Bygging av Othorn med B&C Speakers Ipal 21"
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44

Bygging av Othorn med B&C Speakers Ipal 21"

Da var man endelig i gang med neste prosjekt. Det skal bygges fire digre beist av noen basshorn (Tapped horn), nemlig kongen av dem alle: Othorn

Jeg har grugledet meg til dette prosjektet, det er veldig mange deler som må passe perfekt sammen. I tillegg er det en svært tung konstruksjon med vekt på over 100 kg. Vi har allerede jobbet med prosjektet litt til og fra noen uker. Det var mye arbeid å omregne mål fra tomme til cm, på godt over tredve deler. I tillegg skulle alle deler tegnes opp i Aspire og plasseres på platene for utskjæring i CNC. Dette er som dere forstår enda ett samarbeidsprosjekt med Trestokken AS. Uten Trestokken AS hadde det nok ikke blitt bygging, det er vanskelig og mye arbeid å få til delene nøyaktig nok.

Link til tilsvarende byggeprosjekt: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=81

Link til element: http://www.bcspeakers.com/products/l.../21-0/1/21ipal

Byggebilder kommer i neste post.
    Sist endret av Hunsbedt; 03-03-2017 kl 20:08
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Fikk inn en god dag med klargjøring og tilpassing av deler i dag. Her er bildene:

Her er mesteparten av delene til ett Othorn. Alt CNC-utskjært på Trestokken AS. Utrolig deilig å få delene slik servert:

Navn:		IMG_0520.jpg
Visninger:	1201
Størrelse:	240.2 KB

Den ene av to sider. Kabinettet blir bygget på siden, og lukkes til slutt med den andre siden:

Navn:		IMG_0519.jpg
Visninger:	1081
Størrelse:	182.4 KB

Fikk god bruk for mine små hurtigklemmer til prøvetilpassingen:

Navn:		IMG_0521.jpg
Visninger:	1070
Størrelse:	303.0 KB

Det skal bare brukes en vertikal avstiver i frontåpningen. Her er det satt opp med to:

Navn:		IMG_0522.jpg
Visninger:	1085
Størrelse:	255.9 KB

Navn:		IMG_0523.jpg
Visninger:	1059
Størrelse:	226.9 KB

En del skråskjæring av plater ble tatt av meg på benkesag siden Trestokken ikke har skråstilte skjærestål:

Navn:		IMG_0524.jpg
Visninger:	1072
Størrelse:	204.0 KB

Navn:		IMG_0525.jpg
Visninger:	1076
Størrelse:	230.6 KB

Navn:		IMG_0526.jpg
Visninger:	1042
Størrelse:	243.7 KB

Navn:		IMG_0527.jpg
Visninger:	1049
Størrelse:	206.3 KB

Navn:		IMG_0528.jpg
Visninger:	1038
Størrelse:	230.4 KB

Her er platedelene som skal brukes til avstivere i hornet:

Navn:		IMG_0529.jpg
Visninger:	1033
Størrelse:	222.8 KB

Nesten alt av innvendige plater har en eller annen vinkel. Jeg lagde derfor støtteklosser som skal brukes til sammenliming:

Navn:		IMG_0530.jpg
Visninger:	1034
Størrelse:	158.4 KB

Falser ble skjært ut der det var nødvendig. De forsterker sammenføyningen av platene og gjør kabinettet tettere. Her er de platene dratt fra hverandre en millimeter:

Navn:		IMG_0531.jpg
Visninger:	1030
Størrelse:	175.2 KB

Fortsettelse kommer i morgen. Da skal limejiggen bygges og de første platene kan settes på plass!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Må innrømme at det frister fælt å prøve noen tapped horn, tror noen lavt tunede tapped horn i hjemmekinoen hadde vært helt sinnsykt.

Hva skal de her brukes til? PA eller til ett småheftig privat oppsett?

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick Vis post
    Må innrømme at det frister fælt å prøve noen tapped horn, tror noen lavt tunede tapped horn i hjemmekinoen hadde vært helt sinnsykt.

Hva skal de her brukes til? PA eller til ett småheftig privat oppsett?

Dette skal brukes ifbm pa
    Gleder meg til å testkjøre disse!
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Ferdig med sideplatejiggen i dag. Ble mindre jobbing enn planlagt hjemme, fordi en del av dagen ble brukt hos Trestokken til å frese ut servicelokk i bunnplate, byggejigg og kantvinkler og til slutt baffel med hull for element. Jeg fikk ikke tid til å bygge jigger/stativ for indre avstivingsplater, fikk heller ikke startet opp med liming. Men føler at jeg alikevel er godt i gang. Alle deler er nå ferdigprogrammerte for fresing, kun mindre detaljer og rettinger er igjen før produksjon av de resterende tre kabinettene.

Ble veldig fornøyd med jiggen. Jeg fant frem noen plastkiler jeg hadde liggende etter parkettleggingen. Disse var veldig greie når topp, bunn, front og bakplate skal presses inn i falsen på sideplaten i jiggen. Det blir også lett å få satt skrutvingene på plass nå, siden jiggen er åpen og lett å komme til over alt.

Her er undersiden av jiggen. Brukte en 2x3" til oppklossing. I tillegg sees vinklene som jeg kuttet ut i 18mm kryssfinersammen med det andre i dag:

Navn:		IMG_0532.jpg
Visninger:	854
Størrelse:	253.2 KB

Overside av jiggen:

Navn:		IMG_0533.jpg
Visninger:	855
Størrelse:	189.2 KB

Vikler på 10x15cm. Legg merke til den lille knotten som er spart igjen på utfresingen. Den lager avstanden inn til platene (topp, bunn, bak og frontplate) som sitter ned på sideplaten i jiggen:

Navn:		IMG_0534.jpg
Visninger:	850
Størrelse:	138.3 KB

Fant en bit huntonitt-takplate som ble kutta opp i 5x5cm biter og satte disse på hjørnene på jiggen. Skulle egentlig bruke noe tykk plast her, men siden takplata var plastbelagt er det greit nok. Viktig at ikke sideplaten limes fast til disse småbitene, derfor bør de være plastbelagt:

Navn:		IMG_0536.jpg
Visninger:	858
Størrelse:	199.9 KB

Navn:		IMG_0537.jpg
Størrelse:	200.6 KB

Bunnplate med servicelokk (som har nesten usynlig fals). Desverre kutta vi denne med treretningen feil vei, men ingen ser det når plata blir malt :

Navn:		IMG_0539.jpg
Visninger:	847
Størrelse:	272.3 KB

Servicelokket av:

Navn:		IMG_0543.jpg
Størrelse:	222.4 KB

Nærbilde av bunnplate med serviceåpning. Her ser man kilene satt inn mellom vinkler og bunnplate. Jeg har kuttet sideplatene på overmål (ca 1mm), de skal justeres ned med kopifres når kabinettene er ferdigbygde:

Navn:		IMG_0542.jpg
Visninger:	851
Størrelse:	198.8 KB

Fikk inn et par gode timer i dag før kinojobb. Baffel ble justert og fikk hull til 8mm islagsmuttere. Må se å få bestilt Rampa i denne størrelsen også, har nå 6mm og venter på 4mm. Så fikk jeg laget til de vanskeligste delene på dette kabinettet. Nesten umulig å lage på Trestokkens CNC. Er ikke store bitene, 25x6cm, men de har forskjellige vinkler på ALLE sidene. Fikk etter en halvtime delene nøyaktig tilkuttet, nå er disse også klare. Et par av de indre avstiverne var ørlite for store. Nå er alle avstivere også på plass, mangler bare å sage ut noen små hjelpeplatebiter for å holde avstiverne på plass når de limes fast.

Jeg har ikke tenkt å bruke skruer i det hele tatt i dette kabinettet. Det blir like sterkt med bare vanlig Cascol trelim. Men det er bittelitt ekstrajobb uten skruer, man må ha noe som holder platedelene på plass når de limes fast.

Her sees alle avstiverne inne i kabinettet. Det er ikke få platedeler totalt i en slik høyttaler, men avstiverne er nødvendige siden trykket inni kabinettet er helt avsindig.

Navn:		Othorn.jpg
Visninger:	821
Størrelse:	133.1 KB

8mm unbrakobolt og islagsmutter. Ikke så ofte man må ha tak i det største man har tilgjengelig!

Navn:		IMG_0544.jpg
Visninger:	815
Størrelse:	202.5 KB

Ikke noen liten kar som skal inn i kabinettet ettehvert:

Navn:		IMG_0545.jpg
Visninger:	805
Størrelse:	240.4 KB

Navn:		IMG_0546.jpg
Visninger:	840
Størrelse:	234.1 KB

De små kryssfinerbitene bak baffelen ble det litt arbeid med som tidligere nevnt:

Navn:		IMG_0547.jpg
Visninger:	810
Størrelse:	173.9 KB

Fin passform nå, etter justeringer og tilpassing:

Navn:		IMG_0548.jpg
Visninger:	807
Størrelse:	145.3 KB

Avstiverplatene i hjørnet hadde perfekt passform rett fra CNC. Må alikvel skjære dem inn et par cm, så de ikke kommer inn på serviceluka:

Navn:		IMG_0549.jpg
Visninger:	808
Størrelse:	223.1 KB

Alle avstiverne, to i hvert "rom", tilpasset og klare for montering. De ligger i nederst, mot sideveggen:

Navn:		IMG_0550.jpg
Visninger:	806
Størrelse:	205.4 KB

Hjørneavstivere og toppavstivere er også klare:

Navn:		IMG_0551.jpg
Visninger:	804
Størrelse:	153.9 KB
    Sist endret av Hunsbedt; 03-05-2017 kl 19:11

Du er rå med treværk!
    Blir bra dette

Sitat Opprinnelig postet av Seigmann Vis post
    Du er rå med treværk!
    Blir bra dette
    Takker!
    Satser alt på å få dem tette der de skal være tette!

Dette blir jo som vanlig sinnssykt fett. Veldig bra dokumentert med flotte bilder. Har drømt om å bygge et slikt horn helt siden tidlig 90 tallet når jeg bygget en transmisjons-linje sub stemt på 1/4 20 hz bølge og bestykket med Boston Pro 10. Kjøpte også noen tegninger fra Roger Sperrling som dessverre ble med drømmen. Gleder meg til å se og lese resultatet.

Bygget forøvrig et horn på 420 liter bestykket med en liten 8" fra JBL sommeren 96. Denne ble med på toget til Hønefoss når jeg utdannet meg i Forsvaret. Smuglet inn på kasserne-rommet, tildekket med teppe og koblet til NAD 310 10 watts forsterker - det ristet godt i lysarmaturet på naborommet.

Takker for fine ord og morsom militærhistore, regnep!

Skulle jeg bare ha bygget ett kabinett så hadde jeg nok gjort alt mye enklere, hadde ikke bygget noen jigger, og hadde muligens benyttet meg av skruer til en viss grad. Nå er det slik at det skal bygges fire av disse. Muligens flere også. Med jiggene blir det derfor mye enklere å sette kabinettene nøyaktig sammen. Og alt ligger ferdig programmert på CNC, så prisen blir lavere jo flere vi bygger. Og når man slipper sagejobben så er jo dette bare morro!

Jeg fortsetter å la meg imponere over alle byggene som kommer fra verkstedet ditt, Arve. Stor nøyaktighet og meget fint arbeid

Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Jeg fortsetter å la meg imponere over alle byggene som kommer fra verkstedet ditt, Arve. Stor nøyaktighet og meget fint arbeid
    Tusen takk, Ak! Håper folk har litt glede av å se de forskjellige tingene som blir til etterhvert. Morsomt å holde på med i alle fall!

Nesten ferdiog med det første Othornet nå. Mangler bare å lime fast høyresiden samt krysset i åpningen og to små trestykker som sitter rett innenfor elementet. Har gjort unna baffelen og serviceluka, det ble en del islagsmuttere der som skulle limes og bankes på plass.
    Her er litt bilder:

Her fra liming av 8mm islagsbolter:

Navn:		IMG_0552.jpg
Visninger:	736
Størrelse:	272.8 KB

Navn:		IMG_0554.jpg
Visninger:	732
Størrelse:	141.1 KB

Elementet skal festes gjennom baksiden og blir skrudd slik:

Navn:		IMG_0555.jpg
Visninger:	729
Størrelse:	298.9 KB

Fra siden som vender inn i hornet:

Navn:		IMG_0556.jpg
Visninger:	747
Størrelse:	274.0 KB

Begynte å lime fast vegger og avstivere fra frontbaffel og innover i hornet:

Navn:		IMG_0557.jpg
Visninger:	752
Størrelse:	239.3 KB

Utrolig greit med disse holderne som holder avstivere på plass. Ingen skruer brukes i dette bygget:

Navn:		IMG_0559.jpg
Visninger:	730
Størrelse:	206.0 KB

Borrer opp hull for innfesting av serviceluka:

Navn:		IMG_0560.jpg
Visninger:	726
Størrelse:	176.3 KB

Nedsenkede 5mm skruer og islagsbolter:

Navn:		IMG_0563.jpg
Visninger:	728
Størrelse:	161.6 KB

To av avstiversettene klare for innliming:

Navn:		IMG_0564.jpg
Visninger:	727
Størrelse:	256.1 KB

Fikk i dag resten av platene til tre Othorn til. Nå er det FULLT med plater her!

Navn:		IMG_0565.jpg
Visninger:	717
Størrelse:	231.8 KB

Ferdiglimt...så godt som!

Navn:		IMG_0566.jpg
Størrelse:	288.4 KB

I åpningen sees to treplugger. De er for å tette hullene etter to hjelpeskruer som ble tatt ut igjen:

Navn:		IMG_0567.jpg
Størrelse:	201.7 KB

Navn:		IMG_0568.jpg
Visninger:	742
Størrelse:	194.7 KB

Tror og håper dette blir bra!

Navn:		IMG_0569.jpg
Visninger:	725
Størrelse:	199.3 KB
    Sist endret av Hunsbedt; 03-11-2017 kl 23:25

Fy Fa.. så rått!! Gleder meg til å se dette ferdig, får du testet dette innomhus får de drar østover? Fader hatt 4 av disse på gutterommet hadde vært saker..
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Fy Fa.. så rått!! Gleder meg til å se dette ferdig, får du testet dette innomhus får de drar østover? Fader hatt 4 av disse på gutterommet hadde vært saker..
    Hehe, takk! Kan nevne at Thomas og Simen kommer ned 24. og 25. mars. Det blir da en test av ett eller flere av horna. Regner med å få banka løs litt ørevoks da, ja...

Fire av disse på gutterommet hadde nok blåst alle JBLene på sjøen med letthet. Disse fire er beregnet for PA, og kommer nok lett opp i over 130dB (1m) pr kasse med passende forsterker! De skal matche sånn ca 8 av de versting doble 18 til jbl i VerTec serien (altså med 16stk 18"...)!!!
    Tror målet var å oppnå 120db@20-25hz på 10m avstand i friluft!

Tja, det høres ut som en må tenke litt på dette. Da håper jeg at døren er åpen for en lytt hvis dette skal testes 😊

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Vi kommer nedover vettu! Kroppen får nok kjørt seg litt da. Ta litt utendørs målinger også tenker jeg, for å se hvordan herligheten måler. Synes alt for mye pa mangler den siste oktavene i bunn. Dette er remedien på denne lille skavanken

De leverer forøvrig fysisk målt (ikke datablad) kontinuerlig 132db på 1m ground plane hvor thd i gjennomsnitt ligger under 10%. 3db ned så er vi under 3% gjennom hele arbeidsområdet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Vi kommer nedover vettu! Kroppen får nok kjørt seg litt da. Ta litt utendørs målinger også tenker jeg, for å se hvordan herligheten måler. Synes alt for mye pa mangler den siste oktavene i bunn. Dette er remedien på denne lille skavanken

De leverer forøvrig fysisk målt (ikke datablad) kontinuerlig 132db på 1m ground plane hvor thd i gjennomsnitt ligger under 10%. 3db ned så er vi under 3% gjennom hele arbeidsområdet.
    Går alt på skinner de neste to ukene er det faktisk en liten mulighet for at alle fire kan bli ferdige! Ta dette med et lite forbehold, det kommer litt an på hvor travelt jeg får det på jobben(e) mine... Da kan dere evt ta med en leiehenger med kapell og få de med på returen. Hvis ikke får nok Trestokken mulighet til å ta dem med i nær framtid.

Hadde vært morsomt om det blir forhold til å teste en (eller flere) utendørs. Det er det alle muligheter til om været blir fint. Det er tre hundre meter til nærmeste nabo også, hehe...

Før lukking av hornet i dag gikk jeg over og fuget omtrent alle plateskjøter med elastisk fugemasse. Tror nok alt var tett og fint fra før, men man vet jo aldri helt sikkert. Og når kabinettet blir lukket er det ingenting å gjøre med lekkasje, spesielt internt mellom de indre deleveggene.

Det ble brukt Cascol PU-lim til lukkingen. Den er ekspanderende og tetter godt, men er noe griseri å jobbe med. Og ikke spesielt bra for lungene med avgassing fra den heller. Så det ble en times jobbing med gassmaske og latexhansker.
    Og jeg måtte til slutt krype til korset og bruke noen skruer! Tok rett og slett ikke sjangsen på at det ble tett uten. Så imidlertid etter en halvtime at det nok var unødvendig, for limet skummet over all forventning. hadde sikkert vært nok med bare noen få sementstein til å holde midtdelen av sideplata nede. Kommer nok til å skippe skruer på den neste.

Det ble også litt ekstra-arbeid på dette første hornet. Vi var uheldige og fikk frest ned fals også i åpningen på det første hornet. Det var jo ikke meningen, så disse falsene ble tettet igjen med passende tilsagde strips av kryssfiner. Et par andre småtabber ble det også, men alt er rettet opp 100% nå. I morgen blir det nedpussing av limflatene og kantfresing. Det er fort gjort. Var så smart at jeg brukte maskeringsteip rett under falsene som ble limt, så det ble svært lite limsøl. Det var effektivt! Skal gjøre det på alle bygg fremover. Må bare passe på å ta av teipen før limet herder for mye, ellers kan det fort bare bli enda mer jobb...

Alt er fuget. Så godt som. Lekker det nå så er det ikke min skyld!

Navn:		IMG_0571.jpg
Visninger:	622
Størrelse:	196.1 KB

Hjelpeskruer. Sløyfer det på den neste!

Navn:		IMG_0572.jpg
Visninger:	625
Størrelse:	158.1 KB

Litt uvant å se denne 500-liters kassen slik:

Navn:		IMG_0573.jpg
Visninger:	623
Størrelse:	263.9 KB

Da sier vi adjø til byggejiggen for denne gang. Alt klart for neste på beddingen:

Navn:		IMG_0574.jpg
Visninger:	624
Størrelse:	263.7 KB

PU-lim og teip, god kombo!

Navn:		IMG_0576.jpg
Størrelse:	166.9 KB

Alt gikk greit ved sammenliming av sidelokk og kabinett. Heldigvis!

Navn:		IMG_0577.jpg
Visninger:	615
Størrelse:	284.8 KB

Plugging av hjelpeskruehull:

Navn:		IMG_0580.jpg
Visninger:	620
Størrelse:	152.7 KB

Noe graps dette limet! Men tett blir det jo...

Navn:		IMG_0581.jpg
Størrelse:	129.0 KB

Innfesting av kryssavstiving:

Navn:		IMG_0586.jpg
Størrelse:	214.4 KB

Reparasjon av feilsagde fuger:

Navn:		IMG_0588.jpg
Størrelse:	213.8 KB

Her sees hvor effektiv teipen var. Ikke mye å frese bort her, nei!

Navn:		IMG_0590.jpg
Visninger:	619
Størrelse:	180.3 KB

Blir bra det, vi trenger vel bare ta en lynrask puss så er disse klar for sprøyting av warnex
    Sist endret av Seigmann; 03-26-2017 kl 22:35
    Kan ingenting, gjør alt!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Presence speakers vs Side speakers
    By Leo_ in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 12-02-2014, 08:29
  2. En laaaaang Tangen Miles byggetråd. "Bygging er i gang"
    By crimar in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 122
    Siste melding: 03-04-2014, 11:08