Etter å ha hatt oppsettet i hus en liten stund er jeg imponert over hvor klart og uanstrengt 685 spiller og hvor dypt og massivt rørsubben spiller. Men, jeg savner autoritet i mellom dem. For å få punchet jeg er på jakt etter må jeg enten dele på 200Hz (og se bort i fra rotet i bunn) eller spille unødvendig høyt. Og svs'n liker seg i grunn ikke noe særlig over 60hz, synes jeg.

Jeg har lest det som er av dedikerte midbass-tråder her på forumet og ser jo at Jbl, beyma og b&c PA elementer er blant favorittene. I et par tråder nevner "gubben" en Dynabel Db12, uten at det noen gang kommer noe resultat og jeg har tilfeldigvis 4 sånne liggende.
Det ble også nevnt at de kunne passe fint i en 25L lukket kasse og der begynner mine tanker.

Jeg har også like mange Peerless Sls 8" liggende som etter sigende skal være en midbassmester, ihvertfall i bilstereoverden. De trenger omtrent det samme volumet som Db12 så sånn sett blir det hipp som happ.
Jeg har en rxv 3900 jeg tenkte kunne få jobben som effektforsterker til dette.

Det jeg da har tenkt er:
8"
Bygge en smal / dyp 20x45x60 kasse på hver side av stereobenken, monterte Sls over hverandre i front og sette 685 oppå.
Forsterker
LCR+LRMBx2=7 kanaler.
Deling
Hipass 60-80hz fra rxv 781
Lowpass 1 stk fmod dual 100/200hz

12"
Bygge en 20x45x45 kasse på hver side av stereobenken, Montere en Db12 i siden på hver og sette 685 oppå. Bygge 2 34x34x30 kasser, montere en Db12 i fronten på hver og sette dem på hver sin side av senterkanalen.
Forsterker
LCR+LCRMB+CMB=7 kanaler
Deling
Hipass 60-80hz fra rxv 781
Lowpass 2 stk fmod dual 100/200Hz.

Jeg forstår jo at et PA element parret med en ditto forsterker på flere tusen watt i et riktig kabinett vil kunne gi 125db ved like mange Hz men det er ikke det jeg et på jakt etter. Jeg vil forbedre trykket og drivet i musikken, og nerven i filmer, uten å måtte spille noe høyere. Uten å miste åpenheten til 685 og uten å stresse svs'n til noe den egentlig ikke er ment til å gjøre, og samtidig bruke opp noe av det som har samlet seg opp som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av

Så, innspill?