Sammenligning av AT duk til DIY lerret
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Sammenligning av AT duk til DIY lerret

Har for egen del testet fire forskjellige lydtransparente duker for bruk til lerret. Har selv ikke klart å finne mye om dette på nettet så tenkte jeg skulle dele mine observasjoner.

Jeg har kun brukt egne øyne i testen. Det er de jeg skal bruke når jeg ser på film, så det er godt nok for meg.
    Det ferdige lerret vil bli minimum ~190cm høyt og i 16:9 format, dvs 340cm bredt. Testet med 4k oppløsning. Dvs testen gir tilsvarende resultater som Full HD på et ~85cm høyt lerret.
    Jeg har ikke testet lydtransparens. Her kan en sikkert løse det meste med EQ. FR er uansett ikke paddeflat med PA elementer.

Duker som inngår i testen er:
    Seymour AV XD - Øverst til venste
    Seymour AV UF - Nederst til Venstre
    Elite Screen A4K - Nederst til høyre
    Dreamscreen V6 - Øverst til høyre

Først referansehvitt. Dukene henger på et hvitt lerret. (Prøvde også å henge de ut fra veggen, men så ingen forskjell)
    Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20161208_220827.jpg
Visninger:	131
Størrelse:	3.43 MB
ID:		123150 (AVforum.no har valgt å snu bildet. Teipbitene viser selvfølgelig toppen)
    Dreamscreen er tydelig mørkere enn de andre. Denne gir sikkert best sortnivå, men krever mer lyssterk projektor.
    Det virker som at begge dukene fra Seymour har noe gain i stoffet. Disse slipper gjennom mest lys, men fremstår også mest lyssterke. Bak XD kan en, som eneste duk, se bilde av det som projiseres.
    A4K er på bilde litt kjøligere i fargen, men jeg oppfattet den ikke slik IRL.
    Zoomer en inn på bildet er det mulig å se teksturen på XD (grovest) og UF. Disse er litt nærmere kamera som her var under en meter fra dukene. A4K's struktur er omtrent som UF, muligens marginalt finere. Går jeg lengre unna enn 1 meter klarer jeg ikke å se mønsteret på noen av dukene.

Forøvrig også verdt å nevne servicegrad hos leverandør ved bestilling av prøver:

Seymour AV - Glimrende service. Vennlig og imøtekommende. Prøver ble sendt påfølgende dag uten kostnad.

Elite screen europe - Laber service og et par runder med feil informasjon. På nettstedet kan en finne andre duker, men på mail fikk jeg opplyst at kun denne var tilgjengelig i europa. Prøve ble sendt etter ca en uke uten kostnad.

Avshop - Vekslende service. Jeg bad om å få tilsendt prøver av V4 og V6 dukene (V5 duken blir for liten for mitt bruk). Fikk beskjed om at jeg bare måtte bestille, fordi V6 er verdens beste duk. Det kan jo hende, men jeg kjøper ikke et tøystykke til over 10'000 usett... Etter mye venting (V6 duken kom noe senere enn estimert) fikk jeg tilsendt prøve uten kostnad, men kun av V6 duken. Dette var forøvrig før prøve kunne bestilles direkte.

Interessant test, men er det riktig slik du skriver, at XD er øverst til venstre? Det ser i alle tilfeller ikke slik ut, da XD er veldig hvit (jeg har også sample av XD og UF, blant annet).

Edit: Jeg ser nå at bildet roteres når en klikker på det, og at XD da havner oppe til venstre

Hva er ellers dine inntrykk av dukene?
    Sist endret av Ak; 01-03-2017 kl 09:41

Ja, merk at bildet ikke er riktig vei... Vet ikke hvorfor det ble sånn. Er riktig på min PC. Klkker en inn på bilde ser en at jeg har skrevet på hvilken duk det er.
    Sist endret av Hallgeg; 01-03-2017 kl 21:57

Sitat Opprinnelig postet av Hallgeg Vis post
    Har flere inntrykk og flere bilder. Dette kommer.
    Spennende test! Jeg kjøpte fra Seymour, og er veldig godt fornøyd med både lerret og service. Husker ikke hvilken type jeg har, men det er en litt grov, vevd duk. Ser ikke mønsteret på duken 2 meter unna.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Artig test. Har Seymour XD duken selv, meget godt fornøyd med den. Servicen er også veldig bra. Tror det er samme duken du har [MENTION=7373]Hunsbedt[/MENTION]
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Her kommer noen kontrastbilder. På ~2,5 meter og helt innpå, tatt fra begge sider for sammenligning.

Navn:		20161208_221152.jpg
Visninger:	79
Størrelse:	3.36 MB
ID:		123161Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20161208_221235.jpg
Visninger:	56
Størrelse:	5.08 MB
ID:		123162Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		20161208_221313.jpg
Visninger:	98
Størrelse:	4.70 MB
ID:		123160
    Det er komplett umulig for meg å se noen kvalitetforskjell på de 4 dukene på 2,5 meter. Bortsett fra at V6 er mørkere selvfølgelig.
    På kloss hold er det mulig å se mønsteret i dukene, bortsett fra V6 som jeg oppfatter som "mønsterløs".
    Jeg synes XD duken har skarpest kontrast. Om dette kommer av gain, eller at mønteret fører til mer definerte kanter, er ikke godt å si. Dette kan observeres på bildene tett på dukene når en zoomer inn.

Dere som har XD duk: Har dere noen problemer med hotspots eller innsynsvinkel. Vanskelig å få noe inntrykk av dette med så små prøver.

Et bilde med litt farge her:

Navn:		20161208_222448.jpg
Visninger:	56
Størrelse:	3.34 MB
ID:		123240
    Her er kamera begrensingen. Igjen ikke mulig å se forskjell. Bortsett fra noe bedre sortnivå på V6 duken.
    Sist endret av Hallgeg; 01-09-2017 kl 00:18

Legger ved et til kontrastbilde:

Navn:		20161208_221557.jpg
Visninger:	71
Størrelse:	3.80 MB
ID:		123245
    Også her vanskelig å se forskjell. V6 duken er marginalt best. Bedre sortnivå og ørlite bedre kontrast.
    Sist endret av Hallgeg; 01-09-2017 kl 00:25

...bra med mer fokus på AT duker Hallgeg! Nå skal ikke jeg kommentere alt for mye her inne som følge av de koblinger jeg har mot V6-duken, men et par svært vesentlige momenter må jeg nesten kommentere;

1. Ettersom lysutbyttet kommenteres, og dette er testet av en rekke personer i bl.a. USA, vil jeg understreke at enhver sammenligning må gjøres etter D65-kalibrering fra de respektive. Hadde det vært slik at dukene var nøytrale i utgangspunktet hadde det jo vært greit, men når det er slik at noen er såpass markant feilaktig innfarget mtp D65 og dermed tilsynelatende viser "høyere" lysutbytte i sammenligning med duken som faktisk er innenfor et par % vs. D65 blir det feil med en slik sammenligning.

2. Når det gjelder kontrastsammenligning blir også dette feil når du legger det øvrige dukene helt inntil en tett duk. Skal du teste reell kontrast, og da spesielt ANSI kontrast, må du spenne opp dukene med black backing på de øvrige (V6 har black backing integrert) og med avstand til bakvegg. Eventuelt uten black backing på de øvrige om dette foretrekkes, poenget er at testen bør gjøres slik du defakto vil oppleve kvaliteten etter duken er montert.

Videre; "små" differanser på en liten prøve kan ofte utgjøre en stor differanse i praksis...

Ser ikke noe moire på noen av dukene, men har SXRD projektor.

Maks størrelse varierer. I maks høyde på 16:9 lerret, før montering:
    XD: 249cm
    UF: 213cm
    A4K: 224cm
    V6: 200cm

Prisen varierer også. Sjekket for et par uker siden på størrelsene ovenfor. Frakt fra USA er satt til 100 USD, regner med det er i overkant. Priser inkludert moms:
    XD: 4527 NOK
    UF: 2958 NOK
    A4K: 9787 NOK
    V6: 11344 NOK
    V6 duken kommer med sort bakside. Dette kommer i tillegg på de andre, regner med en kommer langt med ett par hundre kroner på biltema.

Det er også slik at din kommentar om at lydtransparensen "uansett kan korrigeres med EQ" nok bør ettergås... Anbefaler absolutt at du kjører test også på dette viktige parameteret, for selv om differansene kanskje ikke er mer enn noen dB bør du for all del kjøre noen sveiper og se hvordan kurven beveger seg.

Speckle er også svært vanskelig å se på små dukprøver men blir ofte langt mer markant i full size.

Her er en tråd der en annen fyr på AVSforum har foretatt seg en lignende teste for øvrig; http://www.avsforum.com/forum/23-scr...s-spandex.html. Han har bl.a. testet XD og V6.

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    ...bra med mer fokus på AT duker Hallgeg! Nå skal ikke jeg kommentere alt for mye her inne som følge av de koblinger jeg har mot V6-duken, men et par svært vesentlige momenter må jeg nesten kommentere;

...

Videre; "små" differanser på en liten prøve kan ofte utgjøre en stor differanse i praksis...
    Må presisere at dette på ingen måte er noen proff test. Kun subjektive inntrykk fra min side.
    Jeg ser at V6 duken er best, men da må jeg stort sett nærme innpå. (Mulig synet begynner å skrante? Stiller ingen garanti for det :-D )

Må presisere at dette på ingen måte er noen proff test. Kun subjektive inntrykk fra min side.
    Jeg ser at V6 duken er best, men da må jeg stort sett nærme innpå. (Mulig synet begynner å skrante? Stiller ingen garanti for det :-D )
    For all del Hallgeg, prøver ikke å henge deg her, veldig bra at du kjører sammenligning på det grunnlag som faktisk for din del er mest vesentlig; ditt eget syn - men jeg har holdt på med utvikling av denne type duker nå i over 10 år nå og dermed gått i stort sett alt som er å gå i av feller hva angår f.eks. innfarging (lett å "farge seg til lys", verre å fikse det i ettertid...), moire / synlig struktur, speckle og lav lydtransparens. Sier ikke uansett at V6 er eneste riktige valg, og fullt mulig du blir fornøyd så det holder med noe annet, men viktig at spesielt nevnte parametre testes under riktige forhold, har selv bommet på dette på opptil flere generasjoners V"X"...

Igjen, kjempetråd! Men bildene i inlegg 9 og 10 er borte/ugyldig link. Og skal man pirke litt så burde vel tråden ha ligget under kategorien Video (teknisk diskusjon)-underkategori Lerret?

Ikke for å pirke altså...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Dere som har XD duk: Har dere noen problemer med hotspots eller innsynsvinkel. Vanskelig å få noe inntrykk av dette med så små prøver.
    Har ingen problemer med det. Fungerer utmerket til mine øyner.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Skal legge opp bildene på nytt.

Har etter innspill fra Lygren også sjekket referansehvit med sort backing på alle duker. Det stemmer at dette endrer gain. Spesielt for UF og A4k som havner ned mot området til V6 duken. XD duken taper også litt, men er fortsatt en del lysere.

Kan godt presisere her at dette er en sammenligning av differensierte produkter. De to dyre dukene er premiumprodukter sammenlignet med Seymour sine. Disse ER bedre på en del området. Jeg sammenligner med andre ord epler med pærer, men det greit for jeg skal ha frukt. Vet bare ikke hvilken :-)
    Mine prioriteringer er 1. størrelse, 2. gain, 3. Annet
    Da blir denne sammenligningens formål; å sjekke om det med mitt oppsett er årsaker til at jeg bør revurdere prioriteringene. Er for eksempel bildekvaliteten merkbart dårligere?

Dette er grunnen til at jeg postet denne tråden. Slike råd har jeg ikke funnet andre steder. Stort sett er det snakk om hva som er _absoultt_ best. Ikke hva som er godt nok, eller hva en trenger til forskjellige oppsett.
    For eksempel ville ikke Avshop engang sende andre materialprøver, som V4. Da blir jeg skeptisk. Denne var kjempegod for kun et par år siden.

Interessant at du prøver å finne en god løsning på egenhånd. Det kan være tidkrevende, men kjekt at noen tar seg bryet.

Jeg har en AT duk i mitt oppsett som du ikke har nevnt. Det er en Screen Excellence Enlightor 4K. Dette er en vevd duk. Jeg sitter ganske nært mitt lerret (ca. 2 meter) og for meg er det umulig å se at denne duken ikke er en solid overflate. Området bak lerret er dekket med sort billig stoff fra Ikea. Dette stoffet dekker veggene og henger ikke foran høyttalerne. EN4K duken ble testet (ganske vitenskapelig) opp mot Steward Screen StudioTek100 for noen år siden i Widescreen Review. Selv om ST100 ble utropt som best (ikke overraskende), så var resultatene sammenlignbare og viser at AT lerret er nesten like bra som solide lerret. Tar man med i beregningen at man får høyttalerne bak lerret og ut av syne, samt at man ikke har det andre lerretet for direkte sammenligning vil jeg si at dette absolutt er godt nok! Folk flest har jo ikke mulighet til å få projektorene sine ordentlig kalibrert heller (noe som utgjør en mye større forskjell på mange modeller) enn de relativt små forskjellene mellom mange lerret. Jeg tror det gjelder å holde litt perspektiv på ting og ikke være alt for fokusert på «alle best». Det er gjerne alt for mye slikt fokus på mange fora.

Lydmessig hører jeg ingen forandring på høyttalerne med eller uten lerret foran, selv uten EQ. På en vevd duk ville jeg ikke tenkt så mye på dette. EN4K tar ca. 1,0-1,5dB i toppen mener jeg å ha lest tidligere. Dersom du kjører med EQ eller automatisk romkorreksjon som Audessey vil denne kompensere for tapet du har i toppen når du bruke AT lerret (i hvert fall om du velger «rett» target curve). Dessuten har de fleste voksne mennesker redusert følsomhet i de øverste frekvensene uansett. Det er ingen som har hørsel som går lineært til 20kHz uansett!

Det er logisk at man får ulik gain på dukene dersom de monteres opp foran et vanlig hvit lerret. En del lys vil slippe gjennom AT duken. Dette reflekteres på lerret og en del av dette reflekterte lyset vil slippe gjennom duken andre veien igjen. Dermed får man en forsterkning, altså noe som man opplever som gain. Etter min mening er black backing på selve duken ikke nødvendig, så lenge du passer på dekke veggen bak lerret (og høyttalere dersom disse er reflekterende) med svart stoff. Det er ikke så farlig nøyaktig hvilket stoff man bruker på baksiden. Dette betyr mye mer om du har black backing mellom AT duk og høyttalere. Tapet i øvre frekvenser blir nemlig ikke summen av tap i hver av dukene for seg selv. Total-effekten blir forsterket, så dersom både lerret og backing gir 1dB tap, blir ikke det totale tapet 2dB – det blir høyere.

Når det gjelder Dreamscreen (AVshop) sine duker, så har disse gått gjennom mange iterasjoner de siste årene (nå v6). Jeg har ikke sett disse selv, så dette blir spekulasjoner, men basert på det andre skriver så er det først ved v5 at kvaliteten er god nok. Jeg har inntrykk av at AVshop omtrent hva gang de har fått en ny forsendelse fra Kina(?) kalte denne for en ny versjon. Det tyder på at de sammen med dem som produserer dem har prøvd å finne frem til en bedre og bedre løsning. Jeg tror det har vært mye trøbbel med de første versjonene, derav den raske utskiftingen. Jeg ville ikke vurdert eldre versjoner. Jeg tror at v6 er bra, men denne koster nå det samme som mange andre løsninger som kan beskrives som meget gode. Det vil ikke overraske meg om Dreamscreen snart kommer med v7, som skal være enda bedre…

En ting som er viktig å huske på er at man kan ha lerret mye lenger enn man gjerne har projektoren. Dersom du investerer i et godt lerret nå, vil du fint kunne ha dette i 10år+++. Det kan derfor være lurt å kjøpe noe man blir fornøyd med. Jeg tror også lerret har begrenset bruktverdi. De kan være vanskelige å selge, spesielt om det hele tiden kommer nye versjoner (ala Dreamscreen). Kjøp med andre ord noe du skal ha en stund.
    Sist endret av LL; 01-06-2017 kl 16:31 Begrunnelse: Dårlig formatering på teksten.

Skal man sjekke for moare effect, må man vel sette projektoren til å vise et like stort bilde som duken det ferdige lerretet skal brukes med.
    Moare kommer vel av en tilnermet regelmessig sammenheng mellom piksel oppbyggingen fra projektoren og hull stukturen i duken. Det er ikke sikkert dette vil bli så synlig innenfor en liten duk prøve. Videre når det gjelder maks høyde for lerreter er det vel ofte takhøyden i hjemmekinoen og eller maks "høyde" duken kan leveres med. For AT duker må man vel også ta høyde for om duken må vinkles litt for å motvirke moare og hva det vil bety for maks høyde for lerretet, så det er vel mange faktorer å tenke på med disse.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sammenligning
    By Ruffe in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-23-2013, 22:11
  2. Sammenligning av bildekvalitet
    By tklev in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 3
    Siste melding: 12-07-2007, 22:15
  3. Sammenligning
    By Frodo_ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-01-2005, 17:50
  4. Sammenligning: LCD vs. DLP
    By Thlian in forum Digitale projektorer
    Svar: 8
    Siste melding: 10-02-2005, 01:51
  5. Sammenligning DVD / HD
    By striky in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 5
    Siste melding: 08-29-2005, 10:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •