"Frir" til alle dere flinke hjemmekino byggere
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50

"Frir" til alle dere flinke hjemmekino byggere

Hei!

Er nå i gang med bygging av min lille hjemmekino. Rommet er ikke større enn ca 15 kvm, men det er hyggelig nok vil jeg tro.
    Har underveis støtt på litt problematikk som mugg, råte, fukt osv, men nå begynner det å bli klart for den hyggelige biten😊

Takhøyden i rommet er ca 225 cm (ferdig tak). Hvordan tror dere eksperter det vil bli å lage en stjernehimmel samt kasse inn rundt taket? Hvor mye vil dette bygge ned? Hva burde jeg benytte i taket? Plater trukket med mottok eller Glava/Rockwool?

Etter STORE utfordringer med mugg tidligere så tør jeg rett og slett ikke å lage et rom i rommet her, da jeg er redd det kan oppstå på nytt. Dvs at tre vegger består av pusset mur, og en av gips. Hvilke tiltak burde jeg her gjøre for å få en OK lyd i rommet? Skal legge vegg til vegg teppe også.

Alle svar mottas med et kjempestort TAKK!!

1.Jeg ville kasset ned rundt rommet og brukt spotter for så og enklere kunne laget en akustisk himling ihvertfall i 1-refleksjonspunktet.

2.Siden rommet er så lite ville jeg tatt akustikk plater utenpå vegger i alle kritiske punkter, begynn med 1-reflekser og jobb deg videre herifra.

3. Om du legger vegg til vegg til teppe blir det mer for velvære enn lyden da den vil gjøre lite akustisk.

4. Ratt inn resten med Dirac romkorrigering, da har du i utgangspunktet muligheter for svært god lyd i dette i dette rommet.

5. Dual subbere for jevn bassrespons er også ett must!

Jeg har vært behjelpelig med ett tilsvarende rom for noen venner av meg (15m2) og de erfarte at med 11 akustikkplater i rommet var kinoen en helt annerledes opplevelse.

Her er ett annet rom men skisserer spotte/akustikk himlingen vi gikk for. Platene han brukte i himlingen her er fra GIK, avshop.

Sist endret av Johnnygrandis; 07-16-2017 kl 08:31

Tusen takk for svar! Veldig godt forklart.

Hvordan fungerer Dirac? Har aldri vært borti det...

Dirac fungerer som Audyssey men er mye bedre og har helt andre tweaking muligheter.

https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-88a

Så romkorreksjon jeg har med min Pioneer receiver vil ikke bli bra nok? Må bare spørre da jeg er en rookie på dette området.

Noen tips til potente sub'er? Er veldig viktig at de henger med på musikk, så presisjon er essensielt. Har Pioneer receiver, Gamut d200 effekt, SA Mantra 50 front, Mantra 30 bak og Mantra 10AV senter. Mangler som sagt et par bra subwoofere... Blir også Mantra 10 på sidene i fullt 7.2 om litt.

Sitat Opprinnelig postet av Ichad83 Vis post
    Så romkorreksjon jeg har med min Pioneer receiver vil ikke bli bra nok? Må bare spørre da jeg er en rookie på dette området.

Noen tips til potente sub'er? Er veldig viktig at de henger med på musikk, så presisjon er essensielt. Har Pioneer receiver, Gamut d200 effekt, SA Mantra 50 front, Mantra 30 bak og Mantra 10AV senter. Mangler som sagt et par bra subwoofere... Blir også Mantra 10 på sidene i fullt 7.2 om litt.
    Ifht til rk er det bare du som kan svare på, kan godt være du blir fornøyd med den. Subwooferen er jeg sikker på to (evntuelt 1stk til å begynne med) Arendal Sound SUB2 vil gi deg det du trenger.

Skulle du trenge demo på Arendal har jeg to SUB3 du kan få høre ... (Lillestrøm)

To stk Arendal sub 2 frister VELDIG! Og takk for tilbudet - ikke umulig jeg takker ja til det en dag

Prøver meg på rk fra medfølgende mic først og så tar jeg det derfra.

Likte godt rommet dere har bygget! Blir ikke så ulikt mitt til slutt. Godt å få god hjelp her merker jeg

Sent from my iPhone using New Forum mobile app

System audio subben, heter 200 et eller annet, bær du ikke gå for.
    Den supplerer fint til musikk, men kan ikke trykke til på film.

Hva med å bygge to subber selv, med en PA amp. Rimelig og du kan få noe veldig bra :-)
    Hjemmekino:
    Klipsch KL-650THX LCR, Klipsch KS-525THX, 2 stk Klipsch KW-120, 2 stk 18" Dayton Ultimax DIY
    Scherbourn PT7030, Crown CT4150, Crown XTI 1002 , Klipsch KA-1000THX, 2 stk Behringer A500, Minidsp Cinema
    Bluesound Node2, PS4, Pioneer BDP-LX55, Apple TV
    Samsung 65" 8005, Epson 6700, Dreamscreen V3 Tabtension 106"

Stereo:
    Sysetem Audio Mantra 50, System Audio SE200, Hegel H80, Pro-ject RPM1, Pro-ject Tube Box S RIAA

Ikke dumt :-)

Noen forslag?

Ikke dumt :-)

Noen forslag?

Jeg endre opp med to 18" Dayton Ultimax og en Behringer Inuke 6000 DSP
    Er en egen byggetråd på denne her på dette prosjektet.

Er veldig spennende å bygge noe eget, så nå planlegger jeg bygging av tre nye fronter.
    Hjemmekino:
    Klipsch KL-650THX LCR, Klipsch KS-525THX, 2 stk Klipsch KW-120, 2 stk 18" Dayton Ultimax DIY
    Scherbourn PT7030, Crown CT4150, Crown XTI 1002 , Klipsch KA-1000THX, 2 stk Behringer A500, Minidsp Cinema
    Bluesound Node2, PS4, Pioneer BDP-LX55, Apple TV
    Samsung 65" 8005, Epson 6700, Dreamscreen V3 Tabtension 106"

Stereo:
    Sysetem Audio Mantra 50, System Audio SE200, Hegel H80, Pro-ject RPM1, Pro-ject Tube Box S RIAA

Det så kjempebra ut, men etter mye frem og tilbake så tror jeg at jeg står over diy sub. Er ikke spesielt "snekkerferdig"...

Ender opp med to stk XTZ 10.17 nå tror jeg, og så får vi se hvordan det blir.

Det så kjempebra ut, men etter mye frem og tilbake så tror jeg at jeg står over diy sub. Er ikke spesielt "snekkerferdig"...

Ender opp med to stk XTZ 10.17 nå tror jeg, og så får vi se hvordan det blir.

Jeg har en, kjempefornøyd både til film og musikk...

Skal dra å hente en nå etterpå, og så får vi se hvordan den låter. Ender nok opp med en til veldig snart tenker jeg!

Går den dypt nok til film?

Skal dra å hente en nå etterpå, og så får vi se hvordan den låter. Ender nok opp med en til veldig snart tenker jeg!

Går den dypt nok til film?

Absolutt for min del, men jeg synes det festlige med Xtz suber er at de også henger kjapt og korrekt med på musikk.

Bang for the bucks uten tvil.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Må si meg veldig enig med deg! Den er så dynamisk og punchy at det er en sann fryd å høre den sammen med fronthøyttalerne.

Nå MÅ jeg bare ha én til (eller enda flere) ;-)

Kan nesten ikke skjønne at den ikke er dyrere...

Endte aldri opp med flere enn én xtz 10.17...

Veldig god sum, men skjønner nå hva Johnnygrandis mente med å ha to sub.

Mitt spørsmål da er om det må være to sub'er som er plassert to forskjellige steder, eller kan f.eks. en XTZ 3x12 gjøre den jobben med å jevne responsen?!

Takk for all hjelp!

Fredrik

Endte aldri opp med flere enn én xtz 10.17...

Veldig god sum, men skjønner nå hva Johnnygrandis mente med å ha to sub.

Mitt spørsmål da er om det må være to sub'er som er plassert to forskjellige steder, eller kan f.eks. en XTZ 3x12 gjøre den jobben med å jevne responsen?!

Takk for all hjelp!

Fredrik

Flere subber plassert ett sted vil ikke gi noen utjevning. Subbene må plasseres ulike steder slik at de trigger rommets problemer forskjellig, og således jevnes ut. Hvis de plasseres vitenskapelig skal man teoretisk kunne oppnå nær 'perfekt' respons. Hvis du har firkantet rom er det mulig å si litt om plassering på generell basis.

Jeg har selv 8x DIY subber, som er plassert for å redusere en del problemer. Men jeg har latt estetiske og praktiske hensyn telle også, slik at jeg lydmessig kunne fått enda mer ut av 8 subber.
    Jeg hadde en tråd hvor jeg viste bygging av subber 5-8, og målte respons som følge av de ekstra. Jeg fikk da bukt med et problem jeg hadde hatt.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ew-grafer.html
    ----------------------------------------------------------------
    Dynaudio Contour, DIY sub, Yamaha, Rotel, Sony PJ
    http://avforum.no/myhometheater/einaraj

Subber helst flere av de er bare å hoppe på. Jeg gikk fra 1 til 2 og holdt meg lenge til det. Fikk etterhvert sub 3 og 4 ihus og fyttigrisen for en forskjell det ble. Anbefales. Har en subb i hvert hjørne av rommet.

Her er et par grafer som viser forskjell på 2 til 4 subber. Grafene er uten noen form for EQ.

Vannfall er med 2 EQ punkt.

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		vannfall_1.jpg
Visninger:	44
Størrelse:	98.7 KB
ID:		126165

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		frekvens 15-150.jpg
Visninger:	57
Størrelse:	52.1 KB
ID:		126166
    Rød to subber
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

På grafen med frekvens er det en skrivefeil. Det er 2 og 4 subber som vises. Så gå for så mange du har mulighet til. Men dess flere du har dess vanskeligere er det å justere de inn. Men resultatet blir i 95% av tilfellene bedre med flere.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Takk Retep! Blir stor forskjell ja.

Jeg kjøpte to XTZ 12.16, og tester med de i første omgang. Ble mye mer liv nå. Men uansett hvor jeg plasserer de så blir det en slags «suck out» av lavfrekvens i sweetspot... Har flyttet sub’er, sofa og alt inventaret, men det vil seg ikke. Har rockfon himling i taket og GIK plater på veggene. Har også prøvd med akustikkplatene, uten, flyttet de rundt osv. Sitter jeg på kanten av sofaen så er det skikkelig trykk, og hviler jeg hodet over kanten så rommet det helt vilt! Kan problemet være sofaen?? Den er veldig massiv, full av puter og er samtidig kurvet. Fra lav mellomtone og oppover er det upåklagelig i mine ører, men savner å bli slått overende av bassen. Det skjer når man flytter seg litt ut fra midten og da spesielt når man reiser seg. Sofaen er et digert beist, men lurer på om jeg må brette opp ermene og kaste den ut?!

Fredrik

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 10-17-2016, 17:20
  2. Alle de "gøye" appene vekke fra Panasonic TX-P50VT20E
    By Polarbear in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 12-03-2015, 16:36
  3. "Alle godt konstruerte forsterkere låter likt"
    By atledreier in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 10-15-2008, 07:57
  4. Hva "føler" dere når dere hører på musikk?
    By Jan E. in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 54
    Siste melding: 07-04-2006, 16:07

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •