LCR-frontrekke med SEAS elementer, designed by BEF
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 71

LCR-frontrekke med SEAS elementer, designed by BEF

Som en del kanskje vet så holder jeg på med et nytt høyttalerprosjekt for devilej (Einar Johnsen) her på forumet, designet av BEF. Som jeg skrev på AVForumtråden på FB, er det med bestykning fra SEAS. Diskant/mellomtone fra coaxelementet E0057, og bassen er L26ROY. Fire basser og en coax i hver kasse, bygget som LCR, med liggende senterhøyttaler.

Jeg har laget litt høyttalertråder før, så jeg vet ikke hvor langt jeg skal dra strikken denne gangen, men kommer nok til å legge en del bilder om ikke så mye annet. Jeg får se etterhvert, det er kanskje morsommere for folk å lese på sentralen om dempeføtter for høyttalerkabler...

Første bildeserien viser litt om hvordan jeg legger opp limingen av vanlige kasser. Har ikke vist dette før i noen av mine tråder. Jeg har nok ikke funnet den endelige eller perfekte måten å gjøre dette på, men det går raskt og blir temmelig bra på min måte også.

Resten av bildene i denne posten viser hulltaking for elementer. Har funnet min måte (som sikkert også blir brukt noenlunde likt av andre også). På denne måten blir hullene perfekte i forhold til elementer, og det blir enkelt å sette inn/ta ut boltene ved inn og utmontering.

Jeg har kjøpt en del mer verktøy fra Dewalt i høst. Trengte litt flere og nyere bor og skrudriller, og kjøpte også en ny liten overfres. Den er demonterbar, dvs man kan ta ut fresen fra foten og så sette på en enkel kantresfot, eller fot til mer avansert jobbing med styreskinne. Meget anvendelig, og denne kommer garantert til å bli mye brukt fremover.

Navn:		20161211_123547.jpg
Visninger:	1259
Størrelse:	238.1 KB

Navn:		20161211_123658.jpg
Visninger:	1197
Størrelse:	308.0 KB

Platene er skjært ut med CNC hos Trestokken AS i Kvinesdal:

Navn:		20161211_123721.jpg
Visninger:	1228
Størrelse:	235.3 KB

Navn:		20161211_123752.jpg
Visninger:	1193
Størrelse:	217.5 KB

Litt bilder fra limingen. Dette er tredje og siste kasse. Først setter jeg på to hurtigklemmer på bakplata nederst. Disse støtter sideveggene når de settes på:

Navn:		IMG_0229.jpg
Visninger:	1176
Størrelse:	244.9 KB

Så legges det ut to strenger med hvitlim. Jeg bruker mye mer enn nødvendig, men da blir kassene også tette. Man kan fint klare seg med mindre, men da bør kassen fuges:

Navn:		IMG_0230.jpg
Visninger:	1196
Størrelse:	188.8 KB

Med sidene oppe skynder jeg meg videre med å få lim på topp og bunnplater:

Navn:		IMG_0233.jpg
Visninger:	1187
Størrelse:	213.0 KB

Topp og bunnplater holdes på plass med hurtigtinger foreløpig:

Navn:		IMG_0234.jpg
Visninger:	1187
Størrelse:	238.2 KB

Her er to suverent gode tvinger på plass. De er lange nok til å holde topp og bunnplater solid på plass. Jeg klemmer de foreløpig bare lett til:

Navn:		IMG_0235.jpg
Visninger:	1224
Størrelse:	249.4 KB

Så er det bare å kjøre på for fullt med nok klemmer fra side til side i bunnen og fra baksiden opp til der frontplata skal på:

Navn:		IMG_0237.jpg
Visninger:	1169
Størrelse:	312.5 KB

Etterstremme på alt, så kan det tørke tre-fire timer minst, aller helst over natta:

Navn:		IMG_0240.jpg
Visninger:	1177
Størrelse:	301.9 KB

Frontplatene måtte justeres litt i falsen. Gikk som en lek med min nye lille Dewalt-fres. Utrolig lett og hendig liten sak:

Navn:		IMG_0241.jpg
Størrelse:	264.0 KB

Bruker en askebøtte som "mellomlagring" av MDF-støvet. Støvsugeren er et veldig godt kjøp fra Biltema, koster vel ca 500 nå. Kan startes med av/på bryter på verktøy som er tilsluttet. Godt fornøyd med denne også:

Navn:		IMG_0242.jpg
Størrelse:	284.4 KB

Så var det oppborring av hull til elementer. Fant ut at denne gang går jeg for 5mm sortelokserte unbrakobolter og islagsmuttere fra biltema. Har fra før av brukt mye 6mm, men på disse elementene ble det for stort. Bruker 5,5mm bor fra forsiden, og borrer så inn ca 5mm fra baksiden med 6,5mm bor for islagsmutterne:

Navn:		IMG_0243.jpg
Visninger:	1171
Størrelse:	193.6 KB

Fant en grei nytte for Postverkets utstyr til dette bruket, hehe. Kan ikke kaste slikt avlegs "utstyr":

Navn:		IMG_0244.jpg
Visninger:	1177
Størrelse:	187.9 KB

Sentrerer først elementet med skyvelær, borrer igjennom første hull, og setter det ene 5,5mm borret nedi. Da står alt på plass for borring av resten av hullene:

Navn:		IMG_0245.jpg
Visninger:	1172
Størrelse:	205.7 KB

Da blir det slikt:

Navn:		IMG_0246.jpg
Visninger:	1199
Størrelse:	222.2 KB

Islagsmuttere og 6,5mm bor med "avstandsteip". Skulle egentlig ha satt på ei stopphylse på borret, men fant ikke den jeg lette etter. Nødløsning:

Navn:		IMG_0247.jpg
Visninger:	1170
Størrelse:	174.9 KB

Bruker skyvelær for å posisjonere elementet på frontplata. +/- 0,5 mm er akseptabelt:

Navn:		IMG_0249.jpg
Visninger:	1182
Størrelse:	216.3 KB

Ferdig og nok jobb for i dag. Nå er det lørdagskveld i godstolen:

Navn:		IMG_0251.jpg
Visninger:	1174
Størrelse:	263.3 KB
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Hvis noen av moderatorene leser dette så kan de gjerne hjelpe meg med å snu bildet som veltet over på siden i førsteposten!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Einar må begynne med hjemmekinoen nå

Her er det bare å pøse på med bilder DIY er alltid moro, hvertfall når kvaliteten er på dette nivået. Og om du vil dele tips og triks, så er det selvfølgelig ekstra flott.

PS: er det ikke på tide med Atmos snart?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Hæ? Har han ikke starta? Trodde den var ferdig snart...!

Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Her er det bare å pøse på med bilder DIY er alltid moro, hvertfall når kvaliteten er på dette nivået. Og om du vil dele tips og triks, så er det selvfølgelig ekstra flott.

PS: er det ikke på tide med Atmos snart?
    Pøser på med både bilder og tips & trks, så mye jeg bare orker!

Atmos? Hva er det??

Wow. Ser jeg skal være glad jeg ikke prøvde på dette selv. Imponerende arbeid Arve. Bare å ta av seg hatten
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Det gamle rommet eksisterer enda, men det vil bli revet og bygget opp igjen fra scratch. Sønnen min har disponert det siden 2008, men nå er han snart klar for å flytte ut
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Pøser på med både bilder og tips & trks, så mye jeg bare orker!

Atmos? Hva er det??
    Haha, er det noen som har vet hva det er, og har erfaring "the real thing"(kinovarianten), så er det vel deg.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Hei,
    Det finnes kanskje noe tegninger med mål av disse? Pris på elementer, delefilter, materialer etc?

Sitat Opprinnelig postet av mikkel rev Vis post
    Hei,
    Det finnes kanskje noe tegninger med mål av disse? Pris på elementer, delefilter, materialer etc?
    BEF har muligens tegninger liggende, hvis ikke skal jeg se om jeg kan få ordnet en Sketchupskisse med mål til i morgen kveld.

L26ROY koster vel rundt 2000,-, coaxelementet E0057 er ikke i salg lenger. Nå er det vistnok startet opp produksjon på erstatteren E0060 i høst, har ikke sjekket pris på den.

Trestokken har målskisse på kabinettene. Det var de som freste dem ut
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Sitat Opprinnelig postet av devilej Vis post
    Trestokken har målskisse på kabinettene. Det var de som freste dem ut
    Ja, tenkte jo ikke på det. Han har vel muligens skissen fremdeles liggende, og kanskje også fila tegnet i Aspire for Artisan II Legacy. Går fint å skisse opp alt i Sketchup også på noen minutter, da blir det i hvertfall forståelig for oss ikke udødelige...

Han fikk en håndskisse av meg. Penn og linjal er mer min greie.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Wow. Ser jeg skal være glad jeg ikke prøvde på dette selv. Imponerende arbeid Arve. Bare å ta av seg hatten
    Nesten litt flaut dette, en så enkel kasse og konstruksjon, og så mye oppmerksomhet på FB og her, på så kort tid!

Dette viser jo bare at du er dyktig Arve. For oss som ikke driver med dette blir denne typen prosjekter vanskelige.
    Det er dine gode og gjennomtenkte løsninger som gjør det enkelt for deg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Nesten litt flaut dette, en så enkel kasse og konstruksjon, og så mye oppmerksomhet på FB og her, på så kort tid!
    Jeg klarer nok også å kuttet og limt sammen kasser samt grei finish etc, men ikke i nærheten av din nøyaktighet og kompentanse! hinsides tøfft!

Kan jeg spørre om hvorfor du måtte frese i falsen på platene?

Det gamle rommet eksisterer enda, men det vil bli revet og bygget opp igjen fra scratch. Sønnen min har disponert det siden 2008, men nå er han snart klar for å flytte ut

Husker det rommet fra gamle av forum! Gøy liten bule det der!? Ser du for deg å ha subber i tillegg til disse monstrene?

Jeg har en SVS12.2 stående. Denne vil bli brukt i starten, men planen er å bygge suber som stativ til den liggende centern bak lerret. Dette blir nok mest et rent filmrom, så selv om det blir god kapasitet i front og center er suber alltid kjekt å ha. Jeg ønsker meg et anlegg hvor alt kan kjøres i large, mens subene tar seg av lfe.
    Det vil også bli 4 atmos høytalere i taket
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Jeg har en SVS12.2 stående. Denne vil bli brukt i starten, men planen er å bygge suber som stativ til den liggende centern bak lerret. Dette blir nok mest et rent filmrom, så selv om det blir god kapasitet i front og center er suber alltid kjekt å ha. Jeg ønsker meg et anlegg hvor alt kan kjøres i large, mens subene tar seg av lfe.
    Det vil også bli 4 atmos høytalere i taket
    Høres veldig gøy ut! Kommer til å bli en knall bra lyd, seas er fantastiske elementer!!

Kan anbefale lroy til subber også, jeg har prøvd de i litt forskjellige konfigurasjoner, men hsr de nå i porta 100 liters kasser tunet til 22hz

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 05-31-2014, 16:45
  2. De nye Seas Exotic elementer
    By Kjell B. in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 07-20-2009, 22:57
  3. Nye Seas elementer lansert!
    By norcad in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 03-30-2007, 14:54
  4. Sub til bil, kan Seas elementer brukes, vil det gi fin lyd?
    By neptyr in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 41
    Siste melding: 05-27-2005, 19:57
  5. Kasse til to Seas Excel W26 elementer?
    By graks in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 03-03-2005, 21:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •