150W+ subamp - kobling og mest for pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

150W+ subamp - kobling og mest for pengene?

Jeg driver jo og sysler med BEL-prosjektene. Har i tillegg til toveis-Lyeco BEL også et par Lyeco 8-tommere liggende som jeg på grunn av den lave følsomheten ønsker å bygge to aktive subber av. Da vil man kunne fjerne litt av dempingen i delefilterne for toveis-høyttaleren. Nok om det.

Utfordringen min er:
    Jeg ønsker å bruke de to subbene BÅDE til bass for frontene (også i stereo), OG til LFE-kanalen. Vet at flere AV-receivere kan styre LFE kanalen slik at den både sendes til frontene og til separate subber, men jeg ønsker å lage dette så fleksibelt som mulig. Jeg ser derfor etter et par rimelige subforsterkere med følgende egenskaper:
    * Minimum 150W RMS i 4ohm
    * Signalinnganger for venstre og høyre kanal, slik at den ene kan ta inn LFE-kanal og den andre pre-out til enten venstre eller høyre kanal
    * Regulerbar delefrekvens opp til 150Hz (siden jeg faktisk med to subber har fin kanalseparasjon)
    * Lav pris (dette er et budsjettprosjekt)

I tillegg vurderer jeg å kable slik at man alternativt kan bruke høynivåutgangen til fronthøyttaleren inn til subben og passiv deling på frontsatellittene. Det vil spare litt kabling, siden subben og satellitten vil være nær hverandre. Dette er en liten utfordring, så spørsmålet blir:
    Kan man bruke høynivåsignalet inn i en enkel spenningsdeler (typisk høye motstandsverdier) og hente signalet inn til signalinngangen på subben? Det vil også lette arbeidet med å nivåtilpasse volumet på subben til fronthøyttalerne.
    Her følger en liten skisse over dette:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har etterhvert fått en del erfaring med stereo-subber som også brukes til LFE, siden jeg bruker dette selv. Et par tips:

Styr unna billige subforsterker for innbygging, de har generellt ganske dårlig kvalitet både på delefilter og forsterker. En brukt effektforsterker til 2000-2500kr har mye bedre kvalitet og er vesentlig billigere enn to subforsterkere med samme effekt. Riktig nok trenger du et eget aktivt delefilter, det koster jo noe, men da får du akkurat de egenskapene du måtte ønske. Det forusetter at du bygger filteret selv, men det burde vel ikke være noe problem?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å styre unna bygging av aktive delefiltre, summeringskretser etc. etc. i denne omgang. Ikke noe problem, men kostnaden blir jo fort litt hvis dette skal gjøres skikkelig.
    Uansett er det jo greit å vite om eventuelle sub-amper med godt pris/kvalitetsforhold der ute.

Hvis du har noen kilder til aktive delefilterprosjekter/kits eventuelt sub-preamper ( ) så er jo også det av interesse. Virker jo som du har mye erfaring innen dette, Whoppass. Kanskje du kan poste noen eksempler her på forumet, slik at vi kan bedømme kompleksiteten. Har liten lyst til å begynne helt fra bunnen med å designe kretsskjemaer, PCB-layout etc...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ikke så mye å gjøre det skikkelig. Faktisk kan det bli ganske billig om du kun tar sikte på å få det bedre enn det som sitter i billige subforsterkere. (som er ganske uskikkelig :wink: )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo i grunn massevis av prosjekter som er bra. Kanskje ikke et ferdig filter akkurat som det du er ute etter, men det finnes flere ulike prosjekter som bruker noen av de delene som du er ute etter. Så kan du ta litt fra de ulike prosjektene.

Jeg har faktisk ikke noe kretsskema på mitt eget filter :shock: , men det tenkte jeg lage innen kort tid mens jeg enda husker hva som er hva. I samme slengen kan jeg jo tegne en enklere variant som muligens passer til det du har skissert.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo understreke at fleksibilitet står høyt for meg. Delefrekvenser må jo være variable, man må kunne hente inn to signaler for summering etc... Ser ingen grunn til å gjøre et DIY-bygg hvis jeg mister fleksibilitet i forhold til en ferdig subamp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygger man selv kan man jo få det akkurat så fleksibelt som man bare vil. Finnes ingen andre grenser enn lommeboka.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg skal ikke tvinge deg om du ikke vil. :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jo tenkt å holde prisen så lav som mulig og uansett under 2000 per sub i sum (for forsterkning og filtrering, altså typisk det en subforsterkermodul dekker).

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du har tenkt å kjøre både stereo-signal og LFE gjennom subber, ville jeg hatt muligheten til individuell regulering av eq på disse to signalene. Kanskje kommer du frem til at stereo-signalet bør knekkes ved >40Hz for å spille bra sammen med fronthøyttalerne og LFE være flat?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner du en brukt effektforsterker til 2500kr så har du jo da 1500kr til filtrering. Nok til selv ganske komplekse filtre.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Finner du en brukt effektforsterker til 2500kr så har du jo da 1500kr til filtrering. Nok til selv ganske komplekse filtre.
    Synes du kvaliteten på hypex moduler er dårlige også?

F. eks Hypex 200 til 3k?

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig er kanskje å ta i.
    Men man får brukte effektforsterkere til samme pris som har vesentlig mer effekt og bedre kvalitet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi ihvertfall slått fast at et DIY-prosjekt med egenbygget filtrering og brukt effektforsterker er et rimelig alternativ.

Noen andre forslag til subamp? Jeg tenker ikke bare på det som selges gjennom Eltek, men gjerne gjennom nettbutikker i både inn- og utland.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Keiga KG-5150 skulle vel passe perfekt til dine krav.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Keiga KG-5150 skulle vel passe perfekt til dine krav.
    Ja, den ser slett ikke dum ut. Burde funke bra med en sånn til hver av subbassene.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har link til keiga ?

Veiledene pris?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.madisound.com

Prisen x 11 blir omtrent riktig inkl alle kostnader.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på hvor lavt jeg kan gå på effekt for Lyeco LW0008AR-elementet, som er 4 ohm. Under 150Watt i 4ohm er vel uaktuelt. Har tittet på Keiga KG-5150 (200W) til $169.00 fra madisound etter anbefalinger. Partsexpress har en som er oppgitt til 156W i 4ohm: Part Number 300-792 - "120W SUBWOOFER AMPLIFIER " til lave $99.95, men jeg er usikker på om den er kraftig nok. For øvrig er Part Number 300-794 - "250W SUBWOOFER AMPLIFIER" overraskende lik SF2500 fra Eltek, og til $128 tror jeg den skal bli betydelig rimeligere også, selv etter frakt og toll.

Hva tror dere?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skulle finne ut at det å bygge filter selv er tingen så ta en titt på sidene til Rod Elliot. Jeg har selv bestilt kretskort til LR filter, 8-bånds subwoofer-EQ og preamp-psu (for å drive filteret og eq'en). Kom på ca. 560kr inkl. frakt og et sett med potmetre til equalizeren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •