet.
    Omtrent like mange komponenter som man finner i alminnelige forsterkere. En liten enkel sak mao.

snart er det hipp hipp

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ronny D

Har nå sett på tegningen og lest ca 7 ggr. men joda dette er gresk. Har litt elektronikk peiling men det er begrenset hva som ikke er gått i glemmeboka.Er dette en komplett diy effektforsterker ?
    Er det mulig å bygge en subforsterker på min 4*500 Watt 4 ohm. til under 10 lapper ?Skal drive to stk dobbelspola TC9 15"ere.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett ? hva mener du innganger buffere strømforsyning, (trafo) etc beskyttelse...... nei, dette er en prinsippskisse som simulerer fint, that's it. Det var vel hvordan det fungerte du spurte om. Inngangen består av ett differensialtrinn, som sender signalet direkte til ett H-switchet utgangstrinn men etterfiltrering. Ang moduleringen finnes flere typer, hær er det en selvsvingende krets uten krystaller eller modulatorer etc som NOEN luringer TROR er nødvendig B&O etc slik er det bare ikke. Her er det selvsagt tilbakekopling etter utgangs-spolen, det er det ikke i f.eks za..ettellerannet billigvariant. En real PWM forsterker er free running og ikke krystallstyrt :x

Fatter ikke hva du skal med all denne effekten noen få volt ut så har du max utslag på basserne.
    Egentlig er det bare snakk om å dimensjonere utgangen med rette switch-mosfets. Hva regner DU som den strøm som skal gå ut fra forsterkeren ved 500W (spiss-strøm?)
    10A skulle bli omtrent 400W, og større utganger finnes det masser av... 30A eller så er tilgjengelig uten gedigne anstrengelser dersom man bytter utgangene.
    Prøv med ett 12v bilbatteri og se om du får tilstrekkelig utslag. 8)
    SPISS EFFEKT (12)^2 / 4 ~ 144 /4~ I OVERKANT av 30watt spiss. Men selvsagt velger man elementer med samme følsomhet som kumlokk ja, da har man altså en utfordring eller flere.

Personlig syns jeg denne effektdebatten er helt på trynet, spiss reverserende bærplukkereffekt med fullmåne i fritt fall og medvind. BARE TULL ! vurder faktiske utslag. Har du f.eks tilstrekkelif størrelse på de andre elementene slik at dem har utslag/areal dvs displacement tilstrekkelig uten at disse går utenfor sitt lineære område etc.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Saftige subber

De skal drive disse maksimalt.
    http://www.soundsplinter.com/rlp_pre...subwoofer.html
    altså 2 stk 15"ere
    Bruker nå en NAD 218, men det blir litt grumsete.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grums har ikke med effekt å gjøre. Har selv mindre gode erfaringer mtp Nad 214/216 i bunnen, dem er ikke tydelig veldefinerte. Har fått bedre resultat på 12" TC-sound med Modda Arcam, eller 1080 Rotell (modda), eller DIY amp.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    modda? mer kondiser?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    modda? mer kondiser?
    Stillere strømgenerator for differensialtrinnet, Nye transistorer for diff trinn. Nye utganger. Oppsplitting av forsyning i flere deler, med egen lyttbank ++ for inngang og driver slik at disse ikke påvirkes av utgang. Endret tempkompensering siden nye utganger er annerledes. Og til sist mere noe mere lytter etter at den er splittet med egne likerettere og lytter for hver kanal. DC rolloff endret, feedbacknettverket har senket resistans, dc rolloff endret. Inngangstrinnets lille "klatretrinn" er fjernet ( hva tenkte konstruktøren på med å la 1Khz være høyere i nivå enn bunnen ? ) en liten modifikasjon siden det orginale print er beholt :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •