trenger hjelp til å se om høytaler kan gjennomføres.. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 68 av 68
    Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    1. Det estetiske. Dette skal jeg ikke si noe om her, men det teller sikkert en del på denne høyttaleren.
    Ja, må jo si at siden jeg jo ikke er så veldig inne i hifi så er det designet som er min hoved tanke. -så får jeg heller få hjelp av dere til å elementvalg og tuning

2. Baffeldiffraksjoner. Dette er kanter som kan føre til spesielt diskanten får ujevn frekvensgang og spredning. Kan være et problem hvis man trekker diskanten lenger bak.
    Finnes det ett sted som jeg kan finne ut hvor mye denne diskanten spres?
    Dette er jo avgjørende for hvordan utformingen av mellomtone røret skal gjøres når det kommer til nedsenking av diskant

3. Akustisk senter. Ideelt sett skal elementenes akustiske senter ved delefrekvensen vær like langt fra lytteren, noe som gjør at elementene spiller helt i fase. Det betyr ofte at diskanten ideelt sett bør trekkes litt tilbake i forhold til mellomtonen, siden dennes akustiske senter gjerne ligger litt lenger bak frontplata for en konisk mellomtone enn for en dome-diskant.
    Regner du da senter på høytaler membran, eller der regner man ut i fra bunn av membran slik som høytaleren er i upåvirket tilstand?

Poenget mitt er at med avrundingene på mellomtonekassa, så er diffraksjonen sannsynligvis ikke så farlig. Så dersom en estetisk vurdering gjør at det føles naturlig å trekke diskantelementet litt bakover, så tror jeg man trygt kan gjøre det, og det kan til og med bedre faselineariteten. Du har meda andre ord litt spillerom her, tormod.

Det er gode ting, er ikke så sikker på at jeg falt for den diskantløsningen jeg har her. -er vel derfor jeg jobber videre med andre ideer tenker jeg :roll: :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    3. Akustisk senter. Ideelt sett skal elementenes akustiske senter ved delefrekvensen vær like langt fra lytteren, noe som gjør at elementene spiller helt i fase. Det betyr ofte at diskanten ideelt sett bør trekkes litt tilbake i forhold til mellomtonen, siden dennes akustiske senter gjerne ligger litt lenger bak frontplata for en konisk mellomtone enn for en dome-diskant.
    Regner du da senter på høytaler membran, eller der regner man ut i fra bunn av membran slik som høytaleren er i upåvirket tilstand?
    Dette med akustisk senter er et komplisert tema. Her er en tråd om emnet: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7452
    Men hvis du legger merke til hvor mange høyttalere som IKKE forskyver elementene i forhold til hverandre, så skjønner du at dette er et emne for feinsmeckere og die hard High-endere. Poenget mitt er egentlig ikke å fortelle deg hva du skal gjøre, men at du faktisk har litt spillerom her.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...så skjønner du at dette er et emne for feinsmeckere og die hard High-endere. Poenget mitt er egentlig ikke å fortelle deg hva du skal gjøre, men at du faktisk har litt spillerom her.
    hehe, ja er noe med det. -men hvis det å trekke diskanten bakover kan gjøre designet bedre uten at det gjør ødelegger for lyden så kan jeg jo like godt prøve å finne den perfekte plassering :wink:

En annen ting, etter at jeg har simulert kassen i winISD så har jeg fått en lengde på bassporten.

-Den var langt kortere enn det jeg hadde forventet, noe som gjør at starten på den ligger veldig nære elementet. -vil det være bedre og trekke den rett oppe (se skisser, rød farge) og heller ta ut bassporten i bakvegg?

Har også begynt å tenke litt på innvendig avstivning. -vil noe ala det jeg har satt opp (gult) funger, og ikke mist være viktig? -bør hullene i disse platen ligge loddrett på gulvet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det skal være noe problem siden basselementet ikke trenger så mye plass til sidene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror ikke det skal være noe problem siden basselementet ikke trenger så mye plass til sidene.
    Flott!!

Da er de siste arbeidstegningen klare (bare diskant og delvis mellomtone igjen), men hva med avstivning?

Bør jeg bruke dette i denne kassen? innvendig mål er 142mm.

Liker å ha alle tingene på plass før jeg begynner, og tenkte jeg skulle kjøpe plater til helgen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    Da er de siste arbeidstegningen klare (bare diskant og delvis mellomtone igjen), men hva med avstivning?

Bør jeg bruke dette i denne kassen? innvendig mål er 142mm.
    ..beklager, er smertelig klar over at "bumping" ikke er pent, men siden jeg skal ned å kjøpe plater i morgen så lurte jeg på om det var noen som hadde noen tanker rundt det med innvendig avstivning...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne avstive litt. Tror ikke det er SÅ viktig høyt oppe i kassa, for der er platene så smale likevel, så det er kort avstand mellom sammenføyningene.

Jeg ville gått for porten i front, slik den første illustrasjonen din viser.(Der du spør om den munner ut for nær elementet). Så ville jeg laget avstivere som tilsvarer de nederste to gule strekene i den andre tegningen. Den nederste avstiveren forlenger du slik at den når bakveggen, og den bør da ikke være alt for nær den innvendige portmunningen. Jeg ville ikke laget en avstiver som er i kontakt med portmunningen og mellom portmunningen og elementet. Det er viktig at luften strømmer fritt fra baksiden av elementet til den innvendige portmunningen.

Lykke til! Det er en utfordrende kabinettkonstruksjon, så det blir spennende å følge løsningene dine. Husk å ta mange bilder av prosessen når du kommer i gang.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thanx roffe! ..atter engang reddet du meg

ja blir spennede det her, jobber fortsatt med 2-3skisser for toppen, så ting tar tid.

I tillegg har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal trekke den i, svart "piano lakk" er jo stilig, men er redd dem blir veldig dominerende i det lyse huset mitt :?

-så da spør det om det blir finer på meg, har sett på lønn, nøttetre, bjørk og flamme bjørk..

men har ligger å pendler mellom nøtt og flammebjørk

mener å huske jeg så DALI Euphonia i nøtt engang og det var en super sak..

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •