LCR-frontrekke med SEAS elementer, designed by BEF - Side 2
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 71
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    Jeg klarer nok også å kuttet og limt sammen kasser samt grei finish etc, men ikke i nærheten av din nøyaktighet og kompentanse! hinsides tøfft!

Kan jeg spørre om hvorfor du måtte frese i falsen på platene?
    Jeg måtte faktisk gå over nesten samtlige falser fordi høyden på dem varierte med 1-1,5mm. Dette har skjedd i utfresingen av platene, og en del av plata har ikke ligget ned mot underlaget, slik at CNC-fresen da har tatt for mye disse stedene. Dette skjer av og til hvis fresebordet har blitt brukt mye og har mange skader/spor fra tidligere fresejobber, eller at plata ikke har vært godt nok nedskrudd mot fresebordet. Relativt enkelt å fikse hvis man har egen overfres eller bordsag. Hvis ikke sliter man med å få ordnet slikt. Kan også fikses med en plan-eller kanthøvel, men da må man være stødig på hånda...

En annen ting som har skjedd med disse platene er at de er tykkere nå enn de var når de var nye. De har stått i varierende grad av fukrighet, og tykkelsen varierer fra 22 til opp i mot 23,5mm. Det sier seg selv at da blir det vanskelig å bygge tett og nøyaktig. En del av problemene med slikt kan enkelt fikses hvis man er klar over det og måler platene med skyvelær før man starter. Ellers er det bare pussing og sparkling som gjelder. Mange byggevareforretninger slurver fælt med oppbevaring av vanlig brun MDF. Denne typen MÅ oppbevares tørt og med kontrollert luftfuktighet, helst med litt varme i eget rom. Den grønne vannfaste MDFen kan oppbevares mer uten hensyn til luftfuktighet. Den sveller ikke. HDF er også mindre utsatt.

Når man skal bygge kabinetter og kasser med den vanlige MDFen, og så skal ha for eks ha pianolakk-finish, blir skjøtene mellom platene raskt et problem. Oppsprekking vil nesten garantert komme etter noen uker eller måneder. Da kan det svare seg å kutte platene 45 grader der de skal limes sammen. Når platene da tørker og krymper, blir kantene og evt oppsprekking der mye mindre synlig.
    Sist endret av Hunsbedt; 12-18-2016 kl 16:37
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg måtte faktisk gå over nesten samtlige falser fordi høyden på dem varierte med 1-1,5mm. Dette har skjedd i utfresingen av platene, og en del av plata har ikke ligget ned mot underlaget, slik at CNC-fresen da har tatt for mye disse stedene. Dette skjer av og til hvis fresebordet har blitt brukt mye og har mange skader/spor fra tidligere fresejobber, eller at plata ikke har vært godt nok nedskrudd mot fresebordet. Relativt enkelt å fikse hvis man har egen overfres eller bordsag. Hvis ikke sliter man med å få ordnet slikt. Kan også fikses med en plan-eller kanthøvel, men da må man være stødig på hånda...

En annen ting som har skjedd med disse platene er at de er tykkere nå enn de var når de var nye. De har stått i varierende grad av fukrighet, og tykkelsen varierer fra 22 til opp i mot 23,5mm. Det sier seg selv at da blir det vanskelig å bygge tett og nøyaktig. En del av problemene med slikt kan enkelt fikses hvis man er klar over det og måler platene med skyvelær før man starter. Ellers er det bare pussing og sparkling som gjelder. Mange byggevareforretninger slurver fælt med oppbevaring av vanlig brun MDF. Denne typen MÅ oppbevares tørt og med kontrollert luftfuktighet, helst med litt varme i eget rom. Den grønne vannfaste MDFen kan oppbevares mer uten hensyn til luftfuktighet. Den sveller ikke. HDF er også mindre utsatt.

Når man skal bygge kabinetter og kasser med den vanlige MDFen, og så skal ha for eks ha pianolakk-finish, blir skjøtene mellom platene raskt et problem. Oppsprekking vil nesten garantert komme etter noen uker eller måneder. Da kan det svare seg å kutte platene 45 grader der de skal limes sammen. Når platene da tørker og krymper, blir kantene og evt oppsprekking der mye mindre synlig.

takk for svar..
    Bygger jo litt selv så spør av ren nysgjerrighet altså..

Er det plater du har kjøpt selv eller er det trestokken som har lagret disse? for dette, samt at om bordet er unøyaktig så er det jo plutselig litt ektstra jobb å få det cnc kuttet?!
    Åssen finish skal det på disse kabinettene?

takk for svar..
    Bygger jo litt selv så spør av ren nysgjerrighet altså..

Er det plater du har kjøpt selv eller er det trestokken som har lagret disse? for dette, samt at om bordet er unøyaktig så er det jo plutselig litt ektstra jobb å få det cnc kuttet?!
    Åssen finish skal det på disse kabinettene?
    Platene er bestilt på Trestokken av Einar eller BEF, husker ikke helt. CNC-fresene hos Trestokken brukes nesten 24/7. Og da til saker av en helt annen dimensjon enn høyttalergreiene han freser ut. Det er egentlig bare en liten bagatell sånn sett i forhold alt annet han gjør. Fresebordet blir vel frest ned en gang i uken eller så, avhengig av hva han gjør, så at disse platene hadde en liten unøyaktighet tar jeg ikke så seriøst. Det er slikt man må regne med i forhold til prisene han tar. Meg bekjent er han billigst i landet på høyttalerproduksjon.

Matt sort finish, kinohøyttalere dette her. Tror de blir bra nok i hvertfall!
    Sist endret av Hunsbedt; 12-18-2016 kl 20:56
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Platene er bestilt på Trestokken av Einar eller BEF, husker ikke helt. CNC-fresene hos Trestokken brukes nesten 24/7. Og da til saker av en helt annen dimensjon enn høyttalergreiene han freser ut. Det er egentlig bare en liten bagatell sånn sett i forhold alt annet han gjør. Fresebordet blir vel frest ned en gang i uken eller så, avhengig av hva han gjør, så at disse platene hadde en liten unøyaktighet tar jeg ikke så seriøst. Det er slikt man må regne med i forhold til prisene han tar. Meg bekjent er han billigst i landet på høyttalerproduksjon.

Matt sort finish, kinohøyttalere dette her. Trod de blir bra nok i hvertfall!

man er nødt å jukse å trikse litt uansett om man bruker skinnesag eller får de precut er min erfaring.. Har brukt Sørlandslisten til noen bygg, og det har vært helt kurant det altså, men de har skrudd opp prisene etter hvor mye jeg har bestilt så når noen få kutt koster mer enn tre plater mdf 19 mm så gidder jeg ikke.

Av ren nysgjerrighet : hvor mye ligger prisen på for kun materialer og fres?

Ser knall bra ut!!

Da håper jeg Einar åpner for demo når de er klare og Hunsbedt tar imot bestillinger 😛

Av ren nysgjerrighet : hvor mye ligger prisen på for kun materialer og fres?
    Litt vanskelig spørsmå, det kommer veldig ann på hva du skal ha laget, fresing på begge sider av platene, type materialer, osv. Best å ta kontakt med Kjell Eivind på Trestokken, så får du en pris selv. Generelt sett for EN enkelt kasse, så ligger vel frisen på ca 500,- for tegning i Aspire, 500,- for utfresing, og 700,- til 1200,- pr fullsize-MDFplater. Men som sagt, send en forespørsel, kan godt være mine antagelser er en del feil...

Sitat Opprinnelig postet av mikkel rev Vis post
    Ser knall bra ut!!

Da håper jeg Einar åpner for demo når de er klare og Hunsbedt tar imot bestillinger 
    Den er grei for min del, tar gjerne imot bestillinger fra medio januar neste år. Er helt opptatt frem til da, med både egne og andres saker som skal bygges!

Litt vanskelig spørsmå, det kommer veldig ann på hva du skal ha laget, fresing på begge sider av platene, type materialer, osv. Best å ta kontakt med Kjell Eivind på Trestokken, så får du en pris selv. Generelt sett for EN enkelt kasse, så ligger vel frisen på ca 500,- for tegning i Aspire, 500,- for utfresing, og 700,- til 1200,- pr fullsize-MDFplater. Men som sagt, send en forespørsel, kan godt være mine antagelser er en del feil...

Takk for svar! Nå tenkte jeg egentlig på disse du lager nå.. vurderer nemlig disse selv, dog med kanskje en l roy mindre i hver..

I dag har jeg fått ferdig den virkelig kjedelige jobben. Veldig mange ville knapt nok ha borret styrehull for de 114 skruene som fester elementene til kassene, og bare ha gått for solide sortlakka treskruer. Som vanlig så går jeg nesten for langt, med islagsmuttere som limes med tokomponent epoksy, og som så slås på plass. Av erfaring vet jeg at dette holder. Er man litt forsiktig med å få tredd skruene på gjengene til islagsmutterne kan man nesten bruke luftverktøy til fastskruing. Dras noe av nå, så følger det med en bit MDF på 5x5cm, så godt holder limet. Litt overdrivelse sikkert, men slik har det vært når jeg har brukt 6mm bolter og islagsmuttere. Har ikke brukt så mye 5mm, så vi får se om det holder. Satser jo på det. Kunne nok ha brukt Rampa også, men har ikke 5mm liggende, kun 6mm.

Nå er det bare innspurten igjen. Mangler platene som skal skille elementene i kassen fra hverandre, skal derfor legge inn en bestilling hos Trestokken på dette i kveld. 12 plater blir det, så jeg gidder ikke bruke tid på det selv, for ikke å snakke om alt støvet det blir med 22mm plater.
    Når disse er på plass er det bare å smekke på "lokket" (baffelen), frese over alt, pusse og (sparkle bittelitt) male.

Einar, jeg har ikke fått beskjed om evt terminal på baksiden, kabling internt, og montering av demping. Er dette noe du vil ordne selv? Send meg en PM på FB (eller her i tåden) om hva du ønsker gjort av dette, i tilfelle. Jeg har to og firepols Speakon-terminaler liggende, og 2,5 og 6 kvadratmm proffkabel også (Supra). Har også noen ruller med skummadrasser (50mm) liggende til evt demping.

Tokomponent epoksylim (fra Biltema) er noe kliss å jobbe med. Nesten i klasse med Swedac viskoelastisk lim. Da må man på med engangshansker:

Navn:		IMG_0252.jpg
Visninger:	615
Størrelse:	146.7 KB

Pleier vanligvis å klemme islagsmutterne på plass med en stor kombinasjonstang og mothold. Her gikk det enklere for seg, mye lettere å jobbe med 5mm. To smell med hammeren, så sitter de i limbad forever:

Navn:		IMG_0254.jpg
Visninger:	614
Størrelse:	203.2 KB

Viktig å teste alle islagsmutterne etter liming, at de sitter vinkelrett i baffelen og at det fjernes limrester. Det får jeg bort med litt fett på boltene, som så skrus helt inn og ut:

Navn:		IMG_0255.jpg
Visninger:	611
Størrelse:	217.3 KB

Ferdig med jobben som la beslag på tre timer i dag. Dette er noe av det mest tidkrevende med slike kasser med mange elementer. Totalt 114 bolter skal inn i samme antall islagsmuttere. Kjøper inn 200 25mm sortelokserte 5mm unbrakobolter til uken. Fint med Skruehuset på vei til jobb! Billig og bra, og alltid god service:

Navn:		IMG_0256.jpg
Visninger:	609
Størrelse:	292.3 KB

Navn:		IMG_0257.jpg
Størrelse:	262.4 KB

Navn:		IMG_0260.jpg
Visninger:	606
Størrelse:	216.4 KB
    Sist endret av Hunsbedt; 12-18-2016 kl 21:31

Ser ikke bilder ...
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Ser ikke bilder ...
    Ser det nå ja. Typisk AVForum. Legges inn på nytt...forhåpentligvis ok nå?

I dag har jeg fått ferdig den virkelig kjedelige jobben. Veldig mange ville knapt nok ha borret styrehull for de 114 skruene som fester elementene til kassene, og bare ha gått for solide sortlakka treskruer. Som vanlig så går jeg nesten for langt, med islagsmuttere som limes med tokomponent epoksy, og som så slås på plass. Av erfaring vet jeg at dette holder. Er man litt forsiktig med å få tredd skruene på gjengene til islagsmutterne kan man nesten bruke luftverktøy til fastskruing. Dras noe av nå, så følger det med en bit MDF på 5x5cm, så godt holder limet. Litt overdrivelse sikkert, men slik har det vært når jeg har brukt 6mm bolter og islagsmuttere. Har ikke brukt så mye 5mm, så vi får se om det holder. Satser jo på det. Kunne nok ha brukt Rampa også, men har ikke 5mm liggende, kun 6mm.

Nå er det bare innspurten igjen. Mangler platene som skal skille elementene i kassen fra hverandre, skal derfor legge inn en bestilling hos Trestokken på dette i kveld. 12 plater blir det, så jeg gidder ikke bruke tid på det selv, for ikke å snakke om alt støvet det blir med 22mm plater.
    Når disse er på plass er det bare å smekke på "lokket" (baffelen), frese over alt, pusse og (sparkle bittelitt) male.

Einar, jeg har ikke fått beskjed om evt terminal på baksiden, kabling internt, og montering av demping. Er dette noe du vil ordne selv? Send meg en PM på FB (eller her i tåden) om hva du ønsker gjort av dette, i tilfelle. Jeg har to og firepols Speakon-terminaler liggende, og 2,5 og 6 kvadratmm proffkabel også (Supra). Har også noen ruller med skummadrasser (50mm) liggende til evt demping.

Tokomponent epoksylim (fra Biltema) er noe kliss å jobbe med. Nesten i klasse med Swedac viskoelastisk lim. Da må man på med engangshansker:

Navn:		IMG_0252.jpg
Visninger:	615
Størrelse:	146.7 KB

Pleier vanligvis å klemme islagsmutterne på plass med en stor kombinasjonstang og mothold. Her gikk det enklere for seg, mye lettere å jobbe med 5mm. To smell med hammeren, så sitter de i limbad forever:

Navn:		IMG_0254.jpg
Størrelse:	203.2 KB

Viktig å teste alle islagsmutterne etter liming, at de sitter vinkelrett i baffelen og at det fjernes limrester. Det får jeg bort med litt fett på boltene, som så skrus helt inn og ut:

Navn:		IMG_0255.jpg
Visninger:	611
Størrelse:	217.3 KB

Ferdig med jobben som la beslag på tre timer i dag. Dette er noe av det mest tidkrevende med slike kasser med mange elementer. Totalt 114 bolter skal inn i samme antall islagsmuttere. Kjøper inn 200 25mm sortelokserte 5mm unbrakobolter til uken. Fint med Skruehuset på vei til jobb! Billig og bra, og alltid god service:

Navn:		IMG_0256.jpg
Visninger:	609
Størrelse:	292.3 KB

Navn:		IMG_0257.jpg
Størrelse:	262.4 KB

Navn:		IMG_0260.jpg
Visninger:	606
Størrelse:	216.4 KB

Ordentlig lekkert arbeide!! Sk
    al du bruke sorte bolter etterhvert?

Arve har bare ett element av hver for å kunne ta ut festene. Monteringen av elementer og kobling av plateforsterker gjør jeg selv når kabinettene er klare. Det vil bli brukt sorte festeskruer

Har sendt deg en PM om kablingen Arve
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Ordentlig lekkert arbeide!! Skal du bruke sorte bolter etterhvert?
    Ja, det skal jeg. Sjekk bildetekst over bilde nr fire i min forrige post: "Kjøper inn 200stk 25mm sortelokserte 5mm unbrakobolter til uken. Fint med Skruehuset på vei til jobb! Billig og bra, og alltid god service"

Ser det nå ja. Typisk AVForum. Legges inn på nytt...forhåpentligvis ok nå?
    Jup, jupp, funker nå

Spm: har ikke brukt slike islagsmuttere selv, men styrer de inn i hullet selv? Ellers er det vel kansje en ide å sette i skruen i hullet, skru den innpå islagsmutter(for styring), for så å slå islagsmuttern på plass. Eller er det ikke nødvendig?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Ja, det skal jeg. Sjekk bildetekst over bilde nr fire i min forrige post: "Kjøper inn 200stk 25mm sortelokserte 5mm unbrakobolter til uken. Fint med Skruehuset på vei til jobb! Billig og bra, og alltid god service"
    Beklager, så det nå men fikk ufullstendig innlegg forrige gang her.. litt feil enda på forumet;(

Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Jup, jupp, funker nå

Spm: har ikke brukt slike islagsmuttere selv, men styrer de inn i hullet selv? Ellers er det vel kansje en ide å sette i skruen i hullet, skru den innpå islagsmutter(for styring), for så å slå islagsmuttern på plass. Eller er det ikke nødvendig?
    Jepp, de styrer inn i hullet selv. Er dog en fordel å bruke et bor som er ørlite større enn islagsmutteren, slik at limet fester godt overalt. De litt større islagsmutterne på 6mm klemmes best på plass med en kombinasjonstang. De fire pinnene legger seg lett på disse om man prøver å slå dem inn. Men med de jeg har brukt i dag, 5mm, er det bare å slå inn med en vanlig hammer. Ikke en eneste av de 114 jeg satte inn i dag trøblet, alt gikk fint.

Pass også på at de står vinkelrett, test dette med å skru inn en lang 40mm bolt. Ha på litt fett også på skruen, da unngår du lim i gjengene og boltene går lettere inn/mindre skjæring. Islagsmutterne på Biltema fungerer helt ypperlig.

Rampamutterne fra Biltema (hulskruer, som settes inn fra fremsiden, med sekskantnøkkel) er derimot bare bæsj, de er laget av et komposittstål som er utrolig mykt og dårlig. Hvis du går for det kjøper du heller originalen fra Tyskland.

Fantastisk utførelse. Jeg følger spent med videre!

Har brukt et par timer i dag og kappet til/satt inn platene som deler kassen opp i ett rom til hvert element. Brukte solide 25mm MDFplater til dette, da blir det god avstiving av kassene også.

Ellers har jeg vært innom Skruehuset og fått hjem en ny forsyning sortelokserte bolter, 5x25mm, 5x30mm og 6x30mm, 200 av hver. Det rekker en liten stund i hvertfall. I morgen kveld blir det nedfresing av kassene, og fasing av kassene med rund fres. Så gjenstår det bare kabling og hulltaking/nedsenking for en 4-pols Speakon på baksiden.

Slisser for kabling i bunnen av platene:

Navn:		IMG_0261.jpg
Visninger:	425
Størrelse:	201.6 KB

Ble tett og fint dette, slipper nok fuging ser det ut som:

Navn:		IMG_0265.jpg
Visninger:	413
Størrelse:	192.0 KB

Klart for liming av baffel. Bruker mye lim for å få det helt tett:

Navn:		IMG_0267.jpg
Visninger:	419
Størrelse:	258.5 KB

Mange tvinger er viktig, og sette de opp fra en kant slik at alt blir tett og fint:

Navn:		IMG_0268.jpg
Visninger:	418
Størrelse:	293.5 KB

Navn:		IMG_0270.jpg
Visninger:	423
Størrelse:	260.0 KB

Nytt lass med skruer. Kjøpte 600 denne gangen (5x25, 5x30 og 6x30mm), da holder det kanskje ut neste år. Kjøper men større kvanta blir ikke prisen så gal, og faktisk billigere enn på Biltema:

Navn:		IMG_0262.jpg
Visninger:	429
Størrelse:	238.9 KB

Blir nok til at 5x25 blir brukt her, passer firt på lengden:

Navn:		IMG_0263.jpg
Visninger:	414
Størrelse:	210.0 KB
    Sist endret av Hunsbedt; 12-21-2016 kl 22:45

Har brukt et par timer i dag og kappet til/satt inn platene som deler kassen opp i ett rom til hvert element. Brukte solide 25mm MDFplater til dette, da blir det god avstiving av kassene også.

Ellers har jeg vært innom Skruehuset og fått hjem en ny forsyning sortelokserte bolter, 5x25mm, 5x30mm og 6x30mm, 200 av hver. Det rekker en liten stund i hvertfall. I morgen kveld blir det nedfresing av kassene, og fasing av kassene med rund fres. Så gjenstår det bare kabling og hulltaking/nedsenking for en 4-pols Speakon på baksiden.

Slisser for kabling i bunnen av platene:

Navn:		IMG_0261.jpg
Visninger:	425
Størrelse:	201.6 KB

Ble tett og fint dette, slipper nok fuging ser det ut som:

Navn:		IMG_0265.jpg
Visninger:	413
Størrelse:	192.0 KB

Klart for liming av baffel. Bruker mye lim for å få det helt tett:

Navn:		IMG_0267.jpg
Visninger:	419
Størrelse:	258.5 KB

Mange tvinger er viktig, og sette de opp fra en kant slik at alt blir tett og fint:

Navn:		IMG_0268.jpg
Visninger:	418
Størrelse:	293.5 KB

Navn:		IMG_0270.jpg
Visninger:	423
Størrelse:	260.0 KB

Nytt lass med skruer. Kjøpte 600 denne gangen (5x25, 5x30 og 6x30mm), da holder det kanskje ut neste år. Kjøper men større kvanta blir ikke prisen så gal, og faktisk billigere enn på Biltema:

Navn:		IMG_0262.jpg
Visninger:	429
Størrelse:	238.9 KB

Blir nok til at 5x25 blir brukt her, passer firt på lengden:

Navn:		IMG_0263.jpg
Visninger:	414
Størrelse:	210.0 KB
    LEKKERT arbeide som vanlig Hunsbedt! klør i fingrene etter å lage litt selv, selv om forrige prosjektet ikke er ferdigstilt enda..!

Åssen pleier du å frese kassene? Er det kopifres langs endene og pusse etterpå?

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 05-31-2014, 16:45
  2. De nye Seas Exotic elementer
    By Kjell B. in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 07-20-2009, 22:57
  3. Nye Seas elementer lansert!
    By norcad in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 03-30-2007, 14:54
  4. Sub til bil, kan Seas elementer brukes, vil det gi fin lyd?
    By neptyr in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 41
    Siste melding: 05-27-2005, 19:57
  5. Kasse til to Seas Excel W26 elementer?
    By graks in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 03-03-2005, 21:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •