trenger hjelp til å se om høytaler kan gjennomføres..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 68
    Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger hjelp til å se om høytaler kan gjennomføres..

hei!

Som helt fersk, og uten noen kunskap som helst ønsker jeg en vurdering om mitt høyalerprosjekt kan gjennomføres.

-jeg har naturligvis begynt med det jeg KAN, nemmelig og tegne hva jeg har tankt til, med andre ord, jeg har bestemt meg for utsende på saken uten at jeg har tenkt på hva som finnes av elemnter der ute og hva disse må kreve. :roll: :lol:

Dette er hva jeg har tenkt:

*Utsende som på vedlagt tegning
    *strørrelse ikke bestemt, men ønsker ikke noe "monster"
    *lavt budsjett på elemter, mulighet for å oppgradere senere
    *19mm mdf, for buede profiler "lag på lag" med tynn mdf = tot ca 19mm
    *for "rør" til mellomtone og diskant vurderes PVC.
    *alt klees i bjørk eller valnøtt knivskåren kryssfiner.
    *stag mellom topp og bunn i stål, børstetrustfritt eller krom

OK folkens, det var MINE tanker, hva tror dere?

trenger tips på alt her.. muligheter, problemer med design, elemter osv osv

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg ser knalltøft ut. Jeg ser ikke noen umiddelbare problemer rent teknisk med konstrukjsonen annet enn kanskje 4 mindre kritiske.

1: Dersom du får en utstikkende kant rett under diskanten (oversiden av mellomtonerøret) må du dempe denne heftig.

2: Du får relativt lang avstand fra bass til mellomtone. Ved normalt bruk skulle det imidlertid være overkommelig.

3: Du vil kunne få problemer med det relativt høye basskabinettet. I og med at det er så smalt i toppen er det ikke sikkert elementet "ser" et konstant volum.

4: Det ser kanskje ut som om du kan få litt lite volum til basselementet. Jeg er ikke sikker på om du tenker 2 eller 1 element og om det er 8" du kikker på men.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å høre at du likte ideen, og desto morsommere å høre at du tror det lar seg gjennomføre..

-jeg har som sagt aldri laget noe slikt før (..aldri hatt tid, har jo søren meg pusset opp hus i flere år.. :? ) så var litt spent på om det kunne fungere..

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    1: Dersom du får en utstikkende kant rett under diskanten (oversiden av mellomtonerøret) må du dempe denne heftig.
    Er det en mulighet å rett å slett flytte diskanten lengte ut? -hvor stor klaring bør den ha (sånn ca. regner me at det varierer fra element til element)

2: Du får relativt lang avstand fra bass til mellomtone. Ved normalt bruk skulle det imidlertid være overkommelig.
    Da tar jeg sjansen på det..

3: Du vil kunne få problemer med det relativt høye basskabinettet. I og med at det er så smalt i toppen er det ikke sikkert elementet "ser" et konstant volum.
    -Er det bedre og "blende" av toppen? -har jo ikke snøring på hva som er "god" form på ei kasse.. -ser bare for meg at en helt firkantet må være dumt, lydbølgene må jo da bare bli kastet likt.. :?:

4: Det ser kanskje ut som om du kan få litt lite volum til basselementet. Jeg er ikke sikker på om du tenker 2 eller 1 element og om det er 8" du kikker på men.
    Hmmm.. ja volumet blir forholdsvis lite.. -er det enkelte elementer evt andre metoder for å løse dette problemet (utover selvfølgelig og øke volumet)

Jeg tenkte at ett mulig element oppsett var:

1 stk diskant (aner ikke hva hvordan og i det hele tatt :roll: )
    1 stk 5" evt 6,5" mellomtone
    1 stk 8" bass.

Høres dette fornuftig ut?? -for en som ikke har greie på det så virker det jo som om man dekker ett forholdsvis stort lydområde på denmåten (bortsett fra den dypeste bassen da..)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm.. skal få slengt i sammen en målriktig 3D modell av saken jeg, så kan det jo hende at det er letter og finne evt feil/mangler

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det ser meget flott ut!
    Synes bassport-designet ser litt rart ut. Man bør aldri ha innsnevringer i enden av bassportene. Den bør ha så konstant tverrsnitt som mulig, ingen skarpe kanter og avrundinger i hver ende.

Ellers synes jeg jo basskassen virker interessant. Hvis jeg skal forsøke meg på et overslag, så tipper jeg at det innvendige volumet er et sted i området 15-25 liter. Det er jo nesten så jeg vil foreslå Lyeco LW0008AR som vi forsøkte i BEL-prosjektet, men som vi har oppdaget, så er følsomheten på disse litt for lav for en effektiv passiv høyttaler. I så fall ville jeg gjort bassen aktiv, litt ala løsningene man finner i flere Audio Pro høyttalere, f.eks. Blue Diamond. Mulig du også må forlenge bassporten i vinkel i kassa eller legge den langs bakveggen i høyden og la den munne ut på baksiden for å få nok lengde.

Uansett så er det vel en liten stund til du begynner jakten på høyttalerelementer, eller hva?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med å tenke volum.

Dersom du skal ha en rimelig toppmontert diskant kan kanskje HiVi sin med hus være noe.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Synes bassport-designet ser litt rart ut. Man bør aldri ha innsnevringer i enden av bassportene. Den bør ha så konstant tverrsnitt som mulig, ingen skarpe kanter og avrundinger i hver ende.
    -ja der ser du hvor nOOb jeg er.. tenkte bare å ungå rette linjer jeg.. ops: :roll:

-så du sier "ingen skarpe kanter", vil det da være medre og bruke rør? -kunne jo enkelt trekke feks 2 stk 50mm rør med tja, 45 graders bend og heller vinkle dem litt..

Det er jo nesten så jeg vil foreslå Lyeco LW0008AR som vi forsøkte i BEL-prosjektet, men som vi har oppdaget, så er følsomheten på disse litt for lav for en effektiv passiv høyttaler. I så fall ville jeg gjort bassen aktiv, litt ala løsningene man finner i flere Audio Pro høyttalere, f.eks. Blue Diamond.
    Aktiv? hmmm.. ha en stor overbærenhet med meg nå, men betyr ikke aktiv at man har innebygget forsterker? ..huff.. av alle spørsmål jeg har spurt på nettet må nok dette være det jeg føler meg dummest for.. *ler*

-hvis det stemmer, hvorfor er dette bedre?

Mulig du også må forlenge bassporten i vinkel i kassa eller legge den langs bakveggen i høyden og la den munne ut på baksiden for å få nok lengde.
    du mener noe ala det dere bruker i BEL-prosjektet?
    -er det noe "fasit" over lengde på en slik port? -og har det noe praktisk (for lyden) om porten står i front eller bak?

Skal få slengt sammen en ny skisse i løpet av dagen jeg..
    -så skal vi se om jeg kanskje begynner å nærme meg noe..

Uansett så er det vel en liten stund til du begynner jakten på høyttalerelementer, eller hva?
    hmmm.. ja, er vel det, må jo begynne å regne litt på saken for å finne folum osv.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Begynn med å tenke volum.
    -ja regner med at jeg egentlig har begynt litt i "feil ende" her.. -har jo ikke tenkt en tanke på verken volum eller noe slikt.. :shock: :roll: ops:

-Skal regne litt på hvor mye det blir jeg!
    Dersom du skal ha en rimelig toppmontert diskant kan kanskje HiVi sin med hus være noe.
    Takker for tips!
    -Flinke til å komme med tips til oss nybegynnere dere!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    én ting til.. -når man beregner volumet, trekker man da fra det som må gå med i bassport? :?:

her er en enkel 3D modell av kassen:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, når man beregner kassevolum, trekker man fra volumet som går med til bassporter og elementer. Det er ikke noe poeng å være supernøyaktig. Hvis man trekker fra bassporten og en ekstra liter for 8-toms bassen, så er man nær nok. I praksis er det vel få 8-tommere som trives spesielt godt i volumer under 20 liter, men det finnes jo noen triks. Man kan f.eks. bruke akustiske ventiler for å gi kassa en lavere Q, noe som i praksis kan simuleres ved å øke volumet noe (typisk med 50%-100%, men teorien her er litt vag).

Anbefaler deg å laste ned et simuleringsprogram du kan lære av å eksperimentere med.
    Dette bruker jeg hele tiden når jeg skal gjøre grovsimuleringer, og det inneholder greie hjelpefiler for å lære om basisting:
    WinISD (link hjemmeside).
    For å fullføre et godt prosjekt behøver du nok noe mer avansert som kan måle elementer og simulere delefiltre også, men WinISD er en god start og har en temmelig lav brukerterskel sammenlignet med de mer avanserte programmene.

Denne siden gir oversikt over ulike måter å avstemme bassen på (ikke la deg skremme av at siden tilsynelatende omhandler subwoofere, teorien er akkurat den samme for dypbassen i enhver høyttaler):
    http://www.diysubwoofers.org/
    For deg er vel denne siden mest interessant, siden den omhandler bassrefleksavstemming:
    http://www.diysubwoofers.org/prt/
    Vi snakker også mye om T/S-parametre, eller Thiele/Small-parametre. Dette er grunnlaget for å simulere bassavstemminger i bl.a. dataprogrammer. Her er en side som greit forklarer hva disse betyr:
    http://www.diysubwoofers.org/define.htm#tsparam

Ta deg et par timer for å titte på dette, så kan vi ta mer konkrete spørsmål etterhvert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående den Hi-Vi diskanten som anbefales, og som jeg også tror er midt i blinken for ditt design, så finner du god informasjon om den her (klikk på bildet):

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for linker og mye bra info!

Den diskanten er jo søren meg så og si samme formen som jeg laget på 3D modellen

-da var det bare å krype inn i tenke boksen.. :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    så du sier "ingen skarpe kanter", vil det da være medre og bruke rør? kunne jo enkelt trekke feks 2 stk 50mm rør med tja, 45 graders bend og heller vinkle dem litt..
    Du har mange muligheter. Rør er det mest vanlige, men skal man ha lange porter med stort tverrsnitt er det ofte bedre å gå for en såkalt hylleport, siden den utnytter hele bredden på kabinettet (slik du har tegnet på dine skisser). Det viktige er at luften kan strømme temmelig uhindret gjennom porten og med ikke alt for stor hastighet. Hastigheten senkes med større tverrsnitt, men man må da ha lenger port for samme avstemmingsfrekvens. Kunsten er å finne det rette kompromisset som passer i kabinettet og til trykket fra det gitte basselementet.

Aktiv? hmmm.. ha en stor overbærenhet med meg nå, men betyr ikke aktiv at man har innebygget forsterker? ..huff.. av alle spørsmål jeg har spurt på nettet må nok dette være det jeg føler meg dummest for.. *ler* Hvis det stemmer, hvorfor er dette bedre?
    Aktiv vil i teorien si aktiv deling, altså at man plasserer delefilteret FØR effektforsterkeren. Det vil også si at for elementer med aktiv deling kreves separat effektforsterker for det elementet. I praksis vil det (for tilfellet Blue Diamond) si en subwooferforsterker i bassen. Det er ikke alltid bedre. Fordelen er at man kan regulere volumet i bassen separat og avlaste effektforsterkerne i resten av anlegget. Spesielt med elementer med lav følsomhet er dette flott, siden man slipper å dempe mellomtone og diskant for at disse ikke skal spille kraftigere enn basselementet og dermed gi en total lavere følsomhet for høyttaleren. Ulempen kan blant annet være at det er vanskelig å få overgangen mellom bassen og mellomtonen lineær.

Jeg vil vel ikke si at dette er en avgjørelse du skal ta så tidlig i prosjektet. Dette kan man evt. titte nærmere på når du har funnet aktuelle elementer for høyttaleren.

du mener noe ala det dere bruker i BEL-prosjektet?
    -er det noe "fasit" over lengde på en slik port? -og har det noe praktisk (for lyden) om porten står i front eller bak?
    Dette finner du ut av gjennom datasimulering på aktuelle elementer.

Håper dette hjelper deg litt videre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -du har vært utrolig hjelpsom!

...en nybegynner som meg har så utrolig mange spørsmål, men med informative linker og annen info som vi får her er topp

Du vet, når man ikke har snøring i det hele tatt så er det jo ikke lett å vite hva man skal søke på heller! :roll:

Men nå er det tid for å begynne å studere og sette seg inn i all info.. :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal forsøke meg på et overslag, så tipper jeg at det innvendige volumet er et sted i området 15-25 liter.
    Si meg, har min barnelærdom sviktet meg helt??

ok:

Areal: L x B
    Kubik: L x B x H

1dm3=1liter.

Så vidt jeg kan skjønne gir dette meg en kasse på hele 42 liter!!! :?:

Her er hvordan jeg kom frem til det:

Areal=211564mm2 som gir 21,1564 dm2
    Dybde= 200mm som gir 2 dm

21,1564 x 2 = 42,3128 dm3 = 42,3128 liter

Noen som kan enten bekrefte at dette er riktig, eller bekrefte at min gamle lærer på ungdomskolen hadde helt rett, jeg ER helt noldus i matte.. :cry:

legger med ett bilde som forklarer hvordan jeg kom frem til tallene

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ganske bra, det regnestykket.
    Jeg trodde ikke at du skulle ha en indre bredde som var så stor som 20 cm. Med 19mm MDF gir det en ytre bredde på 23.8 cm.

Hvorfor trodde jeg at du skulle ha en smalere front? Jeg så på denne tegningen: http://avforum.no/forum/download.php?id=4712

Der ser jeg en front som er smalere enn mellomtoneenheten. Denne har du anslått til å være en 6.5" eller en 5", hvilket vil si at den øverste (mellomtone-) boksen anslås til en diameter på mellom 15 og 20 cm. Med smalere ytre mål på basskassen, anslo jeg den til å være omtrent 15 cm bred, med indre mål på ca. 11 cm... Altså ble mitt anslag omtrent halvparten av ditt.

Disse målene får du justere selv. Men jeg tror at med en ytre bredde på 23.8 cm, så mister du litt av den slanke elegansen i designet. Da ville jeg heller laget den litt dypere (bakover) nederst. Jeg tror ikke du heller ønsker at den nederste (bass-) boksen er bredere en den øverste (mellomtone-) boksen?

Tenk litt over hvor bred du ønsker at bassboksen skal være sett fra fronten. Anslå så et volum. Uansett så kommer du nok over 20 liter, og da skal det være mulig å finne en passende 8-tommer.

PS. Hvor mye har du tenkt å bruke på høyttalerelementer i dette prosjektet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ikke dette spm faller i usmak hos trådstarter tormod, men jeg bare lurte på hvilket program du har brukt til å tegne høytalerene ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Jeg håper ikke dette spm faller i usmak hos trådstarter tormod, men jeg bare lurte på hvilket program du har brukt til å tegne høytalerene ?
    hehe, nei bare hyggelig at jeg kan svare på noe jeg også

Jeg bruker Autodesk Building System 2005 (også kalt ABS). Det er jo egentlig ikke beregnet til dette bruket, men det er ikke noe probem å bruke det. (systemet er laget for å tegne hus, installsasjon (el og vvs)).

Lurte litt på om jeg skulle lage modellen (3D) i Autodesk Inventor, da dette er ett langt bedre program for visualisering, men syns ABS er enklest

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ganske bra, det regnestykket.
    Se det, da var ikke all barnelærdommen borte :wink:
    :wink:
    Jeg trodde ikke at du skulle ha en indre bredde som var så stor som 20 cm. Med 19mm MDF gir det en ytre bredde på 23.8 cm.

Hvorfor trodde jeg at du skulle ha en smalere front? Jeg så på denne tegningen: http://avforum.no/forum/download.php?id=4712

Der ser jeg en front som er smalere enn mellomtoneenheten. Denne har du anslått til å være en 6.5" eller en 5", hvilket vil si at den øverste (mellomtone-) boksen anslås til en diameter på mellom 15 og 20 cm. Med smalere ytre mål på basskassen, anslo jeg den til å være omtrent 15 cm bred, med indre mål på ca. 11 cm... Altså ble mitt anslag omtrent halvparten av ditt.
    Stemmer bra det! godt resonert og godt øyemål
    Jeg la fronten bredere da jeg skjønte på snicker-is at det kunne bli problemer med volumet..

Men som du sier så var det en slank høytaler som var tanken, og som jeg føler at bærer litt av designe. hadde egentlig på første utkast satt den helt ned til 100mm utvendig. MEn fant fort ut at dette nok ble for smalt.

Men da kan jeg jo lage den smalere igjen, ble faktisk ganske så overrasket over hvor mange liter den ble ops:

PS. Hvor mye har du tenkt å bruke på høyttalerelementer i dette prosjektet?
    Du det vet jeg ikke.. er ikke SÅ hifi man, jeg mener at jeg tror ikke jeg hører særlig stor forskjell mellom en høytaler til 50k kontra 100k.. er jo søren ikke sikkert at jeg greier å skille en på 10k fra den på 100k engang :roll:

Men vi får se, kan jo hende jeg lar meg overtale.. :lol:

ikke le nå, men liker faktik patos lyden ganske så bra, rett å slett for dem har litt "trøkk" i bassen selv ved lavere volum. -ikke missforstå, er ikke ute etter masse bass osv, men er noe med lyden i patos :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med erfaring fra BEL-prosjektet og testing av litt ulike høyttalere, så tror jeg kanskje en indre bredde på ca 14 cm vil være passe. Det vil gi ytre mål på ca 18 cm. Da vil du havne rundt 30 liter, en størrelse det finnes godt med 8-tommere som passer i.

Hvis du bruker en 6 1/2-tommer i mellomtonen vil du uansett behøve minst den bredden på mellomtonekammeret.

Jeg tror du vil få til den lyden du ønsker til en samlet pris på høyttalerelementer mellom 1800 og 3000 kroner. Regn med ytterligere 500-1000 kroner til delefiltre, og 1500-2000 for alt du trenger til kassene, så ender du fort på en delepris på mellom 3800-6000 for høyttalerne. Hvis du ønsker å gå for elementer ut over det vanlige for lyd opp mot high end-klassen, så er det ikke noe problem å få dem til å koste mer.

Så hvor bra blir det sammenlignet med kommersielle høyttalere? Det kommer an på tuning av delefiltre, demping, bassport etc. Med standardfiltre neppe bedre enn tilsvarende prisede kommersielle høyttalere. Med skikkelig tuning som høyttalere til opptil 4 ganger deleprisen. Uansett har man gleden av å ha laget noe skikkelig selv.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •