DIY projektor av lcd skjerm. Landets første

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY projektor av lcd skjerm. Landets første

Jeg har i en stund hat et stort projekt foran meg, nemlig lage en projektor. Jeg er kjempefornøyd med resultatet.

JEG BRUKTE EN PLAYSTATION SOM SIGNAL, SOM IKKE ER KJNT FOR DEN BESTE KVALITET AV DVD SPILLING

Har også laget platting til å sitte på. Mye annet skal jeg også lage, men må gjøre en ting ferdig først. Worklogen min har fått enormt mye respons på hw.no. Jeg brukte guiden på lumenlab.com. Den kostet meg 20$.
    Link til topic på hw.no http://forum.hw.no/index.php?&act=ST...2&t=266122

Har satt meg spm mål å gjøre mesteparten selv av hjemmekinoen. Kan nevne at jeg allerede har laget høytaler ( kit fra ljudia ops: ), projektor, "rumperister", lerret og platting. Håper linken gir dere 30 sider med nyttig stoff. Det er en stund siden jeg var ferdig, men har sett at noen har sett på å lage en selv. Dette er ikke noe jalla mikk der man bruker en overhead og en strippet lcd skjerm. Her er mye av utstyret kjøpt fra statene.

Hilsen Tha sims

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut, det, og til prisen er det jo bra. Dessuten er det ingenting som slår tilfredstillelsen av å ha gjort det selv! Du har jo også fordelen at du kan tweake dette for å få mer ut av produktet, noe som de færreste tør med ferdige projektorer, siden det er en effektiv måte å slette all garanti og reklamasjonsrett på.

Men det blir jo ikke helt som en "proff" projektor. Det som slår meg mest etter å ha sett dine og andres screenshots av dette, er at det er betydelig mindre lysutbytte i hjørnene enn midt på. Demobildene på www.lumenlab.com har også mye den egenskapen at de er av bilder som i utgangspunktet har mørkere detaljer i hjørnene enn i resten av bildet.

Vet du ikke kan/vil svare på spørsmål om oppbygningen av dette, siden det er copyrightet, men jeg vil tro at løsningen bruker kun en lampe som siden den må sitte relativt nær LCD-panelet (som er mye større enn i en proff projektor) har signifikant varierende avstand til skjermen som viser bildet, og som derfor får kraftigere lys midt på enn i hjørnene. Alternative løsninger er flere lamper for jevnere lys, evt. mindre bildeskjerm, høyere avstand mellom panel og lampe, men det kan skape andre problemer som økt varmeutvikling, større boks, lavere lysutbytte etc... Mulig at man også er tjent med et lerret med lav gain på dette, siden projektoren som nevnt over har en hotspot allerede (mer lys i midten enn ut mot kantene).
    Ser forresten at lumenlab.com sier de vil komme med oppdaterte planer for en DIY-projektor basert på 7" LCD. Det er jo spennende, men avhenger jo at høyoppløselige 7"-skjermer er greit tilgjengelig. Mulig at en slik løsning minsker hotspot siden man kan få en mer uniform avstand fra lampen til de ulike delene av panelet.

Synes uansett det er et KULT prosjekt, og det hadde vært moro å vite mer om oppbygningen av dette. Stå på! Det er bra, men har fortsatt potensiale til å bli enda bedre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget imponerende ut. Skummet gjennom tråden på HW.no også. Skikkelig kult prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk roffe!
    Hotspot område er ikke merkbart slik jeg ser det. Dette fordi det er en linse som sprer lyset til skjermen. Kan jo kort fortelle dere oppbyffingen.

Først har du en lampe som er perfekt målt opp i midten og er riktig i forhold til legden til linsene. Så kommer det en linse som sprer lyset til skjermen. Så kommer skjermen. Etter dette kommer det en linse som konsentrer lyset til en annen linse som sprer lyset til lerretet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo bare svare ut fra screenshots, og de er jo som kjent ikke alltid representative. Dessuten er gjerne digitalkameraer svært lysfølsomme og kan fremheve slike effekter som øyet klarer å jevne ut.

Det viktigste er jo at du er fornøyd!

Hvor bor du? Det kunne vært moro å sett dette "Live"...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallingdal, Nesbyen

Nei, det er ikke alltid så enkelt å bedømme etter screenshots.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tha Sims
    Hallingdal, Nesbyen

Nei, det er ikke alltid så enkelt å bedømme etter screenshots.
    Tøft! Jeg er oppvokst på Gol, og er oppover noen ganger i året. Skal oppover nå i romjula, men programmet er litt for tett for å få til et besøk. Men det er jo flott at noen sprer det gode hjemmekino-budskapet også i mindre urbane strøk. Kanskje vi kan få til noe ved en senere anledning?

Kjenner du til om det er andre hjemmekino-entusiaster i området? Det burde jo være grobunn for slikt, siden kinotilbudet i området er begrenset i forhold til i en større by.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, artig!
    Nei, det er ikke så mange folk som driver med sånt. Kinotilbudene er ikke så aller værst. Hadde ikke vært uaktuelt fra min side med et lite ekspert besøk en gang i tiden hehe .På nesbyen fikk vi jo en kjempe fin kinosal for 5-6 år siden. Den er enda i bruk

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har da også kinosal på Geilo ! :shock: Har aldrig vært inne der desværre....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Ål

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av!

Jeg sa "... kinotilbudet i området er begrenset i forhold til i en større by...", ikke at kinotilbudet var helt fraværende. Poenget er at i større byer er det gjerne flere kinosaler med visninger hele dagen, slik at filmer kan holdes på plakaten gjennom flere uker, samt at man holder et bredt utvalg til enhver tid. Min erfaring fra steder med bare en kinosal (som faktisk også gjelder Halden, godt vi har Fredrikstad og Sarpsborg i nærheten), er at filmene blir tatt raskt av plakaten, og at det slett ikke er sikkert at det er interessante filmer som vises når man har tid (begrenset utvalg av filmer på samme tid).

Men dette er litt OT, ikke sant?!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, litt off topic ble det. Eller, egentlig ikke på en måte... samma!

Det jeg ville si var at kontrastvivået er ikke så dårlig som mange tror. Må si at med ikea rullgardin (beige) som har litt gain blir det ekstra bra.

Har vel brukt 40 + timer på dette projektet. Har hatt mye morsomt med det da. Vanskelig har det også vært når man "bare" er 16 år. Har nå tenkt til å kjøpe meg nytt utstyr. HTPC, sub (dynabel) og dvd spiller. Kanskje en forsterker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har kino i Rakkestad også :evil:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med på tråden din på HW, og jeg må si jeg er imponert. Du har gitt mye der, så det er kult at du legger prosjektet ut her og. Meget bra Sims

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig
    Jeg visste ikke at det gikk an å lage prosjektor selv. Blir jo litt fett med 120% hjemmelagd kino.
    Flott kvalitet ble det og synes jeg.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei tar opp tråden litt igjen siden jeg nettop leste gjennom tråden på hw.no

Først må jeg jo si at det var ett kult projekt.
    Men jeg er vel kansje litt mer kritisk/skeptisk enn andre her og på hw anngående detta.
    Jeg var ikke kjempe imponert over bildene. så faktisk ikke ut som om kontrasten var noe bra og fargene var så som så.litt uklart var det og. hotspotting var jo og tydelig. men det så ut som om sortnivået ikke var så verst!
    nå høres jeg sikkert kjempe negativ ut men ta det med en klype salt! jeg har kun sett dine screen shots. bildet er sikkert litt bedre i virkeligheten.
    og for 4500kr er det jo mye morro for pengene.

Må jo å kommentere at det ble påstått en del ting som er feil!
    Det er ikke best med høyest mulig lumen(med mindre det er en presentasjons proj) 1000lumen som x1 har er nok mer enn nok!
    450 i kontrast nivå er ikke bra! 2000:1 + begynner vel å bli vanlig selv i litt billigere proj. action m1 mk3 har vel nærmere 5000:1 og crt proj har gjerne 20 000:1
    Høyest mulig fargetemp er heller ikke riktig. 6500k er opptimalt!

og å si at den fint kan sammenlignes med proj til 15k blir og litt teit syns jeg. det virker som om du ikke har sett på kjempe mange proj og har erfaring til å uttale deg. jeg har ihvertfall ikke sett mange nok til å uttale meg, så jeg skal ikke påstå at ditt utsagn er ravene galt. Men tror det er rimelig å anta at en proj til 15k gir bedre bilde enn din. dog til 3 ganger så høy pris :wink:

ja dette blei visst ett lang innlegg! og det virker nok ganske negativt, men
    ikke bry deg om det. det var ett flott projekt som var kult å lese om! stå på!
    thumbs up!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.
    Jeg vet at jeg skrev litt feil ang. CRI. Dette fordi MH pærer ofte har en lavere CRI enn det den skal ha. Derfor skrev jeg det jeg skrev. Blir det for stor CRI bir dette også feil.

De bildene er ikke noe annet en pekepinn hvordan kvaliteten er. De fleste veit at det ikke er noe å sammenlikne bilder over nettet. En annen ting er at pjen er blitt heftig tweaket siden de bildene ble knipset. Dette med hotspot tror alle jeg har. Noe jeg aldri har hatt. Det var noe spm bare skjedde når jeg tok bilde. Sikkert bare noe auto adjust greier i Kameraet. Jeg har sammenliknet med andre pjer og jeg kan konstatere at den ligger høyt i pris. Nå må man også tenke på at det er en stund siden jeg har laget pjen min, så det må ha synket i pris. Dette med ansi lumens må jeg rette deg. Det spørs jo hva man bruker pjen til. Skal man ha til hjemmekino bør man ikke ha så mange ansi lumens, men skal man bruke den i et rom der det ikke er 100% lystett (om dagen) er det jo kjekt med litt ansi lumens. Hvis man har et stort lerret vil det jo også dra nytten av flere ansi lumens. Jeg vil ikke si at det er hverken for lite eller for mye. Sån passe . Uansett. Jeg er fornøyd som bare det. Det er jo tross alt bare jeg som har sett bildene i real action, desverre ikke du har gjort . Skal komme med noen nye bilder av et projektert bilde når jeg har et kamera for hånd. Har som sagt gjort mange forbedringer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •