3 veis aktivt prosjekt, ønsker tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 veis aktivt prosjekt, ønsker tips

Heisann.
    Er det noen programvare som er beregnet for å måle T/S parametre og er tilgjengelig for alle ?
    Kan det være en fordel å bruke passive filter/Equalizer for å tilpasse frekvensresponsen i et aktivt oppsett ?
    Finnes det noen grunn til ikke å bruke et aktivt delefilter til bil, om det drives av et batteri som lades når det ikke er i bruk(helt støyfri strømforsyning)og filteret har meget bra spesifikasjoner ?
    Et selvbygg filter som whoppass snakker om, har det justerbar delefrekvens i ettertid uten bytte av komponenter ?
    Er Behringer cx 3400 brukbart ?
    http://www.behringer.com/CX3400/index.cfm?lang=ENG

Høyttalerne eg bygget opp slik
    En 5 kantet bunndel med to rom på 85L som er kraftig avstivet, og med dempeull.Den ene er ferdigbygget.Ble en stor tung j....

- Seas h1209 10" Bass 8Ohm 2
    - Seas mp14rcy /p 5"mid 8Ohm 1
    - Scanspeak d2905/9300 1" diskant 8Ohm? 1
    Bunndelene er bygget i MDF med dobbel Baffel (38mm)
    Og de skal spille til 28Hz ved -3Db.

Mellomtone og diskant får sitt eget kabinett på dempeføtter oppå den forrige enheten men er ikke designet enda. (muligens 3 kantet, som gir stor flate foran rundt elementene som igjen gir jevn frekvensgang)

Regner med Rotel rsp 1068 er godt egnet til dette bruk, Men er litt i tvil om jeg ønsker en Equalizer til å justere lydbildet når HT er ferdig.
    Og det er min eneste grunn til å vurdere Denon´s AVR 3805 som er en av få med innebygget EQ(færre komponenter , færre støykilder.).
    Eventuelt er det andre bra surround forforsterkere som har innebygget Eq ?

Er veldig takknemlig for alle meninger, tips og spørsmål ja alt.
    Er nok litt mye på en gang , men vi får se.

Mvh Arnfinn

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktive filtre til bil er for det meste veldig dårlige dessverre. Hadde du et spesielt i tanke? Du kan fint bygge et 3. veis aktivt delefilter av svært høy kvalitet for 1500-2000kr.

Nå vet jeg ikke hvor høyt i frekvens du har tenkt å bruke H1209, men eggekartong har du nok ingen nytte av. Om de skal deles noe lavt så er det heller ikke noe stort poeng med dempemateriale og 5 kantet kasse.

MP14 er en bra mellomtone, men om du ikke har kjøpt de enda, eller liker lyden spesielt godt, så vil jeg anbefale MCA15 istedenfor. Den er flere hakk bedre i mine ører, en av de beste mellomtonene du får under 1000kr.

Egen kasse til mellomtone og diskant er en bra ide. Men dempeføtter gjør nok større nytte enn spikes på disse. At magnetene står akkurat ovenfor hverandre er ikke så veldig nøye. Men om det akustiske sentrum på mellomtone og diskant ikke lengre er loddrett over hverandre bør (MÅ) du montere disse speilvendt på den ene høyttaleren. Basselementene er det ikke så nøye med.

En Rotel RSP-1068 er sikkert grei, men med slike høyttalere hadde det sikkert ikke skadet med noe bedre. Husk også på at 2 stk H1209 trenger en skikkelig forsterker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for CA15RLY jeg så det går å sette delefrekvensen tilstrekkelig lavt.

Ellers er nok passiv deling mellom diskant og mellomtone helt klart å foretrekke.

Behringer ECM 8000 er en glimrende god målemikrofon til rundt 600kr.

Du bør koste på deg en brukbar software.

T/S-parametre bør du ikke tenke på å måle en gang. Seas måler dette med laser på innspilte elementer. Om du klarer å måle innenfor +/- 10% med delta V har du gjort en kjempejobb. Klarer du det med delta mass er jeg enda mer imponert. Imidlertid tviler jeg på at du klarer å måle samme T/S 2 ganger etter å ha kalibrert utstyret på nytt. Derfor bør du ikke bruke for mye tid på å overprøve en i utgangspunktet meget nøyaktig måling.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et freeware-program som har det viktigste grunnleggende med gode muligheter for elementmålinger er Speaker Workshop fra Audua.
    Hjemmeside: http://www.speakerworkshop.com/
    Den siden har også en god del informasjon om hvordan man måler T/S-parametre. Ulempen er en høy brukerterskel. Det er ikke så lett å komme i gang med dette programmet. Og som Snickers sier: Målingene fra produsent er gjerne så gode at det er lite å hente på å måle selv. Men mangler man skikkelige datablader, så må man jo måle for å finne impedanskurve ihvertfall. Frekvensresponsen kan man vente litt med til elementet er montert i kassa. Det er likevel responsen i kassa som er mest interessant.
    Skal man bygge flere høyttalere kan det lønne seg å investere i kjøpesoftware, så får man tilgang til support og bedre brukervennlighet.

Når det gjelder målemikrofoner, så kan det meste brukes så lenge mikrofonen har et fornuftig frekvensområde. I praksis bør man likevel gå for en mikrofon beregnet på måling (de er gjerne mye smalere enn typiske sangmikrofoner for å unngå et refleksjoner fra mikrofonen selv påvirker målingene), og Behringer-mikrofonen som Snickers foreslår er et glimrende valg. Den kan du få til under 500 kroner (bl.a. hos Ljudia).

De fleste programmene har innebygde signalgeneratorer for å gjennomføre målingene. Dette forutsetter at man har et full duplex lydkort, men de fleste ikke-antikvariske PCer (typisk nyere enn 1995) har dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Aktive filtre til bil er for det meste veldig dårlige dessverre. Hadde du et spesielt i tanke? Du kan fint bygge et 3. veis aktivt delefilter av svært høy kvalitet for 1500-2000kr.
    Det er et Phoenix Gold Mx3i. 24 Db/oktav
    +/- 1Db 20-30 000Hz
    S/N > 100Db (8Vrms)
    10Kohm input Impedance
    510ohm output impedance
    Max input / output 8/11V Rms/Peak

Kostet 4 000 nytt og har prøvd det på en sub med suksess.Ingen støy eller ubehageligheter.

Om filteret ikke skulle holder mål kan jeg bruke det til å finne en optimal delefrekvens, for så å bygge et aktivt filter.

Du nevner også en annen mellomtone, Eltek som jeg har kjøpt dette av, anbefalte denne mellomtonen i denne kombinasjonen.De sa det viktigeste var at elementene passet bra sammen. Mellomtonen har en veldig jevn kurve, som var positivt ved aktiv deling.Og elementene er kjøpt, så det må litt mer til for at jeg kjøper nye.

Tusen takk for flott info fra dere alle.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ellers er nok passiv deling mellom diskant og mellomtone helt klart å foretrekke.
    Kan du utdype det litt mer?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo det.

For det første er det lettere å justere komponentverdiene for å trimme q-verdiene. Elementene har sjelden ideell fasegang og det er en av de store utfordringene som gjør at teoretiske filtre sjelden eller aldri fungerer godt. Aktive filtre er som regel teoretiske og man er låst til å justere bratthet, nivå og knekkfrekvens. Man risikerer derfor et nivåoverskudd som kanselleres av fasedreining med kraftig forvrengning og voldsomme avvik på off-axis responsen. Dette får man selvsagt med et dårlig passivt filter også, men jeg føler at man står en smule friere.

Dessuten sparer man et effekttrinn :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan da enkelt endre q-verdi på et aktivt filter. Man må bytte ut selve filterkomponentene, men de koster kun noen kroner tilsammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Egen kasse til mellomtone og diskant er en bra ide. Men dempeføtter gjør nok større nytte enn spikes på disse. At magnetene står akkurat ovenfor hverandre er ikke så veldig nøye. Men om det akustiske sentrum på mellomtone og diskant ikke lengre er loddrett over hverandre bør (MÅ) du montere disse speilvendt på den ene høyttaleren. Basselementene er det ikke så nøye med.

En Rotel RSP-1068 er sikkert grei, men med slike høyttalere hadde det sikkert ikke skadet med noe bedre. Husk også på at 2 stk H1209 trenger en skikkelig forsterker.
    Temkte på at magnetene skulle stå likt, dybdemessig, for å få en presis fase.Altså at diskant blir senket inn/mid blir bygget ut litt for å få dette korrekt.

Har foreløpig 3 stk Nad 216 (2*125) og en Nad 218 (2*200) som skal drive dette.Blir krefter nok ( 2*425 totalt,etter planlagt oppsett), mangler bare en del klasse !! Får ta det litt etter hvert.
    Men en ende må jeg begynne i for at kronene skal strekke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arnfinn
    Temkte på at magnetene skulle stå likt, dybdemessig, for å få en presis fase.Altså at diskant blir senket inn/mid blir bygget ut litt for å få dette korrekt.
    Det er ikke magnetene som skal stå likt dypdemessig. Det akustiske sentrumet er noe vanskelig å beregne, men det kan måles. Som regel holder det i massevis å anta at diskantens sentrum er rett ved domen på diskanten og rett ved støvhetten på mellomtonen. Siden mellomtonen din ikke har støvhette, men faseplugg, blir det da helt inne ved membranet. (ikke ytterst ved spissen på fasepluggen :wink: ).

Egentlig er ikke det spesielt nødvendig å sikre at elementenes akustiske senter står likt dybdemessig. Filteret du nevner er 4.ordens og således lite følsom for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man risikerer derfor et nivåoverskudd som kanselleres av fasedreining med kraftig forvrengning og voldsomme avvik på off-axis responsen. Dette får man selvsagt med et dårlig passivt filter også, men jeg føler at man står en smule friere.
    :wink:
    Kan du forklare dette litt enklere ??
    Eller må bare jeg lese mer.Begynte å bli litt mye for meg her nå.Kan du også forklare hva som menes med Q verdi.
    Tusen takk for info/tips, ALLE SAMMEN

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man risikerer derfor et nivåoverskudd som kanselleres av fasedreining med kraftig forvrengning og voldsomme avvik på off-axis responsen. Dette får man selvsagt med et dårlig passivt filter også, men jeg føler at man står en smule friere.
    Eller må bare jeg lese mer. Begynte å bli litt mye for meg her nå. Kan du også forklare hva som menes med Q verdi.
    Arnfinn: Noen ganger blir det Snickers-is sier litt kryptisk for meg også. Sånn er det når man er skikkelig flink til noe, da er den kortfattede forklaringen på noe avansert også så avansert at det er vanskelig å forstå.

Når det gjelder Q-verdi, så fant jeg denne kortfattede forklaringen:
    Q - the magnification of resonance factor of any resonant device or circuit. A driver with a high Q is more resonant than one with a low Q.
    Kilde: http://diyaudiocorner.tripod.com/def.htm#Q

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg ikke jeg klarer uten å skrive en veldig lang avhandling. Jeg anbefaler The Loudspeaker Design Coocbook. Kjøper du LSPcad 525 PRO eller 6.0 har du også en veldig god filtersimulater med polarplot der du kan se den nevnte effekten.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler The Loudspeaker Design Coocbook. Kjøper du LSPcad 525 PRO eller 6.0 har du også en veldig god filtersimulater med polarplot der du kan se den nevnte effekten.
    Skjønner ihvertfall at det er VELDIG mye å lære her, så den boka får jeg begynne med.LSPcad kosta jo ca. 8 lapper, så det får nok vike for et billigere alternativ enda.
    Men jeg regner med at du har skjønt noenlunde hva jeg holder på med , og hva jeg skal bruke til det.
    Er det noen veldig viktige ting jeg burde tenke på med filter/ kasser.

Kan jo uansett bare bygge nye topper senere, men det er jo greit med et noenlunde resultat på første mer avanserte byggeprosjekt.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller må bare jeg lese mer.Begynte å bli litt mye for meg her nå.Kan du også forklare hva som menes med Q verdi.
    Amplitydeverdi ved resonansfrekvens, eller for den gjeldende Q ved dennes resonans.

Q=0.5 halve amplityde, -6dB
    Q=1.1 max power handling forde utslaget er relativt sett større, og spolen til ett høytalerelement vil få bedre kjøling ~max power.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke aktivt filter er løsningen på dette oppsettet. Lager du det passivt, kan jeg kanskje hjelpe deg med komponentverdier som gir en praktisk brukbar frekvens og fasegang.

Mellomtonen du har valgt har jeg selv brukt i en sammenheng, men modellen 522 med faseplugg, og det låter fantastisk bra.
    Tror element kombinasjonen din for øverig, vil gi grunnlag for meget god lyd.

Lykke til

Mvh.

Vidar

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke ett aktivt prosjekt. Her nevnes Behringer det er vel dcx 2496 pro det handler om.
    elementene er vel greie nok. som du allerede har valgt. skal du ha forsterkerne sepparat eller tenker du dem innebygget i høytaleren ?

Behringeren kan lett omgjøres til preamp, digital preamp med digital filter med digitale justeringer og digitale forsinkelser. DCX kan også linkes til 8024 og da begynner man plutselig å snakke noe som kan gi noen overaskelser for alle og enhver.
    6 kanals diy volumkontrollere finnes jo der ute, eller ferdige
    http://www.decibelhifi.com.au/prod10.htm

DCX har også mikrofoninngang og mere saker. Tenker jeg må modde min litt før den får komme inn i "racket". Fjernkontroll for volum, digital inngang etc egen DA for hver forsterker det låter da fristende.... almost there.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •