Bygging av18Sound 18" Dual Sub
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35

Bygging av18Sound 18" Dual Sub

Sånn, da var man endelig i gang med nytt prosjekt. Har enda nesten ikke rukket å komme til hektene etter forrige helgs utbanking av ørevoks før man er i gang med noe nesten like stort. I hvertfall størrelsesmessig, denne subben er på heftige 400 liter når man måler innvendig volum (uten å trekke fra porter, vel å merke).

Har ikke så veldig mye å meddele foreløpig. Kabinettet ble utfrest i dag hos Trestokken AS, og element og deler ble hentet på Posten. Har ikke vært borti dette elementet før (Eighteen Sound 18TLW3000 18" Dual Voice Coil Woofer), men blir lettere imponert over det lille jeg forstår av tekniske data i hvertfall. Dette skal være en tøffing av et element, beregnet på hard proffbruk slik jeg forstår det.

Spesielt magnetoppheng med luftkjøling bak:

Navn:		IMG_0628.jpg
Visninger:	719
Størrelse:	215.9 KB

Navn:		IMG_0629.jpg
Visninger:	696
Størrelse:	205.7 KB

Navn:		18 Sound Key Features.jpg
Visninger:	688
Størrelse:	83.8 KB

Navn:		18 Sound Dual Sub.jpg
Visninger:	689
Størrelse:	76.8 KB

Prøvetilpassing. Trestykket under tommestokk skal fjernes. Det er ikke frest ut fordi baffelen ville ha brukket med bare forbindelsen på midten. Det skal også settes på ekstra forsterking inne i kabinettet for å gjøre det stivere. Kommer tilbake til det senere:

Navn:		IMG_0631.jpg
Visninger:	690
Størrelse:	239.6 KB
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

spennende

mange spennende prosjekter , interessant å følge med på

du som er en liten guru i DIY, har du noen kommentarer på 18" DIY kitte Avshop selger, tenkte da med Dayton element.

selve bygging av kassen der tenkte jeg å ordne selv, har planer om 2 slike bak baffel i nye kinoen.

Sitat Opprinnelig postet av PureHifi Vis post
    mange spennende prosjekter , interessant å følge med på

du som er en liten guru i DIY, har du noen kommentarer på 18" DIY kitte Avshop selger, tenkte da med Dayton element.

selve bygging av kassen der tenkte jeg å ordne selv, har planer om 2 slike bak baffel i nye kinoen.
    Det kittet ser helt kurant ut. Hvordan det passer for deg avhenger av krav og behov.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Det kittet ser helt kurant ut. Hvordan det passer for deg avhenger av krav og behov.
    lite plass bak baffel, så plassmessig passer det fint med 2 bak baffel sammen med frontrekka 3stk klipsch klp 650.

har 2jl fathom f112, usikker på om jeg skal beholde de å se om det er mulig å få det plassert bak i kino eller om jeg skal selge.

@ PureHifi: Det jeg har lest om dette settet ser bra ut! Elementet har jeg ingen erfaring med, men tror det er helt greit til prisen. Er vel en del å velge i her til den prisen (av DIY-saker), men kitet som her er vist til blir sikkert bedre enn mange ferdige kjøpesubber.

En ting med MDF-kassen fra AVShop: kjøper du den, eller lager egen kasse, så ikke bruk skruer under sammensettingen. Bruk bare enten hvitlim eller PU-lim. Bruker du kryssfiner er det greit med noen skruer til å forenkle sammensettingen, men også der er det best å bare lime. Lykke til!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    @ PureHifi: Det jeg har lest om dette settet ser bra ut! Elementet har jeg ingen erfaring med, men tror det er helt greit til prisen. Er vel en del å velge i her til den prisen (av DIY-saker), men kitet som her er vist til blir sikkert bedre enn mange ferdige kjøpesubber.

En ting med MDF-kassen fra AVShop: kjøper du den, eller lager egen kasse, så ikke bruk skruer under sammensettingen. Bruk bare enten hvitlim eller PU-lim. Bruker du kryssfiner er det greit med noen skruer til å forenkle sammensettingen, men også der er det best å bare lime. Lykke til!
    ja så på forrige prosjektet ditt at det bare var brukt lim. å holder det der holder det vel for de fleste kasser

takker for tips

Dette ser bra ut, gleder meg til å teste det ferdige resultatet

Tanken bak dette elementet fra 18sound er lav power compression og symmetrisk BL-kurve ved positiv/negativt utsving.
    Dette er en sub beregnet på høye volum over tid, målet er et robust design som skal tåle å pumpe ut lyd time etter time på 110% output.
    Samme elementet er i bruk i en av de beste proffsubbene til konsert/turne med en prislapp på over 150.000kr, den låter helt fantastisk bra men koster deretter.

Sitat Opprinnelig postet av PureHifi Vis post
    ja så på forrige prosjektet ditt at det bare var brukt lim. å holder det der holder det vel for de fleste kasser

takker for tips
    Glemte å si hvorfor ikke skruer til MDF: Uansett om det forborres vil platene svekkes. De deler seg på langs. Har prøvt med forskjellige skruer og forboringsteknikker, og det er bare å glemme. Liming med vanlig hvitlim gjør at MDF bare blir sterkere i skjøten, siden endeved kan mettes med lim.

Kryssfiner og skruer går bedre sammen, men også her blir skjøter sterkere uten skruer. Spesielt hvis det brukes fals, og man får to limflater som kan limes inntil den tredje. Da blir skjøten sterkere enn platen alene er min erfaring. Ved skruing anbefales bruk av Kregjigg. Da får man ingen synlige skruehull fra utsiden, og skjøten blir rimelig sterk.

Sitat Opprinnelig postet av Helge.A Vis post
    Dette ser bra ut, gleder meg til å teste det ferdige resultatet

Tanken bak dette elementet fra 18sound er lav power compression og symmetrisk BL-kurve ved positiv/negativt utsving.
    Dette er en sub beregnet på høye volum over tid, målet er et robust design som skal tåle å pumpe ut lyd time etter time på 110% output.
    Samme elementet er i bruk i en av de beste proffsubbene til konsert/turne med en prislapp på over 150.000kr, den låter helt fantastisk bra men koster deretter.
    Elementet ser ut til å være av veldig god kvalitet, så jeg tviler ikke på at dette blir bra! Ellers er det fint med slike tekniske forklaringer på hvorfor elementet er valgt, og det liker vi!

Fikk jobba noen timer i dag og fikk en grei start på prosjektet. Alle delene inni subben ble kappet til og prøvetilpasset før kabinettet ble limt. Gikk veldig greit i grunnen, og nå er alt klart for avstivinger på veggene i morgen. Går det greit er det klart for å lukke subben.

Jeg satte inn kraftige 8mm islagsbolter med tokomponent lim. Skruene som skal brukes er samme som sist, 35x8mm med rundt hode og unbrakofesting. Hullene i elementet var temmelig store, så man må opp i solid størrelse og kvalitet for at det skal bli bra.

Islagsmuttere på plass og prøvetilpassing før liming:

Navn:		IMG_0632.jpg
Visninger:	539
Størrelse:	225.8 KB

Tvinger er helt uunværlig:

Navn:		IMG_0633.jpg
Visninger:	539
Størrelse:	206.8 KB

Liming:

Navn:		IMG_0635.jpg
Visninger:	544
Størrelse:	219.2 KB

Brukte kKregjiggen for montering av skruer til bassporten:

Navn:		IMG_0636.jpg
Visninger:	542
Størrelse:	152.1 KB

Greit å ha liggende noen tikilos sementstein:

Navn:		IMG_0637.jpg
Visninger:	540
Størrelse:	223.9 KB

Nå må jeg vente til i morgen for videre jobb på denne:

Navn:		IMG_0639.jpg
Visninger:	536
Størrelse:	272.0 KB

Navn:		IMG_0640.jpg
Visninger:	541
Størrelse:	223.9 KB

Fortsatte i dag og fikk inn en del timer. Det trengte jeg også, jeg har fundert veldig på hvordan avstiverne skal plasseres og hvordan de skal se ut. Kabinettet er særdeles lite avstivet originalt, med veldig store, halvmeter og meterlange områder uten noen form for avstiving.

Løsningen ble og legge på 4,2cm brede og 18mm tykke lister av kryssfiner langs sidene på kassen, ag avstemple de inn mot portkonstruksjonen, som vel er det mest solide området i kabinettet. I tillegg ble topp og bunn avstemplet med to stag, forankret i kryss, og to buer, avstemplet mot bakside og topp og bunn. Tror dette må holde. Det er temmelig dødt nå nesten overalt, og synger ikke når man knoktester.

I tillegg til avstivingene skal det også settes inn store bærehåndtak som perforerer kabinettet og tar minst en liter hver av nettovolumet. Disse måtte jeg også ta hensyn til ved plassering av avstivingen. Tror det skal gå greit, men ville nok ikke brukt mer enn fire av disse håndtakene, to på hver kortside, slik at kabinettet bæres med elementer opp. Da er kabinettet lett å legge enten på siden eller i oppreist form, med en av kortsidene ned.
    En kraftig tilkoblingsterminal for to stk innfelte Speakon-tilkoblinger skal også på plass. Den skal settes på baksiden, forskjøver over på en av sidene på grunn av den midtmonterte avstivingen.

Her er litt bilder. Neste oppgave er påsetting av sidelokket. Rakk ikke dette i kveld.

Navn:		IMG_0642.jpg
Visninger:	503
Størrelse:	244.9 KB

Navn:		IMG_0643.jpg
Visninger:	507
Størrelse:	204.6 KB

Navn:		IMG_0644.jpg
Visninger:	504
Størrelse:	232.5 KB

Navn:		IMG_0645.jpg
Visninger:	498
Størrelse:	227.1 KB

Navn:		IMG_0646.jpg
Visninger:	501
Størrelse:	191.9 KB

Temmelig godt avstemplet bakside og sideplater. Topp og bunn er relativt bra med portkonstruksjonen, men fikk i tillegg trekanten på midten (med hull), og krysset på hver side:

Navn:		IMG_0647.jpg
Visninger:	500
Størrelse:	201.3 KB

Er temmelig godt fornøyd med hvor lite areal avstiverne stjeler fra kassen og åpningene. Alt er montert slik at det skal gi minst mulig brems på luftgjennomstrømming. Skal muligens frese krysset rundt på kanter, slik at lufta glir enda lettere rundt:

Navn:		IMG_0649.jpg
Visninger:	498
Størrelse:	198.2 KB
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		IMG_0641.jpg
Visninger:	46
Størrelse:	225.3 KB
ID:		124257  

Flott arbeid og kjekkt å sjå folk som koser seg med trearbeid, jeg ser bare masse utfordringer

Du kan vel bygge 18" SUB, med B&C R18IPAL også :-), lurer på om det er rekonede elementer som er så rimelig på amazon? $ 244,- for disse elementene er røverkjøp
    https://www.amazon.com/R18IPAL-18-In...ywords=ipal+18
    amazon sender ikke disse direkte til Norge, men det er bare å ta de via båtfrakt hos f.eks. Jetcarrier.

Datablad osv. Ekstrem 18"
    http://www.bcspeakers.com/products/l.../18-0/2/18ipal
    Sist endret av Halvor; 04-09-2017 kl 01:31

Sitat Opprinnelig postet av Halvor Vis post
    Du kan vel bygge 18" SUB, med B&C R18IPAL også :-), lurer på om det er rekonede elementer som er så rimelig på amazon? $ 244,- for disse elementene er røverkjøp
    https://www.amazon.com/R18IPAL-18-In...ywords=ipal+18
    amazon sender ikke disse direkte til Norge, men det er bare å ta de via båtfrakt hos f.eks. Jetcarrier.

Datablad osv. Ekstrem 18"
    http://www.bcspeakers.com/products/l.../18-0/2/18ipal
    Takk for link, det var jo rimelig priser på IPAL! Eller har jeg jo nettopp bygd 4 store horn med BC Speakers sin 21" IPAL. Du har muligens sett byggetråden her...

Montering av Monacor bærehåndtak og terminal

Da fikk jeg inn ett par timer på en ellers fin søndag. De ble brukt til utfresing av hull, og nedsenk, til Monacor bærehåndtak. Det var egentlig planlagt at dette skulle freses med CNC, men deler jeg måtte ha kom først dagen etter at vi gjorde unna jobben med utfresingen. Sånne småting tar ofte mye tid i verkstedet når man skal gjøre alt manuelt. Burde nok ha venta med CNC-fresingen en dag, men nå passet det ikke sånn denne gang.

Det ble endret litt på plassering av håndtakene og terminalen. Var egentlig tegnet inn ett håndtak på hver side. Jeg valgte å sette to på hver kortside. Dette fordi det hadde blitt problemer å få til håndtak mitt i bassporten. Ville heller ikke sette de slik at jeg mått svekke kassen med å frese ned i de indre avstivingene. Terminalen ble satt inn forskjøvet til høyre siden jeg ikke ville frese ned i indre avstiving der heller.
    Nå blir kassene lette å bære av to mann, og kabinettet kan settes enkelt enten på kortside eller på langside ved hjelp av håndtakene.

Hullmal hadde Trestokken AS frest ut, så den var grei. Nedsenkmal mått jeg bygge selv, og jeg måtte bygge begge delene til tilkoplingsterminalen (for Speakon).

Etter litt sjekk på målene borret jeg opp hull for overfresen:

Navn:		IMG_0656.jpg
Visninger:	406
Størrelse:	208.6 KB

Kopifresen blir tredd ned i hullet og justert på høyde for å passe til mal og plate:

Navn:		IMG_0657.jpg
Visninger:	398
Størrelse:	157.1 KB

Her er hullene ferdig utfrest, jeg holder på med forsenkingskanten, eller falsen:

Navn:		IMG_0652.jpg
Visninger:	403
Størrelse:	239.0 KB

Navn:		IMG_0651.jpg
Visninger:	396
Størrelse:	218.8 KB

Passet greit dette. Var heldig og fant et fresestål med samme radius som hjørnene:

Navn:		IMG_0653.jpg
Visninger:	402
Størrelse:	226.6 KB

De stjeler vel en liten liter eller så:

Navn:		IMG_0654.jpg
Størrelse:	153.6 KB

Ferdig med håndtak:

Navn:		IMG_0659.jpg
Størrelse:	213.6 KB

Nedfresing av hull for tilkoplingsterminal:

Navn:		IMG_0660.jpg
Størrelse:	219.1 KB

Ble grei nok denne også:

Navn:		IMG_0662.jpg
Visninger:	394
Størrelse:	144.1 KB

Så til dagens skuffelse. Disse fresestålene fra HardHead er bare søppel. Kulelagrene mister tetteskivene på hver side av lagerskålene. Så faller skruen ut, og det holdt på å bli katastrofe. Den ene holdt i fem minutter, den andre tok jeg av etter 6 min, siden den også hadde gått opp i limingen.
    Nå blir det anskaffelse av førsteklasses fresestål med doble lager, det er sikkert!

Navn:		IMG_0664.jpg
Visninger:	396
Størrelse:	236.3 KB
    Sist endret av Hunsbedt; 04-09-2017 kl 23:54

Har holdt på søndag og i går med innsetting av islagsmuttere og Rampamuttere. Ble endel arbeid dette fordi det er ganske mye som skal inn. Det meste gikk greit, så nå er kabinettet klart for filt. Den skal limes og stiftes. Blir nok en sjau det også, og har hanket inn en teppeleggerspesialist slik at det blir pent.

Greit med flere batteridriller. Her er redskapen jeg bytta rundt på da islagsmutterne skulle på plass:

Navn:		IMG_0666.jpg
Visninger:	359
Størrelse:	209.8 KB

Klart for islag av 6mm islagsmutter:

Navn:		IMG_0667.jpg
Visninger:	369
Størrelse:	172.2 KB

Ganske mange på hvert håndtak:

Navn:		IMG_0668.jpg
Visninger:	361
Størrelse:	156.2 KB

På terminalen valgte jeg å bruke Rampmuttere. De skal skrus inn fra fremsiden og er langt enklere å montere:

Navn:		IMG_0669.jpg
Visninger:	356
Størrelse:	191.9 KB
    Sist endret av Hunsbedt; 04-11-2017 kl 18:40

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Takk for link, det var jo rimelig priser på IPAL! Eller har jeg jo nettopp bygd 4 store horn med BC Speakers sin 21" IPAL. Du har muligens sett byggetråden her...
    Ja sett de, imponerende bygg både disse og horn'a med IPAL 21" :-)

Spennende bygg. Selv har jeg svært dårlige erfaringer med islagsmuttere, men håper du får det til å fungere greit.
    Åpningene mellom elementene, er det det som fungerer som bassporter på denne sub'en?
    har du designet den selv eller er det et ferdig design?
    Har du noe kurve over forventet bassrespons?
    Hva skal disse brukes til forresten? Mye output over mange timer + håndtak indikerer vel at dette ikke er noe hjemmekinosub?
    Ser ogdå at elementene takler vanvittig mye strøm (10000 watt peak) - og du har to hva skal du fore disse med?

anbefaler deg og bruke lime på de islagsmutterene og Rampa Mutterene.

Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Hva skal disse brukes til forresten? Mye output over mange timer + håndtak indikerer vel at dette ikke er noe hjemmekinosub?
    Ser ogdå at elementene takler vanvittig mye strøm (10000 watt peak) - og du har to hva skal du fore disse med?
    Subben er beregna til portabel bruk, målet er en god sub som kan matches med toppkasseene jeg driver og restaurerer.
    Høyttalerelemeter er spenningsdrevne, planlegger å drive dette med Powersoft K20 eller brokobla X4 for å få en amp som leverer høy nok utgangsspenning. Så er det et spørsmål om jeg trenger limiter med sidechain, K-serie DSP har ikke sidechain men X-serien har sidechain i limiterkretsen, jeg må teste tuningfrekvens og utsving over frekvens når kassa er ferdig for å se hvilken limiter som matcher responsen i kassa.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  2. Svar: 1
    Siste melding: 05-17-2013, 15:36
  3. Dual 1216 "single play spindle"
    By pesnp in forum Vintage audio
    Svar: 3
    Siste melding: 12-23-2009, 10:37
  4. De første "Dual Region" Blu-ray spillere !
    By dvdjan in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 12-04-2007, 12:56
  5. Horn sub Med Soundsplinter Rlp 15" Dual 2ohm
    By DIY Mekkern in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 11-06-2006, 17:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •