Bygge subwoofere inn i DIY-kinobenk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge subwoofere inn i DIY-kinobenk

Hei folkens,
    et spørsmål her... Jeg planlegger å bygge min egen kinobenk på et kommende kinorom. Rommet er ikke så stort, dere kan se en tegning i post nr 10 i denne tråden: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...kk-plater.html

Pga størrelsen på rommet så ønsker jeg å bygge inn subwoofere direkte i kinobenken foran i rommet. Altså: ikke bygge egen sub, men kjøpe et produkt som så skal settes inn i en nisje eller på en eller annen måte bygges inn i kinobenken.

Vil det i det hele tatt kunne fungere? Jeg er bekymret for resonans i benken, vibrasjoner og at jeg evt ødelegger sub'en. Som dere skjønner så kan jeg ikke så mye om dette fra før av - dette blir mitt første prosjekt. Jeg har også forstått det slik at romakkustikken vil kunne påvirke plasseringen av subwooferne (jeg planlegger med 2). Høna og egget altså.... For meg blir det viktigere å prøve å kompensere for dårlig plassering med andre tiltak i rommet. Men nå trenger jeg egentlig å vite om dette blir dødfødt eller ikke. Kan det fungere, eller er det bare å legge denne ideen på søppeldynga?

På forhånd takk for evt innspill!

- M

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til Harman International's rapport ang. sub og rom moder vil en sub i stereobenken og en bak eller under sofaen være det beste i ditt rom.
    I følge rapporten er 2 subber plassert midt på front og bakveggen (alternativt midt på hver sidevegg som jo ikke er mulig hos deg pga døra) like bra eller bedre enn 4 subber, en sub i hvert hjørne eller midt på alle veggene.

For å unngå resonanser i benken er det om å gjøre at denne blir stiv og stabil, bygget omtrent som ei basskasse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2017
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette vil fungere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Watco Vis post
    Ja, dette vil fungere
    Takker for svar Jeg har lest at flere bruker tunge steiner eller liknende som sub'en kan stå på for å stabilisere. Det hadde jo vært artig med en innfelt plate av larvikitt (kjøkkenbenk i stein) som en stabiliseringsplate. Tror jeg må grave litt i dette

Jeg fant den rapporten fra Harman International. Der står det blant annet at jeg kan få god effekt ved å ha en sub midt på frontveggen og en sub midt på bakveggen. Den på bakveggen blir i så fall under sofaen. Det er plass der, men under/inne i sofaen er vel et lite egnet sted? Eller er lydbølgene fra subwooferen så lange at det ikke har noe å si om det står et møbel foran / over?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bygge foringen til sofaen av?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Hva skal du bygge foringen til sofaen av?
    Det er ikke bestemt enda. Det må jo være noe som tåler å bli brukt til å sette fra seg ting på, samt at det bør tåle vannsøl (les: brus). Jeg tenkte noe treverk - men har du andre forslag er jeg lutter øre!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av muggost Vis post
    Det er ikke bestemt enda. Det må jo være noe som tåler å bli brukt til å sette fra seg ting på, samt at det bør tåle vannsøl (les: brus). Jeg tenkte noe treverk - men har du andre forslag er jeg lutter øre!
    Vel, med ei benkeplate med ben på gjør jo at du har et hulrom du kan bruke til hva som helst og kommer til ved å trekke fram sofaen. En sub passer jo fint der sammen med den i stereobenken med tanke på plassering av 2 subber. Det kan hende du trenger en bassfelle der og har da hulrommet til å fylle opp med rockwool. Om sofaen er lett å flytte på kan rommet bak den brukes til å stue vekk den oppblåsbare gjestesenga og sengetøyet, fiskeutstyret, hageputene eller en liten tomatplantasje, men ikke alt på en gang

Lignende tråder

1. 4 Subwoofere ?
    By Johnnygrandis in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 4
    Siste melding: 12-04-2013, 14:31
  2. HSU Subwoofere
    By dbjørn in forum Høyttalere
    Svar: 20
    Siste melding: 01-08-2009, 01:38
  3. 2 subwoofere
    By Haugen in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 11-12-2007, 18:33
  4. 2 subwoofere
    By buzzlight in forum Kabler
    Svar: 6
    Siste melding: 05-25-2006, 13:43
  5. Hva kan du om subwoofere?
    By jazzfat in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 12
    Siste melding: 05-04-2004, 00:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •