Bygging av18Sound 18" Dual Sub - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  6
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    anbefaler deg og bruke lime på de islagsmutterene og Rampa Mutterene.
    Bruker ALLTID tokomponent lim (for eks Blå Araldit eller Biltema tokomponent) på islagsmuttere. Smøres godt inn langs kanten og bankes forsiktig inn. Så trekkes de inn den siste millimeteren med en god skrue med fett på. Jeg har til nå gjort det slik på hundrevis av muttere, og så vidt jeg vet er det bare en som har løsna (etter at kunden mishandla den grundig).

Jeg brukte samme type lim også på gjengene til Rampamutterne, og hadde i tillegg ekstra lim på baksiden. Satser på at det holder.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Spennende bygg. Selv har jeg svært dårlige erfaringer med islagsmuttere, men håper du får det til å fungere greit.
    Se svar ovenfor. Kan legge til at uten godt lim funker bare ikke islagsmuttere. Godt limt kan man trekke til så hard at bolten eller muttergjengene ryker. Blir spennende å prøve ut med Rampa fremover. Skal eksperimentere med forskjellig lim, noen sier at for eks en dråpe lynlim på gjenger før innskruing funker bra. Tviler egentlig, og har brukt tokomponent her også. Egentlig tror jeg limte islagsmuttere sitter bedre fast enn Rampa, men når først noe ryker er jo Rampa enkelt og få av, siden disse ikke holdes fra baksiden.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinettet er nå klart til trekking av filt. Har fått malt to-tre strøk med matt sortmaling på baffel og innvendig det det synlig fra bassportene. Jeg har også valgt å borre opp skruehull til terminal for å bruke nedsenkbare skruer slik at ingenting (nesten) stikker ut. Sjansen er da mindre for at noe hekter i kassen når den skyves rundt.

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-img_0707-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-img_0689-jpg

Har sees også de pålimte islagsmutterne til håndtakene fra innsiden av kassen:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-img_0699-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-img_0708-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 04-14-2017 kl 16:05

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk hentet spannet med Warnex på PIBen i forgårs. Ble litt venting på dette prosjektet på grunn av frakten tok litt tid. Jeg er glad for at det ble Warnex og ikke filt som ble løsningen, siden filten ville ha krevd en del kreative løsninger i skjøtene.

Siden baffel og innsiden (som er synlig) allerede er malt matt sort, valgte jeg å maskere ved inngang til portene og bare bruke Warnex på baffelen. Hadde jeg brukt sprøyte hadde det blitt enklere å sprøyte også innsiden, men jeg tror dette blir like bra. Jeg bruker en skumrulle på første strøket, og en større strukturrulle på andrestrøket for å få en tykk beskyttelse av kryssfinerkabinettet. Det blir flere bilder etterhvert av dette, i dag rakk jeg kun førstestrøket på baffel og en av sidene:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-img_0767-jpg

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Takk for link, det var jo rimelig priser på IPAL! Eller har jeg jo nettopp bygd 4 store horn med BC Speakers sin 21" IPAL. Du har muligens sett byggetråden her...
    OBS, Når noe er for billig til å være sant, så er det som regel det, amazon har nå endret bilde på denne i sin webshop, ser nå at det kun er "repset" til IPAL18"
    men de skriver fortsatt feilaktig: High Power Woofer with Neodymium Magnet

Kommer ingen magnet med på den prisen :-)
    https://www.amazon.com/R18IPAL-18-In...ywords=ipal+18

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor Vis post
    OBS, Når noe er for billig til å være sant, så er det som regel det, amazon har nå endret bilde på denne i sin webshop, ser nå at det kun er "repset" til IPAL18"
    Hehe, tenkte faktisk tanken at det kunne være noe sånt, ja. Har ikke tenkt å bestille IPAL selv foreløpig, men det er jo greit å få beskjed slik at man ikke går på en smell. Merkelig at de ikke retter hele teksten slik at hva som egentlig selges kommer klarere frem...

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,863
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig ser det helt enestående ut det du bygger

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Som vanlig ser det helt enestående ut det du bygger
    Tusen takk! Er jo ikke så voldsomt komplisert dette da, men prøver jo å få til greie løsninger slik at det blir pent.

Ellers har jeg di siste dagene lagt på tre strøk med Warnex på baffel og sider. De er ferdige nå, og mangler bare tre strøk på baksiden. Skal til på det i morgen, og må nok ha hjelp av fruen så vi kan få snudd det tunge kabinettet uten noen skandaler.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,301
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt magisk og se deg i arbeid som vanlig , Arve!! Konge utført!

Men ble nysgjerrig, hvorfor skal du bruke mer rampa fremover? Selv bruker jeg bare det, skrudd fra baksiden. Er så sinnsykt mye lettere og når skruen da skal løsnes så "strammer" du bare rampen ytteligere
    DIY - Inconcert Miles -| Yamaha RXV-A 2067| Dreamscreen V6| Sony HW50ES | Ps4 pro | 12 x JBL 8330mk2 | 4 x JBL 18" 2258

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Helt magisk og se deg i arbeid som vanlig , Arve!! Konge utført!

Men ble nysgjerrig, hvorfor skal du bruke mer rampa fremover? Selv bruker jeg bare det, skrudd fra baksiden. Er så sinnsykt mye lettere og når skruen da skal løsnes så "strammer" du bare rampen ytteligere
    Tusen takk for fine ord!

Til noen ting foretrekker jeg enda islagsmuttere, som er limt med tokomponent lim. Man trenger ikke så store hull til det. Rampa har jeg brukt litt, men liker ikke de stre hullene som kreves. Var heller ikke klar over at de skal/kan skrues fre baksiden! Det gjør det enklere å få montert de, siden det ikke er smale kanter på nedsenkede monteringshull å bekymre seg for. Skal teste denne metoden!

Bruker du lim på Rampa? I tilfelle hva slags? Jeg har hatt litt tokomponent-Aralditliknende på mine før innskruing. Har også hørt at det er effektivt med Cyanoacrylate (lynlim)...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ble dette prosjektet ferdig. Har holdt på med den noen timer denne uka, og totalt fire liter Warnex har blitt brukt på det som ble til tre strøk. Brukte matt sortmaling som grunning, og pusset godt mellom hvert strøk. Tror dette skal holde ganske bra.

Innspurten i dag ble en ren kosejobb med montering av pakninger, håndtak og terminal for Speakon. I tillegg satte jeg på breie skumpakninger for elementene, og satte inn det ene elementet jeg har her.

Her er bilder:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0012-jpg

Forborret alle håndtak og terminal slik at skruene ble godt forsenket:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0021-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0023-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0024-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0025-jpg

Nydelig vær å jobbe i ute i dag!

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0026-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0027-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0028-jpg

Får ikke lov til å snu mobilbilder, da blir det sånn:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0030-jpg

Veldig praktisk med 25x3mm skumpakning. Dekker akkurat kanten av basketen:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0031-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0032-jpg

Her sees godt strukturen som jeg fikk ved bruk av struktur-malingsrulle:

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0014-jpg

Bygging av18Sound 18" Dual Sub-dsc_0013-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 05-06-2017 kl 21:28

12. Liker Seigmann har likt denne posten
    Newcomer RichardWeber sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra inspirasjon å følge disse byggetrådene!

Hvor kjøper du skum pakningene til elementene?
    Hjemmekino:
    Klipsch KL-650THX LCR, Klipsch KS-525THX, 2 stk Klipsch KW-120, 2 stk 18" Dayton Ultimax DIY
    Scherbourn PT7030, Crown CT4150, Crown XTI 1002 , Klipsch KA-1000THX, 2 stk Behringer A500, Minidsp Cinema
    Bluesound Node2, PS4, Pioneer BDP-LX55, Apple TV
    Samsung 65" 8005, Epson 6700, Dreamscreen V3 Tabtension 106"

Stereo:
    Sysetem Audio Mantra 50, System Audio SE200, Hegel H80, Pro-ject RPM1, Pro-ject Tube Box S RIAA

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått henta subben, første test virker veldig lovende.

Tuningfrekvensen ble 35hz som planlagt. Tok en måling av ufiltrert VS filtrert respons. Skal bruke noen dager på å teste litt og høre, så langt måler det og låter etter forventningene.

Håndverket virker førsteklasses, jeg har kledd kassa med dempeull innvending og satt i elementer, så langt ikke lagt merke til noen ulyder, luftlekkasjer eller lignende problemer under til dels frisk SPL og sinussveip
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Bygging av18Sound 18" Dual Sub-2017-05-08-15-43-29-jpg   Bygging av18Sound 18" Dual Sub-2017-05-08-15-24-34-jpg  
    Sist endret av Helge.A; 05-08-2017 kl 16:26

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RichardWeber Vis post
    Bra inspirasjon å følge disse byggetrådene!

Hvor kjøper du skum pakningene til elementene?

Takk for det, Richard!

Er ikke sikker på hvor jeg fant skumpakningene, skal sjekke det, for de passet utrolig bra til denne type høyttalere, og sikkert også andre 15-18 tommere!

Pleier å kikke rundt på byggvarebutikker og Biltema, Jula, Clasern og liknende, og kjøper alltid med meg pakningsruller hvis det ser ut som det kan brukes til noe. Har derfor mye rart liggende. Utrolig greit å ha, og koster som regel nesten ingenting.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,005
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helge.A Vis post
    Da har jeg fått henta subben, første test virker veldig lovende.

Tuningfrekvensen ble 35hz som planlagt. Tok en måling av ufiltrert VS filtrert respons. Skal bruke noen dager på å teste litt og høre, så langt måler det og låter etter forventningene.

Håndverket virker førsteklasses, jeg har kledd kassa med dempeull innvending og satt i elementer, så langt ikke lagt merke til noen ulyder, luftlekkasjer eller lignende problemer under til dels frisk SPL og sinussveip
    Flott at de ser ut til å måle etter forventningene. Om kassene er solide nok får vi vel ikke vite før du har hatt dem på et titall spillejobber. Håper at de er sterke nok. Hvis ikke modifiserer vi bare før vi lager flere søsken!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08
  2. Svar: 1
    Siste melding: 05-17-2013, 15:36
  3. Dual 1216 "single play spindle"
    By pesnp in forum Vintage audio
    Svar: 3
    Siste melding: 12-23-2009, 10:37
  4. De første "Dual Region" Blu-ray spillere !
    By dvdjan in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 1
    Siste melding: 12-04-2007, 12:56
  5. Horn sub Med Soundsplinter Rlp 15" Dual 2ohm
    By DIY Mekkern in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 0
    Siste melding: 11-06-2006, 17:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •