DIY Aktive toveis høyttalere
Viser resultater 1 til 1 av 1

DIY Aktive toveis høyttalere

Hei alle dere glupe hoder her inne på AVforum!

Jeg har gått i gang med et nytt byggeprosjekt, toveis aktive høyttalere. Har bygget noen passive høyttalere så er ikke helt grønn på feltet, men når det kommer til aktive høyttalere så er det ikke så mye erfaring lagret i pappen. Er selvfølgelig klar over at det er mange likhetstrekk, men det dukker opp noen nye spørsmål spesielt rundt forsterkeren og dsp'n. Har søkt litt rundt både på forumet og ellers, men klarer ikke å finne noe tråder som har vært til hjelp. Har kommet i gang med det som faktisk er likt, kabinett volum og design. Samt "skjermshopping" hos Dynabel. Slenger med noen bilder mot slutten av innlegget.

Dette blir ikke noe billigprosjekt, så er veldig glad for tilbakemelding om dere ser noen feil.

Her er det planlagte oppsettet:

Kabinett: Gulvstående, MDF, 62,22 liter kammer til bassmellomtoner, bassrefleks Ø=70mm L=200mm, + dempematter osv.. (Kom gjerne med innspill hvis dere ser noen forbedringer)
    Amps: Hypex PSC2.400D Plateforsterker
    Bassmellomtoner: 2 x Seas E0018 W18E-001 (8 ohm)
    Diskant: Seas E0011 T25CF002 Millennium (6 ohm)

Har forstått såpass som at bassmellomtonene må kobles til den ene av de to 400W forsterkeren og diskanten alene til den andre 400W forsterkeren. For å kunne sette de aktive filtrene. Og da dukker første spørsmål opp.. 400W forsterker til et diskant element? Dette høres veldig voldsomt ut. Finnes det noen muligheter i DSP'n for å kunne begrense kun denne forsterkeren? Alternativ har jeg sett på muligheten for å gå ned til 2x100W varianten, men er da redd jeg har for lite power til bassmellomtonene? Siden dette er klasse D forsterkere regner jeg med at de strømsterke så det holder?

Neste spørsmål går på DSP brukergrensesnitt, noen som har noen erfaringer å dele med meg på dette punktet?

Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		piano.jpg
Visninger:	37
Størrelse:	159.3 KB
ID:		123659
    Har ikke bestemt meg for hvit eller svart. Totale kassehøyden blir 99 cm på spikes.

Navn:		wireshadskrå.jpg
Visninger:	41
Størrelse:	237.3 KB
ID:		123661
    Bilder viser alt innvendig, kom gjerne med tilbakemeldinger om det er noe jeg bør forbedre endre

Navn:		bakside.jpg
Visninger:	39
Størrelse:	258.6 KB
ID:		123662
    Hullet bak viser hvor forsterkeren skal plasseres

Navn:		frasiden.jpg
Visninger:	39
Størrelse:	176.3 KB
ID:		123660
    Høyttalerne blir vinklet 5 grader bakover