Kul maling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Kul maling?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kul maling?

Male/lakke DIY-høyttalere er jo moro, fordi det blir så fint etter å ha levd lenge med kasser i MDF med limflekker og skruehull. Men hvis man skal gjøre noe spesielt ut av det, så kunne man jo forsøkt å finne noe mer enn ren ensfarvet veggmaling.

Biltema has jo metallic-lakk og krakkeleringslakk på sprayboks.

Jeg kunne personlig tenkt meg å malt slik at det ser ut som høyttaleren er hugget ut i granitt. Fant dette hos ljudia, men de virker litt dyre:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=

Noen andre alternativer som gir stein-overflate?

Annet?

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..hvorfor ikke trekke det med finér, eller laminat?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    Fordi det jeg liker avrundede hjørner, og da er finering ut.

Men det er uansett utenfor denne tråden. Trefinish finner du dekket andre steder. Jeg er ute etter maling. Vet at svenske Beckers har noen varianter, men de er litt krøkkete å få tak i i Norge (men jeg bor nær Sverige, så det er ikke så vanskelig, egentlig). Jeg ønsker bare å utvide malingshorisonten min litt mer. Få en større palett å velge fra, for å si det slik.

Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av tormod

Men det er uansett utenfor denne tråden. Trefinish finner du dekket andre steder. Jeg er ute etter maling. Vet at svenske Beckers har noen varianter, men de er litt krøkkete å få tak i i Norge (men jeg bor nær Sverige, så det er ikke så vanskelig, egentlig). Jeg ønsker bare å utvide malingshorisonten min litt mer. Få en større palett å velge fra, for å si det slik.
    hmm.. beklager at jeg ikke hold meg til tråden, har bare vært å sett på laminat i dag til noen døre jeg skal trekke om, her var det mye "snack" -ikke bare i "trestil" med i lakkert, stål osv.

-men som du sier, hardt avrundete hjørner så kan nok dette bli vanskelig.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kul maling?

Male/lakke DIY-høyttalere er jo moro, fordi det blir så fint etter å ha levd lenge med kasser i MDF med limflekker og skruehull. Men hvis man skal gjøre noe spesielt ut av det, så kunne man jo forsøkt å finne noe mer enn ren ensfarvet veggmaling.

Biltema has jo metallic-lakk og krakkeleringslakk på sprayboks.

Jeg kunne personlig tenkt meg å malt slik at det ser ut som høyttaleren er hugget ut i granitt. Fant dette hos ljudia, men de virker litt dyre:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=

Noen andre alternativer som gir stein-overflate?

Annet?
    Jeg kjøpte sølv metallic-lakk fra biltema en gang, og må bare si at den var dårlig. Faren min hadde noe lakk stående engang, den var sikkert over 15år gammel, men med den lakken fikk jeg et nermest perfekt resultat på det jeg lakkerte. Og den var gammel! Men biltema lakken var ny, billig og mye dårligere. Man merker stor forskjell på "billig" lakk og skikkelig lakk. Det er iallefall det jeg har erfart av det lille jeg har lakert i livet mitt.

Konklusjon? Vel jeg ville ikke tatt det som et direkte dårlig tegn at ljudia lakken er litt dyr, forhåpentligvis får man det man betaler for.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hvis en er lykkelig eier av en håndoverfres med de rette freseprofilene... (Merk: Håndoverfres er et verktøy som trenger stødige hender og litt øvelse. Det har vært noen 'oooops' kommentarer og opplevelser som følge av min utforskertrang... ;-) )

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lakkerte en badevekt!! en gang med sølv metalikk lakk fra biltema.
    Den har holdt god stand og er blank og fin. Skal du spraylakkere må du ha skikkelig bra grunnarbeid og en grunningslakk for den type lakk du skal brukke. Er det finish til BEL?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, ja, det er litt forskjellige høyttalere basert på det som kommer ut av BEL-prosjektet.

I kjelleren som skal bli hjemmekino, og som er utgangspunkt for BEL-caset, så skal høyttalerne være en eller annen sort eller mørk grå finish, helst uten for mye gjenskinn, så pianolakk er ut, for å si det slik. Men en litt halvblank metallicfinish er ikke helt ut, men en mattgrå struktur kunne kanskje vært noe, det også. Foreløpig vil de grunnes mattgrå (maling er kjøpt).

I tillegg er det et par høyttalere til stua. Disse håper jeg å få i en slags mellomgrå finish med en struktur, med treplater på sidene, litt ala Usher og JMLab. Det er her jeg har en tanke om at grå granitt, grått frontstoff (barnekompatible) og lyse, lakkerte trepaneler vil stå i stil med planlagt utvikling av møblementet i stua, som heller mot bjørk, lønn og lignende utseender.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en mørkegrå metalikklakk som sluttlakkeres med en matt transparent spraylakk til de i hjemmekinoen? Jeg tror også at at en lysegrå farge kan passe veldig bra når det skal kombineres med lyst treverk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Hva med en mørkegrå metalikklakk som sluttlakkeres med en matt transparent spraylakk til de i hjemmekinoen? Jeg tror også at at en lysegrå farge kan passe veldig bra når det skal kombineres med lyst treverk.
    Jeg har tenkt samme tanken. Vi har en slikematt klarlakk på parketten i en av etasjene, og jeg liker måten strukturen og fargene slipper gjennom, samtidig som overflaten ikke er spesielt reflekterende. Tror den overflaten er rullet på med fin skumplastrulle, noe som også kan være en mulighet. Men er usikker på om denne overflaten (metallic + klarlakk) tross mørk farge og matt klarlakk kan komme til å reflektere for mye lys...

Godt at flere tenker samme tanke når det gjelder kombinasjoner av ulike overflater. Det gir jo mer trygghet på at det kan bli bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Bygde for tre-fire år siden et par høytalere som jeg kledde inn i alm. På de lagde jeg fronter med et slags koksgrått tøy limt på en finerplate. Elementene ligger innfelt i tøyfronten. Kanskje ikke lett å forstå hva jeg mener... ble ganske fint det også, skulle egentlig ha dem i kjellerstua, men de ble beordret opp i stua. Det er m.a.o nødvendig å avpasse WAF nøye.... sto plutselig uten høytalere i kjellerstua.

Prinsippet var å lime på treverk på siden av kassene og så frese inn plass til heltre lister i hjørnene. Disse listene kan da stikke litt ut på fronten slik at det blir plass til tøy og finerplate der. Dette er forøvrig ikke vanskelig å få til dersom du vil ha runde hjørner og finering, men du må ha tilgang til en god gjeringsag og velge et treslag der du kan få kjøpt ferdige lister. Da synes også litt treverk forfra..

Jeg liker best den silkematte finishen du beskriver på gulvet ditt. Derfor har jeg bare smurt mine høytalere inn med vaselinolje. Billig og grei er den og nesten uten lukt.

On topic:
    Så engang et gulv som ble behandlet på denne måten: Først smurte de på lim, så strødde de utover små malings flak av varierende farger. Når limet var tørt ble de delene av malingsflakene som ikke satt fast i limet feid bort med en børste. Deretter var det bare å gå igang med klarlakk. Dette kunne gi nok gi en slags illusjon av granitt vil jeg tro. Ble ihvertfall ganske fint på gulvet.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først smurte de på lim, så strødde de utover små malings flak av varierende farger. Når limet var tørt ble de delene av malingsflakene som ikke satt fast i limet feid bort med en børste. Deretter var det bare å gå igang med klarlakk.

Jeg tenkte på det samme. Dette var vel litt inn på badegulv en gang på 80-tallet, og noen slo også til med gullglitter før de helte over lakk :!: :!:
    Men "Less is more"...
    Jeg tror ikke jeg ville prøvd og få noe som ikker er granitt til og se ut som granitt. Det kan fort se "litt billig" ut, men det er nå min smak da. Når det gjelder lakkeringen av treverket ville jeg ha gått for en vannbasert lakk. Da unngår du at treverket gulner, men den tørker litt fort. Det kan være lurt og tynne lakken litt og legge flere strøk (5-8 strøk) med lett matslipping imellom hvert strøk (180 pappir). Da får du en veldig jevn overflate.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Jeg tror ikke jeg ville prøvd og få noe som ikker er granitt til og se ut som granitt. Det kan fort se "litt billig" ut, men det er nå min smak da.
    Så lenge ting sprayes/sprøytes på, er det nesten utrolig hva man kan få til.
    Det er mye som ikke er det det ser ut som, så jeg er ikke så veldig redd for akkurat det at det skal se billig ut hvis det er gjort riktig.

Takk for lakkeringstipsene! Hvor mye tynner man eventuelt? Hadde egentlig tenkt å rulle/spraye jeg...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladfinèr kan jo brukes og når det er avrundede gjørner, dette viste jo Thror til deg i en annen tråd.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    30% tror jeg er passe. Det er ihvertfall det jeg gjør på trebåten min(men da er det selvsagt ikke vannbasert lakk), og da kan du speile deg i lakken hvist du pusser sånn som jeg skrev i sted. Påenget med og tynne ut er at du får lengere tørketid og dermed bedre utflytning av lakken(støvtørr på en halvtime uten tynning). Tror det beste er og tynne ut når du skal sprøyte også.
    En ting jeg glemte og skrive i sted var at det er viktig og tørke av med en fuktig svamp etter at du har slippt. Støvkornene som ligger igjen vil bli forhøyninger i overflaten som blir større for hvert strøk(såfremst du ikke sliper da...)
    Håper du legger ut bilder av resultatet når den tid kommer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Bladfinèr kan jo brukes og når det er avrundede gjørner, dette viste jo Thror til deg i en annen tråd.
    Ja, men da var de avrundet bare en vei. Skal man ha alle kanter avrundet blir det verre.
    Men det er ikke slik at jeg tar valget å male/lakke fordi jeg ikke KAN finere. Jeg tar det valget fordi jeg har sett noen svært vellykkede lakkeringsresultater etter at jeg diskuterte dette med Thror. Misforstå meg rett: Finer blir svært bra. Jeg har bare lyst på et annet utseende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •