Selvstrammende rammelerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvstrammende rammelerret

Nede i kjelleren ligger det en rull med greyline løpemeter som skal omgjøres til rammelerret. Da jeg kjøpte lerretsduken fikk jeg i råd å passe på å montere duk og ramme slik at det var mulig å løsne og stramme i ettertid. Da våknet ingeniøren i meg og etter litt brainstorming blant et mindretall hjerneceller kom jeg frem til denne potensielle løsningen:

Tekn. beskrivelse (se tegning).
    Selve rammen konstrueres av rundstokk i stedet for vanlig firkantet hvit trevare. Dette medfører at duken kan gli over en (relativt) glatt kant. På baksiden monteres to metallskinner med utstanset hull (evnt påmontert maljer for glatt kant). Disse festes på for og bakside av lerretskant og vil gi forsterking og nødvendig stivhet i bredderetning. (Dette gjøres oppe og nede). Gjennom alle hull trekkes det en glatt snor og festes med elastisk strikk eller fjær i begge sluttpunkt.

Når da duken gir seg over tid vil tauet med fjæring etter-strekke duken og med metalllisten vil dette skje jevnt. Dette var i alle fall tanken.

Et par spørsmål stiller seg:
    Skal en gjøre samme løsning på sidene?
    Rundstokk vil medføre avrunding av lerretet og er i utganspunktet ikke bra, maskering med sort kant må til. Har ikke lyst å lime denne på men børe finne en annen løsning.
    Hvor får en tak i en metallist med ferdig utstanset (glattkantete) hull?
    Er dette i det hele tatt en god løsning?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe, men det kommer til å trenges stramming i sidene også.
    Hvordan dette best kan løses vet jeg ikke, men prinsippet ditt ser ut til å skulle fungere.
    Man kan vel bygge maskering av listverk som ligger en millimeter over selve duken på rundstokken og dermed har en maskering som ikke kommer i kontakt med duken.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å legge inn skumplast der du bretter lerettet rundt ramma slik at man den kan "etterfylle" når lerettet slakkes?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet jeg stiller meg er: Når skjer 'slakkingen' av duken ? Er det bare i begynnelsen til lerretsduken setter seg eller er det en kontinuerlig prosess?

Skumplast under permanent press har en tendens til å bli permanent deformert, og da er det vel ikke så mye til å etterfylle med når behovet melder seg. Det er selvfølgelig mange typer kvaliteter her, så for bombastisk bør en vel kanskje ikke være...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs sikkert også på mengden. Leggger man på tykke pølser av de litt høyere kvalitetene har man vel litt å gå på. Man må imidlertid jobbe litt med oppstrammingen da.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å forhindre det i å gli fra side til side da?
    og strekk sideveis?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Spør du meg?
    Nei Kokken.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    Hvordan har du tenkt å forhindre det i å gli fra side til side da?
    og strekk sideveis?
    Det var det jeg spurte meg selv også:
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Et par spørsmål stiller seg:
    Skal en gjøre samme løsning på sidene?
    Regner med at noe sidevandring/forskyvning forhindres av metall-listen dersom denne monteres ikke for langt fra rundstokken.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjernecellene har jobbet litt til med tanke på sidevandring av duk. Oppstramming på baksiden bør fortrinnsvis gjøres med snorene på kryss for å forhindre at de trekker lerretet sideveis. Alternativt må offset på hull oppe og nede være lik til begge sider slik at kreftene i snorene utjevner seg (vanskelig å gjennomføre).

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning, men jeg er ikke helt med på hvorfor det skulle være nødvendig..? f.eks et ADEO lerret, det er jo litt tøyelig, når det er strammet opp, står det i litt spenn, og har mulighet for både mer og mindre spenn og samtidig holde seg flatt. Altså, jeg mener poenget med et vanlig rammelerret er jo at det ikke blir slakkere med tiden..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Med den løsningen som du har tegnet kokken ,så får du ikke dette til å virke skikkelig. Kun en fjær i hver ende er for lite. Du får ikke de midterste "vindingene" til å gå etter (strammes) nok.
    En må nok ha stramming både vertikalt og horisontalt. Har selv fundert på dette og kommet fram til følgende:
    Hva med å lage en ramme inni hovedramma for lerretet som fjærene/strikk står mellom?. (Den lille ramma må fysisk være fast i hovedramma med stag e.l.)
    Bruk strikk eller fjærer ganske tett ( hva med omtrent samme løsning som en har på elastisk bandasjer? Altså gripeklør med strikk mellom )
    Kun noen tanker dette,men?
    Mvh Jan I

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette virkelig et problem (at lerretet blir slakkere)? Sammenligner litt med malerier, og jeg vil tro at det vil gå år mellom hver gang en etterstramming er nødvendig. Muligens litt oftere i starten.
    Noen andre tanker i forhold til ovennevnte forslag:
    Vil ikke fjærene og snorene også bli slakkere, og dermed skape problemer?
    Vil ikke rundstokken tross sin glatthet gi såpass med friksjon at det rett og slett ikke vil være nok krefter i fjærene til å overvinne den statiske friksjonen?
    Observasjonen om at to fjærer heller ikke vil kunne klare denne jobben er korrekt. Sammenlign med å snøre skoene dine uten å etterstramme snøringen nedover. Man klarer ikke å trekke inn slakken som er lengst vekk fra endene man drar i.
    Når det gjelder metallskinnen, så må jo denne festes i lerretet. Hvis lerretet har en iboende evne til å bli slakkere, så vil vel denne også gjelde sideveis. Da vil vel lerretet gradvis bli litt bredere og avvike fra hullingen i metallskinnen? Hvordan hadde du i utgangspunktet planlagt å feste metallskinnen i lerretet?

HVIS man skal lage noe som kan etterstrammes, så ville jeg vel heller laget en manuell løsning med tradisjonell, ganske bred rettkant. Så ville jeg festet maljer i lerretskanten slik du foreslår, men heller skrudd dem fast i rettkanten med treskruer. Med skruer er det lett å løsne igjen og etterstramme ved å feste skruene lenger inn på den brede rettkanten. Maskering "is left as an exercise for the reader", som det het i matematikklærebøkene mine. :P

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg presiserer, sidestramming må også være med.
    Står man med et laken 2 personer og drar mot hverandre så kommer det garrantert skjolder som må rettes ved tverrstrekking.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Men jeg presiserer, sidestramming må også være med.
    Står man med et laken 2 personer og drar mot hverandre så kommer det garrantert skjolder som må rettes ved tverrstrekking.
    Selvfølgelig.
    Tror jeg har postet denne lenken noen ganger før, men:
    How to Stretch Artists' Canvas (link).
    Prinsippet er å jobbe seg fra midten av hver side ut mot hjørnene slik at strammingen er symmetrisk gjennom hele prosessen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er dette virkelig et problem (at lerretet blir slakkere)?
    Det er blitt meg fortalt så, av to personer. Er det ikke et problem, trenger man ikke tenke mer på denne tråden.

Vil ikke fjærene og snorene også bli slakkere, og dermed skape problemer?
    Tanken var det det skulle være lettere å etterstramme snorer og fjærer enn å måtte demontere hele (halve) rammekonstruksjonen.

Når det gjelder metallskinnen, så må jo denne festes i lerretet. Hvis lerretet har en iboende evne til å bli slakkere, så vil vel denne også gjelde sideveis. Da vil vel lerretet gradvis bli litt bredere og avvike fra hullingen i metallskinnen? Hvordan hadde du i utgangspunktet planlagt å feste metallskinnen i lerretet?
    Hadde regnet med at mesteparten av strekkingen vil foregå i vertikalretningen bl.a som følge av tyngdekraften (det har i alle fall skjedd med kroppen min), men sideveis strekking må også tenkes på. Festingen av metallrammene: Der hadde jeg tenkt å bruke en rekke bolter+muttere samt (viktig) sikaflex. En metallramme på hver side av duken, sikaflex som lim og masse bolter for å holde det godt sammen. Med andre ord en permanent montering.

HVIS man skal lage noe som kan etterstrammes, så ville jeg vel heller laget en manuell løsning med tradisjonell, ganske bred rettkant. Så ville jeg festet maljer i lerretskanten slik du foreslår, men heller skrudd dem fast i rettkanten med treskruer. Med skruer er det lett å løsne igjen og etterstramme ved å feste skruene lenger inn på den brede rettkanten.
    Aaaaaalt for enkelt. Jeg jobber da ikke hos Rimi :P Det er godt mulig at dette bare blir et tankeprosjekt, men det er alltid gøy å planlegge. Er allerede i gang med versjon 2 av tegningen og kan varsle radikale designendringer :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •