trenger hjelp til å se om høytaler kan gjennomføres.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 68
    Newcomer tormod sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    -ja , høres omtrent ut som jeg hadde regenet med det her -jeg så for meg at en element pris omtrent som di "dyreste" gale høytalerene i starten. -men jeg har en tendens til å "ta litt av" når jeg først begynner med noe (..kan jo være derfor jeg har brukt 3 år på å pusse opp huset ), jeg syns det er super gøy og lage noe selv, da gjerne helt fra grunn tegninger osv. -det er grunnen til at jeg begynte å tenke på å bygge meg ett sett med høytalere

-hvis kabinettet blir bra, så kan det nok hende at jeg legger i endel mer.. hehe

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et slikt prosjekt hadde det jo gått an å bruke et fulltoneelement i toppboksen sammen med et aktivt sidemontert basselement. Senere kan man jo utvide med superdiskant.

Frode

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si at det designet du hadde skissert var griselekkert. Skal bli gøy å se bilder av ferdig produkt. Åssen farge hadde du tenkt deg. Så for meg svart pianolakk med cromet stang jeg nå

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    I et slikt prosjekt hadde det jo gått an å bruke et fulltoneelement i toppboksen sammen med et aktivt sidemontert basselement. Senere kan man jo utvide med superdiskant.
    Sant nok, men spørs om jeg ikke bare skal koste på meg en "grei" diskant med det samme jeg holder på

-syns liksom at diskanten trekker designet betydelig opp.. hehe

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Må bare si at det designet du hadde skissert var griselekkert. Skal bli gøy å se bilder av ferdig produkt. Åssen farge hadde du tenkt deg. Så for meg svart pianolakk med cromet stang jeg nå
    takk for det! -værste var at det kom med én gang! Satt meg ned, tente litt på hva jeg ønsket og vips så var det der..

ang farge så vet jeg ikke enda, vurdere å trekke hele saken i bjørk, valnøtt eller or. -men lakk har vært vurdert ja!

Huset mitt består av lyse vegger, eike parkett på gulvet. -dessuten har jeg bjørkefiner på veggene i kjøkkenet, med kirsebær innredning. -Dette rommet ligger som åpen løsning ut mot stuen.

Dette gjorde at jeg ble litt redd for at veldig mørke høytalere bryter veldig med helhetsintrykket i resten av huset..

-men stanga blir i stål, enten børstet rustfritt eller krom

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere som har benyttet PVC rør som "kasser" noen gang?

for mellomtonekasse har jeg sett på 225mm rør med en veggdimensjon (tykkelse) på 10mm.

Det er klart at dette er langt mer lettvindt enn lage en slik rund kasse i MDF, men går det på bekostning av lyden?

...er nå litt lat også da :roll:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orishornet bruker PVC-rør som bakkammer. Det fungerer svært bra.

Frode

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Orishornet bruker PVC-rør som bakkammer. Det fungerer svært bra.

Frode
    WOW.. det var saker det!

-dette ser ut til å være langt mer hifi en jeg noen gang har drømt om, så er PVC bra nok der så holder det i lange baner for meg! :wink:

Ok, nå har jeg fått skissert en 3D modell, hvor alt er i riktige mål.
    Etter anbefaling av roffe har kassen fått ett yttermål på 18cm. -jeg satte derfor røret til mellomtonen til 225mm. -jeg syns i utgangspunktet at det er litt stort, men fant ingen andre rørdiametere som passet bedre i farten. Det finnes ett på 195mm, men syns at det røret skal være bredere en kassen (200mm hadde vært perfekt).

Håper dere bærer over med alle bildene jeg legger ut :roll: ops:

PS. Den "designet av" var mest for morro så ingen latter i krokene :P :lol:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har hatt en fabelaktig god ide her. Dette kan bli så bra. Råtøft. Hadde jeg skulle bygd den, så hadde jeg prøvd å få tak i høytalere med aluminiumsmembraner, og lakkert kassene med svart pianolakk, og 10 lag klarlakk . Råtøft.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ødelegge noe av moroa, men vil ikke plasseringen av et element midt på en sirkulær frontplate maksimere diffraksjonsproblemene ? Med mindre kantene blir heftig avrundet så tror jeg det vil bli noen rare pukler på frekvensresponsen til mellomtonen :?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Du har hatt en fabelaktig god ide her. Dette kan bli så bra. Råtøft. Hadde jeg skulle bygd den, så hadde jeg prøvd å få tak i høytalere med aluminiumsmembraner, og lakkert kassene med svart pianolakk, og 10 lag klarlakk . Råtøft.
    hehe, ja blir en spennende vinter det her, har jo aldri gjort noe slikt før så det er mange fallgruver å ramle i

-men det å lage ting for egenhånd er jo npe jeg har gjort så lenge jeg kan huske, så skal nok få til det her..

Men penger er jo altids ett lite problem så ting kan ta tid :roll:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Vil ikke ødelegge noe av moroa, men vil ikke plasseringen av et element midt på en sirkulær frontplate maksimere diffraksjonsproblemene ? Med mindre kantene blir heftig avrundet så tror jeg det vil bli noen rare pukler på frekvensresponsen til mellomtonen :?
    Hvi dette stemmer, noe jeg ikke kan noen ting om siden jeg er helt nybegynner på dette området, så er det vel en mulighet å ta formen fra bakkant på diskanten og føre dette over til fronten på mellomtonerøret.

Skal se om jeg får skissert litt på dette jeg!

-Men det hadde vært gøy om du kunne forklare litt nærmere om hva dette vil gjøre og hvorfor Man må jo lære litt også.. hehe

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden jeg har lest kokeboka (LDC), men der husker jeg at de testa forskjellige baffelformer. Problemet med en sirkulær frontplate og elementet i midten er at du får én stor diffraksjonseffekt ved bølgelengder lik baffelbredden (radien i dette tilfellet). Eller var det halve/doble bølgelengder? Husker ikke 100% og har ikke boka her akkurat nå, men det er verdt å sjekke.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ett raskt spørmål, når man regner volumet av en kasse trekker man da noe i fra for demping? (vatt, filt eller slikt)

-en annen ting, men bruker MDF fordi det er stivt, stabilt og dødt ikke sant? Har det noe for seg og feks bruke asfaltmatter limt på mdf'n eller lignende? ..hvis ikke dette da har nettopp den motsatte virkning da..?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tormod
    ett raskt spørmål, når man regner volumet av en kasse trekker man da noe i fra for demping? (vatt, filt eller slikt)
    Nei, hvis man skal gjøre noe slikt, så legger man paradoksalt til litt på volumet. Økt mengde dempematerialer senker nemlig Q i kassa noe. I praksis får dette bare betydning for lukkede kasser hvor man gjerne fyller hele kassa med dempemateriale. Bassreflekskasser dempes gjerne mindre (ofte bare på innsiden av veggene).
    -en annen ting, men bruker MDF fordi det er stivt, stabilt og dødt ikke sant? Har det noe for seg og feks bruke asfaltmatter limt på mdf'n eller lignende? ..hvis ikke dette da har nettopp den motsatte virkning da..?
    Tjah... Det gjør sikkert ikke noe galt, men det fjerner jo litt av det viktige volumet, selv om det kanskje er minimalt. Personlig tror jeg det koster mer enn det smaker, så lenge MDFen er tykk nok og man har brukt avstivninger på store flater. Ville heller satset på et sandpåfyllingskammer nederst i kassa hvis det er økt vekt man er ute etter.

Begge disse tingene er det mulig å tune ETTER at kassa er bygget, så jeg ville ikke tenkt så mye på mengden av dempemateriale og evt. bruk av asfaltmatter i designfasen, ihvertfall.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Begge disse tingene er det mulig å tune ETTER at kassa er bygget, så jeg ville ikke tenkt så mye på mengden av dempemateriale og evt. bruk av asfaltmatter i designfasen, ihvertfall.
    Hjertelig takk, nok engang så har du kommet med kjempehjelp til en nybegynner

-er snart så jeg burde sende en jule gave nå.. :lol:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke julegave. Bare post bilder av byggeprosessen her. Det liker vi!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bilder kommer garantert

..har bare litt listing igjen i huset, så får man begynne med kassene..

Men spørs om jeg må gjøre noe med den mellomtone kassa da.. (se post over) -så da er det vel tilbake til tegnebrettet..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør meg to betraktninger om mellomtonekassa. For det første tror jeg diffraksjonen vil være problematisk om det blir en baffelkant rundt elementet. Imidlertid tror jeg ikke det er særlig problematisk om røret er omtrent samme diameter som elementet. Det andre er at baffelstep vil gi en lsvært bratt avrulling, men den er ikke håpløst vanskelig å temme med et passivt filter. Med et aktivt ferdigfilter derimot er du nok dødsdømt med en sånn løsning.

Jeg ville gjort ett av to:
    Enten flytte mellomtonen ut av senter (mot diskanten) eller aller helst slengt på en frontplate på røret som er 38mm tykk (2x 19mm MDF eller noe) og rundet kantene slik at de går i en jevn bue fra elementet til de ender opp maks 45 grader fra å tangere selve røret. (hent gjerne inspirasjon fra Nautilusenes mellomtonekasser). Sistnevnte i kombinasjon med passivt filter kan bli en skikkelig vinner.

Som elementbestykning ville jeg valgt følgende (dette bør sees i sammenheng med at jeg opfatter prosjektet som et begynnerprosjekt):
    Diskant: Seas 27 TDC (røret må da være ca 12cm i diameter.)
    Mellomtone: Seas CA15 RLY. (Den er utmerket på alle måter, selv langt ned i bassen.)
    Bass: Seas L22RN4X/P. Det er en utmerket bass som gir gode resultater i den kassestørrelsen det er snakk om her. Det kommer også trolig en CA22RN4X på nyåret. Den vil gi litt lavere Q og kanskje litt strammere bass. Den vil da bli sort som CA15RLY.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller man kan hente inspirasjon fra Cabasse (link) (men å bygge sine egne koakselementer i kuleformet kasse er vel definitivt for viderekomne...) :shock:

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •