Filtersimulering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filtersimulering

Hei igjen..

ved en filtersimulering i elektronikkprogrammer, f.eks Multisim, holder det å bruke et element sin RL ekvivalent? altså re og Z?

berre lurte...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du vel ikke med resonansfrekvensen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm..

hvordan kan vi simulere resonansfrekvensen då tru??

Multisim 7.0 som eg har, virker iallefall veldig bra som simuleringsmiljø.
    Men det betinger jo at man kan modellere en høyttaler med spole, kondensator og motstand..
    Får jo opp både bodeplot og faseplot..

dåkke som har filtersimulerings program.. hvilke parametrer må dåkke skrive inn for at programmet skal rekne ut filteret??

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger et par elektriske ekvivalensskjemaer ute på nett. Disse kan brukes for å simulere høyttalere i Multisim. Men du får fremdeles ikke med frekvensresponsen til elementet, så dette vil kun være nyttig ved lavere frekvenser.

LSPcad6 er ute som gratis demoversjon nå, begrenset til to-veis konstruksjoner og uten mulighet for å lagre endringer, men du kan ta utskrifter Vurderer sterkt å kjøpe fullversjonen (ikke pro) når jeg får inn noen kroner på nyåret.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har investert i LSPcad 6. Men jeg trodde ikke det fantes i en "ikke-pro-versjon". 5.25 imidlertid finnes som standard og pro. Begge kan anbefales, dog er det både fler funksjoner og høyere brukerterskel i 6.0

6.0 kan anbefales på det varmeste for aktive brukere med erfaring fra høyttalerkonstruksjon.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lasta ned demoversjonen nettopp, og det ser ut som et bedre alternativ enn "å finne opp kruttet på nytt" med multisim..
    kommer nok til å bruka demoversjonen på detta prosjektet.. om eg ønsker å kjøpa ein lisens seinare, avhenger av om eg satser på å bygge litt fleire høyttalere..
    Og det kan jo godt hende, litt på sikt..??

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har investert i LSPcad 6. Men jeg trodde ikke det fantes i en "ikke-pro-versjon". 5.25 imidlertid finnes som standard og pro. Begge kan anbefales, dog er det både fler funksjoner og høyere brukerterskel i 6.0
    Er det ikke lenger forskjell på Standard og Pro ? Med standard tenkte jeg full utgave, uten filtersimulatoren (real time simulering). Mener å huske at denne kosta rundt 1000kr, mens Pro kosta ca. 6000kr.

Jeg knota litt i starten, men skjønte ganske fort hvordan jeg brukte programmet. Har brukt Multisim endel og LEAP 4.60 veldig mye før, så jeg skjønte det meste etterhvert. Det eneste jeg ikke har fått til er å simulere kasser vha. T/S parametre. Derfor har jeg brukt en urgammel versjon (tror det var 2.0) til volumberegninger

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må bruke templates som du kopierer inn. Så klikker du deg over i simulate. Der kan du laste elementer og herje med kassa osv.

5.25 fantes i standard og pro. Hovedforskjellene var vel multikanals filteremulator og polar plot som standard manglet, + noen små ting til. Prisene du nevner stemte vel rimelig bra med 5.25 ja. Imidlertid tror jeg ikke det er laget noen 6.0 standard og pro. Bare en som er helt sjef.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •